Az olasz idegenforgalmi miniszter bemutatta a GDP 13 százalékát adó ágazat 2021-es stratégiáját: segítség az újrainduláshoz, digitális forradalom, wellness és egészségügyi igazolvány.
Ez volt az utolsó leállás?!
A március elején bevezetett szigorú epidemiológiai intézkedések húsvét utánra ígért feloldását követően „a turizmus újraindul és többet nem áll le” – kezdte Massimo Garavaglia szakminiszter az ágazat 2021-es stratégiájának ismertetését. Véleménye szerint az idei nyár 2020-szal ellentétben igazi szezon lesz. Az olaszok a ’wellness nyaralás’, a ’digitális forradalom’ és az ’egészségügyi igazolvány’ jelszavakkal akarják világszerte csábítóvá tenni az ’Itália’ márkanevet.
Segítség nélkül nem megy
„Tudjuk, hogy állami segítség nélkül nem lesz újraindulás” – mondta Garavaglia, segítséget ígérve az idegenforgalmi vállalkozásoknak. A miniszter a jelenleg a szállodáknak a modernizációhoz adott kamatmentes hitelekhez és vissza nem térítendő támogatásokhoz hasonló konstrukciókat ígért a turisztikai szektor minden szereplőjének az újrainduláshoz.
Garavaglia bejelentette, hogy függetlenül attól, milyen határidő szerepel a korábban megkötött szállodafelújítási megállapodásokban, az állami hiteleket addig nem kell törleszteni, amig a hotelek nem nyithatnak meg újra. A támogatásokat azért is fontosnak tartják a minisztériumban, hogy megakadályozzák az olasz idegenforgalmi vállalkozások külföldiek általi felvásárlását és a maffia további térnyerését a szektorban.
A szaktárcának 230 millió eurója áll rendelkezésre az utazási irodák számára. Az ’utazási csekk-programra’ elkülönített 2,4 milliárdból pedig még 1,6 milliárd megvan. Az akció keretében az állam egyedülállóknak 150, pároknak 300, családoknak pedig 500 eurós utalványt ad, amelyeket június 31-ig lehet beváltani olaszországi idegenforgalmi szolgáltatásokra.
A járványügy megkerülhetetlen
Garavaglia beszámolt egy külföldi marketingkampány elindításáról. Ebben Olaszország, mint már koranyártól ismét elérhető turisztikai célpont szerepel.
A Garavaglia elmondása szerint minisztériuma szorosan együttműködik a közlekedési, az egészségügyi és a kulturális tárcával, valamint a helyhatóságokkal annak érdekében, hogy 2021 nyara valóban teljes értékű szezon legyen és a külföldiek tényleg jöhessenek.
Friss hír: Éjszakai kijárási tilalmat vezethetnek be Németországban. A szövetségi kormány álláspontja szerint legalább április 18-ig meg kell hosszabbítani a korábban elrendelt korlátozásokat.
A miniszter ezzel összefüggésben elismerte, hogy a marketingkampánynál fontosabb az egyeztetés az egészségügyi tárcával. „Világos, hogy a járványügyi szabályok kidolgozása nélkül nem lehet szó újranyitásról.” A miniszter ígérete szerint a nemrég kiterjesztett korlátozások feltételezett végéig, húsvétig kidolgozzák a közlekedési és az Egészségügyi Minisztériummal, miként garantálható a biztonságos utazás és fertőzésveszély nélküli nyaralás.
A járványügyi intézkedések között központi szerepe lesz a ’Green Pass’-nak. A miniszter elmondása szerint az egészségügyi útlevél terve már az olasz kormány asztalán van és téma Brüsszelben is. Itália ezen túlmenően külön egyeztet róla Görögországgal és a német kormánnyal. A tárcavezető április elejére kézzelfogható eredményeket ígért.
A fapadosok szerepe
„Nem elég azzal hirdeti, hogy Itália gyönyörű hely. Konkrétan érveket kell felhozni az ország mellett” – mondta a miniszter, utalva arra, hogy az olasz turizmus már a korona-krízis előtt problémákkal küzdött. 2014 és 2019 között összesen 25 millióval csökkent a beutazók száma. Ennek ellenére 2019-ben 62 millió külföldi vendéggel Itália 5. volt a világranglistán. Az olaszok 215, a külföldiek 219 millió vendégéjszakát töltöttek Itáliában tavalyelőtt.
A miniszter szerint hiba lenne minden forrást és energiát az elkövetkezendő évek két nagy eseményére, a 2025-ös katolikus szent évre és a 2026-os milánói téli olimpiára fordítani. „Most elsősorban azon kell dolgoznunk, hogy a külföldiek nemzetközi rendezvények nélkül is Itáliát válasszák úticélul.” Ebben szerinte a krízis elmultával nagy szerepük lesz a fapados légitársaságoknak, elsősorban az olasz piacon korábban meghatározó Ryanairnek és az EasyJetnek. Az ír társaságnál szintén készülnek az olasz turizmus újraindulására. Azzal kalkulálnak, hogy 2021-ben 1 millió utasuk fog olasz desztinációt választani.
Digitális forradalom
A minisztériumban felismerték, hogy a digitális forradalom az idegenforgalmat is elérte. Céljuk egy központi portál létrehozása, ahonnan minden olaszországi idegenforgalommal kapcsolatos ajánlat egyszerűen elérhető. Nagy kihívás, tekintettel arra, hogy az oldalon ajánlatot tevők közé a nagy utazási irodák, szállodaláncok és közlekedési vállaltok mellett a magánszállásadókat és individuális szolgáltatásokat kínálókat is be akarják vonni. Különösen azért, mert utóbbiak jelentősége a ’post-COVID’ idegenforgalomban felértékelődik. Elemzői várakozások szerint hosszú távon is fennmaradhat a 2020-ban indult trend: zsúfolt szállodák, tengerpartok és városok helyett túrázás a természetben, repülés és vonatozás helyett pedig egyéni utazás.