Kezdőlap Világgazdaság Szokatlan módon szállítják az orosz olajat Kínába - de így is megéri
No menu items!

Szokatlan módon szállítják az orosz olajat Kínába – de így is megéri

Kína ebben a hónapban szinte az összes orosz ESPO-rakományt átveszi. Illusztráció: Bigstock

A nyersolaj logisztikai szempontból kockázatos és költséges tartályhajók közötti átrakása rávilágít arra, hogy a kínai vevőknek milyen nehézségekkel kell szembenézniük annak érdekében, hogy biztosítsák az orosz olaj zavartalan áramlását Kínába. De a meredek árengedmények miatt egyelőre készséggel alkalmazkodnak az új helyzethez.

A kínai vevők kreatív módszereket alkalmaznak az áramlás fenntartására, mivel a pénzügyi szankciók lehetséges következményei miatt egyre több hajótulajdonos kerüli az orosz olajat – mondták hajóügynökök a Bloombergnek. Kisebb hajókkal ingáznak az oroszországi Kozmino kikötője és a dél-koreai Yeosu között, ahol a rakományt hajóról hajóra rakják át a szupertankerekre, hogy az út következő szakaszán Kínába szállítsák.

Ez a folyamat szokatlan az ESPO nyersolaj esetében, amely egy olyan orosz olajtípus, amelyet általában kisebb tartályhajókra rakodnak, hogy aztán közvetlenül, öt nap alatt Kínába juttassanak. Bár az új megoldás növeli a teljes szállítási időt és a költségeket, a brókerek szerint ez a gyakorlat egyre gyakoribbá válik, mivel a hajótulajdonosok és a vevők a kis hajókat helyezik előtérbe, hogy rövid úton tudják kiszállítani az olajat Kozminóból.

Az orosz nyersolaj készséges vásárlói a globális referenciaárakhoz viszonyítva meredek árengedményekben részesülnek, mivel mások az ukrajnai háború miatt kerülik az üzletelést Moszkvával. Az olcsó olaj vonzóvá tette a legnagyobb fogyasztók, például Kína és India számára, hogy továbbra is Oroszországtól importáljanak, annak ellenére, hogy nemzetközi elítéléssel, valamint növekvő logisztikai és pénzügyi akadályokkal kell szembenézniük.

Kína ebben a hónapban szinte az összes ESPO-rakományt átveszi, egy olyan minőséget, amely a közeli elhelyezkedés és az egyszerű logisztika miatt gyakran áramlik más országokba, például Dél-Koreába és Japánba. A rakományokat jellemzően közvetlenül a berakodóból a fogadó kikötőkbe szállítják aframax és Long Range-2 tartályhajókon.

Zsugorodó flotta

A hajótulajdonosok és biztosítók száma, akik hajlandóak a kelet- és nyugat-oroszországi rakományok kezelésére, egyre csökken – állítják a hajóügynökök. Ez logisztikai kihívást jelent a termelők és a vevők számára, mivel kevesebb tartályhajóval dolgoznak, és meg kell fontolniuk, hogyan lehet a legjobban bevetni a rendelkezésre álló hajótípusokat.

A Yang Li Hu és a Yang Mei Hu – mindkettő LR-2 tartályhajó – május 16. és május 18. között ESPO-t rakodott, mielőtt Yeosu felé indultak volna, hogy olajat rakodjanak át a Yuan Qiu Hu szupertankhajóra a hajókövetési adatok szerint. A nagyméretű nyersolajszállító hajó csak háromnegyedig volt tele, amikor Kína felé indult.

A hajóügynökök szerint a kisebb tartályhajók, amelyek alkalmasak a Kozminóból való hatékony rakományok kiszállítására, most nagy keresletnek örvendenek. A Yang Li Hu május 23-án újabb ESPO rakományt vett fel, és Yeosu felé tart, míg a Yang Mei Hu a tervek szerint május 26-án éri el Kozminót a következő rakodásra.

Míg a kis tartályhajókról a nagy tartályhajókra történő átrakodás gyakori az olyan hosszú távú nyersolajszállítmányok esetében, mint az orosz Urals, amely egyre inkább a Balti-tengerről áramlik Ázsiába, addig az ESPO esetében ez szinte ismeretlen. Ennek oka az a rövid út, amely ahhoz szükséges, hogy a szállítmányokat el lehessen juttatni a nagy ázsiai vevőkhöz.

Az olyan hajótulajdonosok, mint a Cosco Shipping és az orosz Sovcomflot jelentős mennyiségű orosz nyersolajat kezelnek olyan balti-tengeri kikötőkből, mint Kozmino és Ust Luga. Az elmúlt hetekben mások, mint például a Maersk, leállították oroszországi üzletkötéseiket, míg több vállalat kiváró álláspontot képvisel a szigorúbb szabályok és az Európai Unió esetleges olajtilalma miatt.

Hirdetés

Zöld Stratégia 2026: a fenntartható értékteremtés példái. Nemzetközi konferencia december 9.
Egyre több vállalkozás ismeri fel, hogy a zöld átállás nem elsősorban kötelezettség, hanem kézzelfogható előny: alacsonyabb energia- és működési költségek, stabilabb finanszírozás, erősebb márka és kiszámíthatóbb beszállítói pozíció.
A versenyképesség ma már részben azon múlik, ki mennyire ügyesen építi fel saját fenntarthatósági rendszerét.

További információért kattintson ide.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

KSH: 3,9 milliárd euró volt a szolgáltatás-külkereskedelmi többlet a harmadik negyedévben

A teljes szolgáltatásexportból az üzleti szolgáltatások aránya 38 százalékot (az idetartozó egyéb üzleti szolgáltatásoké 19 százalékot) tett ki, de jelentős volt még a turizmus 29 és a szállítási szolgáltatások 24 százalékos részesedése is.

SMS-csalók élnek vissza a Magyar Nemzeti Bank nevével

Azt javasolják, hogy aki válaszolt hasonló üzenetre, és megadta személyes banki azonosítóit, azonnal vegye fel a kapcsolatot számlavezető hitelintézetével.

Panettone: a világsztár olasz karácsonyi kuglóf legendája és valósága

December ma már nemcsak Olaszországban a Panettone hónapja. Az...

Tarolnak az egészségpénztárak

Az idei év első kilenc hónapjában 80 ezer új belépőt regisztráltak az egészségpénztárak, majdnem annyit, mint 2024-ben összesen.
Hirdetés

Hírek

KSH: 3,9 milliárd euró volt a szolgáltatás-külkereskedelmi többlet a harmadik negyedévben

A teljes szolgáltatásexportból az üzleti szolgáltatások aránya 38 százalékot (az idetartozó egyéb üzleti szolgáltatásoké 19 százalékot) tett ki, de jelentős volt még a turizmus 29 és a szállítási szolgáltatások 24 százalékos részesedése is.

SMS-csalók élnek vissza a Magyar Nemzeti Bank nevével

Azt javasolják, hogy aki válaszolt hasonló üzenetre, és megadta személyes banki azonosítóit, azonnal vegye fel a kapcsolatot számlavezető hitelintézetével.

Tarolnak az egészségpénztárak

Az idei év első kilenc hónapjában 80 ezer új belépőt regisztráltak az egészségpénztárak, majdnem annyit, mint 2024-ben összesen.

Most a vevőnek áll a zászló

Novemberben az eladó lakóingatlanok iránti telefonos érdeklődések száma meghaladta a 260 ezret. Havi szinten 7 százalékos ez csökkenést jelent októberhez képest, éves összevetésben pedig 15 százalékos mérséklődést jelent a lakáspiac keresleti oldalán.

Advent Óbudán: indul a főváros egyik legkedvesebb karácsonyi vására

November 28. és december 23. között rendezik meg az Advent Óbudán 2025 karácsonyi vásárt, amely a Fő téren és a Szentlélek téren kínál ingyenes családi programokat, koncerteket, jégpályát és kézműves vásárt.

Erősíti pozícióját a német ingatlanpiacon a BÉT-re készülő cég

A tőzsdei bevezetés előtt álló magyar cég portfóliója már eléri a több mint 10.000 négyzetmétert.

NAV: elindult a karácsonyi ellenőrzéssorozat

Érdemes követni a NAV Adótraffipax-rovatát, ahol előre jelzi a hivatal, hol és milyen típusú ellenőrzések várhatóak a közeljövőben.

Tavaszra légibázist tervez Tel-Avivba a Wizz Air

Az elképzelések szerint a légitársaság tíz új repülőgépet telepít Izraelbe és négyezer munkahelyet hoz létre. A döntés átformálhatja az izraeli légiközlekedési piacot.
Hirdetés

Gazdaság

NGM: Magyarország pénzügyei rendezettek, a költségvetés stabil

Októberben (egy hónap alatt) a központi alrendszer 339,0 milliárd forint hiánnyal zárt, szemben az előző évi azonos havi 427,0 milliárd forintos hiánnyal.

10 újdonság, amit a magyar revolutosok megkaphatnak a közeljövőben

Érkeznek a hírek a sajtóban arról, hogy a Revolut megnyitotta a magyarországi fióktelepét. De azt már kevesen tudják, hogy az jogilag már évek óta...

Nem a párna a pénz legjobb helye az inflációban

Akciós bankbetétekkel rövid távon is kivédhető a pénzromlás

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.