Kezdőlap Mozaik Tízpontos vállalás a közösségi közlekedés színvonalának javítására
No menu items!

Tízpontos vállalás a közösségi közlekedés színvonalának javítására

Lázár János

Az állami közösségi közlekedés színvonalának javítására 2025-re Lázár János építési és közlekedési miniszter 10 pontos vállalást tett.

A miniszter szerdai Közlekedésinfo tájékoztatóján elmondta,június elsejétől 20 percnél nagyobb késésnél visszatérítik a jegyár felét, havi bérleteknél ötnél több késés esetén a következő bérletvásárláshoz 10 százalék kedvezményt adnak, 2026. január 1-jére a MÁV és a Volán pályaudvarain felújítják az összes mosdót, az InterCity járatokon április elsejétől takarítószemélyzet lesz, idén, illetve jövőre 500-500 új autóbuszt vásárolnak, erősítik a mozdonyflottát, vasúti kocsikat újítanak fel, illetve újakat vásárolnak.

A magyar állami tulajdon növelése lehetővé teszi, hogy a GYSEV bővülő kapacitását beforgassák a magyar vasúti közlekedésbe, bevezetik az úgynevezett Mávbusz szolgáltatást, azaz szükség esetén busszal viszik el az utasokat, a nyári időszakban klímagaranciát vállalnak, áprilisban pedig új MÁV applikációt vezetnek be, a MÁV plusz applikációban egyebek közt új lesz a késési funkció – sorolta Lázár János.

A miniszter a részletekről szólva kifejtette az ingyenes késési biztosítás minden utast megillet. A telefonos alkalmazásban vett jegynél automatikusan visszautalják a jegy árának felét a vásárlásnál használt bankszámlára. Interneten, automatában vagy jegypénztárnál vett jegynél az úticélhoz legközelebb lévő jegypénztárban lehet majd érvényesíteni a késési biztosítást.

A havi bérletesek a következő bérletük árából kérésre 10 százalék kedvezményt kapnak, ha az adott hónapban legalább 5 alkalommal 20 percnél többet késett a vonatuk. További részletekről a vasúttársaság ad majd tájékoztatást – tette hozzá a miniszter.

A tárcavezető elmondta, hogy a MÁV összes pályaudvarán, vasút- és a buszállomásokon 2026. január elsejére felújítanak mintegy 1100 mosdót. Ezt követően a nagyforgalmú állomásokon a mosdók várhatóan fizetősek lesznek, viszont a MÁV-csoport utasai applikációval, vagy érvényes jeggyel, bérlettel ingyenesen használhatják majd azokat – közölte.

Lázárt János kiemelte: április elsejétől az InterCity vonatokon az utazás teljes időtartama alatt takarítószemélyzet teljesít szolgálatot, így menet közben is lesz takarítás ezeken a vonatokon.

A vállalatcsoport összességében 1000 új, korszerű autóbuszt vásárol, ebből 500 még az idén, 500 pedig jövőre érkezik be. Ezzel a mintegy 6000 darabos autóbusz járműflotta átlagéletkora 7-8 évre csökken – mondta. Hangsúlyozta, hogy a Volán Európa egyik legnagyobb, nemzeti kézben lévő buszos szolgáltatója marad a következő években is.

A mozdonyflotta erősítésével 2026 nyaráig minden második mozdony korszerű lesz, az IC járatok mintegy 90 százaléka korszerű, nagyteljesítményű mozdonnyal fog közlekedni. Az idén 15 nagyteljesítményű dízel- és 40 villanymozdonnyal bővül a vasúti járműpark, és 2026 első fél évében további 15 korszerű villanymozdony érkezik – mondta Lázár János.

A miniszter tájékoztatása szerint 2025 végéig felújítással újra forgalomba helyeznek 100 vasúti kocsit, többségében IC minőségűeket, és további 285 új vasúti kocsi beszerzésére indult eljárás 330 milliárd forint értékben.

Lázár János kifejtette: azzal, hogy a magyar állam a GYSEV-ben meghatározó, többségi tulajdonrészt szerzett, összeadják a MÁV és a GYSEV erőforrásait. A tervek szerint a GYSEV mostani, magyarországi szolgáltatási területét növelik, további 400 kilométer pályán az Észak-Dunántúlon – Győr-Moson-Sopron, Vas és Zala vármegye, illetve Veszprém vármegye egy részén – a vasúti közlekedést a GYSEV látja el, a felszabaduló MÁV-os járműveket pedig átirányítják az ország keleti részébe.

Bevezetik a nyári erősítő buszjáratok rendszerét, a Mávbusz szolgáltatásban mintegy 200 darabra emelik azoknak az autóbuszoknak a számát, amelyek erősítő járatként kísérik, baj esetén pedig helyettesítik a legnépszerűbb nyári vonatjáratokat. A klimatizált, modern és kényelmes autóbuszok a pályaudvaroknál fogják várni azokat az utasokat, akik nem férnek fel vonatokra – mondta a miniszter.

Lázár János bejelentette, hogy klímagaranciát ad a 2025-ös nyári szezonra. A jegyvásárlás során egyértelműen feltüntetik és garantálják, hogy az adott jármű rendelkezik-e klímával. Amennyiben ilyen vonatot nem talál az utas az adott viszonylaton, akkor garantálják neki a klímás buszjáratot. Az idén áprilisban MÁV plusz néven új applikáció indul, egyebek közt fontos funkciója lesz a késési biztosítás, amelynek bekapcsolásával érvényesíthető lesz majd a 20 percet meghaladó késések után járó kártérítési igény – sorolta Lázár János.

A sajtótájékoztatón elhangzott, az ország- és vármegyebérletek értékesítése 2024-ben rekordot döntött, 2023-ban 6,6 millió, 2024-ben 9,7 millió darab bérlet fogyott. A bevételek az olcsó utazási lehetőség bevezetésével sem csökkentek, 2024-ben is 114 milliárd forintot tettek ki.

A magyar energiahivatal előzetes adatai szerint a megtett utaskilométerek arányában az új és kedvezményes bérletek bevezetése óta 18 százalékos eltolódás figyelhető meg az autóról a vasút, a környezetkímélő autóbusz és a HÉV felé. Újságírói kérdésre válaszolva Lázár János megerősítette, hogy a fővárosi négy pályaudvar felújítására magántőke bevonásával projektcégeket hoznak létre, amelyekben a MÁV 25 százalékos részesedéssel rendelkezik majd, a területek állami tulajdonban maradnak.

Lázár János újságírói kérdésre válaszolva közölte, hogy 880 milliárd forint összegben indulhat vasúti pályafelújítás indulhat az idén EIB-hitelből és hazai költségvetési forrásból, de ez még kiegészülhet 300-400 milliárd uniós forrással.ai állampolgárként “joga van véleményt nyilvánítani”


0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Jegybank-alelnök: az MNB mandátumának része a gazdaságpolitika és a fenntarthatósági célok támogatása is

Az infláció év eleji felfutása mögött több tényező állt, köztük a globális élelmiszerpiaci árciklus, a forint tavalyi, a negyedik negyedévben megindult gyengülése, valamint a keresleti sokkok.

Kórházak energetikai korszerűsítését célzó elemmel bővül a Jedlik Ányos Program

Csaknem 89 milliárd forintos keretösszeggel rendelkező, kórházak, illetve egészségügyi intézmények energetikai korszerűsítését célzó programmal bővül a Jedlik Ányos energetikai program.

Sütőipari üzemet függesztett fel a Nébih

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) azonnali hatállyal felfüggesztette egy tiszavasvári sütőipari üzem tevékenységét az ott tapasztalt súlyos, élelmiszerbiztonsági kockázatot jelentő higiéniai körülmények miatt, és mintegy 207 kg élelmiszert vontak ki a forgalomból.

Szeptemberben havi szinten csökkentek az albérleti díjak

A KSH-ingatlan.com lakbérindex adatai szerint országosan 1,1 százalékkal csökkentek a lakbérek szeptemberben az előző hónaphoz képest, amire utoljára a koronavírus-járvány idején, 2020-ban volt példa - közölte az ingatlan.com.
Hirdetés

Hírek

Kórházak energetikai korszerűsítését célzó elemmel bővül a Jedlik Ányos Program

Csaknem 89 milliárd forintos keretösszeggel rendelkező, kórházak, illetve egészségügyi intézmények energetikai korszerűsítését célzó programmal bővül a Jedlik Ányos energetikai program.

Sütőipari üzemet függesztett fel a Nébih

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) azonnali hatállyal felfüggesztette egy tiszavasvári sütőipari üzem tevékenységét az ott tapasztalt súlyos, élelmiszerbiztonsági kockázatot jelentő higiéniai körülmények miatt, és mintegy 207 kg élelmiszert vontak ki a forgalomból.

Valletta lett “Európa legjobb városa” a Condé Nast Traveller Readers’ Choice Awards 2025 szavazásán

Ez a rangos elismerés megerősíti Valletta vezető szerepét Európa legkiemelkedőbb úti céljai között, és újra bizonyítja Málta világklasszis státuszát.

Insura.hu: olcsóbb lett a casco biztosítás – a hazai autóknak csupán ötödének van casco biztosítása

A szerződők 22 százaléka 8 évnél idősebb autóra kötötte a biztosítást, a megkötött szerződések mellé 30 százaléknyian kiegészítő biztosításokat is kötöttek.

Új korszak jön: nyilvánosak lesznek a fizetések az álláshirdetésekben

Komoly fluktuációs hullámot indíthat el a magyar munkaerőpiacon a kötelező bértranszparencia.  Készülniük kell a cégeknek a nyílt bérkommunikációra és a jelentős adminisztrációs terhekre

Tisztázzuk a vagyonadó terveket: ma egymilliárdosnak lenni már nem akkora szó, mint tíz éve

Ma már nagyjából 7000-10.000 magyar rendelkezik legalább 1 milliárd forintos klasszikus pénzügyi vagyonnal, 30.000 fő rendelkezik egymilliárdot meghaladó teljes vagyonnal, számuk pedig 2030-ra ötödével nőhet.

A Standard and Poor’s továbbra is befektetésre ajánlja hazánkat – töretlen a nemzetközi bizalom Magyarország iránt

Töretlen a bizalom Magyarország iránt, ezt a hitelminősítők értékelése mellett a kötvénykibocsátások is rendre visszaigazolják.

Hétfőtől elérhető a fix 3 százalékos hitelprogram indul a kis- és közepes vállalkozások számára

A hétfőtől elérhető hitel sok mindenre felhasználható, az érintettek ismerik a termékeket. Hét termék áll rendelkezésre a konstrukcióban, az ismert bankfiókokban.
Hirdetés

Gazdaság

Tisztázzuk a vagyonadó terveket: ma egymilliárdosnak lenni már nem akkora szó, mint tíz éve

Ma már nagyjából 7000-10.000 magyar rendelkezik legalább 1 milliárd forintos klasszikus pénzügyi vagyonnal, 30.000 fő rendelkezik egymilliárdot meghaladó teljes vagyonnal, számuk pedig 2030-ra ötödével nőhet.

Oda az MBH kapcsolat, de marad a régi gondoskodás

Megújul a Gondoskodás Egészség- és Nyugdíjpénztár – megszűnik az MBH-val való együttműködés A mai nap első híre az volt, hogy az MBH Bank felülvizsgálta és...

Csodánkra jár a világ: a vagyonosodás tempójában világcsúcs ütemet diktálunk, a Blochamps prognózisa már 2019-ben előre látta

A Blochamps Capital szakembere arra figyelmeztet, hogy a hazai vagyonosodás üteme nemzetközi összevetésben is kiemelkedő

Fiatalok tízezrei adósodtak el 2025 első felében – több százan máris bajba kerültek

A munkáshitelek rövid időn belül megugró aránya a késedelmes állományon belül azt sejteti, hogy a konstrukció sérülékeny ügyfélkört vonz, így a gyors felfutás mellett gyorsan a törlesztési nehézségek válhatnak a legfőbb problémává.