Hirdetés
Kezdőlap Autó Autós, biciklis - két jó barát? München öt napja a mobilitásról szólt
No menu items!

Autós, biciklis – két jó barát? München öt napja a mobilitásról szólt

Bicikli és hidrogénautó – Jövőkép az autókiállításon, azaz a mobilitás 5 napján

Az e-autóktól a hidrogén meghajtásúakon át a csomagszállító e-bicikliig minden megtalálható volt München utcáin, ami a gyártók szerint a közlekedés jövője. A bajor fővárosban zajlott a világ legnagyobb közlekedési kiállítása, az IAA. Helyszíni riportunk.

„Ez lenne a jövő?”

Egy idős úr szkeptikusan méreget egy csomagszállító elektromos biciklit. „Ez lenne a jövő?” – kérdezi elgondolkodva a nejét, miközben továbbsétálnak a királyi palota kertjében. A világ legnagyobb közlekedési kiállítása, az IAA (Internationale Automobil Ausstellung) néhány éve vándorkiállítás. A legutóbbi, 2019-es frankfurti seregszemle 900.000 ezer látogatót vonzott. A konszernek mégis elégedetlenek voltak. A hatalmas kiállítócsarnokokban lezajlott 11 napos rendezvényt drágának és idejétmúltnak tartották.

München új koncepcióval nyerte el a rendezés jogát: a vásárvárosban csak a szakmai publikumot várták a kiállítók, a nagyközönségnek látványos standokkal és izgalmas programokkal készültek München belvárosában.

Az elektromos “drótszamár” ára 5.600 euró

„A többség először lát csomagszállító biciklit, de nem olyan szkeptikus, mint a nyugdíjas úr” – mondta kérdésemre a gyártó, a Riese & Müller projektvezetője. Az érdeklődők jónak tartanák, ha furgonok helyett háromkerekű e-biciklik szállítanák a csomagokat. Sokan azt is el tudnák képzelni, hogy ilyennel járjanak vásárolni.

”Elpedálozni az Aldihoz, bevásárlás alatt bedugni a parkolókban már most is megtalálható akkutöltőbe a biciklit, majd hazatekerni” – meséli a projektvezető, Sören Erler, milyen terveket szőnek a látogató a tricikli kapcsán. Ebből azonban csak a jómódúaknak lehet valóság, mert a bicikli 5.600 euró! Nem meglepő, hogy a Zöld Párt szubvencionálná a kerékpárvásárlást.

Autógyártók a környezet védelméért

A múlt héten, kedd és vasárnap között zajlott az IAA. Ez egybeesett a szeptember 26-ai németországi választások kampányhajrájával. München belvárosát a mobilitási rendezvények mellett a választási plakátok dominálták. A politika számos pódiumbeszélgetést is meghatározott. Minden bizonnyal a választásoknak tudható be az is, hogy az autógyártók kivétel nélkül a környezetvédelmet és az e-mobilitást állították a kiállítási megjelenésük középpontjába.

Dieter Reiter ingyen adta át az IAA-nak München közterületeit

Dieter Reiter főpolgármestert sok kritika érte a civilek részéről, amiért ingyen bocsátottak az IAA és ezen keresztül az autógyártók rendelkezésére München közterületeit. „Egyedülálló kulisszát biztosított az autógyártók marketingkampányához” – rótták fel a szociáldemokrata városvezetőnek.

Autós, biciklis – két jó barát?

München belvárosában jól megfértek egymás mellett az autókonszernek és a kerékpárgyártók. Utóbbiak a bajor királyi palota udvarában mutatták be legújabb fejlesztéseiket.

Előbbiek közül pedig az Audi, a Mercedes és a müncheni központú BMW épített közös mini tesztpályát parkkal szomszédos Odeonsplatzon. A Feldherrnhalléban, a bajor hadvezérek Odeonplatzon található szoborcsarnokában a Mercedes interaktív kiállítást rendezett be.

„Mit fogunk hallani a jövő városában?” – tette fel a kérdést a stuttgarti konszern egy kivetítőn, amelyre a hangszórókból hallható madárcsicsergésen keresztül meg is adta a választ. A Münchenben bemutatott, e-meghajtású Mercedes EQS a madárcsicsergésnél halkabban lesz képes 3,4 másodperc alatt 0-ról 100-ra gyorsulni. 2022-től lesz megvásárolható 192 LE teljesítménnyel és átlagos használat mellett 660 km hatótávolsággal csillagászati áron, 75 ezer euróért.

Münchenben öt ’Blue Lane’ nap

A gyártók igyekeztek bizonyítani, hogy a klímasemleges mobilitás karnyújtásnyira van. Bárki kipróbálhatta a bicikliket, a rollereket, a mopedeket és az autókat, amelyekben közös volt, hogy akku hajtja őket.

A városvezetés elképzelését a jövőről a ’Blue Lane’ szimbolizálta: 12 kilométeres, a vásárvárost München központjával összekötő útszakaszán az IAA alatt hagyományos meghajtású autókkal csak akkor közlekedhettek, ha legalább hárman ültek a kocsiban. „Így akarjuk megszólítani azokat, akik még szkeptikusak az e-autókkal, de sokat adnának azért, hogy ne a dugóban araszolásról szóljon a munkába járás” – mondta Dieter Reiter főpolgármester a megnyitón.

„Az alternatív meghajtások terén is vannak alternatívák”

Csak a BMW tette nyilvánvalóvá a standján, hogy az e-motor nem az egyetlen klímabarát meghajtás. A bajor gyártó az Opera előtti téren mutatta be a hidrogén meghajtású iX5-öt. A kinézete alapján szokványos SUV-t belülről is megcsodálni vágyók várakozás közben stílszerűen citromos vizet és energiagolyókat fogyaszthattak.

A bajor gazdasági miniszter ugyan visszafogottan, de utalt arra egy pódiumbeszélgetésen, hogy kockázatos minden fejlesztési és gyártási kapacitást az e-autók szolgálatába állítani. Ezt a véleményét érzékeltette az által is, hogy az IAA apropóján üzemanyagcella-töltőállomást állítatott fel minisztériuma előtt, amit egy BMW iX5-öt megtankolva avatott fel. „A hidrogénmeghajtás előtt nagy jövő áll. Ezért hoztunk létre két évvel ezelőtt egy kutatóközpontot és ezért tölt el nagy örömmel, hogy épp a bajor autógyártás büszkesége bizonyítja a világnak, hogy az alternatív meghajtások terén is vannak alternatívák” – mondta Hubert Aiwanger.

A hidrogénenergia-projektben immár 200 bajor cég működik közre. Többségük a vegyipar területéről. „A hidrogénenergia kutatása és gyakorlati felhasználásának fejlesztése terén Bajorország a világ előtt jár” – mondta az ágazat érdekképviseleti szövetségének vezetője, Christian Hartel.

Politikusok, autóipar, kampány

Az iparvállalatok képviselőinek fontos változás volt, hogy Münchenben a politikusok a választási kampány ellenére is fényképezkedtek velük. A legutóbbi, frankfurti kiállításon 2019-ben nem akartak egy fotón szerepelni a közvélemény szemében a környezetszennyezésért nagyban felelős autóipar vezetőivel. Úgy látszik, ha hidrogént és nem benzint kell tankolni, a politikusok szavazatokat remélnek a képektől.

Huber Aiwanger egy hidrogénautóval Münchenben a kiállításon, és egy konferencián Kép / Forrás / azuzlet.hu / fuelcellswors

 

Jönnek az önvezető autók

A hidrogénautó egyelőre nem lesznek a müncheni utcakép részei. Nem úgy az önvezető kocsik. A müncheni központú, világszerte ismert autókölcsönző, a Sixt és a kaliforniai szoftveróriás, az Intel által közösen fejlesztett, számítógép vezérelte kocsik már jövőre fel fognak tűnni a bajor főváros utcáin. 25, a duó szoftverével közlekedő és a kínai autógyártó, a Nio által épített taxi fog forgalomba állni. Jogi okokból ugyan nem marad üres a vezetőülés, de a taxis csak végszükség esetén fog a pedálra lépni – mondta az Intel és a Sixt vezetője, Pat Gelsinger és Alexander Sixt Münchenben.

Futurisztikus utcaképek – melyik az igazi?

Teherszállító tricikli, elektro, üzemanyagcellás és önvezető autó – Münchenben mindent meg lehetett csodálni és ki lehetett próbálni, ami a gyártók szerint a jövő klímabarátabb mobilitását meg fogja határozni. Első látásra sok futurisztikus volt közülük. Kérdés, melyeket fogjuk a jövő útjain viszontlátni.

Petrus Szabolcs

Hirdetés
0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Autóvásárlási roham az USÁ-ban – vám előtti pánikroham

Az Egyesült Államokban rohamosan csökken az új és használt...

Trump csapást jelzett és kamatot csökkentett az Európai Központi Bank

Christine Lagarde az Európai Központi Bank elnöke Fotó: europarl.europa.eu Az...

A Ford beleáll az elektromos átállásba

„Az elektromos autózás olyan, mint a mobiltelefonok fejlődése volt:...

Egy évezredes kupola új élete – Felújítják Isztambul szívét, a Hagia Sophiát

Isztambul egyik legikonikusabb épülete, a közel másfél évezredes Hagia Sophia ismét reflektorfénybe került – ezúttal egy grandiózus restaurálási projekt középpontjaként.
Hirdetés

Hírek

Kína ellen blokkot gründol az ázsiai családi egység meghírdetésével?

Miközben Donald Trump újabb kereskedelmi szövetségi nyomást helyez Ázsia...

Trump csapást jelzett és kamatot csökkentett az Európai Központi Bank

Christine Lagarde az Európai Központi Bank elnöke Fotó: europarl.europa.eu Az...

Szabadon bárhova! – Bécs új kerékpárja  mozgáskorlátozottaknak

Bécs városa továbbra is elkötelezetten dolgozik a fenntartható közlekedés fejlesztésén, ennek jegyében 2025 áprilisában bemutatták az első mozgáskorlátozottak igényeihez igazított "Grätzl-kerékpárt", amely a környezetbarát és akadálymentes közlekedést támogatja.

Oszakai Világkiállítás – megnyílt a Magyar Pavilon

Az Oszakai Világkiállítás a világ legnagyobb volumenű kulturális, turisztikai és gazdasági hatású eseményeinek egyike, egyúttal páratlan diplomáciai és gazdaságfejlesztési lehetőség

Itt az idő: be kell fizetni a gépjárműadót

Közeleg az április 15-i határidő, az autósok több mint fele már befizette a gépjárműadót, a 3,3 millió érintett közül 1,7 millióan

Ők így csinálják: Bécs fiataljait célozzák meg

A bécsi városvezetés új, modern kampányt indított, hogy minél több fiatalt vonjon be az áprilisi helyi választásokba. Digitális eszközökkel, influencerek közreműködésével és interaktív tartalmakkal próbálják elérni, hogy a fiatalok valóban éljenek szavazati jogukkal.

Trump tovább vámolja Kínát, közben mézesmadzagot dob a többieknek – összefoglaló

A CNBC, amely élő folyamban követi Trump elnök kaotikus...

Trump azonnali hatállyal 125 százalékra emeli a kínai vámot, haladékot ad a többieknek.

Donald Trump ismét posztolt a közösségi médiában, ezúttal megint Kínát vette célba. Most azt mondta, hogy 125%-ra emeli a Kínára kivetett vámot - méghozzá „azonnali hatállyal”
Hirdetés

Gazdaság

Devizapiac – Erősödött kissé a forint kedd reggelre

Erősödött kissé a forint a főbb devizákkal szemben kedd reggelre az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Szokatlan mértékű túlterheléses támadás érte az OTP-t

Nemzetközi mércével mérve is szokatlan méretű túlterheléses támadás érte csütörtökön az OTP Bank digitális ügyfélkiszolgálási felületeit

Indul a Lakhatási Tőkeprogram, emelt keretösszeggel, 300 milliárd forinttal

A Lakhatási Tőkeprogram a nagy érdeklődés miatt 100 milliárd forinttal magasabb keretösszeggel, 300 milliárd forinttal indul el.

Európai terjeszkedéséhez olasz bankot nézett ki az ING

  Fotó: popso.it Európai terjeszkedési tervéhez igazodva az ING, Olaszország felé vette az irányt, ahol a Banca Popolare di Sondrioval vette fel a kapcsolatot. Az ING Group...