Hirdetés
Kezdőlap Autó Autóvásárló kerestetik. Német gépkocsigyártás válságból - válságba?
No menu items!

Autóvásárló kerestetik. Német gépkocsigyártás válságból – válságba?

Szenved a német autóipar: hetekig állt a termelés, akadozik a beszállítás, nincsenek vevők. Mindez, amikor minden pénzt és energiát az alternatív meghajtás fejlesztésére kellene fordítani. A gyártók állami segítséget várnak.

Nincs vevő

A német közszolgálati rádió, a DLF riportere két nappal az újranyitás után egy kölni autószalonban járt. Az egyetlen ügyfél garanciális javításra hozta a kocsiját. „Máskor sincsenek többen. A szervízbe jönnek, vagy érdeklődnek, mikor érkezik a már megrendelt autó” – számol be egy munkatársa.

A tavasz az autókereskedők karácsonya. Ilyenkor veszik a legtöbb kocsit.   A Német Autókereskedők Szövetségének (ZDK) alelnöke, Thomas Peckruhn 80 százalékos forgalomvisszaesésről számol be. A helyzetet tovább rontja, hogy a tavasszal eladni tervezett autók március elején megérkeztek a kereskedőkhöz.

„Egy szalonban álló autó napi 28 euróba kerül. Egy átlagos kereskedőnél tavasszal 300 autó van. Havi 250 ezer euró kiadás” – számszerűsíti a helyzetet Stefan Bratzel, a Bergisch-Gladbachi Főiskola közlekedési közgazdásza.

Lassan indul újra a gyártás

Nincs vevő, ezért állnak a gyárak is. A munkavállalók egészségét féltő szakszervezeteknek is nagy szerepük van a március közepétől május elejéig tartó, a kontinens szinte valamennyi autógyárát érintő kényszerszünetben.

Markus Schäfer

A Daimlernél az irodai munkatársak otthonról dolgoznak. „Alig várták, hogy újrainduljon a termelés” – mondja az operatív igazgató. Markus Schäfer felel a zavartalan termelésért. Normál körülmények között a hatékonyságért kell mindet megtennie. Most a járványügyi szabályok betartása a legfontosabb. Ez az újraindulás feltétele.

Ha a 1,5 méteres távolság nem biztosítható…. Kötelező a maszk, a kantinok zárva, gyakrabban és alaposabban takarítanak, egy műszakban termelnek, az irodai alkalmazottak kisebb csoportokban dolgoznak, hogy minél kevesebb személyes kontaktus legyen.

Schäfernek újra kell élesztenie a beszállítói hálózatot is. Ázsiából és Amerikából többnyire jönnek az alkatrészek. Az európai, különösen a francia, olasz és spanyol partnerekkel viszont komoly gondok vannak. „Akár egy szállítmány csavar meg nem érkezése teljes leállítást okoz.” A legfontosabb az autómotorok gyártásának újraindítása. Ezek Kínába mennek, ahol már folyik a termelés és vannak vevők is. Fontos, hogy hamar legyen bevétel.

A VW-nél Pozsonynak és Zwickaunak van prioritása. Előbbi helyen a legjövedelmezőbb SUV-k készülnek, utóbbi gyárban a nyáron piacra kerülő elektro ID.3 fut le a szalagról. 30 ezer már elkelt, a vevők türelmetlenül várnak az átvételre.

Veszélyben a gyártók, csődben a beszállítók

Daimlernél 78 százalékkal csökkent a bevétele az első negyedévben. Mint minden német gyártó, visszavonta az éves előrejelzését és nem adott ki újat. Részvény árfolyamaik két számjegyű eséssel reagáltak.

A stuttgarti konszern ellenséges felvásárlásától tart. Részvényei többsége kisbefektetőknél van. Egy kínai gyártó, a Geely és egy kuvaiti pénzügyi invesztor rendelkezik a legnagyobb, 5-10 százalékos részvénycsomaggal. „A cég 30 milliárdos tőzsdei értéke a nemzetközi befektetők körében nem számít soknak. A felvásárlás reális forgatókönyv” – véli Jürgen Pieper, a Mezler Bankhaus elemzője. „Paradox, hogy ettől a rossz aktuális helyzete és nem túl rózsás kilátásai menthetik meg a Daimlert.”

Egy hiányzó csavar miatt is megállhat a gyártás

A BMW és a VW, ahol a Quandt, illetve a Porsche-Piëch családokon keresztül van egy-egy nagyrészvényes, nagyobb biztonságban érezheti magát.

Az autógyárak mindennek ellenére az ágazat legjobban álló szereplői. Stabil a likviditásuk és kedvező feltételekkel juthatnak hitelekhez. Beszállítóik tipikusan közepes cégek. Nekik a több hetes állás végzetes lehet. Még a nagyobbak, mint a 95 ezer embert foglalkoztató Leoni is hitelre szorult, amit csak az német állam 330 milliós garanciavállalása mellett kapott meg a bankoktól.

Nyugtalanok a dolgozók

Elbocsátások Németországban még nincsenek se az autóiparban, se más ágazatokban. A rövidített munka állami szubvencionálása segít. De számok érzékelteti a drámai helyzetet: A 44 millió németországi munkavállalóból 11 millió rövidített munkán van!

Pénztárcájukon még alig érzik a válságot, de hangulatukra már kihat: A GfK fogyasztói klíma indexe márciusról áprilisra sosem látott mértékben, 47 ponttal zuhant. A németek már tudják, hogy a világ minden idők legnagyobb recessziója előtt áll. Nem vesznek nagyértékű terméket, például autót. Az állami támogatással talán kedvet kapnának. Legalábbis ebben bíznak és ezért ezt követelik a gyártók. Két javaslattal álltak elő: adócsökkentés vagy vásárlási prémium.

Válság a válságban

Az autóipar, különösen a zöld fordulatot elalvó német a korona-krízis előtt is bajban volt. Sok modell nem teljesíti az EU CO2 határértékeit.

Wolfgang Maennig

A benzinesek és dízelek után is járó vásárlási prémium élénkítené a gazdaságot és bevételhez juttatná a gyártókat. De közlekedéspolitikailag és környezetileg káros lenne. Legalább ekkora baj lenne, hogy nem ösztönözné a konszerneket az alternatív motorok fejlesztésére” – véli a Wolfgang Maennig, a Hamburgi Egyetem közgazdásza.

Különösen a vezető kormánypárt, a konzervatív CDU nyitott az autóipar javaslataira. A szintén kormányzó szociáldemokratás és az ellenzéki Zöldek is tudjak, hogy a szektor támogatásra szorul. Utóbbiak környezetvédelmi kabinetjének vezetője, Lisa Badum csak az alternatív meghajtású autók vásárlásának támogatná.

Thomas Peckruhn

A ZDK alelnöke, Thomas Peckruhn szerint az igazi segítség az lenne, ha a kereskedők túl tudnának adni a szalonok udvarán álló, többségében hagyományos meghajtású autókon. Épp egy érintett, a DLF riportjában megszólaló kölni autóház vezetője látja másként. A gyártók velünk fizettetik meg a CO2-határétékeket be nem tartó autók utáni büntetést: „Az összeggel csökkentik a közvetítői díjunkat. A határértéket jóval átlépő SUV-k után alig marad valami. A gyártóknak viszont ezek a legjövedelmezőbbek. Nekünk az elektrok és a hibridek.”

Alternatív támogatási javaslatok

„A környezetbarát közlekedési eszközök használatát kellene támogatni” – nyilatkozta a Spiegelnek a Német Gazdaságkutató Intézet (DIW) elemzője, Claudia Kemfert. Több javaslat is napvilágot látott, miként tudna az állam úgy segíteni az autóiparnak, hogy ez ne ártson a klímának és ne növelje a légszennyezettséget, valamint a dugókat:

  • Bármilyen mobilitási eszköz, például bicikli és tömegközlekedési bérlet vásárlásához lehívható, 5000 eurós mobilitási utalvány.
  • Támogatás a közösségi közlekedési társaságok buszparkjainak megújításához, elsősorban e-buszok beszerzéséhez.
  • Éves bérlet valamennyi városi és regionális tömegközlekedési eszközre 365, tehát napi 1 euróért.
  • Gazdaságélénkítés és munkahelyteremtés a városi gyalogos és biciklis infrastruktúra fejlesztésével.
  • Vidéken az iránytaxi, ill. kisbusz hálózat kiépítése, a városokban a carsharing kínálat bővítése családbarát modellekkel.

„Segítenünk kell az autóiparon, de ez nem vezethet a már elfogadott klímacélok fellazításához” – mondta Peter Altmaier gazdasági miniszer a Passauer Neuen Presse kérdésre. Az országosan is jegyzett, passaui napilap kommentálja szerint a német kormány „több legyet akar ütni egy csapással”: Támogatással növelné az e-autók iránti, eddig minimális érdeklődést, egyidejűleg bevételhez juttatni és fejlesztésre ösztönözni a német gyártókat. A ZDK alelnöke, Thomas Peckruhn optimista: „Lesz állami támogatás. Kell lennie állami támogatásnak.”

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Leszállt a Holdra a Csang’o-5 kínai űrszonda – talajmintát gyűjt

Sikeresen leszállt a Holdra kedden a Csang'o-5 kínai űrszonda - jelentette be a kínai nemzeti űrügynökség.

MNB program – Családi Zöld Pénzügyek

A Magyar Nemzeti Bank elindította új, Családi zöld pénzügyek programját, amely a háztartások pénzügyeinek tudatos kezelését - egyben a fenntarthatóságot szolgálja. Kalkulátorai közvetlen információkkal szolgál a sokszor hallott, de részleteiben kevéssé ismert teendőkről is.

Tőzsde – Pozitív kezdés New Yorkban

Indexemelkedéssel nyitottak az amerikai értékpapírpiacok december első kereskedési napján.

Német utazási irodák: csak minden tizedik bízik a túlélésben

A német vállalatok 15 százaléka érzi magát egzisztenciális veszélyben a koronavírus-válság miatt, a legnagyobb arányban az utazási irodák - derül ki a müncheni egyetem ifo gazdaságkutató intézet felméréséből.

Hírek

Leszállt a Holdra a Csang’o-5 kínai űrszonda – talajmintát gyűjt

Sikeresen leszállt a Holdra kedden a Csang'o-5 kínai űrszonda - jelentette be a kínai nemzeti űrügynökség.

Bírság. Hazavitte a bankautomatában felejtett milliót

Jogtalan elsajátítás miatt pénzbüntetést kapott egy hajdúszoboszlói férfi, aki tavaly szeptemberben egy pénzkiadó automatából elvitt egymillió ottfelejtett forintot - közölte a Debreceni Törvényszék.

Pszichés zavar? A plüssállatokból nem lehet kinőni

A felnőttek felének van plüssállata! Egyre több gyártó ismeri fel a célcsoportban rejlő lehetőséget. Szociológusok a jelenség hátterét kutatják.

Átverés volt az ausztriai munkalehetőség

Külföldi munka ígéretével próbáltak pénzt kicsalni gyanútlan álláskeresőktől a magukat a Trenkwalder munkatársainak kiadó csalók - közölte a munkaerő-közvetítő és -kölcsönző cég, amely rendőrségi feljelentést is tett.

Streaming. A járvány ellenére virágzik a brit filmipar

A streamingszolgáltatóknak, köztük a Netflixnek és a Disney-nek köszönhetően a koronavírus-járvány ellenére is virágzik a brit filmipar.

Covid-vakcina. A Moderna beadta engedélyezési kérelmét az EU-ban és az USA-ban

A Moderna amerikai gyógyszergyártó hétfőn benyújtotta kérelmét a koronavírus elleni vakcinája feltételes engedélyezésére az Európai Unióban és az Egyesült Államokban.

Gottfried Péter a Monetáris Tanács új tagja

Az Országgyűlés megválasztotta Gottfried Pétert a Magyar Nemzeti Bank Monetáris Tanácsa új tagjának.

Állatkínzás. Kutyaviadalok Nyíregyházán – TEK rajtaütés

Állatviadal szervezésével és állatkínzással gyanúsítják azt a hat embert, akiket egy tiltott állatviadalon fogtak el a rendőrök és a Terrorelhárítási Központ munkatársai Nyíregyháza külterületén - közölte a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Rendőr-főkapitányság.

Távozik az OTP Egészségpénztár ügyvezetője

Közel két évtized után távozik posztjáról az OTP Egészségpénztár alapítótag-ügyvezetője, Studniczky Ferenc, akit eddigi vezetőtársa, Kovács Tamás vált december 1-jén.

Szerdától még drágábban tankolhatunk

Tovább emelkednek az üzemanyagárak: a benzin bruttó 4 forinttal, a gázolaj pedig bruttó 5 forinttal drágul szerdától.

Iszapömlés. A Kúria fenntartotta az elítéltek büntetését

A Kúria fenntartotta a Győri Ítélőtábla tavaly kiszabott jogerős ítéletének hatályát a vörösiszap-katasztrófa miatt indult büntetőügyben.

Kalóztámadás Nigéria partjainál

Kalózok támadták meg a MILANO 1 nevű, Saint Kitts és Nevis-i zászló alatt közlekedő teherhajót a Guineai-öbölben, Nigéria partjainál, és a hajó fedélzetére léptek - erről számolt be a tengeri biztonsággal foglalkozó Dryad Global nevű hírportál.

Gazdaság

Az MNB szerint K-alakú kilábalás jön

A magyar bankrendszer sokkellenálló-képessége erős maradt, de a kilábalás nem minden gazdasági szektort érint majd egyformán, ezért a gazdaságtámogató intézkedések előtérben maradhatnak - mondta Dancsik Bálint, a Magyar Nemzeti Bank főosztályvezetője a novemberi Pénzügyi stabilitási jelentést ismertetve.

Kivonul Magyarországról az Aegon biztosító

A VIG (Vienna Insurance Group) megveszi a holland Aegon biztosító közép- és kelet-európai részlegét - közölte az osztrák cég.

Az OTP kivonult Szlovákiából

Az OTP Bank pénzügyileg is lezárta szlovákiai leánybankja, az OTP Banka Slovensko értékesítését a belgiumi székhelyű KBC Csoportnak. A vételár nem nyilvános.

Az MNB zöld ajánlást készít a bankoknak

A jegybank zöld ajánlást készít a bankoknak, erről néhány héten belül társadalmi egyeztetés kezdődik - mondta Kandrács Csaba, az MNB alelnöke a Magyar Közgazdasági Társaság (MKT) felelős vállalatirányítás szakosztályának online konferenciáján.

MNB: hamarosan jön a vállalati zöld hitel

A Magyar Nemzeti Bank számára kiemelten fontos a környezeti fenntarthatóság összekapcsolása a pénzügyekkel, ezért a jövőben a vállalatok számára is  bevezeti a zöld hitelt. De a jegybank saját ökológiai lábnyomának csökkentését is kitűzte célul - mondta az MNB alelnöke.

Készpénzes fizetés: a fordulat még várat magára

Továbbra is a készpénz a leginkább használt hazai fizetési eszköz, de a korábbi évekhez képest jelentősen megnőtt a készpénzkímélő fizetési megoldások volumene - közölte az Elektronikus Fizetési Szolgáltatók Szövetsége (EFISZ).
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom