Hirdetés
Kezdőlap Cégvilág A benzin ára elérte a lélektani határt, egyelőre mégsem változik semmi

A benzin ára elérte a lélektani határt, egyelőre mégsem változik semmi

Hiába emelkedik a lélektani határnak számító 400 forint fölé az üzemanyag ára, a kereslet nem csökken jelentősen addig, amíg a gazdasági növekedés kitart. A Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára, Grád Ottó szerint ma már a magánfogyasztók is kevésbé ár érzékenyek, de eljöhet az a szint, amikor ők már visszavesznek a fogyasztásból.

– Ugyan az eddigi csúcsnak számító tavalyi, 450 forintos üzemanyag áraktól még messze vagyunk, de a lélektani határnak számító 400 forintos határt már átléptük. Mindez mennyiben befolyásolhatja az üzemanyag felhasználást?

– A Magyar Ásványolaj Szövetség első féléves adatai a folyamatos drágulás ellenére elég látványos fogyasztás növekedést mutattak az elmúlt év azonos időszakának adataihoz viszonyítva – mondta el Grád Ottó a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára.

Az első félévben közel 10 százalékkal növekedett a gázolaj, és mindegy 6 százalékkal a benzinfogyasztás az előző év megegyező időszakához képest. Hasonló számokat mutatott a NAV első féléves statisztikája is. Vagyis annak ellenére, hogy az év eleji 360 forint körüli üzemanyagárhoz képest, jó 10 százalékos emelkedés következett be, a fogyasztás látványosan emelkedett az első félévben.

A 400 forintos határ valóban kritikusnak mondható: ha az ár tovább emelkedik és stabilan a 400 forint fölött maradunk, akkor én azt gondolom, hogy némi keresletcsökkenés érezhető lesz már a második féléves fogyasztási adatokban. Éves szinten, ennek ellenére biztos vagyok abban, hogy az egész évet tekintve magasabb lesz a fogyasztás, mint tavaly volt, amiben az is szerepet játszik, hogy a gazdasági növekedés mellett az emberek életszínvonala, üzemanyagra költhető kerete is emelkedett.

Mindehhez azt is érdemes hozzátenni, hogy az üzemanyag árak továbbra is jelentős – akár 40-50 forintos – szórást mutatnak attól függően, hogy az ország melyik pontján és melyik társaságnál tankolunk.

– Miközben a válság idején érezhetően kevesebb autó mozgott az utakon, manapság ismét telt ház van. Érződik egyáltalán valamilyen átrendeződés a szokásokban?

– Azt fontos tudni, hogy az üzemanyag fogyasztás gerince a gázolaj: az éves szinten összesen értékesített közel 6 milliárd liternyi üzemanyag 2/3-a gázolaj, 1/3-a benzin. Az úgynevezett közületi fogyasztók, az ipar, a kereskedelem, a szállítmányozás, a mezőgazdaság, alapvetően a nehézgépek, mind gázolajjal működnek. Ezért a dízelfogyasztás jóval jelentősebb, mint a benzin, ami elsősorban a magángépjárművek forgalmára jellemző. Vagyis az első félév attraktív növekedést mutató számok alapvetően a gazdasági szereplők többletfogyasztásából ered. Magyarul a gazdaság működik, és a GDP-ben, a gazdaság mérőszámaiban látható pozitívumok az üzemanyag fogyasztás számadataiban is megerősítést kapnak.

–  A magánszektort tekintve vannak-e adatok a dízel és a benzinfogyasztás arányára?

–  Erre nincsenek pontos adatok – magánbecslések szerint közel 50-50 százalék körül lehet ez az érték, de erre az arányra nagy hatással vannak az aktuális gépjármű forgalmazási, üzembe helyezési trendek is.

–   A válság okozta sokk óta, a magánfogyasztásban látható valami trendváltás?

– Az egyértelműen érezhető, hogy a prémium üzemanyagok fogyasztása sokkal jelentősebb mértékben növekszik, mint a hagyományos üzemanyagoké: az azonos típusú üzemanyagokon belül jelentősen – akár a 20 százalékos mértékben – nőtt a magasabb oktánszámú prémium típusú üzemanyagok fogyasztása. Ha mindezt a korábbi évek fogyasztási adatára vetítem, akkor ez a növekedés a 30 százalékot is eléri. Így pedig a prémium termékek aránya ma már a teljes benzinforgalom 5-6 százalékát, a gázolaj 7-8 százalékát teszi ki a MÁSZ tagjai, vagyis a legnagyobb forgalmazók adatai szerint.

– Vagyis az üzemanyag ár növekedése nem veszi el a prémiumfogyasztás iránti kedvet?

– Azt gondolom, hogy az áremelkedés mértéke még nem érte el azt a szintet, hogy a drágább, nagyteljesítményű gépjárműnek tulajdonosai ne lennének hajlandóak a magasabb ár mellett is a prémium üzemanyagot megvásárolni.

– A szakember szemében mennyire legenda, vagy valóság, hogy a prémium üzemanyagokkal kevesebbet fogyaszt az autó?

– Ami biztos: prémium üzemanyag teljesítménye egyértelműen nagyobb. Vagyis ugyanannyi energia megtermeléséhez fajlagosan kevesebb üzemanyagra van szükség. De a prémium üzemanyag valódi előnye nem csak a leadott teljesítményben rejlik, hanem abban, hogy a magasabb adaléktartalom az égés folyamatának javításával, a kopás csökkentésével segít a motor élettartamának meghosszabbításában, illetve a kipufogó gázokban található káros anyag kibocsátás visszaszorításában.

– A fogyasztási adatokat persze nyilván a turizmus és a tranzitforgalom is meghatározza.

– Így van. Egyértelműen látszik, hogy amikor viszonylag gyenge a forint, akkor versenyképesek vagyunk a határon túli árakkal, mondjuk Szlovákiával, Ausztriával, Szlovéniával, vagy akár Horvátországgal – és akkor természetesen mindenki teletankkal indul tovább Magyarországról. Tehát a jelenlegi időszak gyenge forintja is egyértelműen kedvezően hathat a hazai értékesítésre, hiszen még az euró centek is számíthatnak egy-egy kamionos tankolási döntésénél.

– És a hazai fogyasztóknál?

– Az egyértelmű trend, hogy a közületi vevőket különféle szolgáltatásokkal és árkedvezményeket biztosító hűségkártyákkal igyekeznek magukhoz csábítani és maguknál tartani az olajtársaságok.  De már a magán forgalomban is kezd kialakulni az ilyenfajta ösztönzőkre épülő márkahűség, és így a néhány forintos árkülönbségeknek viszonylag kicsi a vonzerejük, mert az emberek többsége rutinszerűen, a számukra megszokott helyeken tankolnak.

– Sokat lehetett hallani arról, hogy az üzemanyag árának nagy része adó és még ebben is fizetünk az útfejlesztésekért…

– Ez utóbbi tétel már kikerült az üzemanyag árából, de az adótartalom még így is elég jelentős. A legjelentősebb adótétel  az áfa, ami a nettó ár 27 százaléka. A nettó ár tartalmazza a jövedéki adót is. Összességében elmondható, hogy a jelenlegi, mondjuk olyan 405-410 forintos üzemanyag árban a gázolajnál mindegy 200, benzinnél közel 210 forint az adótartam. Vagyis az egyiknél kicsit kevesebb, a másiknál kicsit több mint a fele adó. Ez az a különbség abból adódik, hogy a gázolajban 110, a benzinben mintegy 120 forint a jövedéki adó.

– Ebbe a körbe tartozik a változó jövedéki adótartam rész is.

– A két évvel ezelőtti jogszabály változás következtében változott sávossá a jövedéki adó. Eszerint, ha egy adott negyedévben, – egyszerűen fogalmazva – egy meghatározott forma szerint a kőolaj világpiaci árának átlaga, az 50 dolláros kritikus szint alá kerül, akkor magasabb jövedéki adótartammal próbálja a kormányzat a jövedéki adó illetve a kapcsolódó áfa bevételek nagyságát változatlan mértékben biztosítani. Ettől a szinttől most messze vagyunk.

Idén nem is volt is rá példa, és a jelenlegi világpiaci trendeket elnézve, már nem is lesz, mert az aktuális 70 dollár/barell körüli világpiaci ár olyan messze van az 50 dollártól, hogy kockázat nélkül ki lehet jelenteni, csak az alacsonyabb jövedéki adó társul az üzemanyagok árához. Amik viszont magasabbak lesznek, mint az év első felében voltak.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

5G – Nagy-Britannia teljesen kizárja a Huaweit

A brit távközlési vállalatok 2021-től nem vásárolhatnak a kínai Huaweitől berendezéseket a nagy-britanniai 5G mobilhálózat kiépítéséhez - jelentette be a digitális fejlesztésért felelős minisztérium vezetője.

Ecseren épít logisztikai központot a Lidl

Új logisztikai központot épít a Lidl Magyarországon. Az áruházlánc 35 milliárd forintos beruházásához a kormány 1,2 milliárd forint vissza nem térítendő beruházás-ösztönzési támogatást nyújt.

A brit GDP közel 20 százalékkal zsugorodott

Példátlan ütemben, 19,1 százalékkal zuhant a brit hazai össztermék (GDP) a májussal zárult három hónapban a koronavírus-járvány átszűrődő reálgazdasági hatásai miatt - közölte a brit statisztikai hivatal (ONS).

Befektetői hangulat. Az eurózónában javult, a németeknél romlott

Júliusban öt éve a legmagasabbra emelkedett a befektetői hangulat az eurózónában, Németországban viszont kissé romlott - derült ki a ZEW felméréséből.

Hírek

Környezeti katasztrófával fenyeget a San Diegóban lángoló amerikai hadihajó

Második napja tombolnak a lángok a San Diegó-i flottatámaszponton kigyulladt amerikai hadihajón, és a tűz a hatóságok szerint környezeti katasztrófával fenyeget, ha a lángok elérik a hajó tartályaiban lévő 3,7 millió liter üzemanyagot.

Versace asztal, BMW szék – hamis bútorokat foglalt le a NAV

Több mint négymillió forint értékben foglaltak le hamis bútorokat a pénzügyőrök egy Pest megyei családi házban. Az ügyben iparjogvédelmi jogok megsértése miatt indult eljárás - közölte a Nemzeti Adó- és Vámhivatal.

A Mol gázt talált Pakisztánban

A Mol-csoport ismét gázt és gázkondenzátumot talált Pakisztánban, ez tovább erősíti a cég kutatás-termelési nemzetközi tevékenységét - közölte a társaság.

Szerdán drágul a benzin

Szerdán a benzin ára bruttó 3 forinttal emelkedik literenként, a gázolaj ára viszont nem változik.

Johnson: Nagy-Britannia ellenőrzése alá vonta a járványhelyzetet

Nagy-Britannia mára jórészt ellenőrzése alá vonta az új típusú koronavírus okozta járványt, de az óvatosság továbbra is indokolt - mondta hétfőn a brit miniszterelnök.

Közép-Európából Hongkongba. Árverésen egy 3 milliárdot érő kínai váza

Hetvenmillió hongkongi dollárért (2,8 milliárd forintért) cserélt gazdát a Sotheby's aukciósház szombati árverésén egy ritka 18. századi kínai porcelán váza, amely egy szekrény tetején porosodva, szabadon kószáló macskák között töltötte az elmúlt csaknem fél évszázadot.

Koronavírus – Cseh illetékes: Szlovákiában és Magyarországon is megfertőződtek cseh turisták

Eddig hat országban - köztük Szlovákiában és Magyarországon - kapták meg a koronavírus-fertőzést cseh turisták, akik júliusban tértek vissza nyári külföldi üdülésükről. A cseh külügyminisztérium július elsejétől Svédország kivételével az összes európai országot biztonságos vagy alacsony kockázatú turisztikai célnak minősítette.

Lengyelország. Az erdőbe menekített egy pumát a hatóságok elől

Pumáját az erdőbe menekülve rejtegette egy lengyel férfi. Két napon át bujkált, drónokat és helikoptert is bevetettek a rendőrök a megtalálásukra.

Légtérsértés. Csehek érkeztek Rétságra kisrepülőkön

Öt kisrepülőgép szállt le engedély nélkül Rétság külterületén a hét végén, mint kiderült, a csehországi utasok egy rendezvényre tartottak.

Budapest. Naponta már 10 ezren repülnek

A járvány előttinek a töredéke még a forgalom, de hétről hétre több járat és utas fordul meg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.

Négy év börtön. El akarta lopni a Magna Cartát

Négy év börtönbüntetésre ítéltek Nagy-Britanniában egy 47 éves férfit, aki 2018 őszén megpróbálta ellopni a történelem egyik legjelentősebb és legismertebb dokumentuma, a 800 éves brit Magna Carta kevés fennmaradt eredeti példányának egyikét a salisbury-i katedrálisból.

Balatoni nyár – Covid fenyegetés idején

A Balaton mellett is figyelni kell a "tisztes távolságra". Így nyaralnak 2020 júliusában a vízparton.

Gazdaság

Eltűnt a magyar bankok nyeresége

A bankszektor konszolidált nettó eredménye az egy évvel korábbi 2,7 százalékára, 3 milliárd forintra csökkent az első negyedévben, főként a jóval magasabb értékvesztés és céltartalékképzés miatt - derül ki a Magyar Nemzeti Bank jelentéséből.

OTP: százból heten nem tudnak pénzt félretenni

A koronavírus-járvány felértékelte a pénzügyi tudatosság szerepét, és bebizonyította, hogy érdemes rendszeres megtakarítással felkészülni a váratlan helyzetekre - derült ki az OTP Bank megbízásából készített kutatásból.

Takarékbank: hét év alatt 126 takarékszövetkezet egyesült

Az informatikai átállással befejeződött a Takarék Csoport hétéves integrációs folyamata, amely az elmúlt évtizedek legnagyobb pénzpiaci átalakítása volt Magyarországon.

Két ország is az euró előszobájába léphet

Bulgária és Horvátország karnyújtásnyira áll attól, hogy megkapja az engedélyt az euró előszobájának tartott ERM-2 árfolyamrendszerhez történő csatlakozáshoz.

Újabb milliárddal gazdagodott az MNB-alapítvány

A Pallas Athéné Alapítvány eredményesen zárta a második negyedévet, több mint egymilliárd forinttal növelte az alapítványi összvagyont.

Érintéses fizetés – MNB: maradjon a 15 ezres limit!

A Magyar Nemzeti Bank a PIN-kód nélküli érintőkártyás fizetések 15 ezer forintos értékhatárának megtartását javasolja hosszú távon is - mondta Bartha Lajos, az MNB ügyvezető igazgatója.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom