Kezdőlap Hírek Brexit - Moody's: komoly kockázatokat jelentene az európai légitársaságoknak a megállapodás nélküli...
No menu items!

Brexit – Moody’s: komoly kockázatokat jelentene az európai légitársaságoknak a megállapodás nélküli Brexit

Rövid távon komoly kockázatokat jelentene több nagy európai légitársaság, köztük a Wizz Air számára, ha Nagy-Britannia úgy lép ki az Európai Unióból, hogy nem sikerül megállapodásra jutnia az EU-val a jövőbeni kereskedelmi kapcsolatrendszer feltételeiről, de e cégek zömének likviditási helyzete van annyira erős, hogy elviseljék a hosszabb távú hatásokat – áll a Moody’s Investors Service Londonban ismertetett átfogó tanulmányában.

A 17 oldalas elemzésben a nemzetközi hitelminősítő hangsúlyozza ugyanakkor, hogy a Wizz Air és a többi hasonló profilú, alacsony költségű légitársaság a múltban is sikeresebbnek bizonyult az utasszám fenntartásában, sőt növelésében sokkhelyzeti körülmények közepette, mint a hagyományos légitársaságok.

A Moody’s kiemeli: a Wizz Air, az EasyJet és különösen a Ryanair közismert arról, hogy akár néhány hét alatt “kíméletlenül felszámolja” a nem kifizetődő járatokat.

A hitelminősítő szerint az útvonaltervezési rugalmasság különösen fontos abban az esetben, ha a megállapodás nélküli Brexit jelentős változásokat okoz a migrációs szokásokban.

A Moody’s szerint ez a kockázat a Wizz Air esetében bizonyulhat a legnagyobbnak, tekintettel arra, hogy a társaság nagy-britanniai üzleti tevékenységének jelentős részét a brit és a kelet-európai célállomások közötti járatok üzemeltetése teszi ki.

A Moody’s londoni elemzői csütörtökön ismertetett tanulmányukban a megállapodás nélküli Brexitből eredő fő légitársasági kockázatok közé sorolják az Egyesült Királyság és az Európai Közös Légiközlekedési Térség (ECAA) közötti járatüzemeltetési jogok megszűnését, valamint e jogok megszűnését az Egyesült Királyság és olyan külső országok között, amelyeknek légiközlekedési megállapodásaik vannak az EU-val.

A hitelminősítő szerint mindazonáltal a Wizz Air kitettsége a brit és az ECAA-repülőterek közötti járatoknak mérsékelt, mivel a cég teljes bevételeinek nem egészen 10 százaléka származik ezekből az útvonalakból.

A Moody’s hangsúlyozza azt is, hogy a nagy hálózati légitársaságok járatritkítási rugalmassága általában korlátozottabb, mivel rövid távú európai járataik szállítják kifizetődőbb hosszú távú járataik indulási repülőtereire az utasokat.

E cégek rugalmasságát még tovább korlátozza függőségük a nagy brit bázisrepülőterektől, a British Airways esetében például a londoni Heathrow-tól.

A Moody’s közölte azonban, hogy várakozása szerint a British Airways, az easyJet, a Ryanair és a Wizz Air még a hosszabb ideig elhúzódó járatfennakadások legrosszabb forgatókönyvének megvalósulása esetén is képes lenne a megállapodás nélküli Brexit működési és pénzügyi hatásainak kezelésére, tekintettel erőteljes likviditási helyzetükre.

Az erős likviditás különös előnyt jelent e légitársaságok számára azért is, mert a brit EU-tagság várhatóan a jövő év első negyedének végén szűnik meg, olyan időszakban, amikor az európai légitársaságok likviditási helyzete a karácsony utáni forgalom-visszaesés miatt általában a leggyengébb – áll a Moody’s tanulmányában.

A hitelminősítő hangsúlyozottan hipotetikus forgatókönyvekre alapozott becslése szerint a megállapodás nélküli Brexitből eredő esetleges teljes európai járatleállás a két legnagyobb brit légitársaság, a British Airways és az easyJet esetében naponta nem egészen 10 millió font (hozzávetőleg 360 millió forint) veszteséget okozna.

A Moody’s szerint e becslés alapján mindkét cégnek van annyi pénzügyi rugalmassága, hogy több hétig elviselje a megállapodás nélküli Brexit hatásait.

A brit kormány éppen e héten közzétett útmutatójában hívta fel a figyelmet arra, hogy a Nagy-Britanniában, illetve az Európai Unióban bejegyzett légitársaságok elvesztenék a brit és az uniós célállomások közötti automatikus, előzetes engedélykérési kötelem nélküli járatüzemeltetési jogaikat, ha London és az EU között nem születik megállapodás a brit EU-tagság megszűnésének feltételrendszeréről.

A tájékoztató hangsúlyozta ugyanakkor, hogy “valószínűtlen” forgatókönyvről van szó, mivel London megegyezéses Brexitre számít. Kertész Róbert, az MTI tudósítója jelenti:

 

Hirdetés

Zöld Stratégia 2026: a fenntartható értékteremtés példái. Nemzetközi konferencia december 9.
Egyre több vállalkozás ismeri fel, hogy a zöld átállás nem elsősorban kötelezettség, hanem kézzelfogható előny: alacsonyabb energia- és működési költségek, stabilabb finanszírozás, erősebb márka és kiszámíthatóbb beszállítói pozíció.
A versenyképesség ma már részben azon múlik, ki mennyire ügyesen építi fel saját fenntarthatósági rendszerét.

További információért kattintson ide.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Lezárult a Nébih országos téli élelmiszerlánc-ellenőrzésének első szakasza

A késztermékek jelölése a legtöbb esetben megfelelő volt, egyebek mellett az adalékanyagokra és az allergénekre vonatkozó jelölések is.

Kappadókia először szerepel a MICHELIN Guide-ban – egy izmiri étterem két csillagot kapott

A MICHELIN Guide bemutatta 2026-os törökországi válogatását, amelyben Kappadókia először szerepel, rögtön 18 étteremmel.

Wizz Air: debreceni járatok újraindítása

Május 2-ától indulnak el újra a járatok Eindhovenbe, a holland város repülőterére heti két alkalommal, kedden és szombaton lehet eljutni a társaság repülőgépével.

Magyar LED-innováció forradalmasíthatja a növénytermesztést

Évszaktól független termelés: már elérhető a hazai technológia az agráriumban
Hirdetés

Hírek

Lezárult a Nébih országos téli élelmiszerlánc-ellenőrzésének első szakasza

A késztermékek jelölése a legtöbb esetben megfelelő volt, egyebek mellett az adalékanyagokra és az allergénekre vonatkozó jelölések is.

Kappadókia először szerepel a MICHELIN Guide-ban – egy izmiri étterem két csillagot kapott

A MICHELIN Guide bemutatta 2026-os törökországi válogatását, amelyben Kappadókia először szerepel, rögtön 18 étteremmel.

Wizz Air: debreceni járatok újraindítása

Május 2-ától indulnak el újra a járatok Eindhovenbe, a holland város repülőterére heti két alkalommal, kedden és szombaton lehet eljutni a társaság repülőgépével.

Nagy István: a mezőgazdaság teljes kibocsátási értéke és jövedelmezősége is bővült

Felidézte, az állatbetegségek közül a ragadós száj- és körömfájás 50 év után jelent meg Magyarországon. További nehézséget okozott az afrikai sertéspestis, a kéknyelv, a kiskérődzők pestise vagy a madárinfluenza vírusa is - tette hozzá.

A hazai fenyőfa a menő

A vásárlók háromnegyede idén is hazai termelők termékeit díszítheti fel otthonában -

Az Essity elnyerte az EcoVadis Platinum 2025 minősítést

Az Essity megkapta az EcoVadis Platinum 2025 minősítést, így ismét a világ vállalatainak legfelső 1%-ában szerepel a CSR-teljesítmény alapján.

Határon átnyúló projekt erősíti a Fertő gyep és nádas kezelését

A most induló GRACE INTERREG projekt és a GRASSLAND-HU LIFE projekt stratégiaalkotása kölcsönösen támogatja majd egymást.

NGM: a Fitch Ratings továbbra is befektetésre ajánlja Magyarországot

A globális kihívások ellenére a nyugati és a keleti befektetők egyaránt megbízható partnerként és találkozási pontként tekintenek hazánkra.
Hirdetés

Gazdaság

NGM: Magyarország pénzügyei rendezettek, a költségvetés stabil

Októberben (egy hónap alatt) a központi alrendszer 339,0 milliárd forint hiánnyal zárt, szemben az előző évi azonos havi 427,0 milliárd forintos hiánnyal.

10 újdonság, amit a magyar revolutosok megkaphatnak a közeljövőben

Érkeznek a hírek a sajtóban arról, hogy a Revolut megnyitotta a magyarországi fióktelepét. De azt már kevesen tudják, hogy az jogilag már évek óta...

Nem a párna a pénz legjobb helye az inflációban

Akciós bankbetétekkel rövid távon is kivédhető a pénzromlás

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.