Hirdetés
Kezdőlap Autó E-autóval járni olcsó, de nehézkes
No menu items!

E-autóval járni olcsó, de nehézkes

A közvéleménynek szóló ismertetők szerint az e-autó környezetbarát, halk és fenntartása olcsó. Munkatársunk annak járt utána, hogy mennyibe kerül valójában az e-üzemanyag. Különösen, hogy az NKM Mobilitás Kft. bejelentette, hogy vége az ingyenes töltésnek. Van ahol percenként öt forint az áram ára, más típusú töltőállomáson pedig a tesztidőszak lejárta után ismertetik az egységárat. És a töltés sokszor időigényes.

A matematika

A legeladottabb e-autó, a Nissan Leaf fogyasztása 15kWh/100km. 1 kWh áram átlagosan 15 Ft. A költség tehát 225Ft /100km. 385 Ft-os benzinárral és 6l/100km fogyasztással ugyan ez normál autóval 2310 Ft! Ráadásul áramot sok helyen ingyen tölthetünk. Van azonban némi probléma: a töltés lassú és kevés helyen lehetséges, korlátozott ideig.

Üzemanyag a konnektorból

Legkézenfekvőbb az otthoni áramtankolás. Ha ez a gyártó által az autókhoz adott speciális kábellel a rendes konvektorból történik, átlagosan 10 óráig tart. A kábelek teljesítménye ugyanis mindössze 2,3 kW, egy akku kapacitása pedig 23 kWh körüli.

Időigényes, de olcsó Kép / Forrás: gateconnection.hu

Az akkuk ritkán teljesen üresek, viszont minél több áram van még bennük, annál lassabban megy a töltés. Egy félig üres megtöltése tehát több, mint 5 óra. Az otthoni konnektoros töltésnek így csak hosszabb állás alatt, tipikusan éjszaka van értelme.

Otthon is elérhetünk tízszeres, 23 kW körüli teljesítmény, amivel az akku 2 óra alatt megtelik. Feltéve, ha ezt lakóhelyünk elektromos hálózata megengedi és elvégeztük a technika alkalmazásához szükséges félmillió forintos beruházást.

Az áram az utcán hever

A nyilvános töltőoszlopok Magyarországon, csak úgy, mint a legtöbb európai országban nagyrészt ingyenesek. Belvárosokban az utcán, parkolóházakban, szupermarketek és bevásárlóközpontok parkolóiban találjuk őket. Nálunk mások mellett az Auchan, a Decathlon és a Media Markt kínálja a lehetőséget. A teljesítmény 10 és 23 kW közötti, tehát akár az otthoni konnektorosnak tízszerese. Sok oszlop használatához előzetes regisztráció sem kell, némelyikhez le kell tölteni egy okostelefon alkalmazást (app).

Drágán, de gyorsan

Több cég töltőhálózat kiépítésébe fogott és sok benzinkútnál is vehetünk áramot. A legnagyobb magyarországi hálózattal a MOL büszkélkedhet. Ezeknél fizetni kell az áramért, akár az otthoni ár kétszeresét is, cserébe nagyrészük 50kW teljesítményű villámtöltő.

Egy MOL vezette több céget tömörítő konzorcium nemrég uniós forrást nyertek töltőállomáshálózat fejlesztésére. Ennek keretében 11 villámtöltő épül és 54 tervezés alatt áll.

Az e-infrastruktúra

Idehaza körülbelül 250 töltőállomás van. Nehéz pontos számot mondani, mert a hálózat folyamatosan bővül, és mert sok korlátozottan, például csak egy szálloda vendégei számára áll rendelkezésre.

A magyar e-infrastruktúra az európai középmezőnyben van. A legtöbb nyilvános töltőállomással Németország, Nagy-Britannia és Norvégia büszkélkedhet. A hozzánk hasonló méretű Ausztriában és Csehországban tízszer, utóbbiban háromszor több állomás van.

Az e-autósok netes, app-on elérhető adatbázisokból tájékozódhatnak a töltőállomások helyéről és az azoknál kínált töltési teljesítményről. Európában a ’Plugshare’ és a ’ChargeMap’ app-je a legnépszerűbb.

A jövő elkezdődött

A jövő minden bizonnyal az induktív, tehát kábel nélküli tankolásé. A technológia évek óta ismert, azonban drága és kiforratlan. Ezért a legtöbb elektroautó még nem kompatibilis ezzel a rendszerrel. A módszerrel 60kW teljesítménnyel, tehát a hagyományos utcai oszlopokkal összehasonlítva háromszoros sebességgel tölthetünk. Technikailag azonban a 200 kW sem lenne lehetetlen!

A gyártók már a megállás nélküli induktív tankolás lehetőségét is kutatják, amely a jelenlegi elképzelések szerint az utak mentén kiépített mágneses rendszerrel működhetne. Az infrastruktúra megteremtésének horribilis költsége miatt azonban csak a távoli jövőben lehet vele reálisan számolni, ha az e-autóknak már meghatározó piaci részesedése lesz.

Egyre többen váltanak

Egyre többen térnek át villanyra

Magyarországon 2018-ban csaknem 2000 villanyautó kapott új forgalmit. Ennél többre, 4100-ra került zöld rendszám, mivel ez a gázüzeműeknek és a hibrideknek is jár.

 

A legtöbb e-autót, 1,3 milliót Kínában adták el tavaly. Az USA-ban 85%-os növekedés mellett 385 ezret, Németországban pedig 26%-os bővüléssel 68 ezret értékesítettek. Ezzel a piaci részesedés 1,6-ről 2%-ra nőtt a németeknél, Európa legnagyobb autópiacán. Kontinensünk a legtöbb villanyautó arányaiban és abszolút számban is az ötmilliós Norvégiában fut! Tavaly 73 ezer új e-autót vettek a norvégok. Ezzel 48%-ra nőtt a piac részesedésük a teljes autóparkban!

Van, aki másképp csinálja

A legismertebb e-autó gyártó, a Tesla saját töltőhálózat kiépítésébe fogott. Az áramkutak teljesítmény 135 kW! A szépséghiba, hogy ezek csak a márka saját autóival kompatibilisek és jelenleg kizárólag Kaliforniában működnek. Az európai autósokat reménnyel töltheti el, hogy több autógyártó kooperációt indított nagykapacitású töltőállomás hálózat kiépítése érdekében.

A Tesla kutak részben ingyenesek. Az első kettő modell, az S és az X vásárlói évekig korlátlan mennyiségű ingyen tankolást kaptak az új autó mellé. Később limitálta a kaliforniai cég a havonta szabadon felvehető áram mennyiséget. A most gyártott harmadik modell, az M vásárlói már nem kapnak semmilyen kedvezményt. Az eladási számok olyan jók, hogy a cég nem szorul a marketingfogásra.

Sok ígéret

A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) támogatásával dolgozó Elektromobilitás Nonprofit Kft. 2017-ben e-Mobi néven 320 egységből álló, 50 kW teljesítményt kínáló töltőhálózat kiépítését ígérte. Egy szakmai portál, a villanyautosok.hu nemrég utánajárt, mi valósult meg az ígéretből. Az eredmény elkeserítő.

180 helyszínt ellenőriztek. Ezek közül mindössze 4 működött! 26 helyen állt a töltő, de nem üzemelt.  31 építés alatt volt. Ezek közül – 3 budapesti kivételével – mind csak 22 kW-os lesz.

Hirdetés
Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Adventi szeretetvendégség az Ökumenikus Segélyszervezetnél

Egy hívás 500 forint adomány, így 4 hívás egy tál meleg ételt jelenthet egy rászorulónak.

Itt az első magyar elektromos csuklós busz

Az Electronell 18-at 2025 elején az utasok is kipróbálhatják majd a Volánbusz járatain.

HungaroControl: 6 százalékkal nő a forgalom az ünnepek alatt

A tavalyi ünnepi időszakban 32 300 légi járművet kezeltek a társaság szakemberei, az idén 1800 járattal többre számítanak.

Mit mond a Századvég? – A belső kereslet növekedése támogathatja a gazdasági bővülést

2024-ben 0,7, 2025-ben 2,6, 2026-ban pedig 3,1 százalékkal bővülhet a magyar gazdaság
Hirdetés

Hírek

Csökkent a 6 hónapos diszkont kincstárjegy aukciós átlaghozama

A 6 hónapos diszkontkincstárjegy-aukción az ÁKK 10,0 milliárd forintért vitt piacra állampapírt.

Vegyesen alakult kedd reggel a forint árfolyama

Kedd reggeli jegyzésén a forint erősebben áll a decemberi kezdésnél, 0,9 százalékkal az euró, 0,2 százalékkal a dollár és 1,8 százalékkal a svájci frank ellenében.

Országgyűlés – Kedd a döntések napja – két tucat előterjesztés

A Pénzügyminisztérium év végével beolvad a Nemzetgazdasági Minisztériumba.

Címzetes egyetemi docensi címet kapott Feldman Zsolt

Az elismerés átadására a MATE Cselekvő Vezetők Konferenciáján került sor az intézmény kaposvári campusán.

Alig változott hétfő reggelre a forint árfolyama

Hétfő reggeli jegyzésén a forint gyengébben áll a decemberi kezdésnél, 0,3 százalékkal az euró, 0,7 százalékkal a dollár és 0,8 százalékkal a svájci frank ellenében.

A Mikulás nyomában Antalyában

A templomban található egy római kori szarkofág, amelyet halpikkelyek és akantuszlevelek díszítenek, és amelyről úgy vélik, hogy Szent Miklósé volt.

Vegyesen mozgott a forint péntek reggel

Az euró a kora esti 1,0553 dollár után 1,0568 dolláron áll péntek reggel.

Kevéssé változott szerda reggelre a forint árfolyama

Kevéssé változott a forint árfolyama szerda reggelre a főbb...

Gazdaság

Csökkentette az irányadó eurókamatokat az EKB

A kamatcsökkentést az EKB a kedvezőbb inflációs kilátásokkal és a monetáris politika transzmissziójának javulásával indokolta.

Egymillió magyar embernek van állampapírja a Magyar Államkincstárnál

Állampapírt ma már akár telefonról is, néhány kattintással lehet vásárolni a WebKincstár és a MobilKincstár felületein

A Mol részesedését az ENEOS MOL Synthetic Rubber Kft.-ben az ENEOS veszi meg

A tranzakció várhatóan 2025 első negyedévében zárul le, a hatósági jóváhagyástól függően.

Háromból két ügyfélszámla már kamatadómentes az idén is profitban fürdő brókereknél

A befektetési vállalkozásoknál összesen 298,5 ezer számla volt szeptember végén, ebből több mint 160 ezer volt a TBSZ és csaknem 32 ezer a NYESZ,.