Júniustól emelkedtek törvényi szintre a távmunka veszélyhelyzet idején alkalmazott szabályai. Az egyszerűsítéseknek köszönhetően javulhatnak az otthonról dolgozók munkakörülményei, csökkenhetnek az egészségügyi kockázatok. A munkavédelmi előírások betartását részletes tájékoztató könnyíti meg a munkáltatók és munkavállalók számára – közölte a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM).
Hozzátették, hogy a munkavédelemről szóló törvény megkülönbözteti a számítástechnikai eszközzel és a nem számítástechnikai eszközzel végzett távmunkát.
Előbbinél a munkáltatónak írásos tájékoztatást kell adnia a munkavégzéshez szükséges, egészséget nem veszélyeztető, biztonságos munkakörülmények szabályairól. A munkáltató tájékoztatása alapján a munkavállaló szabadon választhatja meg a munkavégzés helyét. A megfelelő munkavédelmi felvilágosítás, a munkahely helyes ergonómiai kialakítása, a korszerű monitorok, jó világítás használata, a munkaközi szünetek elősegítik, hogy a számítástechnikai eszközzel végzett távmunka ne jelentsen egészségi kockázatot a munkavállalók számára.
A nem számítástechnikai eszközzel végzett távmunka (például varrás, egyszerűbb összeszerelési feladat) csak a munkáltató által munkavédelmi szempontból előzetesen megfelelőnek minősített helyen folytatható, amelyről a feleknek írásban kell megállapodniuk.
A munkáltatónak tehát előzetesen meg kell vizsgálnia, hogy a munkavégzési helyszín megfelel-e az egészséges és biztonságos munkavégzés követelményeinek, kockázatértékelést kell végeznie a többi között az alkalmazott eszközöket is megvizsgálva. Oktatás keretében gondoskodnia kell arról, hogy a dolgozó megfelelő ismeretekkel rendelkezzen a felmerülő veszélyekről, egészségkárosító kockázatokról, a megelőző és védőintézkedésekről.
A Technológiai és Ipari Minisztérium a mvff.munka.hu oldalon közzétett tájékoztatóban összesítette a számítástechnikai eszközzel végzett távmunka munkavédelmi szabályait. A dokumentum melléklete segítséget nyújt a munkáltató írásbeli tájékoztatásának elkészítésében is.