Kezdőlap Autóipar A VW Kelet-Közép-Európába tart - a megaberuházásra Győr az esélyes?
No menu items!

A VW Kelet-Közép-Európába tart – a megaberuházásra Győr az esélyes?

A VW-csoport új gyárat épít Kelet-Közép-Európában. A beruházás helye még nyitott. Győr jó eséllyel indul. Versenyben vannak a bolgárok, a csehek, a lengyelek és a románok is, 4-5 ezer munkahely a tét.

Elektromobilitás és hatékonyságnövelés

A világ legnagyobb autógyártója, a VW-csoport a névadó mellett 10 másik márkát, köztük az Audit, a Škodát, a Seatot és a Porschét tömöríti. A napokban fogadták el a konszern 2023-ig tartó stratégiáját.  44 milliárd euró értékben tervez beruházást. A középpontban az elektro-mobilitás és a hatékonyságnövelés állnak.

Presztízskérdés, hogy a jövőt szimbolizáló e-autók Németországban fognak készülni. A döntésnek örül a német politika és a szakszervezetek is. Hosszú távon is biztosítva látják a hazai munkahelyeket. Ennek ellentmondani látszik, hogy az e-autók gyártása kevésbé munkaerő igényes.

Amihez ma 200 ember kell, ahhoz a jövőben 75 is elegendő lesz. Körülbelül 25 munkahely ugyan létrejön az akkumulátorok gyártásával összefüggésben, de 100 ember így is fölöslegessé válik. A cégvezetés azonban 2028-ig tartó foglalkoztatási garanciát adott németországi munkavállalóinak. Ezért lehetnek nyugodtak a szakszervezetek.

A Škoda Kodiaq készül a Kvasiny gyárban Forrás: azuzlet.hu
A Škoda Kodiaq készül a Kvasiny gyárban

Emdenben és Hannoverben, ahol a jövőben az e-autók készülnek, most Passatok gördülnek le a szalagról. Gyártásuk a csehországi Kvasinybe kerül át. Így jelenik meg a gyakorlatban a stratégia második pillére, a hatékonyságnövelés. A hasonló modellek gyártásának összekapcsolásával 30%-os megtakarítást remélnek. Kvasinyben együtt fog készülni a Passat az azonos kategóriájú Škoda Superbbel. Jelenleg az utóbbi mellett a VW-csoport két SUV-ja, a Škoda Karoq és a Seat Ateca készül a cseh gyárban. Nekik költözniük kell. Itt jön a képbe Győr.

 

Nagy a verseny

Az SVU-gyár az eredeti tervek szerint zöldmezős beruházással valósulna meg egy új bulgáriai vagy romániai telephelyen. De idő közben felmerült egy meglévő telephely kibővítésének lehetősége is.

A 2022-től üzemelő, 4-5 ezer munkahelyet teremtő gyárért harc indult a VW-csoport márkái között. A VW a zöldmezős beruházást támogatja, mert így hozzá tartozna az új üzem. A Škoda egy cseh telephely, míg az Audi a Győri gyár bővítése mellett kardoskodik. Döntés még nem született – nyilatkozta a végső szót kimondó Hans Dietrich Pötsch, a VW-csoport igazgatótanácsának elnöke.

Audi: elindult Győrben az elektromos motorok sorozatgyártása – Alternativ Energia Forrás Audi: elindult Győrben az elektromos motorok sorozatgyártása – Alternativ Energia Forrás azuzlet.hu
Győrben elindult az Audi: az elektromos motorok sorozatgyártása is

A regionális összehasonlításban magas bérköltségek miatt a cseheknek vannak a legrosszabb lapjaik. Bulgáriában és Romániában a munkaerő olcsó, rossz viszont az infrastruktúra. Győr esélyeit növeli, hogy bár drágult, de még így is olcsó a munkaerő. A magyar betanított munkások a német bérek 25, a képzettek 35, a vezetők pedig 65%-át kapják. Az alacsony adóterhek, a jó közúti, vasúti és légi infrastruktúra, a képzett munkaerő, valamint a megbízható beszállítók további fontosabb, Győr mellett szóló szempontok.

A németek alul reprezentáltak a régióban

A német gyártók a magas költségek ellenére, presztízsokokból továbbra is jelentős gyártókapacitással rendelkeznek odahaza. Idén augusztusig 4,4 millió autó készült Németországban. De ez a német gyártok teljes termelésének csak kétharmada. 6,5 millió autó külföldön készül.

A KIA Szlovákiában települt le Forrás: azuzlet.hu
A KIA Szlovákiában települt le

A német gyártók a kilencvenes évek óta jelen vannak Kelet-Közép-Európában. De hiába a földrajzi közelség és a hagyományosan erős gazdasági, kulturális kapcsolatok, nem ők a térség legfontosabb autóipari szereplői. A legnagyobb gyártó ugyan a VW-csoporthoz tartozó Škoda, a cseh gyártót viszont a Hyundai, a Renault, a Fiat és a Kia követi. A VW önálló márkaként csak a hatodik.

A vállalatcsoport 12 kelet-közép-európai telephelyének nagy része a Škodához tartozik.

A németek csak az utóbbi években ismerték fel igazán a térségben rejlő lehetőségeket. Ami az USA-nak Mexikó, az lehetne Németországnak Kelet-Közép-Európa.

Egy német munkavállaló átlagosan óránként 52 eurójába kerül egy autógyártónak. Lengyelországban és Magyarországon tízbe, Romániában hatba

A régiónk mellett szóló legfontosabb érv, mondja az egyik legismertebb autóipari szakértő, Ferdinand Dudenhöffer, a Duisburg-Esseni Egyetem professzora.

Ferdinand Dudenhoeffer

Sokat nyomnak a latban a megbízható beszállítók és a jól képzett munkaerő is. Habár utóbbi toborzásában egyre nagyobbak a nehézségek. A korrupciót és a jogi, politikai bizonytalanságokat ellensúlyozzák a laza munkajogi szabályok, ill. a gyenge munkavállalói érdekképviselet – mondta Dudenhöffer a VW-beruházás kapcsán a Deutsche Wellének. További érvként hozza fel a régió egyre fizetőképesebb, akár 5 millió autó felszívására is képes keresletét.

Közép-Európa felértékelődését mutatja, hogy 2010 óta a német gyártók 9 milliárd eurót fektettek be és 14 ezer új munkahelyet hoztak létre térségünkben, 2017-ben már 6,7 millió autó hagyhatta el a gyárakat. A szám nem csak a VW új SUV-üzem miatt fog nőni. Az Audi Q7 számára bővül a cég pozsonyi gyára, és 2019-ben termelni kezd a Mercedes új üzeme is a lengyelországi Jaworban. 2016-ban a VW már nyitott új gyárat a lengyeleknél, 1 milliárd eurós beruházással, Wrzesniában.

A BMW sokáig különösen alulreprezentált volt a régióban. Csak egy üzeme volt. Az Oroszországhoz tartozó enklávéban, Kalinyingrádban az X3-as és X5-ös modellek készültek.

Magyarországon minden német gyártó jelen van

Kelet-Közép-Európai EU tagállamok

Európa keleti részének felértékelődéséből egyetlen országban sem profitálnak annyit, mint nálunk.

Győrben 25 éve alatt 9 milliárd eurót fektetett be az Audi. Jelenleg 13 ezer embernek ad munkát. A győri üzem a VW-konszern legnagyobb, folyamatosan bővülő motorgyára, ahol nem csak hagyományos, de elektromotorok is készülnek.

A 2012 óta Kecskeméten gyártó Mercedesnél júliusban tették le az 1 milliárd eurós új üzemegység alapkövét.

A BMW régiós terjeszkedésének nyertese Debrecen. A zöldmezős beruházásban, 1 milliárd euróért felépülő gyár 2023-tól fog termelni.

A német autógyártók közül Magyarországon elsőként befektető Opel szintén bővít. 2020-tól az immár a Peugeot-Citroënhez tartozó márka szentgotthárdi üzemében fogják gyártani a francia cégcsoport egyik legfontosabb motorcsaládját.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Májusban a vendégek száma 3,5 százalékkal, a vendégéjszakáké 1,9 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit

2025 májusában a turisztikai (kereskedelmi, magán- és egyéb) szálláshelyeken 1,7 millió vendég közel 3,9 millió vendégéjszakát töltött el.

Devizapiac – Erősödött a forint

Erősödött a forint a főbb devizákkal szemben szerdán kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.

Bajban a Decathlon? Megtévesztő kereskedelmi gyakorlat gyanúja miatt vizsgálják

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenyfelügyeleti eljárást indított a Decathlon sportfelszerelés kiskereskedelmi lánc magyarországi üzemeltetőjével, a Tízpróba Magyarország Kft.-vel szemben

Zöldkötvényt bocsátott ki az OTP csoport távol-keleti befektetők részére

Összesen 900 millió offshore-jüannyi zöldkötvényt bocsátott ki az OTP csoport Luxemburgban, amelyre másfélszeres túljegyzés érkezett a hongkongi és szingapúri befektetők részéről
Hirdetés

Hírek

Budapest strandol – indul a nyár a főváros fürdőiben

Megérkezett a nyár, kezdődik a vakáció – a budapesti fürdők és strandok felkészültek a szezonra, a fürdőzési lehetőségek mellett pedig ez évben is különféle programokkal várják a vendégeket.

Mire fordítsuk az emelkedő családi adókedvezményt?

Július 1-jétől jelentős változás lép életbe a magyar adórendszerben: emelkedik a családi adókedvezmény mértéke, ami további támogatást jelent a magyar családok számára. A szakértő szerint a gyermekek számától függően havonta akár több tízezer forinttal is nőhet a szabadon elkölthető jövedelem.

Robottargonca-rendszert fejlesztett egy magyar konzorcium

Az általánosnál olcsóbb és gazdaságosabban üzemeltethető robottargonca-rendszert fejlesztett ki a QLM Logistics Solutions Kft. és az Allance Kft. konzorciuma - közölte a raktárlogisztikai vállalat

Együtt gyűjtenek adományt a Gránit Bank és az Ökumenikus Segélyszervezet

Elindult a Gránit Bank és az Ökumenikus Segélyszervezet közös nyári adománygyűjtése, amellyel az olaszliszkai Tanodába járó gyerekek étkezését segíthetik a támogatók

Égető problémákra hívta fel a figyelmet a spanyolországi áramszünet

Az európai áramhálózatot alkotó vezetékek jelentős része – körülbelül 50%-a – több mint 40 éves.

„Klímabarát erdőgazdálkodó”-díjat kapott hat állami erdészeti társaság

A klímaváltozáshoz való alkalmazkodás jó gyakorlatát bemutató pályázataik alapján 2025-ben hat állami és két magán erdőgazdálkodó nyerte el a WWF Magyarország „Klímabarát erdőgazdálkodó” díját.

Alkalmi és idénymunkában évente csak 120 napot lehet dolgozni

Július 1-jétől senki nem dolgozhat többet évente 120 napnál idénymunkában és alkalmi munkában.

Magyar AI kézikönyv született – ingyenesen elérhető

Magyar mesterséges intelligencia (AI/MI) kézikönyvet készített több kommunikációs szakmai szervezet, amely a szándék szerint átlátható keretrendszer mentén gyakorlati útmutatást kínál az AI felhasználásához
Hirdetés

Gazdaság

Itt a kormány új készpénzes szabálya

A Magyar Közlönyben megjelentek a a részletszabályok arról, hogy hogyan kell a vállalkozásoknak készpénzhasználatot biztosítani.,

Többlettel zárt a központi költségvetés májusban

Májusban többlettel zárt a központi költségvetés: ebben a hónapban 213,5 milliárd forint összegű MVM osztalék-befizetés érkezett a költségvetésbe.

4,5 milliárd forint gyermektartásdíjat előlegezett meg az állam az elmúlt években

Az elmúlt három évben több mint 20 ezer gyermek részére összesen 4,5 milliárd forint értékben előlegezte meg az állam azokat a tartásdíjakat, amelyeket a különélő szülő nem fizetett meg

Devizapiac – Vegyesen alakult hétfő reggelre a forint árfolyama

Vegyesen alakult hétfő reggelre a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben a péntek délutáni jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.