Hirdetés
Kezdőlap Autó Autóvásárló kerestetik. Német gépkocsigyártás válságból - válságba?
No menu items!

Autóvásárló kerestetik. Német gépkocsigyártás válságból – válságba?

Szenved a német autóipar: hetekig állt a termelés, akadozik a beszállítás, nincsenek vevők. Mindez, amikor minden pénzt és energiát az alternatív meghajtás fejlesztésére kellene fordítani. A gyártók állami segítséget várnak.

Nincs vevő

A német közszolgálati rádió, a DLF riportere két nappal az újranyitás után egy kölni autószalonban járt. Az egyetlen ügyfél garanciális javításra hozta a kocsiját. „Máskor sincsenek többen. A szervízbe jönnek, vagy érdeklődnek, mikor érkezik a már megrendelt autó” – számol be egy munkatársa.

A tavasz az autókereskedők karácsonya. Ilyenkor veszik a legtöbb kocsit.   A Német Autókereskedők Szövetségének (ZDK) alelnöke, Thomas Peckruhn 80 százalékos forgalomvisszaesésről számol be. A helyzetet tovább rontja, hogy a tavasszal eladni tervezett autók március elején megérkeztek a kereskedőkhöz.

„Egy szalonban álló autó napi 28 euróba kerül. Egy átlagos kereskedőnél tavasszal 300 autó van. Havi 250 ezer euró kiadás” – számszerűsíti a helyzetet Stefan Bratzel, a Bergisch-Gladbachi Főiskola közlekedési közgazdásza.

Lassan indul újra a gyártás

Nincs vevő, ezért állnak a gyárak is. A munkavállalók egészségét féltő szakszervezeteknek is nagy szerepük van a március közepétől május elejéig tartó, a kontinens szinte valamennyi autógyárát érintő kényszerszünetben.

Markus Schäfer

A Daimlernél az irodai munkatársak otthonról dolgoznak. „Alig várták, hogy újrainduljon a termelés” – mondja az operatív igazgató. Markus Schäfer felel a zavartalan termelésért. Normál körülmények között a hatékonyságért kell mindet megtennie. Most a járványügyi szabályok betartása a legfontosabb. Ez az újraindulás feltétele.

Ha a 1,5 méteres távolság nem biztosítható…. Kötelező a maszk, a kantinok zárva, gyakrabban és alaposabban takarítanak, egy műszakban termelnek, az irodai alkalmazottak kisebb csoportokban dolgoznak, hogy minél kevesebb személyes kontaktus legyen.

Schäfernek újra kell élesztenie a beszállítói hálózatot is. Ázsiából és Amerikából többnyire jönnek az alkatrészek. Az európai, különösen a francia, olasz és spanyol partnerekkel viszont komoly gondok vannak. „Akár egy szállítmány csavar meg nem érkezése teljes leállítást okoz.” A legfontosabb az autómotorok gyártásának újraindítása. Ezek Kínába mennek, ahol már folyik a termelés és vannak vevők is. Fontos, hogy hamar legyen bevétel.

A VW-nél Pozsonynak és Zwickaunak van prioritása. Előbbi helyen a legjövedelmezőbb SUV-k készülnek, utóbbi gyárban a nyáron piacra kerülő elektro ID.3 fut le a szalagról. 30 ezer már elkelt, a vevők türelmetlenül várnak az átvételre.

Veszélyben a gyártók, csődben a beszállítók

Daimlernél 78 százalékkal csökkent a bevétele az első negyedévben. Mint minden német gyártó, visszavonta az éves előrejelzését és nem adott ki újat. Részvény árfolyamaik két számjegyű eséssel reagáltak.

A stuttgarti konszern ellenséges felvásárlásától tart. Részvényei többsége kisbefektetőknél van. Egy kínai gyártó, a Geely és egy kuvaiti pénzügyi invesztor rendelkezik a legnagyobb, 5-10 százalékos részvénycsomaggal. „A cég 30 milliárdos tőzsdei értéke a nemzetközi befektetők körében nem számít soknak. A felvásárlás reális forgatókönyv” – véli Jürgen Pieper, a Mezler Bankhaus elemzője. „Paradox, hogy ettől a rossz aktuális helyzete és nem túl rózsás kilátásai menthetik meg a Daimlert.”

Egy hiányzó csavar miatt is megállhat a gyártás

A BMW és a VW, ahol a Quandt, illetve a Porsche-Piëch családokon keresztül van egy-egy nagyrészvényes, nagyobb biztonságban érezheti magát.

Az autógyárak mindennek ellenére az ágazat legjobban álló szereplői. Stabil a likviditásuk és kedvező feltételekkel juthatnak hitelekhez. Beszállítóik tipikusan közepes cégek. Nekik a több hetes állás végzetes lehet. Még a nagyobbak, mint a 95 ezer embert foglalkoztató Leoni is hitelre szorult, amit csak az német állam 330 milliós garanciavállalása mellett kapott meg a bankoktól.

Nyugtalanok a dolgozók

Elbocsátások Németországban még nincsenek se az autóiparban, se más ágazatokban. A rövidített munka állami szubvencionálása segít. De számok érzékelteti a drámai helyzetet: A 44 millió németországi munkavállalóból 11 millió rövidített munkán van!

Pénztárcájukon még alig érzik a válságot, de hangulatukra már kihat: A GfK fogyasztói klíma indexe márciusról áprilisra sosem látott mértékben, 47 ponttal zuhant. A németek már tudják, hogy a világ minden idők legnagyobb recessziója előtt áll. Nem vesznek nagyértékű terméket, például autót. Az állami támogatással talán kedvet kapnának. Legalábbis ebben bíznak és ezért ezt követelik a gyártók. Két javaslattal álltak elő: adócsökkentés vagy vásárlási prémium.

Válság a válságban

Az autóipar, különösen a zöld fordulatot elalvó német a korona-krízis előtt is bajban volt. Sok modell nem teljesíti az EU CO2 határértékeit.

Wolfgang Maennig

A benzinesek és dízelek után is járó vásárlási prémium élénkítené a gazdaságot és bevételhez juttatná a gyártókat. De közlekedéspolitikailag és környezetileg káros lenne. Legalább ekkora baj lenne, hogy nem ösztönözné a konszerneket az alternatív motorok fejlesztésére” – véli a Wolfgang Maennig, a Hamburgi Egyetem közgazdásza.

Különösen a vezető kormánypárt, a konzervatív CDU nyitott az autóipar javaslataira. A szintén kormányzó szociáldemokratás és az ellenzéki Zöldek is tudjak, hogy a szektor támogatásra szorul. Utóbbiak környezetvédelmi kabinetjének vezetője, Lisa Badum csak az alternatív meghajtású autók vásárlásának támogatná.

Thomas Peckruhn

A ZDK alelnöke, Thomas Peckruhn szerint az igazi segítség az lenne, ha a kereskedők túl tudnának adni a szalonok udvarán álló, többségében hagyományos meghajtású autókon. Épp egy érintett, a DLF riportjában megszólaló kölni autóház vezetője látja másként. A gyártók velünk fizettetik meg a CO2-határétékeket be nem tartó autók utáni büntetést: „Az összeggel csökkentik a közvetítői díjunkat. A határértéket jóval átlépő SUV-k után alig marad valami. A gyártóknak viszont ezek a legjövedelmezőbbek. Nekünk az elektrok és a hibridek.”

Alternatív támogatási javaslatok

„A környezetbarát közlekedési eszközök használatát kellene támogatni” – nyilatkozta a Spiegelnek a Német Gazdaságkutató Intézet (DIW) elemzője, Claudia Kemfert. Több javaslat is napvilágot látott, miként tudna az állam úgy segíteni az autóiparnak, hogy ez ne ártson a klímának és ne növelje a légszennyezettséget, valamint a dugókat:

  • Bármilyen mobilitási eszköz, például bicikli és tömegközlekedési bérlet vásárlásához lehívható, 5000 eurós mobilitási utalvány.
  • Támogatás a közösségi közlekedési társaságok buszparkjainak megújításához, elsősorban e-buszok beszerzéséhez.
  • Éves bérlet valamennyi városi és regionális tömegközlekedési eszközre 365, tehát napi 1 euróért.
  • Gazdaságélénkítés és munkahelyteremtés a városi gyalogos és biciklis infrastruktúra fejlesztésével.
  • Vidéken az iránytaxi, ill. kisbusz hálózat kiépítése, a városokban a carsharing kínálat bővítése családbarát modellekkel.

„Segítenünk kell az autóiparon, de ez nem vezethet a már elfogadott klímacélok fellazításához” – mondta Peter Altmaier gazdasági miniszer a Passauer Neuen Presse kérdésre. Az országosan is jegyzett, passaui napilap kommentálja szerint a német kormány „több legyet akar ütni egy csapással”: Támogatással növelné az e-autók iránti, eddig minimális érdeklődést, egyidejűleg bevételhez juttatni és fejlesztésre ösztönözni a német gyártókat. A ZDK alelnöke, Thomas Peckruhn optimista: „Lesz állami támogatás. Kell lennie állami támogatásnak.”

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik
Hirdetés

Friss

Elemző: felülteljesített a budapesti tőzsde

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 455,04 pontos, 1,01 százalékos emelkedéssel, 45 429,12 ponton zárt pénteken.

ÁSZ: megalapozott a 2022-es költségvetés – kockázatokkal

A tervezett bevételi előirányzatok teljesíthetők, a kiadási előirányzatok pedig elegendők a közfeladatok ellátására: megalapozott a 2022-es központi költségvetési törvényjavaslat - közölte az Állami Számvevőszék.

Kutatás – Fejlett a digitalis infrastruktúránk, de az előnyeit nem használjuk ki

Magyarország digitális infrastruktúrája Európa élmezőnyéhez tartozik, a vállalkozásoknak azonban csak egy kis része használja ki a digitalizáció nyújtotta előnyöket

Megkéselte ápolóját a műtétre érkezett beteg egy borsodi kórházban

Egyelőre nincs információ arról, milyen körülmények vezettek késeléshez a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei központi és egyetemi oktató kórházban: betegágya mellett az őt ellátó ápolónőt szúrta meg egy műtétre érkező idős nő, súlyos sérüléseket okozva.

Hírek

Megkéselte ápolóját a műtétre érkezett beteg egy borsodi kórházban

Egyelőre nincs információ arról, milyen körülmények vezettek késeléshez a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei központi és egyetemi oktató kórházban: betegágya mellett az őt ellátó ápolónőt szúrta meg egy műtétre érkező idős nő, súlyos sérüléseket okozva.

Covid 19 – Románia: zavarkeltő, 50 %-os eltérések a halálozást összegző adatbázisokban

Jelentős eltéréseket talált a román egészségügyi minisztérium szakértői bizottsága a koronavírusnak tulajdonított haláleseteket összegző, különböző intézmények által vezetett adatbázisok között.

Kiterjesztett vészhelyzet Japánban – a többség ellenzi az olimpiát

A koronavírus-fertőzések emelkedő adatai miatt, alig három hónappal a tokiói olimpia előtt kiterjesztették a járványügyi vészhelyzetet Japánban.

Az ombudsman a védettségi igazolványt nem kifogásolja, de felülvizsgálatot is javasol

A védettségi igazolvány hatályos szabályozása összességében nem visszás, ám az egyes részletszabályokkal összefüggésben felmerülhetnek alapjogi szempontú korrekciós igények - állapította meg az alapvető jogok biztosa, aki az igazolvány kiállításáról szóló rendelkezések áttekintését javasolta.

Brexit – 5,4 millió EU-állampolgár kért letelepedési engedélyt. Kampányt indított a brit kormány

A brit belügyminisztérium csütörtökön ismertetett adatai szerint meghaladta az 5,4 milliót azoknak az EU-állampolgároknak a száma, akik tartós letelepedési engedélyért folyamodtak a brit hatóságokhoz. A brit kormány csütörtökön széleskörű figyelemfelhívó kampányt indított, kérve, hogy minél több uniós állampolgár adja be letelepedési kérelmét, mivel másfél hónap múlva lejár a benyújtási határidő.

A bölények menthetik meg a spanyol erdőket

A bölények menthetnék meg a spanyol erdőket a tüzektől, mivel a korábban a kihalás szélére sodródott, de manapság újra növekedő populációjú növényevő faj az erdők gyúlékony aljnövényzetével táplálkozik - hívják fel a figyelmet szakemberek.

Maezava Juszaku japán divatmágnás megkerüli a Holdat

Maezava Juszaku japán milliárdos, aki a tervek szerint Elon Musk SpaceX vállalatának első magánutasaként 2023-ban megkerüli a Holdat, a Nemzetközi Űrállomásra utazik idén.

Gulyás: május végére ötmillió beoltott lehet – újabb lazítások jönnek

A mostani számítások szerint a pünkösd utáni héten éri el Magyarország az ötmillió első oltást, ezért a kormány a jövő heti ülésén a korlátozó intézkedések további enyhítéséről tárgyal - közölte a Miniszterelnökséget vezető miniszter.

Elon Musk meggondolta magát – zuhan a bitcoin árfolyama

Zuhanni kezdett a bitcoin - ahogy az ether és a dogecoin jegyzése is - Elon Musk bejelentésére, miszerint környezetvédelmi megfontolásokból mostantól nem lehet kriptodevizával Teslát venni.

Kiütötték, mégis McGregor kereste a legtöbbet

A kevert harcművészet (MMA) egyik legnagyobb sztárja, Conor McGregor volt az elmúlt egy évben a világ legjobban kereső sportolója.

Hálót feszítettek ki a Gangesz folyón – holttesteket sodort a víz

India északi részén hálót feszítettek ki a Gangesz folyóban, miután a vízben több tucat sodródó holttestet - feltehetően koronavírus-fertőzötteket - fedeztek fel.

Kamubombával rabolt trafikot – felmentették

Igazságügyi elmeorvosi vélemény alapján első fokon - nem jogerősen - felmentették azt a férfit, aki 2014 novemberében bombarobbantással fenyegetőzve rabolt ki egy nemzeti dohányboltot Székesfehérváron - közölte a Székesfehérvári Törvényszék.

Gazdaság

USA – emelkedtek az állampapírhozamok, erősödött a dollár, olcsóbb lett az arany

Egyheti mélypontra csökkent az arany ára az amerikai állampapírhozamok emelkedésének és a dollár erősödésének hatására.

PM-államtitkár: 15 százalékos adó jöhet a kriptodevizákra

Az új kriptodeviza-szabály - amely az eddiginél alacsonyabb elvonással fehérítené ki a hazai piacot - növelheti az érdeklődést Magyarország iránt. Több tízezer embernek lehet ilyen megtakarítása, összességében akár háromszázmilliárd forint értékben - mondta az adóügyi államtitkár.

Moratórium. A bankszövetség a célzott hosszabbítás mellett van

A Magyar Bankszövetség támogatja, hogy a moratórium meghosszabbításában a rászorulók, a koronavírus-járványban jelentős károkat elszenvedő családok és vállalkozások kaphassanak további, célzott segítséget - közölte Kovács Levente főtitkár.

Belgiumból érkezett a K&H új vezérigazgatója

Guy Libot-t, a KBC Csoport korábbi pénzügyi szenior ügyvezető igazgatóját nevezték ki a K&H Csoport vezérigazgatójává. Az új vezető korábban már dolgozott négy évig a K&H-nál.

OTP: minden fontos mutatóban javultak az eredmények

Nagyon jó eredményeket ért el az OTP csoport az idei első negyedévben, sikerült megfelelnie a kihívásoknak - mondta Bencsik László vezérigazgató-helyettes a bank negyedéves eredményeit ismertető sajtóbeszélgetésen.

Az OTP már a második Szerbiában

Sikeresen zárult az OTP Bank két szerbiai leánybankjának integrációja: a Vojvođanska banka és az OTP banka Srbija egy bankként, Szerbia második legnagyobb pénzintézeteként működik tovább.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom