Brüsszelben közlekedési újratervezés zajlik: sebességkorlátozások, autómentes övezetek és új bicikliutak. A városvezetők meg akarják őrizni a korona-korlátozások alatti nyugalmat és jó levegőt. Sok európai város követheti a példát.
Radikális váltások
Brüsszel egy klasszikus autó központú város: a közösségi közlekedés közepesen kiépített; valódi bicikliutak helyett a járdákra és az úttestekre festettek fel kerékpársávokat, amelyekre az autósok és a gyalogosok sincsenek tekintettel; a járdák keskenyek és nem akadálymentesek kerekesszékesek és babakocsit tolók számára.
Eddig a nagyvonalú adójóváírási lehetőségek is vásárlásra és autózásra csábítottak. Nem csoda, hogy Európa ’fővárosa’ egyben a kontinens dugófővárosa is. A Brüsszeliek töltötték a legtöbb időt torlódás miatt várakozva, 2019-ben 185 órát!
Mindennek ismeretében forradalmi a városi közgyűlés friss rendelete:
- 5 négyzetkilométeres autómentes övezet a belvárosban;
- az autók kitiltása az óváros körülvevő körútról, a Pentagonról;
- 30 km/h sebességkorlátozás az egész városban, 50, ill. 70 km/h csak ott megengedett, ahol ezt tábla kifejezetten jelzi;
- néhány héten belül 40 km új bicikliút;
- 350 euróig terjedő bírság a szabályszegőknek.
Próbaidő
Az első intézkedés, a Pentagon sétálóutcává alakítása már hetekkel ezelőtt, a korona-járvánnyal összefüggésben megtörtént. A városvezetők meg akarták előzni, hogy a karantén feloldása után ismét a megszokott tömeg legyen a szűk belvárosi utcákban.
Az intézkedéseket azonnali hatállyal, 3 hónapos próbaidőre vezették be. A táblákat azonban még nem helyezték ki, ezért az autósok továbbra is behajtanak azokba az utcákba, ahová már tilos lenne. A gyalogosok közül pedig kevesen veszik a bátorságot, hogy kiálljanak új jogaikért. Többségük marad a járdákon.
Kerékpárral a vírus ellen
A városvezetés különösen nagy hangsúlyt fektet az új kerékpárutakra. „Több épül néhány hét alatt, mint eddig összesen” – büszkélkedik a Spiegelnek a Brüsszeli Régió közlekedési minisztere, Elke Van den Brandt. Meg akarja akadályozni, hogy az élet normalizálódásával párhuzamosan tömeg legyen a metrón és a buszokon. Kutatók szerint ezek a korona-vírus gócpontjai.
Csak a családtagok által otthon megfertőzöttek aránya volt magasabb, 22 százalék. Egy korona-betegek fertőzéstörténetét elemző kínai kutatás azt állapította meg, hogy a 2.500, a kutatásba bevont beteg 13 százaléka a tömegközlekedésen kapta el a vírust.
A bicikli ideális alternatíva lehet, mert a tömegközlekedéssel megtett utak átlagosan rövidebb, mint 5 kilométer. Tehát biciklivel 10-15 perc alatt kényelmesen teljesíthető távok.
Jogi kényszer
A vírus mellett a légszennyezettség, illetve a határérték-túllépések miatti várható bírósági eljárások is gyors cselekvésre sarkalják a belga főváros vezetését. Eddig trükközéssel hozták az elvárt számokat: A város legkevésbé frekventált részein helyezték el a mérőállomásokat. A gyakorlatot tavaly nyáron jogellenesnek nyilvánította az Európai Bíróság. A régió közlekedési minisztériuma kénytelen volt Brüsszel két főközlekedési útja sarkán, a 4, illetve 5 sávos Rue de la Loi és a Rue Belliard találkozásánál is egy mérőállomást üzembe helyezni.
Ez a járvány-korlátozások előtt folyamatosan az európai jog által meghatározott határértékek túllépését mutatta. A közlekedési forradalom részeként a két úton, mind a két irányba lezártak 1-1 sávot a bicikliseknek, amelyeket betonelválasztók védenek az autósoktól.
Már korábban, az Európai Bíróság ítélete után lefektették, hogy 2025 után csak Euro 6, vagy annál jobb motorral rendelkező autók hajthatnak a város területére. Most a dátum előrehozatalán is gondolkoznak.
A brüsszeli intézkedéseket Európa szerte követhetik. A legtöbb metropoliszban ugyanis probléma az uniós határértékek betartása.