A VW-csoport új gyárat épít Kelet-Közép-Európában. A beruházás helye még nyitott. Győr jó eséllyel indul. Versenyben vannak a bolgárok, a csehek, a lengyelek és a románok is, 4-5 ezer munkahely a tét.
Elektromobilitás és hatékonyságnövelés
A világ legnagyobb autógyártója, a VW-csoport a névadó mellett 10 másik márkát, köztük az Audit, a Škodát, a Seatot és a Porschét tömöríti. A napokban fogadták el a konszern 2023-ig tartó stratégiáját. 44 milliárd euró értékben tervez beruházást. A középpontban az elektro-mobilitás és a hatékonyságnövelés állnak.
Presztízskérdés, hogy a jövőt szimbolizáló e-autók Németországban fognak készülni. A döntésnek örül a német politika és a szakszervezetek is. Hosszú távon is biztosítva látják a hazai munkahelyeket. Ennek ellentmondani látszik, hogy az e-autók gyártása kevésbé munkaerő igényes.
Amihez ma 200 ember kell, ahhoz a jövőben 75 is elegendő lesz. Körülbelül 25 munkahely ugyan létrejön az akkumulátorok gyártásával összefüggésben, de 100 ember így is fölöslegessé válik. A cégvezetés azonban 2028-ig tartó foglalkoztatási garanciát adott németországi munkavállalóinak. Ezért lehetnek nyugodtak a szakszervezetek.
Emdenben és Hannoverben, ahol a jövőben az e-autók készülnek, most Passatok gördülnek le a szalagról. Gyártásuk a csehországi Kvasinybe kerül át. Így jelenik meg a gyakorlatban a stratégia második pillére, a hatékonyságnövelés. A hasonló modellek gyártásának összekapcsolásával 30%-os megtakarítást remélnek. Kvasinyben együtt fog készülni a Passat az azonos kategóriájú Škoda Superbbel. Jelenleg az utóbbi mellett a VW-csoport két SUV-ja, a Škoda Karoq és a Seat Ateca készül a cseh gyárban. Nekik költözniük kell. Itt jön a képbe Győr.
Nagy a verseny
Az SVU-gyár az eredeti tervek szerint zöldmezős beruházással valósulna meg egy új bulgáriai vagy romániai telephelyen. De idő közben felmerült egy meglévő telephely kibővítésének lehetősége is.
A 2022-től üzemelő, 4-5 ezer munkahelyet teremtő gyárért harc indult a VW-csoport márkái között. A VW a zöldmezős beruházást támogatja, mert így hozzá tartozna az új üzem. A Škoda egy cseh telephely, míg az Audi a Győri gyár bővítése mellett kardoskodik. Döntés még nem született – nyilatkozta a végső szót kimondó Hans Dietrich Pötsch, a VW-csoport igazgatótanácsának elnöke.
A regionális összehasonlításban magas bérköltségek miatt a cseheknek vannak a legrosszabb lapjaik. Bulgáriában és Romániában a munkaerő olcsó, rossz viszont az infrastruktúra. Győr esélyeit növeli, hogy bár drágult, de még így is olcsó a munkaerő. A magyar betanított munkások a német bérek 25, a képzettek 35, a vezetők pedig 65%-át kapják. Az alacsony adóterhek, a jó közúti, vasúti és légi infrastruktúra, a képzett munkaerő, valamint a megbízható beszállítók további fontosabb, Győr mellett szóló szempontok.
A németek alul reprezentáltak a régióban
A német gyártók a magas költségek ellenére, presztízsokokból továbbra is jelentős gyártókapacitással rendelkeznek odahaza. Idén augusztusig 4,4 millió autó készült Németországban. De ez a német gyártok teljes termelésének csak kétharmada. 6,5 millió autó külföldön készül.
A német gyártók a kilencvenes évek óta jelen vannak Kelet-Közép-Európában. De hiába a földrajzi közelség és a hagyományosan erős gazdasági, kulturális kapcsolatok, nem ők a térség legfontosabb autóipari szereplői. A legnagyobb gyártó ugyan a VW-csoporthoz tartozó Škoda, a cseh gyártót viszont a Hyundai, a Renault, a Fiat és a Kia követi. A VW önálló márkaként csak a hatodik.
A vállalatcsoport 12 kelet-közép-európai telephelyének nagy része a Škodához tartozik.
A németek csak az utóbbi években ismerték fel igazán a térségben rejlő lehetőségeket. Ami az USA-nak Mexikó, az lehetne Németországnak Kelet-Közép-Európa.
Egy német munkavállaló átlagosan óránként 52 eurójába kerül egy autógyártónak. Lengyelországban és Magyarországon tízbe, Romániában hatba
A régiónk mellett szóló legfontosabb érv, mondja az egyik legismertebb autóipari szakértő, Ferdinand Dudenhöffer, a Duisburg-Esseni Egyetem professzora.
Sokat nyomnak a latban a megbízható beszállítók és a jól képzett munkaerő is. Habár utóbbi toborzásában egyre nagyobbak a nehézségek. A korrupciót és a jogi, politikai bizonytalanságokat ellensúlyozzák a laza munkajogi szabályok, ill. a gyenge munkavállalói érdekképviselet – mondta Dudenhöffer a VW-beruházás kapcsán a Deutsche Wellének. További érvként hozza fel a régió egyre fizetőképesebb, akár 5 millió autó felszívására is képes keresletét.
Közép-Európa felértékelődését mutatja, hogy 2010 óta a német gyártók 9 milliárd eurót fektettek be és 14 ezer új munkahelyet hoztak létre térségünkben, 2017-ben már 6,7 millió autó hagyhatta el a gyárakat. A szám nem csak a VW új SUV-üzem miatt fog nőni. Az Audi Q7 számára bővül a cég pozsonyi gyára, és 2019-ben termelni kezd a Mercedes új üzeme is a lengyelországi Jaworban. 2016-ban a VW már nyitott új gyárat a lengyeleknél, 1 milliárd eurós beruházással, Wrzesniában.
A BMW sokáig különösen alulreprezentált volt a régióban. Csak egy üzeme volt. Az Oroszországhoz tartozó enklávéban, Kalinyingrádban az X3-as és X5-ös modellek készültek.
Magyarországon minden német gyártó jelen van
Európa keleti részének felértékelődéséből egyetlen országban sem profitálnak annyit, mint nálunk.
Győrben 25 éve alatt 9 milliárd eurót fektetett be az Audi. Jelenleg 13 ezer embernek ad munkát. A győri üzem a VW-konszern legnagyobb, folyamatosan bővülő motorgyára, ahol nem csak hagyományos, de elektromotorok is készülnek.
A 2012 óta Kecskeméten gyártó Mercedesnél júliusban tették le az 1 milliárd eurós új üzemegység alapkövét.
A BMW régiós terjeszkedésének nyertese Debrecen. A zöldmezős beruházásban, 1 milliárd euróért felépülő gyár 2023-tól fog termelni.
A német autógyártók közül Magyarországon elsőként befektető Opel szintén bővít. 2020-tól az immár a Peugeot-Citroënhez tartozó márka szentgotthárdi üzemében fogják gyártani a francia cégcsoport egyik legfontosabb motorcsaládját.