Kezdőlap Autóipar A VW Kelet-Közép-Európába tart - a megaberuházásra Győr az esélyes?
No menu items!

A VW Kelet-Közép-Európába tart – a megaberuházásra Győr az esélyes?

A VW-csoport új gyárat épít Kelet-Közép-Európában. A beruházás helye még nyitott. Győr jó eséllyel indul. Versenyben vannak a bolgárok, a csehek, a lengyelek és a románok is, 4-5 ezer munkahely a tét.

Elektromobilitás és hatékonyságnövelés

A világ legnagyobb autógyártója, a VW-csoport a névadó mellett 10 másik márkát, köztük az Audit, a Škodát, a Seatot és a Porschét tömöríti. A napokban fogadták el a konszern 2023-ig tartó stratégiáját.  44 milliárd euró értékben tervez beruházást. A középpontban az elektro-mobilitás és a hatékonyságnövelés állnak.

Presztízskérdés, hogy a jövőt szimbolizáló e-autók Németországban fognak készülni. A döntésnek örül a német politika és a szakszervezetek is. Hosszú távon is biztosítva látják a hazai munkahelyeket. Ennek ellentmondani látszik, hogy az e-autók gyártása kevésbé munkaerő igényes.

Amihez ma 200 ember kell, ahhoz a jövőben 75 is elegendő lesz. Körülbelül 25 munkahely ugyan létrejön az akkumulátorok gyártásával összefüggésben, de 100 ember így is fölöslegessé válik. A cégvezetés azonban 2028-ig tartó foglalkoztatási garanciát adott németországi munkavállalóinak. Ezért lehetnek nyugodtak a szakszervezetek.

A Škoda Kodiaq készül a Kvasiny gyárban Forrás: azuzlet.hu
A Škoda Kodiaq készül a Kvasiny gyárban

Emdenben és Hannoverben, ahol a jövőben az e-autók készülnek, most Passatok gördülnek le a szalagról. Gyártásuk a csehországi Kvasinybe kerül át. Így jelenik meg a gyakorlatban a stratégia második pillére, a hatékonyságnövelés. A hasonló modellek gyártásának összekapcsolásával 30%-os megtakarítást remélnek. Kvasinyben együtt fog készülni a Passat az azonos kategóriájú Škoda Superbbel. Jelenleg az utóbbi mellett a VW-csoport két SUV-ja, a Škoda Karoq és a Seat Ateca készül a cseh gyárban. Nekik költözniük kell. Itt jön a képbe Győr.

 

Nagy a verseny

Az SVU-gyár az eredeti tervek szerint zöldmezős beruházással valósulna meg egy új bulgáriai vagy romániai telephelyen. De idő közben felmerült egy meglévő telephely kibővítésének lehetősége is.

A 2022-től üzemelő, 4-5 ezer munkahelyet teremtő gyárért harc indult a VW-csoport márkái között. A VW a zöldmezős beruházást támogatja, mert így hozzá tartozna az új üzem. A Škoda egy cseh telephely, míg az Audi a Győri gyár bővítése mellett kardoskodik. Döntés még nem született – nyilatkozta a végső szót kimondó Hans Dietrich Pötsch, a VW-csoport igazgatótanácsának elnöke.

Audi: elindult Győrben az elektromos motorok sorozatgyártása – Alternativ Energia Forrás Audi: elindult Győrben az elektromos motorok sorozatgyártása – Alternativ Energia Forrás azuzlet.hu
Győrben elindult az Audi: az elektromos motorok sorozatgyártása is

A regionális összehasonlításban magas bérköltségek miatt a cseheknek vannak a legrosszabb lapjaik. Bulgáriában és Romániában a munkaerő olcsó, rossz viszont az infrastruktúra. Győr esélyeit növeli, hogy bár drágult, de még így is olcsó a munkaerő. A magyar betanított munkások a német bérek 25, a képzettek 35, a vezetők pedig 65%-át kapják. Az alacsony adóterhek, a jó közúti, vasúti és légi infrastruktúra, a képzett munkaerő, valamint a megbízható beszállítók további fontosabb, Győr mellett szóló szempontok.

A németek alul reprezentáltak a régióban

A német gyártók a magas költségek ellenére, presztízsokokból továbbra is jelentős gyártókapacitással rendelkeznek odahaza. Idén augusztusig 4,4 millió autó készült Németországban. De ez a német gyártok teljes termelésének csak kétharmada. 6,5 millió autó külföldön készül.

A KIA Szlovákiában települt le Forrás: azuzlet.hu
A KIA Szlovákiában települt le

A német gyártók a kilencvenes évek óta jelen vannak Kelet-Közép-Európában. De hiába a földrajzi közelség és a hagyományosan erős gazdasági, kulturális kapcsolatok, nem ők a térség legfontosabb autóipari szereplői. A legnagyobb gyártó ugyan a VW-csoporthoz tartozó Škoda, a cseh gyártót viszont a Hyundai, a Renault, a Fiat és a Kia követi. A VW önálló márkaként csak a hatodik.

A vállalatcsoport 12 kelet-közép-európai telephelyének nagy része a Škodához tartozik.

A németek csak az utóbbi években ismerték fel igazán a térségben rejlő lehetőségeket. Ami az USA-nak Mexikó, az lehetne Németországnak Kelet-Közép-Európa.

Egy német munkavállaló átlagosan óránként 52 eurójába kerül egy autógyártónak. Lengyelországban és Magyarországon tízbe, Romániában hatba

A régiónk mellett szóló legfontosabb érv, mondja az egyik legismertebb autóipari szakértő, Ferdinand Dudenhöffer, a Duisburg-Esseni Egyetem professzora.

Ferdinand Dudenhoeffer

Sokat nyomnak a latban a megbízható beszállítók és a jól képzett munkaerő is. Habár utóbbi toborzásában egyre nagyobbak a nehézségek. A korrupciót és a jogi, politikai bizonytalanságokat ellensúlyozzák a laza munkajogi szabályok, ill. a gyenge munkavállalói érdekképviselet – mondta Dudenhöffer a VW-beruházás kapcsán a Deutsche Wellének. További érvként hozza fel a régió egyre fizetőképesebb, akár 5 millió autó felszívására is képes keresletét.

Közép-Európa felértékelődését mutatja, hogy 2010 óta a német gyártók 9 milliárd eurót fektettek be és 14 ezer új munkahelyet hoztak létre térségünkben, 2017-ben már 6,7 millió autó hagyhatta el a gyárakat. A szám nem csak a VW új SUV-üzem miatt fog nőni. Az Audi Q7 számára bővül a cég pozsonyi gyára, és 2019-ben termelni kezd a Mercedes új üzeme is a lengyelországi Jaworban. 2016-ban a VW már nyitott új gyárat a lengyeleknél, 1 milliárd eurós beruházással, Wrzesniában.

A BMW sokáig különösen alulreprezentált volt a régióban. Csak egy üzeme volt. Az Oroszországhoz tartozó enklávéban, Kalinyingrádban az X3-as és X5-ös modellek készültek.

Magyarországon minden német gyártó jelen van

Kelet-Közép-Európai EU tagállamok

Európa keleti részének felértékelődéséből egyetlen országban sem profitálnak annyit, mint nálunk.

Győrben 25 éve alatt 9 milliárd eurót fektetett be az Audi. Jelenleg 13 ezer embernek ad munkát. A győri üzem a VW-konszern legnagyobb, folyamatosan bővülő motorgyára, ahol nem csak hagyományos, de elektromotorok is készülnek.

A 2012 óta Kecskeméten gyártó Mercedesnél júliusban tették le az 1 milliárd eurós új üzemegység alapkövét.

A BMW régiós terjeszkedésének nyertese Debrecen. A zöldmezős beruházásban, 1 milliárd euróért felépülő gyár 2023-tól fog termelni.

A német autógyártók közül Magyarországon elsőként befektető Opel szintén bővít. 2020-tól az immár a Peugeot-Citroënhez tartozó márka szentgotthárdi üzemében fogják gyártani a francia cégcsoport egyik legfontosabb motorcsaládját.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Devizahiteles döntés: az MBH Bank is állást foglalt

Az alábbiakban küldjük az MBH Bank állásfoglalását

Már 5 milliárd forint értékben igényeltek kamatmentes forgóeszközhitelt a vállalkozások

Jelentős az érdeklődés a KKV Technológia Plusz Hitelprogramon belül elindított, keddtől elérhető kamatmentes forgóeszközhitelre, az első nap 5 milliárd forint értékben nyújtottak be igényt a hazai mikro- és kisvállalkozások.

Nagy siker a magyar-amerikai gazdasági együttműködés

A jelenlegi, igen kedvezőtlen nemzetközi környezet ellenére is óriási siker a magyar-amerikai gazdasági és beruházási együttműködés, amelyet az is nagyban segít, hogy új aranykor köszöntött be a két ország kapcsolataiban.

Májusban a bruttó átlagkereset 702 800 forint volt, 7,8 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit

2025. májusban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 702 800 forint, a nettó átlagkereset 483 000 forint volt. A bruttó átlagkereset 7,8, a nettó átlagkereset 7,7, a reálkereset pedig 3,2 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit a fogyasztói árak előző év azonos időszakához mért, 4,4 százalékos növekedése mellett.
Hirdetés

Hírek

Devizahiteles döntés: az MBH Bank is állást foglalt

Az alábbiakban küldjük az MBH Bank állásfoglalását

Már 5 milliárd forint értékben igényeltek kamatmentes forgóeszközhitelt a vállalkozások

Jelentős az érdeklődés a KKV Technológia Plusz Hitelprogramon belül elindított, keddtől elérhető kamatmentes forgóeszközhitelre, az első nap 5 milliárd forint értékben nyújtottak be igényt a hazai mikro- és kisvállalkozások.

Nagy siker a magyar-amerikai gazdasági együttműködés

A jelenlegi, igen kedvezőtlen nemzetközi környezet ellenére is óriási siker a magyar-amerikai gazdasági és beruházási együttműködés, amelyet az is nagyban segít, hogy új aranykor köszöntött be a két ország kapcsolataiban.

Májusban a bruttó átlagkereset 702 800 forint volt, 7,8 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit

2025. májusban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 702 800 forint, a nettó átlagkereset 483 000 forint volt. A bruttó átlagkereset 7,8, a nettó átlagkereset 7,7, a reálkereset pedig 3,2 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit a fogyasztói árak előző év azonos időszakához mért, 4,4 százalékos növekedése mellett.

Teljes készpénzmentesség jön a Forma-1 magyar futamán

A magyar alapítású Festipay biztosítja a készpénzmentes fizetést a Hungaroringen megrendezendő 40. Formula–1-es Magyar Nagydíjon. A cég a vendéglátó egységek teljes területén több száz érintésmentes terminált üzemeltet, ahol bankkártyával, mobiltelefonnal vagy Festipay kártyával lehet fizetni. A rendszer már Bahreinben is sikerrel debütált.

A nyári szabadságolások után nő a felmondások száma a cégeknél

A nyári szabadságolások lecsengésével sok cégvezető szembesül azzal az évről évre visszatérő jelenséggel, hogy a pihenés után a munkatársak körében kezdetét veszi a felmondási hullám. A szakértő szerint mindez a cégvezetés minőségének és a vállalati struktúra hiányosságainak egy pontos indikátora. A tudatos cégépítéssel és a vezetői képességek fejlesztésével ugyanakkor megelőzhető a tömeges elvándorlás.

Új nyaralási lehetőség az UNITRAVEL károsult utasainak

Rendhagyó megoldással segíti a fizetésképtelenné vált UNITRAVEL Kft. érintett ügyfeleit a Colonnade Biztosító a nyári főszezon közepén. Az utasok két lehetőség közül választhatnak: továbbra is dönthetnek úgy, hogy kárigényüket a biztosítóhoz nyújtják be, vagy – az IBUSZ Utazási Irodák Kft. közreműködésével – az eredetileg lefoglalt útjukra mehetnek el. Az esetek döntő többségében ez megvalósítható, ahol pedig nem, ott a befizetett összeg értékében új utazást választhatnak az IBUSZ segítségével. Az a cél, hogy a régóta tervezett családi pihenés, nyári kikapcsolódás lehetősége ne vesszen el a kialakult helyzet ellenére sem.

Tarol a horvát tengerpart, de Olaszország is egyre népszerűbb

Júniusban még egy hajszállal Olaszország volt az első a legnépszerűbb úti célok listáján, júliusban viszont egyértelműen a horvát tengerpart vált a favorittá az utasbiztosítás szerződést kötők körében.
Hirdetés

Gazdaság

Rekordszinten a bitcoin jegyzése

Rekordszintre emelkedett a bitcoin jegyzése a dollárral szemben péntek reggel az intézményi befektetők keresletének a hatására.

Még Angliában is jól pörgött a Raiffeisen Bank zöld kötvénye

Több mint 3,6-szoros túljegyzést regisztrált zöld kötvényére a Raiffeisen Bank Zrt., melyet 300 millió euró összegben bocsátott ki, megerősítve ezzel a fenntartható finanszírozás iránti...

Elfogadta az Országgyűlés az új adószabályokat: változások nem csak 2026-ra, de már az idei évre is!

A magyar gazdaság szereplői és a lakosság számára is jelentős változásokat hoz a napokban kihirdetett, új adócsomag.

Itt a kormány új készpénzes szabálya

A Magyar Közlönyben megjelentek a a részletszabályok arról, hogy hogyan kell a vállalkozásoknak készpénzhasználatot biztosítani.,