Hirdetés
Kezdőlap Turizmus Baldauf Csaba MSZÉSZ-elnök: a turisztikai újrapozicionálás megkezdődött, az utazási kedv nő, jó...
No menu items!

Baldauf Csaba MSZÉSZ-elnök: a turisztikai újrapozicionálás megkezdődött, az utazási kedv nő, jó szezon jöhet

Baldauf Csaba: minden azt mutatja, hogy a turizmus egyre erőteljesebben fog talpra állni, és hozzájárulni a gazdasági növekedéshez

A hazai szállodáknak, éttermeknek nagyon komoly lehetőséget teremt, hogy a járványhelyzetben rendkívül megerősödött a belföldi kereslet. De ez a kedvező állapot csak akkor marad fenn hosszútávon, ha ehhez stabil minőség és jó ár-érték párosul – fejtette ki Baldauf Csaba, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnöke AzÜzletnek és testvérlapunknak, AzUtazónak. A szakember szerint a járványhelyzetben ugyan ismét látszik némi megtorpanás, de az utazási kedv érezhető, ami sikeres évet prognosztizál.

– Az idei esztendővel kapcsolatos várakozások kapcsán egyrészt az a pozitív tendencia látszik, hogy a magas átoltottságnak köszönhetően Európában egyre több ország döntött a nyitás mellett úgy, hogy minimális kötöttséget tart meg, azokat is elsődlegesen a be nem oltottaknak. Az is jó hír, hogy az Európai Unió februártól könnyebbé tette az unión belüli utazást azzal az ajánlással, hogy a tagállamok nem tagadhatják meg a más tagállamokból érkező, védettségi igazolvánnyal rendelkező utazók belépését a területükre. Mindez egyértelműen nagyon komoly beutazó vendégszám növekedést és eredményjavulást hozhat a nemzetközi piacokról Budapestre és azokra a vidéki településekre – elsősorban a nagy fürdővárosokba és a Pannon régióba –, ahol a járvány előtt a turisztikai bevételek 50-60 százaléka a külföldiek jelenlétéből eredt. Emellett azzal is számolunk, hogy a járványhelyzet kedvezőbbre fordulásával a belföldi turizmus is újra felélénkül, így 2022-ben végre igazán szép szezont realizálhat a turisztikai ágazat.

Az MSZÉSZ elnöke szerint a bíztató jelek közé tartozik az is, hogy a Budapestre közlekedő légitársaságok a nyárra jelentősen növelik a járataik számát. Különösen örömteli, hogy a transzatlanti kapcsolatok felélénkülésének első jeleként az Air Canada is bejelentette, hogy heti három járattal felújítja a közvetlen budapesti kapcsolatát.

– A turisztikai szakma egyik meghatározó elemző szervezete, az STR CEE Destination Handling előrejelzése is egyértelmű szobakihasználtság növekedést prognosztizál az unión belül. Külön jó hír, hogy mindezt jelentős átlagszobaár, vagyis REVPAR növekedéssel párosítva. Más kérdés, hogy ez még nem éri el a 2019-es szintet, de az STR felmérése azt is prognosztizálja, hogy 2023-ra a teljes kereslet, már a pénzügyi mutatókat és a profitot tekintve is visszaál 2019-es szintre. Ha viszont az inflációt is figyelembe veszük, akkor várhatóan 2024-ben mondhatjuk majd el, hogy ismét a koronavírus-járvány kirobbanása előtti eredményességgel tevékenykedhetnek a turisztikai szakma szereplői.

De már az is biztató, hogy más felmérések is pozitív jövőképet vázolnak fel. Vagyis minden azt mutatja, hogy a turizmus egyre erőteljesebben fog talpra állni, és hozzájárulni a gazdasági növekedéshez. Ami az ágazat számára azért is létfontosságú, mert nagyon szűk esztendőket éltek meg és milliárdokban mérhető veszteséget szenvedtek el azok is, akik még talpon vannak.

A szakember arra a kérdésre is válaszolt, hogy meglátása szerint mi vált valóra abból a járvány elején (amikor mindenki a turizmus sokkal gyorsabb talpraállására számított) tett felvetéséből, ami az új helyzetben – kihasználva, hogy másokkal együtt szinte a nulláról indulhatunk – Magyarország és a Balaton újrapozícionálását szorgalmazta.

“Kulcskérdés a kínálat és a minőség fejlesztése”

– Én továbbra is vallom: az, hogy a magyar vendégek a járványhelyzetben a korábbiaknál sokkal nagyobb számban töltötték itthon a szabadságukat, nem egy olyan új adottság, ami ettől fogva örökérvényű lesz. Nekünk, szolgáltatóknak ugyan ez a helyzet most nagyon előnyös, de a szakmának tisztában kell lennie azzal, hogy ha hosszú távra akarjuk megnyerni a magyar állampolgárokat, akkor elengedhetetlen a stabilan magas színvonalú szolgáltatás és a korrekt ár-érték arány. Nyilvánvaló persze, hogy mindenki a saját üzleti érdekei mentén dönt arról, hogy ezt megvalósítja, vagy sem. De én azt gondolom, hogy ha valaki hosszútávon akar ezen a piacon sikeresen működni, akkor nincs más lehetősége, mint az, hogy a saját szolgáltatásait maximálisan fejleszti, és a vendég igényeket a lehető legjobb módon kielégíti.

Azt, hogy ennek megvan az értelme, jól mutatja, hogy a tavaly májusi újranyitás után nemcsak egy nagyon erős nyarat realizálhattunk, hanem ami ennél is fontosabb, ezt követően, még az ősszel is nagyon-nagyon erős volt a belföldi turizmus. Igaz, a vírus újabb hulláma az idei év elején valamennyire visszavetette a foglalási kedvet, de az továbbra is érződik, hogy az emberekben rendkívül erős az utazás iránti vágy és amint biztonságban érzik magukat, újra megtelnek a hazai szállodák – tette hozzá.

Baldauf Csaba, az ország első családbarát szállodája, az alsópáhoki Kolping igazgatójaként ennek kapcsán kitért rá, hogy miközben év végén, a két ünnep között még nagyon szomorú képet mutattak az idei foglalásaik, azt követően, szinte varázsütésre olyan szinten indultak meg a rövidtávú foglalások, amilyet még a szálloda 26 éves történetében nem tapasztalt. Mindez végül igen szép, közel 60 százalékos januári kihasználtságot eredményezett, miközben februárra is  szép számmal érkeznek a foglalások.

Ugyanakkor Baldauf Csaba szerint a hazai szolgáltatók már csak azért sem bízhatják el magukat, mert 2022-ben, a megfelelő átoltottságból eredő biztonságérzet miatt is, a 2021-esnél sokkal erősebb lesz a magyarok kiutazási kedve. Nagyon sokan most fogják bepótolni azokat a korábban betervezett külföldi utazásokat és nyaralásokat, amit a járványhelyzetben nem tettek meg.

– Ez nyilván elszívja a magyar utazók egy részét a belföldi piacról, a másik oldalon viszont ismét nagyobb számban érkeznek majd külföldiek Magyarországra. Elég, ha csak arra gondolunk, hogy 2019-ben, amikor szintén nagyon sokan utaztak külföldre, ennek ellenére is fantasztikus évet zárt a szakma egy olyan mixszel, amiben nagyjából 50-50 százalék volt a belföldi és külföldi vendégéjszaka aránya. Ami természetesen regionálisan, a főváros és a vidék tekintetében jelentősen eltért.

Az MSZÉSZ elnöke szerint a járvány miatt érthető módon még csak megkezdődött turisztikai átpozicionálásnak leginkább a külpiacok felé kell megtörténnie. Megmutatva, hogy Magyarország kínálata már messze nem az, ami az elmúlt évtizedekben, vagy akárcsak az elmúlt évtizedben volt.

– Ebből a szempontból is kulcskérdés a kínálat és a minőség fejlesztése. A Balaton környékén – sőt országszerte – örömteli látni, hogy miközben a régebbi szállodák is egyre jobban fejlesztik a szolgáltatásaikat és modernizálják magukat – amit a Kisfaludy pályázatok is támogatnak -, olyan vadonatúj szállodák is megszületnek, amelyek a nemzetközi piacon is új termékként fognak megjelenni. Mellettük számtalan turisztikai attrakció újul meg, miközben teljesen újak is születnek, ami egyértelműen és jelentősen erősíti az érintett térség vonzerejét.

Budapest kapcsán pedig jóleső érzés, hogy végre egyre több turistát lehet látni az utcákon – magyarázza a szakember. Ez nyilván nem azt jelenti, hogy elég turistát, mert abból sosem elég, de azt igen, hogy egyértelműen elindult egy pozitív tendencia. A főváros az épített és kulturális értékeinek sokszínűségét, a fürdőkultúráját tekintve már eddig is világszínvonalú kínálattal rendelkezett. Az elmúlt évek fejlesztései és a jelenleg zajló beruházások sora – köztük az Opera és a Budai Várnegyed megújítása, a Liget-projekt elkészült, illetve elkészülő intézményei, valamint a legnagyobb nemzetközi sportlétesítmények – egyértelműen olyan megújulást jelent, ami a mindehhez társuló, nemzetközi színvonalú gasztronómiai kínálattal a belföldi és külföldi utazók szemében is egyértelműen új dimenzióba helyezi Budapestet. Ezért nemcsak abban vagyok biztos, hogy a fővárosban elég gyorsan visszaáll a kereslet, hanem abban is, hogy Budapest turisztikai bevétele két év múlva már meghaladja a 2019-es szintet.

Mindehhez az MSZÉSZ elnöke szerint azonban elengedhetelen, hogy a szakma előtt álló legnagyobb kihívás, a szakemberhiány kérdése is megoldódjon.

Érsek M. Zoltán

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Orbán Viktor: a gazdasági semlegesség hoz sikert

A Fidesz és a polgári jobboldal állapotáról Orbán Viktor felidézte: 45 százalékot kaptak az európai parlamenti választáson, ami a legjobb európai eredmény, ezzel listavezetők

Bécs: Kerékpárút-hálózat – biztonságosan a bécsi iskolákhoz

z új tanév kezdetével mintegy 260.000 bécsi diák indul útnak, így a város egyik legfontosabb célja, hogy mindenki biztonságosan érjen be az iskolába. Bécs kerékpárút-fejlesztési programja eddig 142 iskolát kapcsolt rá a városi kerékpárút-hálózatra.

Itt a bizonyíték: sokkal többet költenek a magyarok külföldön

Egy átlagos magyar turista akkor költ a legtöbbet, ha az Egyesült Államokba utazik, 484 ezer forint körül volt a fejenkénti átlag. Az Afrikába utazók 300 ezer, az Ázsiába tartók 294 ezer forintot költöttek el az utazásuk során.

Globális unikornist nevelhet az Accessio

Miközben a startupok számát tekintve Magyarország nem áll rosszul,...
Hirdetés

Hírek

Szerda reggelre erősödött a forint árfolyama

Az euró jegyzése a kedd kora esti 1,1160 dollárról 1,1158 dollárra változott.

Felébredt a forint

Erősödött a forint kedd reggel a főbb devizákkal szemben...

Devizapiac – Erősödött a forint péntek reggelre

Az euró 1,1128 dollárt ért reggel 7 órakor a csütörtök kora esti 1,1112 dollár után.

II. Szabolcs-Szatmár-Bereg Vármegyei Zsidó Gasztronómiai Fesztivál

Megtekinthetik a csodálatos zsinagóga épületét és a tárlatvezetésen megismerhetik a történetét.

Indul az Azonnali Fizetési Rendszer 2.0

Minden társadalom számára fontos lehet alternatív elektronikus fizetési megoldások kidolgozása a pénzforgalmi stabilitás és a monetáris szuverenitás érdekében.

Devizapiac – Erősödött kissé a forint hétfőn

Az eurót este hat órakor 394,00 forinton jegyezték a kora reggeli 394,26 forint után, a.

Kicsit, de erősödött péntek reggelre a forint

Erősödött péntek reggelre a forint.

Great Taste Awards díjat kapott az esztergomi kávépörkölő üzem

A kávé a kőolaj után a második legtöbbet értékesített termék a világon, világszerte 2 milliárd fogyasztóval.

Gazdaság

Rekordokat döntöget a lakossági hitelezés, csúcson a személyi kölcsön

A lakáshiteleket annak ellenére is keresik, hogy a kamatok immár második hónapja emelkednek. Júliusban már a THM-plafon sem fogta vissza a bankokat az árazásban, egy átlagos lakáshitelnél 6,81 százalékos kamatot és 7,24 százalékos THM-et mért az MNB. 

Az új fizetési megoldás, a qvik sikere

Minden magyar ügyfélnek lehetősége van, hogy használja az új fizetési megoldást. A végső döntést a fogyasztók hozzák meg, a qvik akkor terjed el, ha a fogyasztók számára kényelmes, gyors, egyszerű és biztonságos - fejtette ki.

Mi vár a forintra ha Európa és Amerika kamatcsökkentést tervez szeptemberre?

A Bank of Japan szerepe most az, hogy megszilárdítsa Japán gazdasági pályáját. Egy újabb kamatemelésre minden bizonnyal szükség van

162,6 milliárd forint adózás előtti eredmény az első fél évben – MBH Bank

Az MBH Bank mérlegfőösszege 11,8 százalékos éves emelkedés nyomán 11 727 milliárd forintot tett ki a fél év végén. A társaság 19,3 százalékos tőkemegfeleléssel és 17,8 százalékos elsődleges-tőkemegfelelési mutatóval zárta a fél évet.