Sem iskola, sem McDonald’s, sem mozi. A II. Erzsébet halálát követő komor hangulat ellenére Nagy-Britanniában kritikákat, internetes gúnyolódást és egyes esetekben széles körű zavart váltott ki a döntés, amely szerint a királynő temetése napján a gazdaság nagy részének le kell állnia.
A brit kormány a múlt hétvégén jelentette be, hogy a hétfő nemzeti gyásznap, egyben bankszünnap lesz, hogy “az egyének, vállalkozások és más szervezetek leróhassák tiszteletüket” a királynő előtt. A Bloomberg beszámolója szerint az iskolák zárva lesznek, de a cégek maguk dönthetik el, hogy nyitva tartanak-e vagy sem, bár a munkáltatókat arra ösztönzik, hogy “érzékenyen reagáljanak” az alkalmazottaik szabadnapra vonatkozó kéréseire.
Az iránymutatás dilemmát jelent az olyan vállalkozásoknak, mint az üzletek, éttermek, kocsmák és szállodák. Ha bezárnak, hogy az alkalmazottaknak szabadnapot biztosítsanak, azt kockáztatják, hogy azzal vádolják őket, hogy megtagadják az alapvető szolgáltatásokat a lakosságtól. A nyitva tartás azonban személyzetet igényelne, amit még nehezebbé tesznek azok az elvárások, hogy a dolgozóknak nem vonhatják meg a fizetésüket, ha gyászolni vagy tiszteletüket kívánják tenni a királynő előtt.
Egyes cégek nehezen birkóztak meg a döntéssel, és végül feldühítették az ügyfeleket, és negatív hírverésbe kerültek. A Center Parcs, amely öt üdülőközpontot üzemeltet az Egyesült Királyságban, közölte, hogy hétfőn zárva tart, ami azt jelenti, hogy a családoknak meg kell szakítaniuk a pihenésüket, és vagy haza kell utazniuk, vagy másik szállodát kell keresniük.
A közvélemény visszatetszését követően a Center Parcs úgy döntött, hogy a látogatók maradhatnak, de közölték, hogy a szobákban vagy a faházakban kell maradniuk. Ez újabb felháborodást váltott ki, de végül tisztázták, hogy a vendégek sétálhatnak a parkokban és az üdülőfalvakban is, a kiszolgáló létesítményeket viszont bezárják.
“Vegyenek egy nagy levegőt”
“Egyensúlyt kell teremteni a személyzet igényei, az ügyfelek igényei és a közvélemény megítélése között” – mondja Simon Neville, a SEC Newgate kommunikációs cég médiastratégiai igazgatója. Neville szerint a királynő halála után azt tanácsolták a vállalatoknak, hogy “álljanak meg, vegyenek egy nagy levegőt, nyugodjanak meg és gondolják át a dolgokat. És úgy tűnik, hogy a Center Parcs ezt nem gondolta át“.
Valóban, néhány vállalat merőben más, és sokkal lassabb megközelítést alkalmazott. A J D Wetherspoon sörözőlánc csütörtök reggelig, közel egy héttel a királynő halála utánig várt, hogy nyilvánosságra hozza döntését, miszerint London központjában és a közlekedési csomópontokban nyitva tartják a kocsmákat, de a többi üzlethelyiség zárva marad a temetés végéig, várhatóan 13 óráig.
Konkurense, a Greene King már korábban közölte, hogy a televízióval ellátott kocsmák kinyitnak, hogy az emberek megnézhessék a temetést, míg a képernyő nélküliek csak utána nyitnak ki. “Kocsmáink a közösségek találkozóhelyei” – áll a cég közleményében.
Míg sok kocsma nyitva marad, az üzletek többsége úgy döntött, hogy bezár, kivéve a London központjában lévő üzleteket, ahol hatalmas tömegeket várnak. A fővárosban összegyűlő emberek nagy része Nagy-Britannia más részeiből fog a fővárosba utazni, ami kétségeket ébreszt azzal kapcsolatban, hogy a közlekedési infrastruktúra képes lesz-e megbirkózni a feladattal. A londoni hatóságok azt tanácsolták az üzleteknek, hogy maradjanak nyitva, különösen az éttermek és bárok.
A leállás mértéke országszerte jelentős, a közgazdászok a szokásosnál élesebb csapást várnak a bruttó hazai termékre.
“Az extra szünnapok a múltban általában fél- vagy egy százalékponttal csökkentették a GDP növekedését az adott hónapban” – mondta Paul Dales, a Capital Economicstól.
A Bank of England már előre jelezte, hogy az év utolsó negyedévében kezdődik a brit recesszió.
A McDonald’s legalább 17 óráig bezárja az összes éttermét, míg a Vue mozilánc közölte, hogy hétfőn a mozivásznain a temetést vetítik, filmeket nem. A helyi orvosi rendelők zárva lesznek, és sok kórházi rendelést elhalasztanak, ami a betegek panaszaihoz vezetett. A British Cycling azt tanácsolta az embereknek, hogy ne kerékpározzanak a temetés idején, majd a közösségi médiában gúnyolódtak az útmutatáson.
A közvélemény megítélése
Úgy tűnik, a brit közvéleményt nem hatotta meg, ahogyan a vállalatok és a közszféra szervezetei kezelték a helyzetet. A YouGov közvélemény-kutató cég felmérése szerint több mint a fele szerint helytelen a nem létfontosságú orvosi beavatkozások elhalasztása, míg kevesebb mint egyharmaduk ért egyet a döntéssel. Mindössze 13% szerint helyes, ha az embereknek el kell hagyniuk az előre lefoglalt szállásukat, ahogyan azt eredetileg a Center Parcs javasolta.
A megkérdezettek 58%-a egyetért továbbá azzal a véleménnyel, hogy a vállalatok részvétnyilvánításai a királynő halála után pusztán a pozitív vállalati imázs fenntartása érdekében történtek, és csak 28%-uk látja azokat őszintének.
“Ami számít, hogy minden vállalat a márka értékeinek, az üzletágának és az ágazatának megfelelő módon reagáljon” – mondja George Pascoe-Watson, a Portland PR-tanácsadó cég elnöke. “Bármilyen döntésről is legyen szó – lesznek emberek, akik nem értenek egyet” – mutatott rá.