A Volkswagen akkumulátorgyárat tervez építeni Kelet-Európában, de mivel az amerikai kormány milliárdokkal támogatja a zöld technológiákat, az autógyártó egy jelentés szerint előbb meg akarja várni az Európai Unió reakcióját.
A Financial Times jelentése szerint a német autógyártó egyelőre félretette egy esetleges kelet-európai akkumulátorgyártól szóló terveit, mégpedig azért, mert az Egyesült Államokban hatalmas összegekkel támogatják a klímabarát beruházásokat.
Becslések szerint a vállalat tízmilliárd dolláros amerikai támogatást kaphatna egy ottani beruházásért – írja a lap jól értesült körökre hivatkozva. A pénzek támogatások és kölcsönök. A vállalat erről a múlt héten tájékoztatta az EU képviselőit, és most “megvárja”, hogy az unió hogyan reagál a washingtoni ösztönzőkre, mielőtt továbblépne a kelet-európai üzem építésének tervével.
Szó sem lehet arról, hogy leállítanák az új európai telephelyek terveit – mondta a Reuters hírügynökségnek egy, a tanácskozásokról tudomással bíró személy. “De gyakorlatilag már most is az a helyzet, hogy Észak-Amerikában gyorsabban haladunk” – tette hozzá.
Joe Biden amerikai elnök augusztusban írt alá egy törvényjavaslatot (IRA), amely több milliárd dolláros támogatást irányoz elő klímavédelmi és szociális célokra. A brüsszeli bizottság szerint ez hátrányos helyzetbe hozza az uniós vállalatokat amerikai versenytársaikkal szemben. Európa termelésáthelyezésektől és munkahelyek megszűnésétől tart.
Thomas Schmall, a Volkswagen technológiai igazgatója a közelmúltban a LinkedIn-en közzétett bejegyzésében gyors választ kért az Európai Uniótól az amerikai támogatási programra.
“Remélem, hogy a politikusok Brüsszelben és az európai fővárosokban most gyorsan lépnek, és lehetővé teszik a vállalatok számára, hogy a jövő iparát itt építsék fel”
– írta.
A VW nyomást gyakorol az EU-ra
Szerinte az EU-nak szüksége van egy felülvizsgált kormányzati támogatási programra, hogy a kínai és észak-amerikai hasonló támogatásokkal azonos szintre kerüljön. “Az IRA feltételei olyan vonzóak, hogy Európa azt kockáztatja, hogy elveszíti a versenyt a milliárdos befektetésekért, amelyekről az elkövetkező hónapokban és években születik döntés.” Az EU-nak olyan stratégiára van szüksége, amely biztosítja a kritikus nyersanyagokat, a kilowattóránként hét cent alatti versenyképes áron kínált zöldáramot, és nagy hangsúlyt fektet a cellagyártásra. Mindenekelőtt most a sebességről van szó, az IRA-program ugyanis már működik és eredményeket hoz – részletezte Schmall.
A csoport tartja magát ahhoz a tervéhez, hogy 2030-ig mintegy 240 gigawattóra kapacitású akkumulátorcella-gyárakat építsen Európában – mondta a csoport szóvivője. Ehhez azonban megfelelő keretfeltételekre van szükség – tette hozzá.
“Ezért várjuk meg, hogy mit hoz majd az EU úgynevezett Green Dealje” – magyarázta a csoport. A Volkswagen eredetileg hat akkumulátorgyár építését tervezte Európában.