A nagyrészt a közösségi médiából származó idei top zsargon megmagyarázza, hogy mit akarnak a munkavállalók – és hogy milyenek lettek a pandémia pánik utáni világban. 2023-ban, ahogy a közösségi média és a munkakultúra közötti határvonal felbomlott, és a munkavállalók új hibrid mintákba rendeződtek, számos új szakkifejezés vette át a hatalmat, hogy meghatározza a munka világát 2023-ban.
“Lusta lányos munka„ (Lazy girl job)
Május végén a TikToker Gabrielle Judge a “lusta lány munka” erényeit dicsérte: a távoli, jól fizető, viszonylag kevés stresszel járó munkát. Az alapfeltevés – egy olyan munka, amely lehetővé teszi az egészséges prioritások és a munka-magánélet egyensúlyát – hatalmas visszhangra talált, számol be róla a BBC. Decemberig a #LazyGirlJob hashtag közel 40 millió megtekintést ért el a TikTok-on. És bár a kifejezés a 2023-as “csajos trendek” között találta magát, a munkavállalók mindenféleképpen egyértelművé tették: a lazy girl jobot talán pontosabban úgy lehetne leírni, hogy egyszerűen csak egy jó munka, mindenkinek.
„A sztrájkok nyara”
Februárban az Egyesült Királyságban az egészségügyi dolgozók a Nemzeti Egészségügyi Szolgálat (NHS) történetének legnagyobb sztrájkját rendezték meg. Eközben az Egyesült Államokban csak 2023 első nyolc hónapjában több mint 300 000 amerikai munkavállaló szüntette meg a munkát az egészségügy, a szórakoztatóipar, az autóipar és a vendéglátás területén. Október 31-én 354 sztrájk volt az Egyesült Államokban, amely nagyjából 492 000 munkavállalót érintett – ez a legnagyobb szervezett munkaügyi aktivitás 2019 óta.
Bár ez az akció nem korlátozódott szigorúan a melegebb hónapokra, hamarosan a “sztrájkok nyara” néven vált ismertté, egyesek a kifejezés eredetét az Amazon szakszervezeti elnökének, Chris Smallsnak a “forró munkásnyár” kifejezésére vezetik vissza (a zenei előadó, Meagan Thee Stallion érdemeivel). Az akciók elsöprő sikerrel zárultak, és példátlan szerződéseket eredményeztek a dolgozók szakszervezeteinek, köztük az Amerikai Írószövetségnek (WGA) és az Egyesült Autómunkásoknak (UAW).
„Autentikus”
November végén a Merriam-Webster kiadó az “autentikus” szót jelölte ki az év hivatalos szavának. Az amerikai székhelyű szakkönyvkiadó közölte, hogy ez a szó olyan jelölteket utasított maga mögé, mint a “deepfake” (olyan hamis képek, videók, hangfelvételek, amiket mesterséges intelligencia segítségével hoznak létre) és a “dystopian” (disztópikus). Az Év Szava cím nem szigorúan a munkahelyi terminológiára összpontosít, mégis, a hitelesség iránti vágy nagyon is megtalálta az utat a munkahelyünkön. A munkavállalók egyre inkább kifejezik egyéniségüket, megosztják a kollégákkal az élményeiket, normalizálják a mentális egészséggel kapcsolatos kérdéseket, és intimebb – autentikusabb – munkahelyi környezetet alakítanak ki.
„Csupasz minimum hétfő”
2022-ben a TikToker Marisa Jo Mayes gyógymódot kínált a “vasárnapi ijedtségre” – a hétvégi szabadnap után a munkába való visszatérés előtti napon jelentkező süllyedő érzésre. Ahelyett, hogy fejest ugranának a feladatokba, Mayes azt javasolta a munkavállalóknak, hogy fogadják el a “csupasz minimális hétfőket”, és a hét első napját fokozatos visszatérésként kezeljék.
A kifejezés népszerűsége idén robbant be, a TikTok-on, eddig több mint hárommillió keresés történt. A kifejezés a munkával szembeni új hangulatot is tükrözi, ahol a hibrid megoldások iránti igények és a négynapos munkahétre való törekvés a munkavállalók jobb munka-magánélet egyensúly iránti vágyát tükrözi.
“Kávéjelvény” (Coffee badging)
Ahogy a főnökök 2023 folyamán visszanyerték a hatalmat, sok munkavállaló azon kapta magát, hogy visszatér az íróasztalához, legalábbis a hét néhány napján. Sokan nem akarnak ott lenni – ez a hozzáállás adta meg a “coffee badging” (kávéjelvényezés) kialakulását, ami a munkahelyi szolgálati jelvényhez, a badge-hez kötődik. Az Owl Labs videokonferencia-vállalat júniusi felmérésének adatai szerint a hibrid munkavállalók mintegy 58%-a elismeri, hogy bemegy az irodába, lehúzza a munkahelyi jelvényét, megragadja a reggeli kávéját, és elmegy, hogy a nap hátralévő részében otthonról dolgozzon. Még akkor is, ha az irodába való visszatérés politikája egyre inkább győzedelmeskedik, a munkavállalók egyértelműen jelezték, hogy a rugalmas munkavégzést – és az ingyenes kávét – részesítik előnyben.
“Csendes utazások” (Hush trips)
Sok olyan munkavállaló, akik a munkahelyétől távol tud maradni, “csendes utazásokat” tesz, hogy maximalizálja a munka és a magánélet egyensúlyát. Ezek a titkos szabadságok azt jelentik, hogy egy távoli helyről dolgoznak anélkül, hogy erről tájékoztatnák a felettesüket vagy a csapatukat. A Z generációs munkavállalók 44%-a ismeri el ezt a gyakorlatot a ResumeBuilder augusztusi felmérése szerint. A sikeres titkos utazás kulcsa? A Zoom háttér beállítása, hogy elrejtsen minden árulkodó pálmafát vagy medencés széket, mondják a felmérésben résztvevők.
„A nagy maradás” (The Big Stay)
Egyes közgazdászok szerint a Nagy Lemondás (vagy inkább felmondás), ami meghatározta a munkaerő mobilitásának elmúlt három évét, véget ért. Most az adatok a “nagy maradás” jelenségére utalnak, amelynek során a munkavállalók az egyre élesedő munkaerő-piaci verseny és a gazdasági instabilitástól való félelem elkerülése érdekében maradnak a helyükön.
Azok a munkavállalók azonban, akik olyan munkahelyen maradnak, ami nem felel meg nekik, kevésbé elkötelezettek, kevésbé produktívak, és nagyobb valószínűséggel küzdenek mentális és fizikai egészségükkel. Szakértők szerint ha a munkáltatók meg akarják fékezni a dolgozóik körében tapasztalható csendes felmondást, akkor a vezetőkre hárul a feladat, hogy proaktívan fektessenek be a dolgozók elégedettségébe.
“Személyiségbérlés” (Personality hire)
Az okos munkáltatók előnyben részesíthetik a pozitív, barátságos hozzáállású álláskeresőket – de a Z generációs munkavállalók egy lépéssel tovább mennek, és a TikTok-on hirdetik a “személyiséggel rendelkező” munkavállalók előnyeit.
A közösségi média felhasználói a “diversity hire” (sokféleséget alkalmazó munkaerő) kifejezéssel – amely általánosan lekicsinylő kifejezés a kisebbségi munkavállalók jelképes felvételére utal – laza játékaként általában úgy definiálják a “personality hire”-t, mint aki bizonyos élénkséggel ellensúlyozza a szakmai képzettség hiányát. A kifejezésre játszó videókban fiatal munkavállalók nevetgélnek, sétálgatnak a munkahelyen, és a munkanap csúcsán megkérdezik, hogy “Mi van ebédre?”, mert tudják, hogy a munkájuk “a vibráláson alapul”.
Bár a kifejezés könnyed hangvételű, van benne némi igazság. Egy távmunkakörnyezetben egy érzelmileg intelligens munkavállaló elősegítheti a kommunikációt, ami növelheti a csapatok termelékenységét, és hozzájárulhat a társadalmi kapcsolat érzéséhez.
“Gördülő recesszió” (Rolling recession)
A “gördülő recesszió”, ami néha “gördülő kiigazítási recessziónak” is neveznek, akkor következik be, amikor a visszaesés egyszerre csak a gazdaság bizonyos ágazatait érinti.
Például, bár az év első felében a technológiai elbocsátások uralták a beszélgetéseket, más ágazatok, köztük az autóipar és a feldolgozóipar is elkezdték érezni a fájdalmat. Eközben a hagyományosan nők által dominált foglalkoztatási ágazatok – például az oktatás, az ápolás és a vendéglátás – továbbra is a munkahelyek megszűnésének fő terhét viselik, nagyrészt különösebb felhajtás nélkül.
Miközben a közgazdászok és a politikai döntéshozók a munkahelyek elvesztésének megakadályozásán dolgoznak, a gördülő recessziót különösen nehéz pontosan meghatározni, és hozzájárul a közelmúltbeli gazdasági tendenciák által összezavart szakértők általános bizonytalanságához.
„#WorkTok”
E kifejezések közül soknak legalább egy közös vonása van: a #WorkTok-on, a TikTok munkahelyi kultúrának szentelt oldalán keletkeztek vagy terjedtek el.
A hashtag legalább 2,3 milliárd megtekintéssel rendelkezik, és a hivatásos cukrászok életétől kezdve a legjobb HR-gyakorlatokig mindent felölel. Egyes szakértők szerint a felemelkedése elkerülhetetlen volt, mivel olyan helyet teremtett, amelyre sok munkavállalónak, különösen a fiataloknak, a távmunka korszakában nagyon is szükségük van a “watercooler” vagyis informális beszélgetések számára.
Ahogy egyre több felnőtt kapja a híreket a TikTokról – és ahogy egész közösségek alakulnak ki hiánypótló témák, köztük a munka körül -, a platform valószínűleg 2024-ben a végleges munkahelyi szakzsargon következő körét hozza el.
Érsek M. Zoltán