Kezdőlap Autó E-autóval járni olcsó, de nehézkes
No menu items!

E-autóval járni olcsó, de nehézkes

A közvéleménynek szóló ismertetők szerint az e-autó környezetbarát, halk és fenntartása olcsó. Munkatársunk annak járt utána, hogy mennyibe kerül valójában az e-üzemanyag. Különösen, hogy az NKM Mobilitás Kft. bejelentette, hogy vége az ingyenes töltésnek. Van ahol percenként öt forint az áram ára, más típusú töltőállomáson pedig a tesztidőszak lejárta után ismertetik az egységárat. És a töltés sokszor időigényes.

A matematika

A legeladottabb e-autó, a Nissan Leaf fogyasztása 15kWh/100km. 1 kWh áram átlagosan 15 Ft. A költség tehát 225Ft /100km. 385 Ft-os benzinárral és 6l/100km fogyasztással ugyan ez normál autóval 2310 Ft! Ráadásul áramot sok helyen ingyen tölthetünk. Van azonban némi probléma: a töltés lassú és kevés helyen lehetséges, korlátozott ideig.

Üzemanyag a konnektorból

Legkézenfekvőbb az otthoni áramtankolás. Ha ez a gyártó által az autókhoz adott speciális kábellel a rendes konvektorból történik, átlagosan 10 óráig tart. A kábelek teljesítménye ugyanis mindössze 2,3 kW, egy akku kapacitása pedig 23 kWh körüli.

Időigényes, de olcsó Kép / Forrás: gateconnection.hu

Az akkuk ritkán teljesen üresek, viszont minél több áram van még bennük, annál lassabban megy a töltés. Egy félig üres megtöltése tehát több, mint 5 óra. Az otthoni konnektoros töltésnek így csak hosszabb állás alatt, tipikusan éjszaka van értelme.

Otthon is elérhetünk tízszeres, 23 kW körüli teljesítmény, amivel az akku 2 óra alatt megtelik. Feltéve, ha ezt lakóhelyünk elektromos hálózata megengedi és elvégeztük a technika alkalmazásához szükséges félmillió forintos beruházást.

Az áram az utcán hever

A nyilvános töltőoszlopok Magyarországon, csak úgy, mint a legtöbb európai országban nagyrészt ingyenesek. Belvárosokban az utcán, parkolóházakban, szupermarketek és bevásárlóközpontok parkolóiban találjuk őket. Nálunk mások mellett az Auchan, a Decathlon és a Media Markt kínálja a lehetőséget. A teljesítmény 10 és 23 kW közötti, tehát akár az otthoni konnektorosnak tízszerese. Sok oszlop használatához előzetes regisztráció sem kell, némelyikhez le kell tölteni egy okostelefon alkalmazást (app).

Drágán, de gyorsan

Több cég töltőhálózat kiépítésébe fogott és sok benzinkútnál is vehetünk áramot. A legnagyobb magyarországi hálózattal a MOL büszkélkedhet. Ezeknél fizetni kell az áramért, akár az otthoni ár kétszeresét is, cserébe nagyrészük 50kW teljesítményű villámtöltő.

Egy MOL vezette több céget tömörítő konzorcium nemrég uniós forrást nyertek töltőállomáshálózat fejlesztésére. Ennek keretében 11 villámtöltő épül és 54 tervezés alatt áll.

Az e-infrastruktúra

Idehaza körülbelül 250 töltőállomás van. Nehéz pontos számot mondani, mert a hálózat folyamatosan bővül, és mert sok korlátozottan, például csak egy szálloda vendégei számára áll rendelkezésre.

A magyar e-infrastruktúra az európai középmezőnyben van. A legtöbb nyilvános töltőállomással Németország, Nagy-Britannia és Norvégia büszkélkedhet. A hozzánk hasonló méretű Ausztriában és Csehországban tízszer, utóbbiban háromszor több állomás van.

Az e-autósok netes, app-on elérhető adatbázisokból tájékozódhatnak a töltőállomások helyéről és az azoknál kínált töltési teljesítményről. Európában a ’Plugshare’ és a ’ChargeMap’ app-je a legnépszerűbb.

A jövő elkezdődött

A jövő minden bizonnyal az induktív, tehát kábel nélküli tankolásé. A technológia évek óta ismert, azonban drága és kiforratlan. Ezért a legtöbb elektroautó még nem kompatibilis ezzel a rendszerrel. A módszerrel 60kW teljesítménnyel, tehát a hagyományos utcai oszlopokkal összehasonlítva háromszoros sebességgel tölthetünk. Technikailag azonban a 200 kW sem lenne lehetetlen!

A gyártók már a megállás nélküli induktív tankolás lehetőségét is kutatják, amely a jelenlegi elképzelések szerint az utak mentén kiépített mágneses rendszerrel működhetne. Az infrastruktúra megteremtésének horribilis költsége miatt azonban csak a távoli jövőben lehet vele reálisan számolni, ha az e-autóknak már meghatározó piaci részesedése lesz.

Egyre többen váltanak

Egyre többen térnek át villanyra

Magyarországon 2018-ban csaknem 2000 villanyautó kapott új forgalmit. Ennél többre, 4100-ra került zöld rendszám, mivel ez a gázüzeműeknek és a hibrideknek is jár.

 

A legtöbb e-autót, 1,3 milliót Kínában adták el tavaly. Az USA-ban 85%-os növekedés mellett 385 ezret, Németországban pedig 26%-os bővüléssel 68 ezret értékesítettek. Ezzel a piaci részesedés 1,6-ről 2%-ra nőtt a németeknél, Európa legnagyobb autópiacán. Kontinensünk a legtöbb villanyautó arányaiban és abszolút számban is az ötmilliós Norvégiában fut! Tavaly 73 ezer új e-autót vettek a norvégok. Ezzel 48%-ra nőtt a piac részesedésük a teljes autóparkban!

Van, aki másképp csinálja

A legismertebb e-autó gyártó, a Tesla saját töltőhálózat kiépítésébe fogott. Az áramkutak teljesítmény 135 kW! A szépséghiba, hogy ezek csak a márka saját autóival kompatibilisek és jelenleg kizárólag Kaliforniában működnek. Az európai autósokat reménnyel töltheti el, hogy több autógyártó kooperációt indított nagykapacitású töltőállomás hálózat kiépítése érdekében.

A Tesla kutak részben ingyenesek. Az első kettő modell, az S és az X vásárlói évekig korlátlan mennyiségű ingyen tankolást kaptak az új autó mellé. Később limitálta a kaliforniai cég a havonta szabadon felvehető áram mennyiséget. A most gyártott harmadik modell, az M vásárlói már nem kapnak semmilyen kedvezményt. Az eladási számok olyan jók, hogy a cég nem szorul a marketingfogásra.

Sok ígéret

A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) támogatásával dolgozó Elektromobilitás Nonprofit Kft. 2017-ben e-Mobi néven 320 egységből álló, 50 kW teljesítményt kínáló töltőhálózat kiépítését ígérte. Egy szakmai portál, a villanyautosok.hu nemrég utánajárt, mi valósult meg az ígéretből. Az eredmény elkeserítő.

180 helyszínt ellenőriztek. Ezek közül mindössze 4 működött! 26 helyen állt a töltő, de nem üzemelt.  31 építés alatt volt. Ezek közül – 3 budapesti kivételével – mind csak 22 kW-os lesz.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Itt van melyik a leggazdagabb és a legszegényebb régió az uniós GDP-rangsorban

Az Európai Unió 2023-as gazdasági adatai szerint az uniós...

Lázár János: út és vasút épül a főváros és a repülőtér között

A tervek szerint 2028 végéig kétszer három sávos új közút, illetve 2035-re új vasútvonal épül a főváros és a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér között

Itt a közszolgák otthontámogatási tervezete

Társadalmi egyeztetésre került a régóta várt jogszabálytervezet a közszolgálati dolgozóknak járó, évi nettó 1 millió forintos otthontámogatásról, mely jelentős segítséget nyújt a lakásvásárlás előtt állóknak és a meglévő hitelüket törlesztőknek.

Az Otthon Start a miniraktározást is felpörgetheti

Magyarországon a self-storage még fiatal piac, de Budapest már kezdi kinőni a gyerekcipőt: gyorsan növekszik az érdeklődés.
Hirdetés

Hírek

Lázár János: út és vasút épül a főváros és a repülőtér között

A tervek szerint 2028 végéig kétszer három sávos új közút, illetve 2035-re új vasútvonal épül a főváros és a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér között

Itt a közszolgák otthontámogatási tervezete

Társadalmi egyeztetésre került a régóta várt jogszabálytervezet a közszolgálati dolgozóknak járó, évi nettó 1 millió forintos otthontámogatásról, mely jelentős segítséget nyújt a lakásvásárlás előtt állóknak és a meglévő hitelüket törlesztőknek.

Összefogás a hazai szőlőültetvények megvédésére

Az együttműködés erejével remélhetőleg sikerül gátat szabni a hazai szőlő-bor ágazatot fenyegető betegség további terjedésének.

Elvesztél az Otthon Start módosításai között? Segítünk képbe kerülni

A jelenlegi szabályozás szerint csak a 2022. január 1. után tett egyszerű bejelentéssel, véglegessé vált építési engedéllyel megkezdett építkezések finanszírozására igényelhető az Otthon Start lakáshitel

Devizapiac – Alig változott hétfő reggelre a forint árfolyama

A forint erősebben áll mindhárom devizával szemben az év eleji kezdéshez képest: 5,3 százalékkal az euró, 15,6 százalékkal a dollár és 3,9 százalékkal a svájci frank ellenében.

Már ereszt az Otthon Start lufi: meddig tart ki a támogatás népszerűsége?

A Google Trends adatai alapján jól látható, hogy az internetes keresések gyakorisága július-augusztusban összességében folyamatosan emelkedett, miközben egy-egy bejelentés, nyilvánosságra került részletszabály jelentősen tudta fokozni az érdeklődést.

Javaslat egy Globális Erdészeti Tudásmegosztó Rendszer létrehozására – mi is benne vagyunk

Magyarország aktív szerepet vállal az erdőtüzek elleni globális fellépésben

A mesterséges intelligencia-láz az új aranyláz a San Franciscoban

Fotó:Freepik San Francisco ismét a világ figyelmének középpontjába került –...
Hirdetés

Gazdaság

Van akinél nagyon komoly szja visszatérítést hozhat ez a megoldás

Az év vége közeledtével érdemes ellenőrizni az idei nyugdíjpénztári befizetéseink összegét, annak érdekében, hogy minél jobban ki tudjuk használni az szja-visszatérítés lehetőségét – hívja...

Ezt hozhatja a Széchenyi Kártya MAX+ kamatcsökkenése

A Széchenyi Kártya Program új kamatfeltételei kézzelfogható segítséget nyújtanak a hazai kkv-knak, különösen a működés finanszírozásában: a vállalkozások által fizetendő nettó kamat október 6-tól...

Tisztázzuk a vagyonadó terveket: ma egymilliárdosnak lenni már nem akkora szó, mint tíz éve

Ma már nagyjából 7000-10.000 magyar rendelkezik legalább 1 milliárd forintos klasszikus pénzügyi vagyonnal, 30.000 fő rendelkezik egymilliárdot meghaladó teljes vagyonnal, számuk pedig 2030-ra ötödével nőhet.

Oda az MBH kapcsolat, de marad a régi gondoskodás

Megújul a Gondoskodás Egészség- és Nyugdíjpénztár – megszűnik az MBH-val való együttműködés A mai nap első híre az volt, hogy az MBH Bank felülvizsgálta és...