Pénzmosási bírság és fogyasztóvédelmi jogsértés miatt kiszabott is büntetést büntetést szabott ki az Uniqa Biztosítóra a Magyar Nemzeti Bank. Az összességében mintegy 108 millió forint nagyobb részét a nem megfelelő állománykezelés, a gyenge belső kontrollrendszer és egyéb hiányosságok miatt kell kifizetnie a biztosítónak.
A jogsértések miatt a jegybank 75,5 millió forint felügyeleti, ezen felül 500 ezer forint pénzmosási, illetve további 32 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki az Uniqa Biztosítóra, és kötelezte a jogszabályszerű működésre.
Vizsgálata során az MNB megállapította, hogy az Uniqa Biztosító belső kontrollrendszere nem volt megfelelő, hiányoztak az életbiztosításokkal kapcsolatos esetleges visszaélések, visszaélésgyanús esetek megelőzésére, kiszűrésére hivatott belső szabályozások, valamint a megfelelő gyakorlatok is.
Hiányosságok merültek fel a befektetési egységekhez kötött (unit-linked) életbiztosítások, illetve a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (kgfb) állománykezelésének egyes elemeinél, és az ezzel kapcsolatos ügyfélkommunikáció, kapcsolattartás terén. A jegybanki vizsgálat több, egyenként ugyanakkor kisebb súlyú hiányosságot, jogsértést is feltárt a biztosító egyes termékeinek szerződéses feltételei kapcsán.
Problémákat talált a jegybank az informatikai biztonság területén, valamint a pénzmosás és terrorizmusfinanszírozás megelőzése kapcsán a belső képzési rendszer területén. A biztosító kiszervezési tevékenységének szabályozása és gyakorlata sem felelt meg teljesen a jogszabályi előírásoknak. Mindezeken túl hiányosságokat, hibákat tárt fel az MNB a biztosító számlarendjében, illetve adatszolgáltatásában is.
A jogsértések miatt a jegybank 75,5 millió forint felügyeleti, ezen felül 500 ezer forint pénzmosási, illetve további 32 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki az Uniqa Biztosítóra, és kötelezte a jogszabályszerű működésre.
A biztosítónak 2019. december 31-ig kell adatot szolgáltatnia az MNB-nek a jogsértések megszüntetésére tett intézkedéseiről.
A bírság kiszabása kapcsán súlyosító körülménynek számított egyebek mellett, hogy a nyilvántartási és ellenőrzési rendszerek hiányosságai több esetben jogsértő gyakorlathoz, az ügyfelekkel való nem elégséges kapcsolattartáshoz vezettek a biztosítónál, illetve, hogy a kgfb-állománykezelés problémái a magyarországi kgfb-piac egészére kihathattak. A fogyasztói kommunikációs problémák a panaszkezelést is érintették.
Enyhítő körülménynek számított, hogy az Uniqa Biztosító már a jegybanki vizsgálat során számos intézkedést hozott, illetve adott számot annak tervéről – közölte az MNB.