Meglepő eredményt hozott az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) vegyipari laboratóriumának összehasonlító vizsgálata: a folyékony mosószerek közül az a termék bizonyult a legjobb minőségűnek, amellyel a legdrágábbhoz képest kilencvenhárom forintot spórolhatunk meg minden mosáson.
A termékteszt magyar csoportgyőztesének összesített pontszámát a mosóporok közül is csak egy kihívó, a foltokkal szemben legkíméletlenebb tudta egy fikarcnyival felülmúlni – tették hozzá.
A labor a kereskedelmi forgalomban kapható, fehér ruhákhoz ajánlott mosószerek közül vizsgált tíz folyékonyat és tíz mosóport. A termékek összetételét a címkén olvasható tájékoztatással vetették egybe. A minőségi ellenőrzés során pedig a tisztítási hatékonyságot vizsgálták.
A szakemberek megmérték a mosószerek felületaktív-anyag- és oxigénalapú fehérítőszer-tartalmát, amely minden esetben belefért a csomagoláson feltüntetett értékhatárokba. Egyforma fehér textilmintákat kávéval, fűszerpaprikás olajjal, spenóttal és meggylével koszoltak össze, majd 24 órás száradás után automata mosógéppel, 40 °C-on mostak ki.
A legismertebb, drágább termékek kevésbé teljesítettek jól a mesterségesen létrehozott szennyeződések eltávolításában. A foltok eltüntetésében egy illatszerbolt-hálózat saját márkás mosópora volt a leghatékonyabb.
Az összesített pontszámban szoros másodikként végzett folyékony mosószert jó teljesítménye mellett legalacsonyabb ára repítette az élmezőnybe. A részletes eredmények IDE kattintva érhetők el.
Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár elmondta: “a labor a fogyasztói ár és az adagolási ajánlás alapján számította ki az egy mosásra eső költséget. Hatalmas szórással szembesültek: a legolcsóbb, 27 forintos adagárú termék és a 120 forintos másik véglet között több mint négyszeres a különbség. A vizsgálatok kedvező tapasztalata, hogy mindegyik mosószer megfelelt az előírt követelményeknek, egyetlen fogyasztóvédelmi hatósági eljárást sem kellett indítani. A teszteléssel a minisztérium abban is segít a fogyasztóknak, hogy az ár-érték arányt figyelembe véve tudatosabb, pénztárcájukat kímélő döntést hozhassanak vásárlásaik során.“