Hirdetés
Kezdőlap Hírek A Wizz Air is a fenntarthatóság felé repül
No menu items!

A Wizz Air is a fenntarthatóság felé repül

Fotó: Budapest Airport/Baranyi Róbert

A MOL a Budapest Airporttal, a Wizz Airrel és a Repülőtéri Üzemanyag Kiszolgáló Kft.-vel együttműködve megkezdte a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) kereskedelmi tesztelését. Az együttműködés célja a teljes légiközlekedési ágazat szén-dioxid-kibocsátásának csökkentése és a Budapest Airport üzemanyag-ellátórendszerének felkészítése a 2025-ben életbe lépő, az EU által meghatározott fenntartható üzemanyag használati kötelezettségre.

Május 10-én a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről szállt fel először olyan kereskedelmi Wizz Air repülőjárat, amely a MOL által szállított Neste MY Sustainable Aviation Fuel™ üzemanyagkeverékét használta. A fenntartható repülőgép-üzemagyag tesztje során a Wizz Air három legújabb Airbus A321neo típusú repülőgépébe összesen 23,5 tonna, 37% tiszta SAF és 63% Jet A1 üzemanyagot tartalmazó keveréket tankoltak. A gépek Budapestről Párizsba és további nagyvárosokba szállították utasaikat a fenntartható üzemanyagkeverékkel üzemeltetett, a korábbi repülőgép modellekhez képest 20%-kal kevesebbet fogyasztó, modern hajtóművekkel meghajtott repülőgépekkel.

A járatoknak köszönhetően a MOL, mint a budapesti repülőtér üzemanyagbeszállítója és a Wizz Air, mint Európa leggyorsabban növekvő és legfenntarthatóbb légitársasága újabb lépést tett a közlekedési üzemanyagok környezeti lábnyomának csökkentése érdekében. A finn Neste által gyártott üzemanyag használt sütőolajból és elhullott állati zsiradékból készül, azaz hulladékot hasznosít. A SAF használata az üzemanyag életciklusa során akár 80%-kal csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást a fosszilis repülőgép-üzemanyag használatához képest.

„Stratégiai célunk, hogy beindítsuk a régió körforgásos gazdaságát és 2050-re karbonsemlegessé tegyük a működésünket. Folyamatosan teszteljük az új technológiákat és fejlesztjük a termékeinket, hogy alacsony szén-dioxid-kibocsátású üzemanyagokkal erősíthessük a régió ellátásbiztonságát, és felgyorsítsuk a zöld átmenetet.  Eddig elsősorban a közúti közlekedési üzemanyagok terén tettünk lépéseket: a Dunai Finomítóban például 2021 óta együtt dolgozzuk fel a növényi olajokat, a használt étolajokat és az állati zsírokat a fosszilis komponensekkel, hogy fenntarthatóbb dízelt állítsunk elő. Most egy új területre léptünk, hogy partnereinkkel együttműködve tapasztalatot szerezzünk a légi üzemanyagok területén, és fenntarthatóbbá tegyük a légi közlekedést is. Bízom benne, hogy a most kereskedelmi teszt jelleggel indított első SAF-szállítmányt még sokkal több fogja követni” – mondta Zsótér Csaba, a MOL-csoport Üzemanyag Üzletág ügyvezető igazgatója.

A MOL 2021 óta a Dunai Finomítóban bioalapanyagot – növényi olajokat, használt étolajokat és állati zsírokat – a fosszilis komponensekkel együtt dolgozza fel az üzemanyag-előállítás során, hogy fenntarthatóbb dízelt állítsanak elő, ezzel mintegy 700 000 tonnával csökkentve a szén-dioxid kibocsátás. Ugyancsak a hulladék újrahasznosítását támogatja, hogy 2011 óta a használt konyhai zsiradékot le lehet adni a MOL töltőállomásokon.

Fotó: Budapest Airport/Baranyi Róbert

A Wizz Air szintén követendő példának számít az iparágban, hiszen versenytársaihoz képest a legalacsonyabb, utaskilométerenként számított szén-dioxid-kibocsátással rendelkezik, és folyamatosan törekszik a további csökkentésre. Az utóbbi időben jelentősen megújított flottájában található Airbus A321neo repülőgépek akár 50%-os bioüzemanyag-keverékkel is képesek repülni.

„A mai fenntartható üzemanyag tesztelés, amely megelőzi a 2025-től esedékes jogszabályi előírásokat, bizonyítja, hogy az iparági együttműködés az egyik leghatékonyabb módja a klímaváltozás kihívásainak kezelésére. A Wizz Air a világ egyik legfiatalabb repülőgép-állományával és a flotta kiemelkedően hatékony üzemeltetésével már most is vezető szerepet tölt be a fenntarthatóság terén. A mostani kezdeményezés a szélesebb körű stratégiánkról tesz tanúbizonyságot, amelyben az új, alternatív üzemanyagok meghatározó szerepet játszanak. Ez további előrelépést mutat azon kötelezettségünk megvalósításában, hogy 2030-ig további 25%-kal csökkentsük a szén-dioxid-kibocsátásunkat, ugyanakkor azt is bizonyítja, hogy változatlanul a fenntartható technológiára és az innovációra összpontosítunk” – nyilatkozta Yvonne Moynihan, a Wizz Air fenntarthatóségért felelős igazgatója.

„Jövőbe mutató, nagyon innovatív és egyben régóta várt pillanat, hogy itt, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren fenntartható repülőgép-üzemanyagot töltenek egy repülőgépbe. Naponta több százezer liter kerozin fogy a budapesti légikikötőben, és nagyon szeretnénk mihamarabb látni, hogy egyre nagyobb arányban fenntartható repülőgép-üzemanyagot tankolunk a járatok kiszolgálásakor” – mondta Chris Dinsdale, a Budapest Airport leköszönő vezérigazgatója.

Hozzátette: „A Budapest Airport is rengeteget tesz azért, hogy a repülőtér minél fenntarthatóbb módon működjön, közvetlen működésünkből adódó kibocsátásunkat tíz év alatt 65%-kal csökkentettük. Kiemelt célunk, hogy legkésőbb 2035-re, vagyis 15 évvel hamarabb a korábbi vállalásunknál elérjük a nettó zéró kibocsátást. Azonban ahhoz, hogy az egész iparág egyre fenntarthatóbbá váljon, és a repülésből származó kibocsátások is tovább csökkenjenek, a SAF használta elengedhetetlen.”

Mi az SAF?

A fenntartható repülőgép-üzemanyag (Sustainable Aviation Fuel, azaz SAF) egy új generációs repülőgép-üzemanyag, amely fenntartható módon előállított, megújuló hulladékokból és maradék nyersanyagokból készül. A Neste MY Sustainable Aviation Fuel tiszta formában és az életciklusa során akár 80%-kal csökkenti az üvegházhatású gázok kibocsátását a fosszilis repülőgép-üzemanyag használatához képest (a bevált életciklus-értékelési (LCA) módszerekkel, például a CORSIA módszertannal kiszámítva). A Neste MY SAF üzemanyagot „drop-in” üzemanyagként lehet használni, mivel kompatibilis a meglévő repülőgép-hajtóművekkel és repülőtéri infrastruktúrával, így ezekbe nem kell külön beruházni. Használat előtt a Neste MY fenntartható repülőgép-üzemanyagot fosszilis repülőgép-üzemanyaggal keverik, és tanúsítják, hogy megfelel az ASTM repülőgép-üzemanyagokra vonatkozó előírásoknak.

Hirdetés
Nemzetközi ESG konferencia közhelyek nélkül, csak a lényegről.
A legjobb magyar és nemzetközi előadókkal a bevezetés és a sikeres napi gyakorlat jó példái. Mert: a fenntarthatóság, az ESG, ma már mérettől függetlenül minden vállalkozás számára megkerülhetetlen! Mert az ESG messze több, mint a fenntarthatóság! Mert folyamatosan nő az érintettek köre! Mert a beszállítóktól is elvárják az ESG megfelelést! Mert a német beszállítói törvény új korszakot hoz a magyar KKV-knak is. Mert folyamatosan születtek, születnek az új jogszabályok. Ezért segíti a cégeket AzÜzlet november 26.-i ESG konferenciája, ahol Ön is mindent megtudhat az ESG keretrendszerről, kapcsolatokat építhet és személyesen is kérdezhet a téma legjobb előadóitól.
https://azuzletkonferenciakozpont.hu/esg-a-bevezetes-buktatoi-es-sikeres-napi-gyakorlat-konferencia/
Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Háromból két ügyfélszámla már kamatadómentes az idén is profitban fürdő brókereknél

A befektetési vállalkozásoknál összesen 298,5 ezer számla volt szeptember végén, ebből több mint 160 ezer volt a TBSZ és csaknem 32 ezer a NYESZ,.

Ősszel is beköltözött az erdő a hajdú-bihari iskolákba

Több mint 1400 tanuló tájékozódhatott interaktív, játékos módszerek segítségével az erdőről, illetve a fenntarthatóságról.

Jövő tavasszal már érezhető lesz az építőipar fellendülése

A célunk ezzel az volt, hogy egy nagyobb kapacitással rendelkező raktárbázist hozzunk létre, segítve ezzel a logisztikát, és mielőbb kielégítve a megrendelők igénye.

Nyugi, lesz elég hal karácsonyra

A MOHOSZ és a MA-HAL stratégiai együttműködésének köszönhetően évről évre nő a horgászati célú haltelepítések volumene.
Hirdetés

Hírek

A bitcoin történelmi csúcson, 94 ezer dollár fölött

A bitcoin jegyzése az év eleje óta több mint a kétszeresére emelkedett.

Vegyesen alakult szerda reggelre a forint árfolyama

Az év eleje óta a forint gyengült mindhárom devizával szemben, 6,5 százalékkal az euró, 11,0 százalékkal a dollár és 5,7 százalékkal a svájci frank ellenében.

Gyengült a forint árfolyama

Az euró 1,0714 dollárt ért hétfő reggel a péntek esti 1,0694 dollár után.

BÉT – Mínuszban zárt a BUX

A BUMIX 6793,64 ponton zárt pénteken, ez 59,36 pontos, 0,87 százalékos csökkenés a csütörtöki záráshoz viszonyítva.

Gyengült pénteken a forint

Gyengült pénteken a forint a kora reggeli jegyzéséhez képest a főbb devizákkal szemben.

Devizapiac – Vegyesen mozgott a forint kedd reggel

Az euró jegyzése hét órakor 408,10 forintra gyengült az előző esti 408,27 forintról

Az Operában a “IV. Murat” operaelőadást adják elő a 2024-es Török-Magyar Kulturális Év részeként

Az opera török nyelven, magyar és angol felirattal kerül bemutatásra, így a szélesebb közönség is hozzáférhet ehhez a kulturális mesterműhöz.

Vegyesen alakult a forint árfolyama szerda reggel

Az euró jegyzése a kedd kora esti 1,0810 dollárról 1,0814 dollárra változott.

Gazdaság

Háromból két ügyfélszámla már kamatadómentes az idén is profitban fürdő brókereknél

A befektetési vállalkozásoknál összesen 298,5 ezer számla volt szeptember végén, ebből több mint 160 ezer volt a TBSZ és csaknem 32 ezer a NYESZ,.

A hitel nem ajándék – kampány a karácsonyi időszakra kvízjátékokkal

Az év végi időszakban sokan igényelnek rövid lejáratú, kisebb összegű hiteleket is a karácsonyi kiadások fedezésére.

Már több mint 2000 milliárd forintnyi vagyont tartanak külföldi bankbetétekben a magyarok 

A pénzügyi vagyon kétharmada ugyanis a legvagyonosabb 10 százalék kezében van az MNB korábbi felmérései szerint.

Az MFB kiemelt jelentőségű pénzügyi művelete

A klubhitelek lényege, hogy a hitelfelvevő nem egyetlen pénzintézettől, hanem több banktól, azaz az általuk alkotott csoporttól jut forráshoz, amelyet a részt vevő bankok azonos feltételekkel és futamidőre biztosítanak.