Hirdetés
Kezdőlap Hírek Münchenben élni, autó nélkül - A bicikli csak hétköznap elég?
No menu items!

Münchenben élni, autó nélkül – A bicikli csak hétköznap elég?

Sok hely lett hirtelen – biciklik parkoltak autók helyett

Egy müncheni kísérlet keretében nyolc háztartás – 15 résztvevő személy – egy hónapra lemondott az autóról. Cserébe 300 eurós mobilitási utalványt kaptak. 

Biciklivel az autók városában

Münchenben 1.000 lakosra 524 gépjármű jut. Magyarországon 338 , Berlinben csak 328. Az 530.000 regisztrált autó harmadát csak ritkán használják. Ezért a szociáldemokrata-zöld városvezetés meggyőződése, hogy sok müncheninek valójában nem lenne szüksége saját kocsira. A bajor fővárost irányító koalíció meg akarta erősíteni hipotézisét, mely szerint sok müncheni lemondana a saját kocsiról a jobb levegő, egy élhető város kedvéért. A városházán kiszámolták, hogy ha harmadával csökkenne az autók száma, 250 focipályányi terület szabadulna fel a városban, amelyen most autók parkolnak.

A kísérlet augusztus és szeptember közepe között zajlott Németország harmadik legnagyobb városában. A lebonyolító team a városháza munkatársaiból, gazdasági szakértőkből, tudósokból és start-up vállalkozókból állt. A 8 résztvevő család egy 300 eurós mobilitási utalványért cserébe egy hónapra lemondott a saját kocsiról. Ez körülbelül megfelel annak az összegnek, amennyibe egy autó fenntartása kerül havonta a münchenieknek. A pénzből a 15 érintett személy tömegközlekedési jegyet és bérletet vehetett a helyi és a távolsági tömegközlekedésre, valamint biciklit, e-rollert bérelhetett és carshering szolgáltatást vehetett igénybe. A kísérlet idejére egy városszéli lerakatba szállították a kocsijukat, így felszabadultak a parkolóhelyeik a két belvárosi utcában, ahol a nyolc család él.

A bicikli praktikus, a vonatok zsúfoltak, a carshering drága

A lebonyolítok elsőként a 8 autó által elfoglalt parkolásra kijelölt közterületen közösségi kiskerteket, bicikliparkolót és e-roller töltőállomást alakítottak ki. Ezt a felmérések szerint a környéken lakók nagy elégedettséggel nyugtázták és hamar használatba is vették az új eszközöket.

Hely kerékpároknak, e-robogóknak és gyalogosoknak: A projektben az úttest játéktérré vált. A “kiterjesztett valóság” azt szimulálta, mire lehetne még felhasználni a közterületet – ha csak az autókat távolítanák el. Szimuláció: UnternehmerTUM / Digital Hub Mobility

A családok átlagosan csak 200 eurónyi utalványt használtak fel a rendelkezésre álló 300 eurónyiból, mert a saját bicikli lett a legfontosabb közlekedési eszközük. A többség két keréken járt munkába és bevásárolni is.

A kutatók számára fontos kérdés volt, nehézséget okoz-e a hét végi nagybevásárlás, a kisebb kirándulás és a nyaralás megszervezése saját autó nélkül. Ezeket a városi tömegközlekedés, a vasút és carshering igénybevételével oldották meg a résztvevők. Elégedetlenség csak ekkor merült fel a saját autó hiánya miatt. Hétvégén zsúfoltak a vonatok, a bérautók pedig túl drágák – panaszolták a résztvevők.

„Minden ajánlás meg fogunk valósítani!”

Az autómentes élet több előnnyel, mint hátránnyal járt! – szűrték le többen tanulságként. A beszámoló szerint ezt mutatja, hogy a nyolcból három végleg lemondott a saját autóról. Ez még a lebonyolítókat is meglepte.

Sikeres kísérlet: a kommunikáció és a találkozások az utcán zajlottak. Kép/Fotó: UnternehmerTUM / Digital Hub Mobility)

A projektet szervezői több következtetést is levont a kísérletből. „A team minden ajánlását meg fogjuk valósítani. Hiszem, hogy ennek köszönhetően müncheniek ezrei fog lemondani a saját kocsiról” – mondta a kísérletet értékelő sajtótájékoztatóján Dieter Reiter, München szociáldemokrata

Dieter Reiter polgármester

polgármestere. A lebonyolítók javaslatai a következők:

 

  • Hétvégén növelni kell a vonatok sűrűségét!
  • Menetrend szerinti buszjáratokat kell indítani szombat-vasárnap a kedvelt München környéki kirándulóhelyekre!(Ezek jelenleg szinte teljesen hiányoznak. Németországban a helyközi tömegközlekedésben alig van a vasútnak alternatívája.)
  • Több közösségi kiskertet, bicikliparkolót és e-roller töltőállomást kell kialakítani!
  • Növelni kell a carshering kínálatot! Különösen a nagyobb autókból van kevés. Aki nem indul időben, a hétvégén könnyen megfelelő méretű autó nélkül marad. Ezen azonban csak a magánszolgáltatók változtathatnak.

    A shoppingolás ma Kép/forrás: cdnmunchen.de

 

Hirdetés
Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Emelkedő gabonaáraknál nem érdemes a készleteken ülni

Emelkedést mutatnak az európai határidős piacokon a gabonaárak, így a hazai gazdáknak érdemes most odafigyelniük a megfelelő szerződések megkötésére és készleteik értékesítésére is.

Itt az első tervezet: nézzük mire készülhetnek az otthonfelújítók

Mától május 6-ig véleményezhető az otthonfelújítási program felhívástervezete. A júniusban induló pályázat újabb segítséget nyújt a családoknak, és hozzájárul a gazdasági növekedéshez is. A végleges felhívást a társadalmi és szakmai egyeztetések lezárását követően, június elején teszi majd közzé a kormány.

Sportfogadásban lett sikeres a profi labdarúgó, saját platformot hozott létre

A Futball Pápa kriptója: indul a BetHustlers. 17 évig volt profi labdarúgó Csépányi Gábor, aki ma már a sportfogadás területén működik sikeresen. Saját fejlesztésű platformjaimmár milliárdot képviselő üzlet, amellyel most nemzetközi vizeken is bizonyít.

Újabb támogatások segítik az állattenyésztőket

Összesen 22 milliárd forint keretösszeggel két, teljesen új intézkedéssel támogatja a hazai állattenyésztés fenntarthatóságát az Agrárminisztérium. Megjelent ugyanis az antimikrobiális rezisztencia elleni küzdelem kompenzációs kifizetésére és a húshasznú szarvasmarha állatjóléti támogatására kiírt vidékfejlesztési pályázati felhívás a 2027-ig tartó KAP Stratégia Terv keretei között. A támogatási kérelmek benyújtására 2024. június 3-tól 2024. július 3-ig tartó időszakban lesz lehetőség.
Hirdetés

Hírek

Heti várható – Kamatdöntő ülést tart a jegybank, munkaerőpiaci adatok

Januárban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 605 100 forint, a kedvezmények figyelembevételével számolt nettó átlagkereset 416 600 forint volt.

Indexemelkedéssel zártak csütörtökön az európai tőzsdék

Az európai gyűjtőindexek az év eleje óta több mint négy százalékkal emelkedtek, az euróövezeti kilenc százalékkal.

Gyengült csütörtökön a forint

Gyengült csütörtökön a forint a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon

Pluszban kezdtek a vezető nyugat-európai tőzsdék

Erősödéssel indítottak a vezető nyugat-európai tőzsdék csütörtökön

Pozitív korrekcióval indulhat a kereskedés a tőzsdén

Kedden az OTP-részvények ára 670 forinttal, 3,79 százalékkal 17 030 forintra esett, forgalmuk 8,5 milliárd forintot tett ki.

A kedvezőtlen nemzetközi befektetői hangulat hatására esett a BUX

A kedvezőtlen nemzetközi befektetői hangulat hatására, magas forgalom mellett, elsősorban az OTP, valamint a Richter és a Mol gyengülése miatt esett a BUX-index.

BÉT – Enyhe emelkedés várható a nyitásban

A BUX pénteken 84 pontos, 0,12 százalékos emelkedéssel, 67 289,07 ponton, új történelmi csúcson zárt.

BÉT – Új történelmi csúcson zárt a BUX

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 84 pontos, 0,12 százalékos emelkedéssel, 67 289,07 ponton, új történelmi csúcson zárt pénteken.
Hirdetés

Gazdaság

Szeptembertől kötelező átutalási korlát lesz a bankszámlákra, az OTP már májusban bevezeti

Az internet- és mobilbankból indított utalásoknak május 8-tól kezdve 1 millió forint lesz a napi limitjük.

A Gránit Bank, az MBH és az OTP konzorciuma működtetheti az MFB Pont Plusz lakossági hálózatot

A közvetítői hálózatról szóló közbeszerzési eljárást a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) jelentette meg, a szerződést még ebben a hónapban megköthetik.

Felmérik a magyarországi kriptopiaci szereplőket

A MiCA és az FTR révén Európa-szerte felügyelt, szabályozott keretek között működő nemzeti kriptopiacok alakulhatnak ki.

Az emberek már kevésbé félnek a kriptovalutától, pedig van miért

Egyes elemzők a bitcoin közelmúltbeli 70 000 dollár feletti emelkedését annak jeleként értékelik, hogy a befektetők nem foglalkoznak a hivatalos figyelmeztetésekkel.