A magyar könyvelők 72%-a nem elégedett a munkája anyagi ellentételezésével, holott háromnegyedük arra is hajlandó, hogy munkaidőn túl is az ügyfelek rendelkezésére álljon – derül ki a Számlázz.hu friss, online felméréséből. A kutatás szerint a május a könyvelők legnehezebb időszaka és többségében hisznek a digitalizáció pozitív hatásaiban.
A Számlázz.hu a könyvelői világnap alkalmából a platformját használó könyvelők megkérdezésével készített online felmérést. A kutatás célja az volt, hogy kiderüljön, mennyit dolgoznak, milyen nehézségekkel szembesülnek a szakmabeliek és mit várnak a digitalizációtól. A válaszadó könyvelők 72%-a független könyvelőként dolgozik, 13%-uk pedig alkalmazottként, de saját ügyfelekkel is foglalkozik mellette.
Mindig rendelkezésre állnak, de nem elégedettek a fizetéssel
A válaszadók 59%-a 8-12 órát dolgozik naponta. A megkérdezettek közel negyede (23%) vallotta, hogy napi 10-12 órányi munka után tudnak végezni a feladataikkal. 37%-uk ellenben kevesebb, mint nyolc órát tölt el munkával. Mindössze 3% azoknak az aránya, akik rendszeresen extrém hosszú munkanapokat, 12 óránál is többet húznak.
A könyvelői lét nehézségét részben az adja, hogy az ügyfelek gyakran munkaidőn túl, hétvégén és ünnepnapokon is azonnali megnyugtató válaszra várnak. Saját bevallásuk szerint a könyvelők mindössze 15% teszi vagy teheti meg, hogy kizárólag a munkaidőben legyen elérhető. 78%-uk folyamatosan rendelkezésre áll, vagy legalábbis sürgős esetben a lehető leghamarabb „szolgálatba helyezi” magát.
A Számlázz.hu kutatása rávilágít arra a drámai helyzetre, hogy a könyvelők markáns többsége (72%-a) nem elégedett munkája anyagi elismertségével. 13% egyenesen úgy nyilatkozott, hogy egyáltalán nem elégedett az ellentételezéssel, 59% szerint pedig jobban is megbecsülhetnék a fáradozásait. A könyvelők alig több mint negyede (28%) elégedett csupán a könyvelésből származó bevételeivel.
Május a legnehezebb, a KATA változások feladták a leckét
A könyvelők rémálma egyértelműen a május. A megkérdezett szakmabeliek egyöntetűen (78%) úgy nyilatkoztak, hogy a beszámolók leadása miatt ez a legkeményebb időszak az évben. Ugyancsak mumusnak számít a január, az évkezdetet 47% tartja megterhelő időszaknak. A könyvelők számára még a negyedéves zárások a problémásak, ilyenkor állapítják meg az adók elszámolását – 43% tartja úgy, hogy ilyenkor igazán sok a munka. A decemberi évzárás a negyedik helyen szerepel a nehézségi sorrendben 40%-os értékelésével. A KATA-sok bevallása februárban a maga 22%-ával nem tartozik a túlságosan nehéz időszakok közé.
Az elmúlt években több esemény is feladta a leckét a könyvelői társadalomnak. Ők maguk úgy értékelik, hogy a 2022-es KATA változások igényelték (59%) a legnagyobb problémamegoldó képességet tőlük. 25%-uk szerint a 2020-ban kitört COVID-járvány okozta események jelentették a legnagyobb kihívást.
Bíznak a digitalizációban és több magánéletre vágynak a könyvelők
Ennek megfelelően a könyvelők kívánságlistája élén (64%) az szerepel, hogy munkájuk legyen tervezhetőbb, kevesebb évközbeni szabálymódosítással kelljen foglalkozniuk. Ugyancsak sokan kívánják, hogy csökkenjenek az adminisztrációs terheik (35%). A könyvelők 34%-a az ügyfelektől várna hatékonyabb együttműködést. 33% arra vágyik, hogy napjai kevésbé legyenek stresszesek, 23% pedig a munka/magánélet egyensúlyának helyreállítását kívánja.
A könyvelők munkáját alapvetően forradalmasították az online pénzügyi adminisztrációs és számlázási programok, amelyek segítségével nem kell egyszerre több platformon is “kézzel” elvégezni az adatrögzítést. A szakmabeliek négy pozitív hozadékot jelöltek meg: gyorsabb, hatékonyabb információáramlás (53%), pontosabb, hibamentes adminisztráció (49%), az anyag átadás/átvétel könnyítése (46%), energia és idő spórolása (45%).
A pénzügyi adminisztráció egyre fejlődő digitalizációja nagy reményeket kelt a könyvelőkben. 51% nyilatkozott úgy, hogy a digitalizáció megkönnyíti a munkáját, és időt spórol neki. Közel ennyien (49%) szerint a modern megoldások segítenek a precízebb munkavégzésben. 43% szerint a digitalizáció lehetővé teszi, hogy ne kelljen az ügyfél könyvelési anyagaira várni.