Szinte minden második vállalkozás hajtott végre beruházást az elmúlt két évben – derül ki a Magyar Bankholding kis- és középvállalkozásokra fókuszáló piackutatásából.
A megkérdezett cégek 47 százalékának volt minimum 10 millió forint értékű a beruházása, 60 százaléknak 100 millió forint alatti, míg 14 százalékuknak több beruházása is volt a kutatás szerint.
A nagyobb árbevételű cégek több lehetőséget láttak a beruházásokban: a hárommilliárd forint feletti árbevételű vállalkozások kétharmada legalább egy, negyedük pedig több fejlesztést is végre tudott hajtani.
Az iparágakat tekintve az építőiparban tevékenykedő cégek voltak a legaktívabbak, 52 százalékuk legalább egy, míg 17 százalékuk több beruházásba is belevágott.
Második helyen az ipari ágazat végzett, a cégek 39 százaléka hajtott végre legalább egy, 10 millió forint értékű beruházást az elmúlt két évben, míg ebben a szektorban a cégek több mint negyede több bővítést is végzett. Mivel a megváltozott gazdasági helyzet leginkább a kereskedelmi és a szolgáltatási szektorokat érintette, így a szolgáltatók 61, míg a kereskedő vállalkozások 67 százaléka nem hajtott végre érdemi fejlesztést a felmérés szerint.
A felmérésben részt vevők a legfőbb üzleti célként a kapacitásbővítést, a régi gépek, eszközök cseréjét, valamint a technológiai fejlesztést jelölték meg. A beruházások ötödénél ugyanakkor a tevékenység, termékportfólió bővítése is szerepelt a válaszok között, 14 százalék pedig kifejezetten új termék, vagy szolgáltatás bevezetését célozta meg. Az energiahatékonyság javítása cél volt majdnem minden ötödik beruházásnál.
A megkérdezettek döntő többsége (82 százalék) saját tőkét is felhasznált a beruházások finanszírozásra, egyötödét államilag támogatott hitelből vagy állami pályázatokból fedezték, míg piaci kamatozású hitel a beruházások mindössze 8 százalékánál volt szükséges.