A tények: februárban az indirekt adóktól szűrt maginfláció 0,2 százalékponttal, 3,2 százalékra emelkedett; a többi tartósabb inflációs tendenciákat megragadó mutató, a keresletérzékeny és a ritkán változó árú termékek inflációja is nőtt az előző hónaphoz képest 0,1, illetve 0,3 százalékponttal 3,1 és 3,6 százalékra – állapította meg a legfrissebb inflációs adatokat értékelő kiadott elemzésében a Magyar Nemzeti Bank (MNB).
A szolgáltatások inflációja is nőtt az előző hónaphoz képest.
Ezzel a jegybank által az inflációs alapfolyamatokat megragadni hivatott valamennyi alapmutató a 3,0 százalékos inflációs cél fölé emelkedett.
Piaci elemzők gyakran felidézik Nagy Mártonnak, az MNB alelnökének januári nyilatkozatát, amelyben kijelentette: ha az adószűrt maginfláció 3 százalék fölé emelkedik, az a jegybanknak elegendő bizonyíték lenne arra, hogy meg kell kezdeni a monetáris politika normalizálását. Külföldi elemzők márciusra datálják ennek időpontját.
Az MNB emlékeztet, az előző hónaphoz képest az infláció 0,4, a maginfláció 0,3 százalékponttal emelkedett. A maginfláció emelkedését főként a feldolgozott élelmiszerek és az iparcikkek inflációjának növekedése okozta. Az infláció emelkedéséhez emellett a feldolgozatlan élelmiszerek és az üzemanyagárak változása is hozzájárult. Főként a friss zöldségek árainak növekedése miatt a feldolgozatlan élelmiszerek – szezonálisan igazított és adószűrt – árai emelkedtek, de a feldolgozott élelmiszerek árai is nőttek februárban.
Az iparcikkek szezonálisan igazított árai az előző hónaphoz képest enyhén emelkedtek. A tartós iparcikkek ára elsősorban a használt személygépkocsik, illetve a televízió árának mérséklődése nyomán enyhén csökkent, míg a nem tartós iparcikkeké nőtt.
Az MTI idézi az Magyar Nemzeti Bank elemzését, amely azt is megállapítja, hogy a népegészségügyi termékadó év eleji emelése az alkoholmentes italok árindexének növekedését okozta.
A piaci szolgáltatások árai februárban összességében 0,5 százalékkal emelkedtek.