A britek a rendezetlen kilépésre készülnek. Tartós élelmiszerek, túlélő csomagok vásárlását, egyszerű és laktató ételek receptjeinek felidézését, olyanok is vannak, akik csempészést vagy jegyrendszer bevezetését javasolják rendezetlen Brexit esetére.
A kartondobozon a brit és az uniós zászlóból, valamint a BREXIT feliratból készült kollázs. Súlya: 15 kiló. Tartalma: tartós élelmiszer 30 napra. Ára 295 font. Neve: BREXIT BOX. Beszerzése minden britnek ajánlott, ha az EU szabályozatlan elhagyása miatti áruhiány esetén sem akar éhezni. A csomagot árusító Leeds-i székhelyű Emergency Food Storage-nél több ezer csomag eladásáról számolnak be.
A nyugtalanság indokolt. A cégek, a lakosság és a kormány se tudja, mi történik március 30-án reggel. A brit sajtó és szociális média tele van horror szcenáriókkal.
Hiány, hiány hátán
A nagy élelmiszerláncok nyílt levélben fordultak a kormányhoz: sok termék hiánycikk lehet. A számok igazolják őket: a szigetországban eladott zöldség-gyümölcs 40%-a import az EU-ból. Behozatal nélkül WC-papírból sem lesz elég. Sok britnek ennél is nagyobb csapás lenne, ha a jégkrém és az európai bor is eltűnne a polcokról. Ezért az élelmiszeripari órás, az Unilever Magnum-jégkrémből, az ország legnagyobb borkereskedője, a Majestic pedig alkoholból halmozott fel komoly készletet. A Brexit-párti toryk vezetője, Boris Johnson más nem éppen alapvető élelmiszereket is szóba hozott: „Mars-szeletből és chipsből elegendő tartalék van.” Kérdés, hogy saját éléskamrájára, vagy a szupermarketek raktárkészletére gondolt-e valójában.
Az áruhalmozás statisztikailag is kimutatható. Az IHS Markit konjunktúra indexe még sosem mutatott ilyen magas vállalati raktárkészletet. Nem csak az áruházak saját, de a logisztika cégek raktárai is megteltek. A piacvezető Miniclippers Logistics néhány hete már elküldi az új ügyfeleket. A logisztika szektor egyébként már szembesült a Brexit negatívumaival. Munkaerőhiánnyal küzd. Dolgozóik nagy része a kelet-közép-európai, akik a bizonytalanság miatt nagy számban hagyják el Nagy-Britanniát.
Logisztikai gondok az autóiparban is vannak, ahol a just-in-time-termelés folyik. Tehát nincs raktárkészlet, a beszállítók közvetlenül a beépítés előtt szállítják a komponenseket. Az anyaghiány miatti leállás milliós veszteséget okozna naponta. Több autógyártó és beszállító helikoptereket szerzett be, hogy a legfontosabb alkatrészek akkor is elérjék a gyárakat, ha a határokon megadugók alakulnak ki.
Ellentmondó szavak és tettek
A kormány szavakban nyugtatni próbál: Fölösleges az élelmiszer felhalmozás! Tettei viszont arról árulkodnak, hogy maga is komoly problémákkal számol: terv készült a királyi család vidékre evakuálásra, ha az áruhiány zavargásokba torkollana a fővárosban; az egészségügyi miniszter arra kérte a kórházakat, hogy töltsék fel gyógyszer készleteiket – szellőztette meg a brit sajtó.
Dover a legrosszabbra készül
A brit Alsóház vétója óta nagyot nőtt a rendezetlen kilépés valószínűsége. Ez hetekig-hónapokig káoszt okozhat a határokon. A Nagy-Britannia és az EU közötti kereskedelem teljes összeomolhat.
A dráma középpontjában a Csatorna legfontosabb átkelési pontja, Dover fog állni. Évente 2,5 millió kamion lép itt be Nagy-Britanniában. Mielőtt a szigetország 1992-ben a vámunió tagja lett nyolcezer vámos dolgozott a határátkelő 130 áteresztő kapujánál. Így tudtak megbirkózni a napi tízezer kamionnal. Ma kétszázan vannak. Százból csak három, az EU-n kívülről leplombálva érkező kamiont kell ellenőrizniük. Körülbelül 20 perc alatt végeznek eggyel. Nem kérdés, hogy képtelenek lesznek napi 10 ezerrel megbirkózni.
A legnagyobb speditőrnek, a Harbor Shopping Limitednek 300, a vámhivatalnak pedig 8000 új dolgozóra lenne szüksége. „Lehetetlen ennyi munkavállalót találni. De akkor se lennénk előbbre, ha holnap felvennénk őket. Egy új ember betanítása 1 évig tart” – mondja Steve Applebie a Harbour Shippingtől. „Az egyetlen megoldás: Ellenőrizetlenül kell hagyni a határt.”
Apróságnak tűnik, de önmagában megadugót fog okozni, hogy a határátkelő parkolóiban maximum 300 kamionnak van hely.
Ha arra gondolunk, hogy a komposok 2015-ös sztrájkja csak néhány napig tartott, de elképzelni is nehéz, mi lesz Doverben április elején.
Tanít a múlt
Nem lennének britek a britek, ha nem humorral várnák a közelgő káoszt. Az angol médiapiac legnagyobb múltú hetilapja, a Spectator népszerű publicistája, Charles Moore örül a közelgő hiánygazdaságnak: „Gyermek koromban áprilisban nem epret, hanem répát és almát ettünk. Ebédre pedig egyszerű és laktató ételek kerültek az asztalra. Nem tucatnyi hozzávalóból, hanem abból a kevésből, amit jegyre lehetett kapni. Mégis minden milyen finom volt!”
A publicista azt tanácsolja, otthon mindenki kezdjen el a régi receptek, szakácskönyvek után kutatni.
Van aki csempészésben látja a megoldást
Moor, aki a Brexit elkötelezett híve, a csempészet évszázados nagy-britanniai tradíciója is emlékezetet „Most sem fog nehezünkre esni az éjszaka leple alatt áthajózni Dunkerque és a feketepiacon zöldsalátát, narancsot és citromot venni.”
A publicista ironikus cikkeiről ismert. Egy harcos Brexit-párti tory képviselő viszont valóban a csempészetben látja a megoldást. Jacob Rees-Mogg azt javasolja, hogy a brit hatóságok egyoldalúan tekintsenek el az ír határ ellenőrzésétől, ezzel segítve a csempészek dolgát.
A BBC-be is bekerült egy Lincolnshire-i politikai gyűlésen felszólalója: „Se szeri, se száma a cégeknek, akik megtalálták az adóelkerülés legjobb útjait. Épp arra ne találnának majd lehetőséget, hogy narancsot hozzanak Spanyolországból Angliába?”
Se a csempészet, se a jegyrendszer nem tűnik jó megoldásnak. Az viszont biztos, hogy a rendezetlen Brexit kreativitásra fogja ösztönözni és talán lemondásra is fogja kényszeríteni a briteket.