Kezdőlap Fókuszban Kártérítés és kártalanítás repülési káosz idején – Kérdések és válaszok a szakértőtől
No menu items!

Kártérítés és kártalanítás repülési káosz idején – Kérdések és válaszok a szakértőtől

Illusztráció: Bigstock

Bár az idei nyárra berobbant az utazási kedv, az örömbe üröm is vegyül azért, mert miközben a Covid-szabályokban is akadnak olyan változások, amelyekről nem árt tudni, a reptereken, a légitársaságoknál kialakult káosz is számtalan kellemetlenséget okoz. Mit tegyünk, miként biztosítsuk magunkat azért, hogy időbeli és anyagi veszteség nélkül teljen a nyaralás? Erre kért választ testvérlapunk, Az Utazó dr. Salamon Andrástól, a téma elismert szaktekintélyétől.

A Covid kapcsán vannak-e még megkötések a repülésben?

Igazából már nincs, de országonként és légitársaságonként eltérő lehet a szabályozás. Mindenképp érdemes a jegyfoglaláskor és az indulás előtt is felkeresni az adott légitársaság weboldalát, és megnézni az aktuális rendelkezéseket. Az európai országok részletes és napra friss szabályozási összefoglalóját ezen az oldalon ide kattintva lehet olvasni.

dr. Salamon András

A jelenlegi repülőtéri és légi közlekedési káoszhelyzetben mi az, amire a legjobban figyelnünk kell, ha repülővel szeretnénk utazni, és szeretnénk minimalizálni a kényelmetlenségeket.

Jellemzően a nagyobb európai repülőtereken nincs elegendő földi kiszolgáló személyzet. Ennek következtében sok egyéb probléma mellett nem tudják a gépeket a slot, vagyis a rendelkezésre álló résidőben kipakolni és bepakolni. Ennek is köszönhető a sok járattörlés és késés. Ugyancsak a személyzet hiánya okozza, hogy a légitársaságok pultjainál nagy tumultus alakul ki, mindenki ideges, és a személyzet egyre kevésbé tudja megoldani a problémákat, mint például az átfoglalás, a szállodai elhelyezés. Éppen ezért véleményem szerint az utasnál legyen elegendő pénz vagy elegendő összeg az utazó bankkártyáján, hogy maga tudja adott esetben kifizetni a szállodát, megvásárolni az új repülőjegyét stb. Ezeket a kiadásokat ugyan később be lehet hajtani a légitársaságon, de addig arra kell felkészülni, hogy saját zsebből kell fizetni.

Az úti cél kiválasztásánál mennyire kell foglalkozni a Covid-szabályokkal?

Országa válogatja. Olaszországban például még kötelező a maszk viselése a tömegközlekedésben, és ajánlott a nagyobb, zárt épületekben, mint pláza, színház stb. A folyamatosan változó helyzetben mindenképp ajánlatos indulás előtt megnézni az adott célország Covid-szabályait. Ezek könnyen hozzáférhetők, de mivel jellemzően magyar nyelvű változat nincs, így nem árt az idegen nyelv tudása, elsősorban az angol.

Milyen biztosítást érdemes kötni az utazáshoz Európába vagy a tengerentúlra. Mennyire van ezekben Covid-fedezet, illetve a légijárat-késésre, -törlésre kártérítés?

Megfelelő nagyságú fedezeti összegre szóló utasbiztosítást. Ezen szerintem nem érdemes spórolni, mert sokkal többet veszíthetünk a réven, mint amit nyerünk a vámon. Európán kívüli utazásnál azt is érdemes figyelembe venni, hogy melyik biztosítónál kötjük meg a szerződést. Mindenképp érdemes nagy, nemzetközi ismertséggel és elismertséggel rendelkező hátterű biztosítónál megkötni a biztosítást, ugyanis nem biztos, hogy például egy külföldön ismeretlen magyar cég kötvényét elfogadják az USA-ban vagy mondjuk Kubában.

Mire jó a sztornó biztosítás – milyen esetben lehet hasznos?

Hasznos a sztornó biztosítás. A sztornó biztosítás célja, hogy ha az utazó önhibáján kívüli ok (például betegség) miatt nem tud elutazni, akkor a biztosítása alapján a biztosító a szerződésben rögzített önrész levonásával visszafizeti az addig befizetett részvételi díjat. Igazából akkor hasznos a sztornó biztosítás, amikor már bánatpénzfizetési időszakban kell lemondani az utazást. Ha nincs biztosítás, akkor az utazó elveszti a bánatpénzt, ha van biztosítás, akkor nem éri ilyen veszteség.

Ha Magyarországról indulva nem tudunk elutazni, milyen kártérítést kérhetünk, ha csak több órát késünk, és milyet, ha csak másnap vagy még később mehetünk el.

Kártalanítás:

Magyarország EU-tagállam, így valamennyi Magyarországról induló légitársaságra (lényegtelen, hogy a légitársaság uniós vagy sem, fapados vagy hagyományos) alkalmazni kell a 261/2004/EK rendelet szabályait. Ennek megfelelően, ha a járat legalább 180 perc késéssel (nem indulási, hanem érkezési késés, mert ugyan indulhat például 3 órás késéssel, de a levegőben ebből le is faraghat) érkezik meg az eredeti érkezési időponthoz képest, akkor a légitársaság a repült távolság függvényében 250, 400 vagy 600 euró kártalanítást köteles fizetni. Ez kártalanítás, és nem kártérítés.

A kártalanítás és a kártérítés két különböző jogintézmény.

Az indulási késésnél a légitársaságot még ellátási és gondoskodási kötelezettség is terheli.

Az ellátás azt jelenti, hogy legalább kétórás várakozásnál ételt és frissítőt köteles adni az utasnak (ez általában valamilyen utalvány szokott lenni, amit az utas a reptéren tud beváltani).

A gondoskodás pedig az, ha a várakozás az éjszakába nyúlik, vagy nagyon hosszú (jellemzően 5 óránál több), akkor az utas szállodai elhelyezéséről is köteles gondoskodni. A rendelet szállodai elhelyezésre kötelezi a légitársaságot, azaz más szállás, mint például panzió, magánszállás stb. jogellenes.

Kártérítés:

Ha a késés miatt az utasnak kára keletkezik – például a késés miatt lemarad egy kifizetett, megszervezett programról –, akkor a légitársaság a montreali egyezmény alapján köteles a késés miatt keletkezett (és az utas által bizonyított!) kárt megtéríteni. A montreali egyezményt azokra a légitársaságokra kell alkalmazni, amelyek székhelye az egyezményt aláíró valamelyik államban van. (Az EU külön is és tagállamonként is aláírta az egyezményt.)

A kártalanítás és a kártérítés egymás mellett létező igények, azaz ha az utas kapott kártalanítást, attól teljesen függetlenül igényelheti a kártérítést is. A kártalanítás igazából a késés (vagy járattörlés) miatt elszenvedett kellemetlenségek, kényelmetlenségek kompenzálását szolgálja.

Persze vannak kivételek, amikor a légitársaság mentesül a kártalanítás/kártérítés kötelezettsége alól, ha bizonyítja, hogy a késést/törlést olyan rendkívüli körülmények okozták, amelyeket minden észszerű intézkedés ellenére sem tudott elkerülni. Például az irányítótorony várakozásra kényszeríti a járatot, váratlan sztrájk, nem a járatnak megfelelő meteorológiai körülmények stb.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Nincs AI ész nélkül! – Indul a IX. Országos IT Megmérettetés

Több mint 50 csúcsvállalat keresi Magyarország legkiválóbb IT-szakembereit

Kína ritka ügyes ritkaföldfém csapdája lépésről lépésre

Fotó:Freepik A kínai szabályok már most hatással vannak a félvezetők,...

Hasít a mesterséges intelligencia: 30 ezer embert kivág az Amazon

Az Amazon újgenerációs eszközének bemutatója Fotó: aboutamazon.com A világ vezető...

Nő a betörések kockázata a halottak napi hétvégén

Ha a telefonra érkezik riasztás vagy az okoskamerán gyanús mozgást látunk, ne menjünk egyedül „ellenőrizni”. A távfelügyelet és a rendőrség feladata a beavatkozás.
Hirdetés

Hírek

Nő a betörések kockázata a halottak napi hétvégén

Ha a telefonra érkezik riasztás vagy az okoskamerán gyanús mozgást látunk, ne menjünk egyedül „ellenőrizni”. A távfelügyelet és a rendőrség feladata a beavatkozás.

Külföldi óriáscég vásárolja fel a nagy magyarországi élelmiszergyárat

A Global Green Europe Kft. jelenleg mintegy 180 főt foglalkoztat, 2024-es forgalma körülbelül 15,5 milliárd forint volt, bár adózott eredménye 700 millió forintos veszteséget mutatott. A

Nagy István – Nem pestisesek nálunk a kiskérődzők

Ezzel visszaállt Magyarország kiskérődzők pestisétől mentes hivatalos státusa, amely jelentősen hozzájárul a kereskedelem zavartalanságához.

NAV: az szja-mentesség mellett is jár a családi kedvezmény

A háromgyermekes anya munkabére adómentes, de más, nem munkával szerzett jövedelmeire is igénybe tudja venni a családi adókedvezményt és a családi járulékkedvezményt is.

Lázár János: út és vasút épül a főváros és a repülőtér között

A tervek szerint 2028 végéig kétszer három sávos új közút, illetve 2035-re új vasútvonal épül a főváros és a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér között

Itt a közszolgák otthontámogatási tervezete

Társadalmi egyeztetésre került a régóta várt jogszabálytervezet a közszolgálati dolgozóknak járó, évi nettó 1 millió forintos otthontámogatásról, mely jelentős segítséget nyújt a lakásvásárlás előtt állóknak és a meglévő hitelüket törlesztőknek.

Összefogás a hazai szőlőültetvények megvédésére

Az együttműködés erejével remélhetőleg sikerül gátat szabni a hazai szőlő-bor ágazatot fenyegető betegség további terjedésének.

Elvesztél az Otthon Start módosításai között? Segítünk képbe kerülni

A jelenlegi szabályozás szerint csak a 2022. január 1. után tett egyszerű bejelentéssel, véglegessé vált építési engedéllyel megkezdett építkezések finanszírozására igényelhető az Otthon Start lakáshitel
Hirdetés

Gazdaság

Van akinél nagyon komoly szja visszatérítést hozhat ez a megoldás

Az év vége közeledtével érdemes ellenőrizni az idei nyugdíjpénztári befizetéseink összegét, annak érdekében, hogy minél jobban ki tudjuk használni az szja-visszatérítés lehetőségét – hívja...

Ezt hozhatja a Széchenyi Kártya MAX+ kamatcsökkenése

A Széchenyi Kártya Program új kamatfeltételei kézzelfogható segítséget nyújtanak a hazai kkv-knak, különösen a működés finanszírozásában: a vállalkozások által fizetendő nettó kamat október 6-tól...

Tisztázzuk a vagyonadó terveket: ma egymilliárdosnak lenni már nem akkora szó, mint tíz éve

Ma már nagyjából 7000-10.000 magyar rendelkezik legalább 1 milliárd forintos klasszikus pénzügyi vagyonnal, 30.000 fő rendelkezik egymilliárdot meghaladó teljes vagyonnal, számuk pedig 2030-ra ötödével nőhet.

Oda az MBH kapcsolat, de marad a régi gondoskodás

Megújul a Gondoskodás Egészség- és Nyugdíjpénztár – megszűnik az MBH-val való együttműködés A mai nap első híre az volt, hogy az MBH Bank felülvizsgálta és...