Az egyik fapados légitársaság Budapestről Nizzába tartó 220 személyes repülőgépén október második felében, vagyis a nyár elmúltával minden hely foglalt volt, hasonlóan a visszaúthoz. Nem tudni, hány milliomos tartózkodott a gépeken, akik a Cote d’Azurra és Monacóba tartottak, illetve onnan vissza.
Persze az „igazi” milliomosok, milliárdosok magángéppel utaznak, ahogy erről a nizzai reptér számukra elkerített része tanúskodik. De félre a találgatásokkal, rosszmájúsággal, a tenger helyett vessük be magunkat a térség gazdaságába és friss, érdekes történéseibe.
Nizza, az Azúrpart (Cote d’Azur) fővárosa, tele van 1900 körül épült, igen jó állapotban lévő bérházakkal, kastélyokkal, szállodákkal, irodákkal. Viszonylag kevés a modern épület. Szinte már a repülőtér kijáratánál találkozhatunk a krimikből ismert hosszú tengerparti sétánnyal és luxusszállodák garmadával, köztük a világhírű, az eredetileg egy prímásnak épült Negresco hotellel. Látnivaló, hogy a város főleg az idegenforgalomból él, a kedvező időjárás és a fejlett turizmus-struktúra nem csak nyáron vonzza a látogatókat és az üzletembereket. Az azúrkék tenger, az évi 300 napfényes nap, a déli lezserség minden évszakban mágnese a turizmusnak. A 350 ezer lakosú város Franciaország ötödik legnagyobb települése, és itt van az ország harmadik legforgalmasabb repülőtere, amelyet október utolsó napjaiban bombafenyegetés miatt átmenetileg ki kellett üríteni.
Jól jellemzi a franciák többségének hozzáállását az Izrael elleni agresszióhoz, hogy a nizzai városházán a francia és az EU-s zászlók mellett sok izraeli zászló is lobogott. Akárcsak a város legmagasabb pontján, a tengerparti citadellának a tetején.
Gazdasági adatok a Nagyhercegségről
A nagy bizniszekhez nem kell sokat utazni, a kaszinójáról, a Forma-1-ről, a luxusautóiról, a jachtkiállításairól és leginkább a pénzügyi ágazatáról ismert Monaco mintegy 30 kilométerre van Nizzától. A legrangosabb európai filmfesztivál ugyancsak tengerparti színhelyétől, Cannes-tól sem esik túl messze Monaco.
A mindössze 2,1 négyzetkilométeren elterülő és 35 ezer állandó lakossal rendelkező miniállam, Monaco gazdasága jól teljesít. 2021-ben a GDP összege 7,3 milliárd, egy évvel korábban pedig 5,9 milliárd euró volt. Az infláció nem éri el az évi 2 százalékot. A bejegyzett foglalkoztatottak 63 ezren vannak, több, mint az ország lakóinak száma. Sokan ugyanis a környező francia és olasz településekről járnak be dolgozni a fizikailag nem létező határokon keresztül.
A bruttó hazai termék összetételében a szolgáltató ágazat dominál 86 százalékkal, az ipari tevékenység részesedése 14 százalék. Fontos szerepet játszik a gazdaságban a kutatás, a fejlesztés, valamint az innováció. A kisvállalkozások elsősorban gyógyszereket, kozmetikai termékeket, ékszereket és fogyasztási cikkeket állítanak elő, s ezek jelentős részét exportálják Olaszországba, Németországba, Svájcba, Belgiumba. A behozatal igen változatos, a luxusautóktól a hajókon át a műanyag termékekig terjed a skála. Az ország külkereskedelmi mérlege tavaly enyhén deficites volt. Az idei első félévben a kereskedelmi forgalomból (bankok és biztosítók nélkül) 10 milliárd euró származott, ez az összeg rekordnak számít.
Nem csak szerencsejáték
Monaco tagja az eurozónának, Franciaországgal pedig vámunió fűzi össze, s ezen keresztül kvázi külső tagja az Európai Uniónak.
A statisztikákból látnivaló, hogy Monaco vivő-ágazata a szolgáltatás, vagyis a banki és biztosítási tevékenység, az idegenforgalom, az építőipar, az ingatlanforgalom. A 10 milliárd eurós éves bevétel 15 százaléka az egyre bővülő idegenforgalomból származik, az idei esztendő első felében például a vendégéjszakák száma 6,4 százalékkal növekedett, s elérte a 250 ezret.
Bankok, ingatlanok
Az országban 31 bank működik, tevékenységük elsősorban a privátbanki szolgáltatások végzésére összpontosul. Eszközállományuk eléri a 10 milliárd eurót, a pénzügyi szektor pedig 17 százalékkal járul hozzá a GDP-hez.
Az ingatlanszektor részesedése a GDP-ben 8,4 százalék. Miután Monaco gyakorlatilag már beépített, szinte kizárólag csak felfelé van terjeszkedési lehetőség. Sorra épülnek a hatalmas toronyházak, amelyek eltakarják, mintegy sátorként veszik körül a 100-150 éves gyönyörű épületeket. Monte Carlo amolyan magasépület-dzsungellé kezd válni, meglehetősen gyors ütemben. Kár érte.
Az ingatlanárak természetesen az egekben, hiszen a vásárlási lehetőségek erőteljes csökkenése, nem beszélve a tengeri kilátású lakások számának zsugorodásáról, igencsak keveseknek teszik lehetővé az ingatlanszerzést. Itt érdemes megjegyezni, hogy a régi lakóházak, szállodák, kastélyszerű épületek igen jó állapotban vannak.
Pillantás a kaszinóra
Monte Carlo neve szinte egybeforrott a szerencsejátékkal, a kaszinóval. A hatalmas patinás épület előtt már kora délután sorok kígyóznak, a biztonsági ellenőrzés után be lehet lépni a gyönyörű előcsarnokba. A „délutáni műszak” csak korlátozott szolgáltatásokat kínál, ugyanakkor – szemben az esti játékrenddel – nem szól a személyzet az edzőcipőért és a rövidnadrágért. (Este, éjszaka a James Bond filmekből is ismert estélyi ruha, szmoking, öltöny, nyakkendő a kötelező viselet.)
18 euró kifizetése után irány az a játékterem, ahol félkarú rablók, rulett és black jack játéklehetőségek vannak. Az „igazi”, sok-asztalos termek este nyitnak ki, a nagy pénzek tömegesen ott jelennek és fordulnak meg. A kaszinó nagyon ízléses ajándékbolttal is rendelkezik, ahol nem gagyi, hanem jó minőségű nyakkendők, női táskák, ékszerek, órák is kaphatók. Az épület külső részén egymást érik – feltehetően borsos bérleti díjért – a divatipari és ékszer cégek butikjai.
Nincsen Monte Carlo-i kaszinó autóparádé nélkül. Közvetlenül az épület bejárata előtt a járdán sorakoznak a Bentley-k, a Lamborghinik, a Ferrarik, a Porschék, a Bugattik legújabb modelljei. Ezek nem „kiállítási” autók, hanem a gazdáik éppen bent játszanak.
Nincs messze a kaszinótól a jachtkikötő, ahol – hasonlóan a többi azúrparti kikötői létesítményhez – hatalmas luxusjachtok sorjáznak, természetesen nem állami tulajdonban. Meg nem erősített szóbeszédek szerint a kikötői parkolás, víz- és áramellátás, takarítás stb. a hajók méretétől függően 5-10 ezer euróba kerül naponta.
Monaco Nagyhercegségben mintegy 700 éve a Grimaldi-család uralkodik, jelenleg második Albert herceg áll az ország élén.
Vonzza a tőkét az adóparadicsom
Miért is vonzó Monaco a gazdagok, a külföldi tőke számára? Az országban nincsen személyi jövedelemadó és vagyonadó az ott élők és az országban vállalkozó és működő külföldi magánszermélyek és cégek számára. A nyereségadó 33 százalékos, kivéve, ha az országban tevékenykedő cégek három negyedéven át nyereségesek. Az általános forgalmi adó 20 százalék.
Fontos vonzerő, hogy Monaco adóparadicsom azoknak a magánszemélyeknek és vállalatoknak a számára, amelyeknek ott van üzleti érdekeltségük. Garanciát jelent a befektetők számára, hogy az IMF és az Európa Tanács Monacot – 36 más területtel együtt – adóparadicsomként tartja nyilván. A távközlés, a dohányipar, a postai szolgáltatások viszont szigorúan állami monopóliumok.
Környezetvédelem és fenntartható fejlődés
Monaco megkülönböztetett figyelmet fordít a fenntartható fejlődésre és a környezetvédelemre. 2050-re tervezik elérni a karbonsemlegességet. Előtérbe került a kisebb, de magas értékű, nem környezetszennyező iparágak fejlesztése, illetve megteremtése.
A környezetvédelmi „megfelelés” túlhajtását egy nizzai étteremben tapasztalta a látogató. A szénsavas ásványvizet a felszolgáló egy dobozban hozta ki, amelynek Ocean 52 a neve. Kiderült, hogy az azonos nevű spanyol palackozó cég a bevételeinek 52 százalékát a tengerek megóvására fordítja. (Miért pont 52 százalékot?) Idáig nem is lenne a történet különösebben érdekes. De az ásványvizes doboz felirata arra is felhívja a figyelmet, hogy a termék széndioxidot tartalmaz (amely káros a természetre); ezentúl tehát igyunk csapvizet szénsavas ásványvíz helyett. Kell-e ennél jobb vagy rosszabb marketing?
A gazdagság illata
Visszatérve Monacoba. Egy „ártatlan” utcai üvegajtón belépve amolyan mesevilágba jut a látogató, a földalatti háromszintes Metropole luxus-luxus bevásárlóközpontba, ahol szinte érezni lehet a jólét, a gazdagság illatát. Egyik világmárka ízléses boltja éri a másikat; nagy terek, mozgólépcsők, velencei csillárok, kellemes kávézók és cukrászdák. A környezet tekintélyparancsoló, nem a szegény embereknek szól, ennek megfelelőn a közönség is jólöltözött. Valahol ott jár az autóbalesetben elhunyt nagyhercegnő, a kiváló színésznő Grace Kelly szelleme is.
Dr. Gonda György, CMC vezetési tanácsadó
Certified Management Consultant