Kezdőlap Menedzser-Kihívások Az elektromos autózás több, mint lehetséges: szükséges
No menu items!

Az elektromos autózás több, mint lehetséges: szükséges

Az elektromos autók céges flottába illesztése számtalan előnnyel jár, ha ennek kapcsán optimálisan alakítjuk ki a flotta összetételét és a töltési infrastruktúrát, kihasználjuk a telematika nyújtotta lehetőségeket és figyelembe vesszük az ESG szempontokat – fejtette ki Pataki Gábor a Skygard üzletfejlesztési szakértője AzÜzlet március 21-i Cégautó és flottakonferenciáján.

„Az elektromos mobilitás előmozdítása nem csupán a szakmai hivatásom, ma már a szenvedélyem is. A Jövő Mobilitása Szövetség exfőtitkáraként, számos olyan személyes tapasztalatot szereztem az elektromos autózás terén, amelyek közgazdász végzettségemre alapozva – amivel mindig a gazdasági hatékonyságot és a környezeti fenntarthatóságot tartom szem előtt – , megerősítettek abban, hogy az elektromos autózás nem csak lehetséges, hanem szükségszerű lépés is a fenntartható jövő felé” – fejtette ki Pataki Gábor a Skyguard üzletfejlesztési szakértője. Hozzátéve: a piac jelenlegi állapotában ugyan még gyakran előfordul a „zöldmosás”, a greenwashing jelensége, de az elektromos autózás olyan, valódi fenntarthatóságot képvisel, amire tényleg szükségünk van, ha komolyan vesszük a környezetvédelmet.

Meggyőződése szerint az elektromos autózás nem csupán egy alternatíva a sok közül, hanem a jövő mobilitásának alapköve. Ahogy az energiahatékonyság és a CO2-kibocsátás csökkentése egyre fontosabb szemponttá válik a vállalati és társadalmi döntéshozatalban, úgy válik egyre nyilvánvalóbbá az elektromos járművek használatának gazdasági és környezeti előnye. A Skyguard a flottakezelés terén ezért is fektet külön hangsúlyt a fenntarthatóságra, az elektromos töltés intelligens tervezésére és a CO2-kibocsátás pontos monitorozására. Mondván, ezek a lépések nem csupán a vállalati hatékonyságot szolgálják, hanem a társadalom egészének jólétét is előmozdítják.

Pataki Gábor kifejtette: az elektromos autózás és az ESG elveinek integrálása nem egyszerű feladat, de a Skyguard innovatív fejlesztéseinek eredményeként már most elérhető a telematikai és járművek diagnosztikai adatai feldolgozásának lehetősége. Skyguard célja, hogy szakmai irányt mutasson az ESG területén megmutatva, hogy a fenntarthatóság és a gazdasági siker nem egymást kizáró tényezők, hanem egymást erősítve képesek hozzájárulni egy élhetőbb világ kialakításához. A Skyguard ezért is készítette el saját ESG jelentését, amelyet weboldalán publikált.

„A statisztikai adatok alapján ugyanakkor azt vallom, hogy miközben az emberek 70 százalékának biztos, hogy megfelelő alternatíva az elektromos autózás, de ott, ahol 500 kilométer feletti utakat is meg kell tenni a munkatársaknak, a strapabíró dízel autók közül is érdemes megtartani egyet-kettőt a flottában. És amikor az elektromos járművek integrálásának témakörét érintjük, elengedhetetlen, hogy kiemeljük a zöld energia forradalmi szerepét is. Nem pusztán a napelemek jelentőségére utalok itt, hanem arra a szélesebb perspektívára, hogy a vállalati járműflották üzemeltetése során milyen mértékben tudjuk a zöld energia előnyeit kiaknázni. Az intelligens töltési stratégiák kialakítása, melyek révén a flotta energiafelhasználása optimalizálható, szintén kiemelt figyelmet érdemel. Ezek a megoldások nemcsak azt teszik lehetővé számunkra, hogy a gépjárműflotta üzemeltetési költségei csökkenjenek, hanem azt is, hogy környezettudatosabban végezzük a járművek töltését.”

Az elektromos mobilitás (elektrifikáció), a következő években a vállalati flották kezelésében kerülhet igazán előtérbe – tette hozzá -, mivel a járműpark zöldítésével jelentősen csökkenthető a céges tevékenységek ökológiai lábnyoma. Ez különösen fontos az ESG (környezeti, társadalmi és vállalatirányítási) követelmények szigorodása miatt, ami jelenleg különösen a nagy cégeket érintik, de hamarosan a KKV szektorba is átgyűrűznek. Ennek fényében a személygépjárművek elektromos modellekre való lecserélése – még akkor is, ha a tehergépjárműveiket nem tudják azonnal kiváltani – jelentősen versenyképesebbé teszi a vállalatokat például akkor, ha valamilyen tenderen szeretnének elindulni, mivel a cég ökológiai lábnyoma a személygépjárművek elektrifikációjának köszönhetően csökkenthető.

Az ESG követelményeknek történő megfelelés érdekében kulcsfontosságú, hogy a vállalati járműflották üzemeltetése során átlátható legyen a járművek fogyasztása és a CO2-kibocsátása. A szakember elmondta: ezt a célkitűzést az üzemanyagkártyák használatával és telematikai eszközök segítségével érik el, ami lehetővé teszi a járművek energiafelhasználásának pontos nyomon követését. Fosszilis üzemanyag esetén a CO2-kibocsátás kiszámítása egyszerűbb feladat. Elektromos áram esetében a helyzet összetettebb, hiszen a kibocsátás mértéke attól is függ, hogy milyen eredetű – például szén, vagy naperőműből származó –, árammal töltjük az autókat. Ehhez kötődően az éjszakai töltéskor magasabb lehet a károsanyag kibocsátás, míg napközben, különösen a megújuló energiaforrásokból történő töltéskor, ez jelentősen csökkenthető.

Pataki Gábor a CO2-kibocsátás kapcsán megjegyezte: a napenergia az egyik legtisztább energiaforrás (31 g/kWh) –  Magyarországon egy kilowattóra áram termelése átlagosan  270 g CO2-kibocsátással jár –, miközben a szén és a gáz alapú energiatermelés jelentős kibocsátók (szén 1224 g/kWh, gáz 580 g/kWh). Az atomenergia rendkívül alacsony, mindössze 5 gramm CO2-kibocsátást eredményez kilowattóránként, ami a hazai termelés több mint 40%-át adja. Mivel az energiamix változása napközben (120 g/kWh) és éjszaka (320 g/kWh) jelentősen befolyásolja az áram CO2-intenzitását, ez alátámasztja a töltés időzítésének fontosságát.

„Az elektromos járművek bevezetésekor az egyik elsődleges kérdés, hogy milyen típusú autókat válasszunk, amelyek megfelelnek a munkatársaink igényeinek és az üzleti céloknak. Az is fontos, hogy a kollégáknak megadjuk a lehetőséget arra, hogy megismerjék és megszeressék az elektromos autókban rejlő lehetőségeket, ezzel is hozzájárulva a zökkenőmentes átálláshoz. Ennek érdekében célszerű, hogy a kulcsos autók közé elektromos járműveket is bevonjunk, és azokat széles körben hozzáférhetővé tegyük a dolgozók számára, így elősegítve, hogy 2-3 hónapon belül értékes tapasztalati tudásra tehessenek szert az elektromos járművek használatával kapcsolatban.

A járműhasználat szokásainak elemzése során Barabási Albert László hálózatkutató munkássága alapján megállapítható, hogy a mozgásunk jelentős része szabályos és előre jelezhető. Ez lehetővé teszi számunkra, hogy a munkatársak autóhasználati mintáit elemezve megállapítsuk, kinek melyik járműtípus felel meg a leginkább. Ezen felül a töltőinfrastruktúra kiépítésekor figyelembe kell vennünk az egyedi igényeket és a meglévő infrastrukturális adottságokat is, hogy a flottához – és akár az adott járművekhez illeszkedően –, az elektromos autók töltése hatékonyan és gazdaságosan valósulhasson meg.”

Elmondása szerint a tisztánlátáshoz az is alapvető fontosságú, hogy pontos információkkal rendelkezzünk az általunk üzemeltetett elektromos autók akkumulátorainak töltöttségi szintjéről, valamint a töltéshez szükséges kapacitásáról, hogy intelligensen oszthassuk be a rendelkezésre álló töltőkapacitást.

„Az otthoni töltés számonkérése is kulcsfontosságú téma. A járművek hatótávjának optimális kihasználása érdekében arra is lehetőséget biztosítunk a kollégáknak, hogy az otthoni töltéseiket is elszámolhassák, ami jelentősen hozzájárul a töltési infrastruktúra rugalmasságához. A töltési adatok nyilvántartása lehetővé teszi számunkra, hogy pontos képet kapjunk arról, mennyi energiát használnak fel a járművek, legyen szó telephelyen belüli vagy kívüli töltésről. Mivel az ESG célok és a flottakezelés összekapcsolása során fontos, hogy tisztában legyünk a járművek üzemanyag-felhasználásával és a CO2-kibocsátásukkal, így arra is lehetőségünk nyílik, hogy szükség esetén felhívjuk a kollégák figyelmét a fogyasztási szokásaik környezeti hatásaira. Tudatosítva, hogy a magasabb üzemanyag-fogyasztás nemcsak több költséget, hanem nagyobb környezetterhelést is jelent. Ezáltal pedig mindenki számára nyilvánvalóvá válik, hogy a CO2-kibocsátás csökkentése és az elektromos autók bevezetése nem csupán vállalati, hanem egyéni felelősség is. Mert az elektromos autók használata nem csupán egy technológiai váltást, hanem egy szemléletváltozást is megkövetel.”

Az e-autó töltések időzítésének optimalizálása további lehetőséget kínál a CO2-kibocsátás csökkentésére, ami az elektromos autók intelligens töltési stratégiáinak köszönhetően érhető el. Így pedig az elektromos járműflotta bevezetésével a környezeti lábnyom akár 60%-kal is csökkenthető, miközben az energiahatékonyság jelentős mértékben, 40%-ról 90%-ra nőhet. Ez pedig már hozzájárul a vállalat versenyképességének és társadalmi megítélésének javításához, ami különösen fontos a tőzsdei vállalatok számára, amikor az ESG jelentéseikben a közvetlen és közvetett energiafelhasználást is figyelembe kell venniük.

„A telematika (a telekommunikáció és az informatika együttes alkalmazása) terén két fő célkitűzésünk van: a sofőrök oktatása, amely révén a fékút és a kopóalkatrészek kopása, valamint az üzemanyag-fogyasztás jelentősen csökkenthető. Az elektromos járművek bevezetésével a CO2-kibocsátás és a költségek csökkentése a fő cél. Az üzemanyag-megtakarítás mellett a fenntarthatóság és az üzemeltetési költségek szempontjából is fontos a járművek típusának és a töltőinfrastruktúra kiépítésének megfelelő tervezése. A gazdasági megfontolások között szerepel a járművek ár-érték arányának figyelembevétele, a pályázati lehetőségek kihasználása, és a flottakezelés átláthatóságának biztosítása a telematikai adatok és a költségfigyelő rendszerek segítségével. Ezek a lépések lehetővé teszik számunkra, hogy minden szempontból optimalizált, költséghatékony és környezetbarát járműflottát üzemeltessünk” – mondta végezetül Pataki Gábor.

Érsek M: Zoltán

Hirdetés

Zöld Stratégia 2026: a fenntartható értékteremtés példái. Nemzetközi konferencia december 9.
Egyre több vállalkozás ismeri fel, hogy a zöld átállás nem elsősorban kötelezettség, hanem kézzelfogható előny: alacsonyabb energia- és működési költségek, stabilabb finanszírozás, erősebb márka és kiszámíthatóbb beszállítói pozíció.
A versenyképesség ma már részben azon múlik, ki mennyire ügyesen építi fel saját fenntarthatósági rendszerét.

További információért kattintson ide.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Kovács Árpád: a jó vezető egyensúlyt teremt a gyors reakció és a stratégiai gondolkodás között

Az Üzlet portálon idén először hirdettük meg azt a...

A cégek többsége emeli a fizetéseket jövőre egy felmérést szerint

Az előző évekhez hasonlóan a Magyarországon működő cégek többsége 2026-ban is emeli a fizetéseket.

Közel 8 ezer katás vállalkozót érinthet a kataalanyiság megszűnése adótartozás miatt

Csaknem 8 ezer katás vállalkozót érinthet a kataalanyiság megszűnése, mivel nettó 100 ezer forintot elérő adótartozásuk van, az érintetteknek a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a napokban figyelmeztető levelet küld.

A megítélt támogatások 70 százalékát már kifizették a Napenergia Plusz Programban

A modern napelemes rendszerek telepítését ösztönző pályázaton az elutalt összegek meghaladták a 60 milliárd forintot. Több mint 21 ezer család összesen mintegy 86 milliárd, egyenként több mint 4 millió forintos támogatással csökkentheti áramszámláit saját eszközzel zöldenergiát termelve és tárolva
Hirdetés

Hírek

A cégek többsége emeli a fizetéseket jövőre egy felmérést szerint

Az előző évekhez hasonlóan a Magyarországon működő cégek többsége 2026-ban is emeli a fizetéseket.

Közel 8 ezer katás vállalkozót érinthet a kataalanyiság megszűnése adótartozás miatt

Csaknem 8 ezer katás vállalkozót érinthet a kataalanyiság megszűnése, mivel nettó 100 ezer forintot elérő adótartozásuk van, az érintetteknek a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a napokban figyelmeztető levelet küld.

A megítélt támogatások 70 százalékát már kifizették a Napenergia Plusz Programban

A modern napelemes rendszerek telepítését ösztönző pályázaton az elutalt összegek meghaladták a 60 milliárd forintot. Több mint 21 ezer család összesen mintegy 86 milliárd, egyenként több mint 4 millió forintos támogatással csökkentheti áramszámláit saját eszközzel zöldenergiát termelve és tárolva

Októberben a kártyabirtokosok 14 százalékkal többet költöttek SZÉP-kártyáikról

A családok gondtalan pihenését a kormány a SZÉP-kártyán keresztül kiemelten támogatja, amely októberben a belföldi turizmus egyik legfontosabb hajtóereje volt: a kártyabirtokosok összesen 36,3 milliárd forintot használtak fel kártyáikról, ami több mint 14 százalékos növekedést jelent tavalyhoz képest - közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM).

Emirates -Emirates Asia Pass – több úti cél egyetlen repjeggyel

Az Emirates egy új utazási lehetőséget mutat be a Délkelet-Ázsia iránt érdeklődő magyar utazóknak.

KSH: októberben a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakit 3,1, az előző havit 0,5 százalékkal haladta meg

A kiskereskedelmi adatokba nem tartozó gépjármű- és gépjárműalkatrész-üzletek volumene 3,1 százalékkal nőtt

Egyhangúlag szavazott az alapkamat tartásáról az MNB Monetáris Tanácsa novemberben

Az iparcikkek ára ugyanakkor nem változott érdemben, az élelmiszerárak pedig az elmúlt hónapok során még csökkentek is, a beérkező inflációs adat pedig összhangban alakult a szeptemberi Inflációs jelentés előrejelzésének alappályájával - írták.

Nacsa Lőrinc: tízéves a szórványmagyarságot segítő Petőfi Sándor Program

Az elmúlt évek során a Petőfi Sándor Program, valamint a Kőrösi Csoma Sándor Program keretében több mint 1000 ösztöndíjas segítette a diaszpórában és szórványban élő magyar közösségeket.
Hirdetés

Gazdaság

NGM: Magyarország pénzügyei rendezettek, a költségvetés stabil

Októberben (egy hónap alatt) a központi alrendszer 339,0 milliárd forint hiánnyal zárt, szemben az előző évi azonos havi 427,0 milliárd forintos hiánnyal.

10 újdonság, amit a magyar revolutosok megkaphatnak a közeljövőben

Érkeznek a hírek a sajtóban arról, hogy a Revolut megnyitotta a magyarországi fióktelepét. De azt már kevesen tudják, hogy az jogilag már évek óta...

Nem a párna a pénz legjobb helye az inflációban

Akciós bankbetétekkel rövid távon is kivédhető a pénzromlás

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.