Hirdetés
Kezdőlap Portré Dunavox. Borhűtésben nagy a magyar minimulti
No menu items!

Dunavox. Borhűtésben nagy a magyar minimulti

Szinte példátlan módon folytatódik egy startupból lett magyar minimulti sikertörténete: a borhűtők kereskedelmével foglalkozó Dunavox Kft.-t nem a külföldi konkurencia vette meg, hanem egy magyar pénzügyi befektetőcsapat, szakmai befektetőként viselkedve gondoskodik a 35 ország piacán jelen lévő cég továbbfejlesztéséről.

Ahhoz, hogy a Dunavox eddigi sikertörténetét megértsük, előbb muszáj egy pillantást vetnünk a borhűtőpiac nem is oly régi történetére. A borbarátok életét komfortossá tévő praktikus berendezés ugyanis nagyjából 25 esztendeje indult világhódító útjára. Az iparágban terjedő legenda szerint egy Strasbourg környéki francia családi hűtőszekrénygyártó cég hölgy tagja találta ki, hogy a visszaeső eladások kompenzálására kezdjenek el borhűtőket gyártani. Egy biztos: a borbarátok által jegyzett vendéglátóhelyen ma már alapkövetelmény a borhűtő, amiből az igazán ínyencek már otthon is tartanak egyet maguknak. Az igényesebbek nem is az egy, hanem a két szekciósat, ami a különféle fenséges nedűket a fogyasztáshoz tökéletes állapotban tartja hűtve: az egyik szekció a vörösborokat tárolja 14-18, a másik a fehéret 8-12 Celsius fokon. (Ritkaságszámba menően akad még három szekciós is a rosékra is gondolva.)

Tehát az ezredforduló környékén esett meg, hogy, amint azt szaknyelven mondják a pincét felhozták a konyhába, vagyis a pince stabil hideg hőmérsékletét biztosító borhűtők megjelentek a lakásokban. Ezt az újonnan támadt piaci lehetőséget ismerte fel jóidőben a Dunavox alapítója és korábbi tulajdonosa, aki ugyan a versenytársakhoz hasonlóan Kínából importálta a berendezéseket, de amit még a nyugati riválisok többsége sem tett meg, rendkívül tudatosan kezdett a piac és márkaépítésbe.

Így sikerült elérnie azt, hogy a 2004-ban startupként induló vállalkozás 2018-as úgynevezett exitre, vagyis a kivásárlás időszakára már egy olyan 15 fős, másfél milliárd forint forgalmú céggé nőtte ki magát, amely 35 ország piacára exportálta elsősorban a konyhastúdiók és a HORECA (hotel, étterem, catering) részére szánt beépíthető, illetve különálló borhűtőit. Mindezt úgy, hogy a hazai piacvezető szerep mellett több más piacon is vagy vezető lett, vagy meghatározó szerepet sikerült elérnie.

A Dunavox történetében azonban nemcsak a cégépítés, hanem a tulajdonosváltás lebonyolítása is példaértékű. A korábbi tulajdonos ugyanis felismerte, hogy az egyszemélyes irányításával nagyra nőtt cége ebben a formában és méretben már elérte azt a korlátot, aminek átugrásához mindenképpen professzionális szervezet felépítésére van szükség. Az általa felépített vállalkozást máig szívügyének tekintő alapító azonban nem egy nyugati befektetőnek értékesítette a céget, hanem ismét, szinte egyedülálló módon egy olyan – háromszemélyes – fiatal, magyar szakemberekből álló befektetői csapatnak, amelynek egyik tagja a szervezetépítés, a fejlesztés, a másik a kereskedelem és a márkaépítés, a harmadik pedig a cégfelvásárlások és a pénzügyek területén rendelkezik komoly tapasztalatokkal.

Ők kerestek olyan ügyvezetőt a vállalat élére, aki a piac és a márkaépítés, valamint a szervezetépítés terén is új fejezetet nyit a Dunavox történetében. Így lett a cég operatív vezetője – kisebbségi tulajdonrészhez is jutva  – Keszei Tamás.

– Azt a feladatot vállaltam, hogy egy jól szervezett, a piaci folyamatokra rugalmasan reagáló, stabilan növekvő kis magyar multivá váljon a Dunavox – mondja.

Ehhez a korábbi,  egyszemélyes irányításon alapuló vállalatirányítási modell helyett egy egészen új vállalti kultúrát és szervezeti modellt kellett felépíteni. Amihez, a dedikált felelősségi körökkel együtt, átlátható és tisztán értelmezhető folyamatrendszert kellett felállítani.

– Megváltoztattuk az értékesítési stratégiát is, aminek hangsúlyos elemét képezi az az integrációs projekt, amit azért vezetünk be, hogy minél erősebb kontroll alá tudjuk venni a piacainkat. Ennek keretében, a szervezet részévé tesszük, megvásároljuk, vagy vegyesvállalti formában üzemeltetjük tovább a kulcspiacainkon működő disztribútorainkat. Ezért beszélhetünk ma már a Dunavox Deutschland Gmbh-ról, a Dunavox GB LTD-ről Liverpool környékén, a Dunavox Italy-ról a velencei régióban és – miközben ez a folyamat nem áll meg -, így jön létre hamarosan a Dunavox hollandiai leányvállalata is Amszterdamban. De az orosz és a francia piacon is erősíteni kívánjuk a jelenlétünket – tette hozzá Keszei Tamás..

A cégvezető szerint a korábban független disztribútorok Dunavox-ba integrálása elsősorban azért segíti a további terjeszkedést, mert előtte minimális visszajelzést kaptak a partnerektől, akiknek így nem ismerhették meg ügyfélkörét és annak valós igényeit. Az sem mellékes, hogy amíg egy disztribútor hosszútávú elkötelezettsége korántsem garantált, a saját leányvállalat tevékenysége hosszú távra szól és mindig jól kontrollálható.

A növekedési tartalékok között annak is fontos szerepe van, hogy a legfontosabb piacainkról kapott visszajelzések alapján már a saját termékfejlesztéshez is hozzákezdtünk, ami az egyes piaci szegmensek hatékonyabb megcélzását is elősegíti. Mindezt úgy, hogy közben a cég masszívan profitábilis, ezért a külföldi cégfelvásárlásokhoz nem is kellett külső forrásokat bevonni” – elemez a szakember.

A stabilitás ugyanakkor nemcsak tőkeoldalról biztosított: legalább ennyire fontos, hogy a társaság sikereiért dolgozó csapat, a tulajdonosváltás után is egyben maradt, miközben néhány újabb szakember is csatlakozott a céghez.

„Igaz egy új vezető számára mindig kihívás, hogy a kollégákkal elfogadtassa magát, de számomra ez a tavaly májusi csatlakozásom után nem okozott gondot, mert úgy érzem hamar megkaptam a bizalmat. Amihez az is hozzájárult, hogy miután megismertem a céget, minden lényeges döntésbe bevontam a munkatársaimat. Ennek szellemében közösen alkottuk meg azt a stratégiát, amit éppen ezért magukénak is éreznek a kollégák. Idén is tervezünk ilyen nagyobb szabású közös gondolkodást, de a járvány időszaka miatti home office mellett erre még várni kell. Újdonságnak számít az is, hogy bevezettük a rendszeres megbeszéléseket, miközben ha kell, ad-hoc meetingeket tartva is átbeszéljük az aktuális kérdéseket” – érvel az ügyvezető igazgató.

A gyors reagálóképességre azért is szükség van, mert amíg a tulajdonosváltás előtt Európában nagyjából 20 márka versengett, mára már 40-hez közelít a versenytársak száma. Akik mellett nemcsak megőrizni, növelni is akarják a Dunavox piaci részesedését.

„Emellett a magyar piacnak is, amely mindössze 5 százalékkal részesedik a forgalmunkból, hangsúlyosabb szerepet szánunk a jövőben. Már csak azért is, mert korábban itt, a nyugaton megszerzett pozíciókhoz képest egészen ellentétes piacépítés zajlott. Külföldön ugyanis a lakásberendezés kellékeit nyújtó konyhastúdiókban építettünk ki erős a jelenlétet, itthon viszont a HORECA szektor volt eddig a fókuszban. Ez a szegmens, viszont a turizmus visszaesése miatt éppen a legnagyobb bajban van. Nem véletlen, hogy amíg a forgalmunk 95 százalékát adó külföldi piacokon a járvány hatására felerősödött otthon szépítési trendhez illeszkedve rekordszintre nőtt a forgalmunk, Magyarországon visszaesett az eladásunk.”

A nemzetközi piacokon sikeres minimultivá vált Dunavox így a piacépítés területén is különleges utat jár be. A világpiac meghódítása után ugyanis a hazai pályán is erősíteni akar azért, hogy miként a világpiacon, úgy idehaza is az igazi terepén, a konyhastudiók szegmensében domináljon úgy, ahogyan az a világ többi táján már több, mint egy évtizede megszokott.

Érsek M. Zoltán

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Edward Snowden orosz lett

Letette az orosz állampolgársági esküt, és megkapta új személyi igazolványát Edward Snowden, az amerikai Nemzetbiztonsági Ügynökség (NSA) lehallgatási programját leleplező, Oroszországba menekült amerikai informatikus - jelentette ki a férfi ügyvédje, Anatolij Kucserena a TASZSZ orosz állami hírügynökségnek.

Újabb szereplővel bővült a BÉT középvállalati platformja

Újabb szereplővel bővült a Budapesti Értéktőzsde középvállalatokra specializált platformja, a BÉT Xtend, bevezették a Multihome Nyrt. részvényeit.

Hamarosan kereskedőtől is vehetünk fel pénzt ingyenesen

Havonta két alkalommal, összesen legfeljebb negyvenezer forint értében díjmentesen lehet készpénzt átvenni kártyás fizetés esetén kereskedőktől - a többi között ezt is tartalmazza a pénzügyi szektort érintő javaslatcsomag módosítása, amelyet pénteki ülésén fogadott el az Országgyűlés Törvényalkotási bizottsága.

Megválasztották az ország legjobb pálinkáit

A korábbi évek sikerei után idén is kiválasztották a TOP pálinkakiválóságnak minősített pálinkák közül az Agrárminisztérium pálinkáját. Az elismerő címet 2022-ben a Lunczer Pálinkaház fürtös meggy pálinkája kapta - közölte az Agrárminisztérium.

Hírek

Edward Snowden orosz lett

Letette az orosz állampolgársági esküt, és megkapta új személyi igazolványát Edward Snowden, az amerikai Nemzetbiztonsági Ügynökség (NSA) lehallgatási programját leleplező, Oroszországba menekült amerikai informatikus - jelentette ki a férfi ügyvédje, Anatolij Kucserena a TASZSZ orosz állami hírügynökségnek.

Ebben a két városban a legdrágább az élet a világon

Szingapúrban és New Yorkban a legmagasabbak a dollárban számolt megélhetési költségek az egész világon - áll az egyik legnagyobb londoni gazdaságkutató intézet, az Economist Intelligence Unit (EIU) éves globális felmérésében (Worldwide Cost of Living, WCOL).

A Magyar Bankholdingtól érkezik az ÁSZ új alelnöke

Szomolai Csaba lesz az Állami Számvevőszék egyik alelnöke Holman Magdolna helyett, aki november 30-i hatállyal mondott le alelnöki tisztségéről.

Megvan, ki váltja Lantos Csabát a MET Csoport élén

A MET Csoport Igazgatósága Lakatos Benjamint választotta meg új elnöknek - közölte a svájci központú energiavállalat.

Részleges vasárnapi boltzár jön Horvátországban

A horvát kormány döntött az üzletek részleges vasárnapi zárva tartásáról - közölte Marin Piletic munkaügyi miniszter a kabinet ülését követő sajtótájékoztatóján.

Szlovákiában befagyasztották az áram lakossági árát

Szlovákiában jövőre a gáz és a távfűtés lakossági ára 15 százalékkal emelkedik, az áram ára pedig nem változik - jelentette Eduard Heger szlovák miniszterelnök.

Már kaphatók a 2023-as éves és megyei autópálya-matricák

Csütörtöktől kaphatók a 2023-ra érvényes éves országos és megyei autópálya-matricák a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) honlapján, ügyfélszolgálati irodáiban és viszonteladó partnereinél.

Csökkenő üzemanyagárakkal indul a december

A december is üzemanyagár-csökkenéssel indul, a benzin beszerzési ára bruttó 10 forinttal lesz kevesebb péntektől, a gázolajért pedig bruttó 11 forinttal kell majd kevesebbet fizetni.

Gazdaság

Hamarosan kereskedőtől is vehetünk fel pénzt ingyenesen

Havonta két alkalommal, összesen legfeljebb negyvenezer forint értében díjmentesen lehet készpénzt átvenni kártyás fizetés esetén kereskedőktől - a többi között ezt is tartalmazza a pénzügyi szektort érintő javaslatcsomag módosítása, amelyet pénteki ülésén fogadott el az Országgyűlés Törvényalkotási bizottsága.

Megállt a hitelek drágulása, két nagybank már csökkentette a kamatait

Korán jött a Mikulás a banki ügyfeleknek, akik olyat láthatnak a hitelfeltételek hó eleji változtatásakor, amire utoljára tavaly volt példa. Elmaradt a megszokottá vált kamatemelési hullám, két nagybank pedig már csökkentette is a kölcsönei kamatát - derül ki a Bank360.hu elemzéséből.

Januártól jöhetnek a 37 százalékos személyi kölcsönök és az 52 százalékos hitelkártyák

Január elsejétől 37 százalékra emelkedik a személyi kölcsönöknél a maximum teljes hiteldíjmutató, a hitelkártyák esetén pedig 52 százalékot is elérheti ez a mutató. 

Megújul a minősített fogyasztóbarát lakáshitel

Az MNB bővítette a minősített fogyasztóbarát lakáshitel (MFL) feltételrendszerét a hitelezés zöldebbé tétele és a folyamatok elektronikus útra terelése érdekében.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom