Hirdetés
Kezdőlap Cégvilág A benzin ára elérte a lélektani határt, egyelőre mégsem változik semmi

A benzin ára elérte a lélektani határt, egyelőre mégsem változik semmi

Hiába emelkedik a lélektani határnak számító 400 forint fölé az üzemanyag ára, a kereslet nem csökken jelentősen addig, amíg a gazdasági növekedés kitart. A Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára, Grád Ottó szerint ma már a magánfogyasztók is kevésbé ár érzékenyek, de eljöhet az a szint, amikor ők már visszavesznek a fogyasztásból.

– Ugyan az eddigi csúcsnak számító tavalyi, 450 forintos üzemanyag áraktól még messze vagyunk, de a lélektani határnak számító 400 forintos határt már átléptük. Mindez mennyiben befolyásolhatja az üzemanyag felhasználást?

– A Magyar Ásványolaj Szövetség első féléves adatai a folyamatos drágulás ellenére elég látványos fogyasztás növekedést mutattak az elmúlt év azonos időszakának adataihoz viszonyítva – mondta el Grád Ottó a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára.

Az első félévben közel 10 százalékkal növekedett a gázolaj, és mindegy 6 százalékkal a benzinfogyasztás az előző év megegyező időszakához képest. Hasonló számokat mutatott a NAV első féléves statisztikája is. Vagyis annak ellenére, hogy az év eleji 360 forint körüli üzemanyagárhoz képest, jó 10 százalékos emelkedés következett be, a fogyasztás látványosan emelkedett az első félévben.

A 400 forintos határ valóban kritikusnak mondható: ha az ár tovább emelkedik és stabilan a 400 forint fölött maradunk, akkor én azt gondolom, hogy némi keresletcsökkenés érezhető lesz már a második féléves fogyasztási adatokban. Éves szinten, ennek ellenére biztos vagyok abban, hogy az egész évet tekintve magasabb lesz a fogyasztás, mint tavaly volt, amiben az is szerepet játszik, hogy a gazdasági növekedés mellett az emberek életszínvonala, üzemanyagra költhető kerete is emelkedett.

Mindehhez azt is érdemes hozzátenni, hogy az üzemanyag árak továbbra is jelentős – akár 40-50 forintos – szórást mutatnak attól függően, hogy az ország melyik pontján és melyik társaságnál tankolunk.

– Miközben a válság idején érezhetően kevesebb autó mozgott az utakon, manapság ismét telt ház van. Érződik egyáltalán valamilyen átrendeződés a szokásokban?

– Azt fontos tudni, hogy az üzemanyag fogyasztás gerince a gázolaj: az éves szinten összesen értékesített közel 6 milliárd liternyi üzemanyag 2/3-a gázolaj, 1/3-a benzin. Az úgynevezett közületi fogyasztók, az ipar, a kereskedelem, a szállítmányozás, a mezőgazdaság, alapvetően a nehézgépek, mind gázolajjal működnek. Ezért a dízelfogyasztás jóval jelentősebb, mint a benzin, ami elsősorban a magángépjárművek forgalmára jellemző. Vagyis az első félév attraktív növekedést mutató számok alapvetően a gazdasági szereplők többletfogyasztásából ered. Magyarul a gazdaság működik, és a GDP-ben, a gazdaság mérőszámaiban látható pozitívumok az üzemanyag fogyasztás számadataiban is megerősítést kapnak.

–  A magánszektort tekintve vannak-e adatok a dízel és a benzinfogyasztás arányára?

–  Erre nincsenek pontos adatok – magánbecslések szerint közel 50-50 százalék körül lehet ez az érték, de erre az arányra nagy hatással vannak az aktuális gépjármű forgalmazási, üzembe helyezési trendek is.

–   A válság okozta sokk óta, a magánfogyasztásban látható valami trendváltás?

– Az egyértelműen érezhető, hogy a prémium üzemanyagok fogyasztása sokkal jelentősebb mértékben növekszik, mint a hagyományos üzemanyagoké: az azonos típusú üzemanyagokon belül jelentősen – akár a 20 százalékos mértékben – nőtt a magasabb oktánszámú prémium típusú üzemanyagok fogyasztása. Ha mindezt a korábbi évek fogyasztási adatára vetítem, akkor ez a növekedés a 30 százalékot is eléri. Így pedig a prémium termékek aránya ma már a teljes benzinforgalom 5-6 százalékát, a gázolaj 7-8 százalékát teszi ki a MÁSZ tagjai, vagyis a legnagyobb forgalmazók adatai szerint.

– Vagyis az üzemanyag ár növekedése nem veszi el a prémiumfogyasztás iránti kedvet?

– Azt gondolom, hogy az áremelkedés mértéke még nem érte el azt a szintet, hogy a drágább, nagyteljesítményű gépjárműnek tulajdonosai ne lennének hajlandóak a magasabb ár mellett is a prémium üzemanyagot megvásárolni.

– A szakember szemében mennyire legenda, vagy valóság, hogy a prémium üzemanyagokkal kevesebbet fogyaszt az autó?

– Ami biztos: prémium üzemanyag teljesítménye egyértelműen nagyobb. Vagyis ugyanannyi energia megtermeléséhez fajlagosan kevesebb üzemanyagra van szükség. De a prémium üzemanyag valódi előnye nem csak a leadott teljesítményben rejlik, hanem abban, hogy a magasabb adaléktartalom az égés folyamatának javításával, a kopás csökkentésével segít a motor élettartamának meghosszabbításában, illetve a kipufogó gázokban található káros anyag kibocsátás visszaszorításában.

– A fogyasztási adatokat persze nyilván a turizmus és a tranzitforgalom is meghatározza.

– Így van. Egyértelműen látszik, hogy amikor viszonylag gyenge a forint, akkor versenyképesek vagyunk a határon túli árakkal, mondjuk Szlovákiával, Ausztriával, Szlovéniával, vagy akár Horvátországgal – és akkor természetesen mindenki teletankkal indul tovább Magyarországról. Tehát a jelenlegi időszak gyenge forintja is egyértelműen kedvezően hathat a hazai értékesítésre, hiszen még az euró centek is számíthatnak egy-egy kamionos tankolási döntésénél.

– És a hazai fogyasztóknál?

– Az egyértelmű trend, hogy a közületi vevőket különféle szolgáltatásokkal és árkedvezményeket biztosító hűségkártyákkal igyekeznek magukhoz csábítani és maguknál tartani az olajtársaságok.  De már a magán forgalomban is kezd kialakulni az ilyenfajta ösztönzőkre épülő márkahűség, és így a néhány forintos árkülönbségeknek viszonylag kicsi a vonzerejük, mert az emberek többsége rutinszerűen, a számukra megszokott helyeken tankolnak.

– Sokat lehetett hallani arról, hogy az üzemanyag árának nagy része adó és még ebben is fizetünk az útfejlesztésekért…

– Ez utóbbi tétel már kikerült az üzemanyag árából, de az adótartalom még így is elég jelentős. A legjelentősebb adótétel  az áfa, ami a nettó ár 27 százaléka. A nettó ár tartalmazza a jövedéki adót is. Összességében elmondható, hogy a jelenlegi, mondjuk olyan 405-410 forintos üzemanyag árban a gázolajnál mindegy 200, benzinnél közel 210 forint az adótartam. Vagyis az egyiknél kicsit kevesebb, a másiknál kicsit több mint a fele adó. Ez az a különbség abból adódik, hogy a gázolajban 110, a benzinben mintegy 120 forint a jövedéki adó.

– Ebbe a körbe tartozik a változó jövedéki adótartam rész is.

– A két évvel ezelőtti jogszabály változás következtében változott sávossá a jövedéki adó. Eszerint, ha egy adott negyedévben, – egyszerűen fogalmazva – egy meghatározott forma szerint a kőolaj világpiaci árának átlaga, az 50 dolláros kritikus szint alá kerül, akkor magasabb jövedéki adótartammal próbálja a kormányzat a jövedéki adó illetve a kapcsolódó áfa bevételek nagyságát változatlan mértékben biztosítani. Ettől a szinttől most messze vagyunk.

Idén nem is volt is rá példa, és a jelenlegi világpiaci trendeket elnézve, már nem is lesz, mert az aktuális 70 dollár/barell körüli világpiaci ár olyan messze van az 50 dollártól, hogy kockázat nélkül ki lehet jelenteni, csak az alacsonyabb jövedéki adó társul az üzemanyagok árához. Amik viszont magasabbak lesznek, mint az év első felében voltak.

Friss

Felminősítette Magyarországot a japán JCRA hitelminősítő

A stabil államháztartási rendszert, az államadósság jelentős csökkentését és az eredményes gazdaságpolitikát kiemelve javította Magyarországra vonatkozó deviza- és forintadósság minősítését a Japan Credit Rating Agency (JCRA) intézet.

PM: idén januárban is többlettel zárt a költségvetés

Az államháztartás önkormányzatok nélkül számolt központi alrendszere januárban 2051,9 milliárd forint bevételre tett szert, az egy évvel korábbit 82,0 milliárd forinttal, 4,2 százalékkal meghaladva.

Tesztelik a világ első digitális jegybankpénzét

A svédországi központi bank bejelentette, hogy megkezdte a svéd korona digitális változata, az e-korona tesztelését, amivel a skandináv ország egy lépéssel közelebb került a világ első digitális jegybankpénzének kibocsátásához.

Integrált mobilalkalmazás a Budapesten közlekedőknek

Új mobilalkalmazást fejlesztett a városi közlekedés megkönnyítésére egy nemzetközi kutatásfejlesztési projekt részeként a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ Zrt.) leányvállalatának vezetésével - közölte a NÚSZ Zrt.

Hírek

Integrált mobilalkalmazás a Budapesten közlekedőknek

Új mobilalkalmazást fejlesztett a városi közlekedés megkönnyítésére egy nemzetközi kutatásfejlesztési projekt részeként a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ Zrt.) leányvállalatának vezetésével - közölte a NÚSZ Zrt.

Okos e-hálózat épül Zsombón

Okos hálózat mintaprojektet indított az MVM Csoporthoz tartozó NKM Áramhálózati Kft. Zsombón, a rendszert csütörtökön adták át a Csongrád megyei községben.

Július 1-jétől megkezdik az illegális hulladéklerakók felszámolását

Július 1-jétől életbe lép a klíma- és természetvédelmi akcióterv első pontja, megkezdik az illegális hulladéklerakók felszámolását. Az utak melletti árkokat, a vasútvonalak környékét is kötelező lesz megtisztítani, összegyűjtik az erdők, szántóföldek, települések szélére kihordott hulladékkupacokat is.

Szakértő: helyesen járt el a Ryanair pilótája

A lehetőségekhez mérten helyesen járt el a Ryanair pilótája azzal, hogy a túlsúly csökkentése érdekében az üzemanyag elfüstölése mellett döntött - mondta Kiss Róbert Richárd turisztikai szakújságíró.

A neandervölgyiek is virággal temettek

Egy Irakban feltárt neandervölgyi temetkezési hely leletei arra utalnak, hogy a 70 ezer évvel ezelőtt ott élő neandervölgyi emberek szertartással búcsúztatták halottjaikat.

Pénteken tovább drágul a benzin

Literenként bruttó 2 forinttal emelkedik a benzin ára pénteken. A gázolaj ára változatlan marad.

Műtrágyával csalták az áfát – húsz évet kaphatnak

Külföldről beszerzett műtrágyával "ügyeskedett" egy tizenhat tagú bűnbanda, több mint egymilliárd forintos kárt okozva a költségvetésnek. A csalók húsz év börtönt is kaphatnak.

A kormányhivatal vizsgálja a veszteglő Ryanair ügyét

Haladéktalanul kivizsgálja a kormányhivatal a budapesti Liszt Ferenc-repülőtéren kedden órákon át veszteglő légi járat ügyét.

Órákat vesztegelt a ferihegyi kifutón egy Ryanair-gép

Azonnali vizsgálatot kért a Ryanair vezetőségétől a Budapestről a Kanári-szigetekre induló kedd reggeli járattal történtek miatt Ujhelyi István szocialista EP-képviselő.

Unokázós csalókat fogtak el a rendőrök

Unokázós csalásokra specializálódó, Angliából irányított bűnszervezet tagjait fogták el az éjjel három településen - közölte a Békés Megyei Rendőr-főkapitányság.

Koronavírus – Karanténban az óceánjáróról hazatért két magyar

Karanténba kerül az óceánjáró hajóról hazatért két magyar állampolgár - közölte a Nemzeti Népegészségügyi Központ.

Restaurálása után kiderült: ez egy Rembrandt-festmény

A modern technológiának és művészettörténészek nyomozásának köszönhetően Rembrandt festményeként azonosították az Egyesült Államokban azt a majd 400 éves műalkotást, amelyről sokáig úgy vélték, hogy a holland festőművész műhelyében dolgozó ismeretlen művész munkája.

Gazdaság

PM: idén januárban is többlettel zárt a költségvetés

Az államháztartás önkormányzatok nélkül számolt központi alrendszere januárban 2051,9 milliárd forint bevételre tett szert, az egy évvel korábbit 82,0 milliárd forinttal, 4,2 százalékkal meghaladva.

Kilenc havi csúcson a januári euróövezeti infláció

Januárban kilenc havi csúcsra emelkedett az euróövezeti infláció az Európai Unió statisztikai hivatala, az Eurostat közzétett jelentése alapján.

Kínai bank jön Budapestre, a China Construction Bank Corporation

Fióktelepet nyit Magyarországon a China Construction Bank Corporation, amely eszközállománya alapján a világ második legnagyobb hitelintézete.

100 nap alatt 100 milliárdnál is több fogyott a Magyar Állampapír Pluszból

Novemberi indulása óta már 105 milliárd forintnyi nyomtatott Magyar Állampapír Pluszt vásároltak a magyar családok, az értékesítés 80 százaléka vidéken történt. Az elektronikus formájú jegyzés 3660 milliárd forintra tehető.

Történelmi mélyponton a román lej az euróval szemben

Történelmi mélypontra került a román lej csütörtökön az euróval szemben, az európai fizetőeszköz egy egysége 4,7834 lejbe került csütörtökön a Román Nemzeti Bank árfolyama szerint.

Pénzügyi tudatosság – az EU-ban a 12. helyen áll Magyarország

A magyar lakosság a jövedelemhez viszonyított teljes adóssága a legalacsonyabb Európában, de így is gyakran nehézséget jelent a számlák befizetése - derült ki az Intrum követeléskezelő európai felméréséből.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom