Hirdetés
Kezdőlap Autó Autóvásárló kerestetik. Német gépkocsigyártás válságból - válságba?
No menu items!

Autóvásárló kerestetik. Német gépkocsigyártás válságból – válságba?

Szenved a német autóipar: hetekig állt a termelés, akadozik a beszállítás, nincsenek vevők. Mindez, amikor minden pénzt és energiát az alternatív meghajtás fejlesztésére kellene fordítani. A gyártók állami segítséget várnak.

Nincs vevő

A német közszolgálati rádió, a DLF riportere két nappal az újranyitás után egy kölni autószalonban járt. Az egyetlen ügyfél garanciális javításra hozta a kocsiját. „Máskor sincsenek többen. A szervízbe jönnek, vagy érdeklődnek, mikor érkezik a már megrendelt autó” – számol be egy munkatársa.

A tavasz az autókereskedők karácsonya. Ilyenkor veszik a legtöbb kocsit.   A Német Autókereskedők Szövetségének (ZDK) alelnöke, Thomas Peckruhn 80 százalékos forgalomvisszaesésről számol be. A helyzetet tovább rontja, hogy a tavasszal eladni tervezett autók március elején megérkeztek a kereskedőkhöz.

„Egy szalonban álló autó napi 28 euróba kerül. Egy átlagos kereskedőnél tavasszal 300 autó van. Havi 250 ezer euró kiadás” – számszerűsíti a helyzetet Stefan Bratzel, a Bergisch-Gladbachi Főiskola közlekedési közgazdásza.

Lassan indul újra a gyártás

Nincs vevő, ezért állnak a gyárak is. A munkavállalók egészségét féltő szakszervezeteknek is nagy szerepük van a március közepétől május elejéig tartó, a kontinens szinte valamennyi autógyárát érintő kényszerszünetben.

Markus Schäfer

A Daimlernél az irodai munkatársak otthonról dolgoznak. „Alig várták, hogy újrainduljon a termelés” – mondja az operatív igazgató. Markus Schäfer felel a zavartalan termelésért. Normál körülmények között a hatékonyságért kell mindet megtennie. Most a járványügyi szabályok betartása a legfontosabb. Ez az újraindulás feltétele.

Ha a 1,5 méteres távolság nem biztosítható…. Kötelező a maszk, a kantinok zárva, gyakrabban és alaposabban takarítanak, egy műszakban termelnek, az irodai alkalmazottak kisebb csoportokban dolgoznak, hogy minél kevesebb személyes kontaktus legyen.

Schäfernek újra kell élesztenie a beszállítói hálózatot is. Ázsiából és Amerikából többnyire jönnek az alkatrészek. Az európai, különösen a francia, olasz és spanyol partnerekkel viszont komoly gondok vannak. „Akár egy szállítmány csavar meg nem érkezése teljes leállítást okoz.” A legfontosabb az autómotorok gyártásának újraindítása. Ezek Kínába mennek, ahol már folyik a termelés és vannak vevők is. Fontos, hogy hamar legyen bevétel.

A VW-nél Pozsonynak és Zwickaunak van prioritása. Előbbi helyen a legjövedelmezőbb SUV-k készülnek, utóbbi gyárban a nyáron piacra kerülő elektro ID.3 fut le a szalagról. 30 ezer már elkelt, a vevők türelmetlenül várnak az átvételre.

Veszélyben a gyártók, csődben a beszállítók

Daimlernél 78 százalékkal csökkent a bevétele az első negyedévben. Mint minden német gyártó, visszavonta az éves előrejelzését és nem adott ki újat. Részvény árfolyamaik két számjegyű eséssel reagáltak.

A stuttgarti konszern ellenséges felvásárlásától tart. Részvényei többsége kisbefektetőknél van. Egy kínai gyártó, a Geely és egy kuvaiti pénzügyi invesztor rendelkezik a legnagyobb, 5-10 százalékos részvénycsomaggal. „A cég 30 milliárdos tőzsdei értéke a nemzetközi befektetők körében nem számít soknak. A felvásárlás reális forgatókönyv” – véli Jürgen Pieper, a Mezler Bankhaus elemzője. „Paradox, hogy ettől a rossz aktuális helyzete és nem túl rózsás kilátásai menthetik meg a Daimlert.”

Egy hiányzó csavar miatt is megállhat a gyártás

A BMW és a VW, ahol a Quandt, illetve a Porsche-Piëch családokon keresztül van egy-egy nagyrészvényes, nagyobb biztonságban érezheti magát.

Az autógyárak mindennek ellenére az ágazat legjobban álló szereplői. Stabil a likviditásuk és kedvező feltételekkel juthatnak hitelekhez. Beszállítóik tipikusan közepes cégek. Nekik a több hetes állás végzetes lehet. Még a nagyobbak, mint a 95 ezer embert foglalkoztató Leoni is hitelre szorult, amit csak az német állam 330 milliós garanciavállalása mellett kapott meg a bankoktól.

Nyugtalanok a dolgozók

Elbocsátások Németországban még nincsenek se az autóiparban, se más ágazatokban. A rövidített munka állami szubvencionálása segít. De számok érzékelteti a drámai helyzetet: A 44 millió németországi munkavállalóból 11 millió rövidített munkán van!

Pénztárcájukon még alig érzik a válságot, de hangulatukra már kihat: A GfK fogyasztói klíma indexe márciusról áprilisra sosem látott mértékben, 47 ponttal zuhant. A németek már tudják, hogy a világ minden idők legnagyobb recessziója előtt áll. Nem vesznek nagyértékű terméket, például autót. Az állami támogatással talán kedvet kapnának. Legalábbis ebben bíznak és ezért ezt követelik a gyártók. Két javaslattal álltak elő: adócsökkentés vagy vásárlási prémium.

Válság a válságban

Az autóipar, különösen a zöld fordulatot elalvó német a korona-krízis előtt is bajban volt. Sok modell nem teljesíti az EU CO2 határértékeit.

Wolfgang Maennig

A benzinesek és dízelek után is járó vásárlási prémium élénkítené a gazdaságot és bevételhez juttatná a gyártókat. De közlekedéspolitikailag és környezetileg káros lenne. Legalább ekkora baj lenne, hogy nem ösztönözné a konszerneket az alternatív motorok fejlesztésére” – véli a Wolfgang Maennig, a Hamburgi Egyetem közgazdásza.

Különösen a vezető kormánypárt, a konzervatív CDU nyitott az autóipar javaslataira. A szintén kormányzó szociáldemokratás és az ellenzéki Zöldek is tudjak, hogy a szektor támogatásra szorul. Utóbbiak környezetvédelmi kabinetjének vezetője, Lisa Badum csak az alternatív meghajtású autók vásárlásának támogatná.

Thomas Peckruhn

A ZDK alelnöke, Thomas Peckruhn szerint az igazi segítség az lenne, ha a kereskedők túl tudnának adni a szalonok udvarán álló, többségében hagyományos meghajtású autókon. Épp egy érintett, a DLF riportjában megszólaló kölni autóház vezetője látja másként. A gyártók velünk fizettetik meg a CO2-határétékeket be nem tartó autók utáni büntetést: „Az összeggel csökkentik a közvetítői díjunkat. A határértéket jóval átlépő SUV-k után alig marad valami. A gyártóknak viszont ezek a legjövedelmezőbbek. Nekünk az elektrok és a hibridek.”

Alternatív támogatási javaslatok

„A környezetbarát közlekedési eszközök használatát kellene támogatni” – nyilatkozta a Spiegelnek a Német Gazdaságkutató Intézet (DIW) elemzője, Claudia Kemfert. Több javaslat is napvilágot látott, miként tudna az állam úgy segíteni az autóiparnak, hogy ez ne ártson a klímának és ne növelje a légszennyezettséget, valamint a dugókat:

  • Bármilyen mobilitási eszköz, például bicikli és tömegközlekedési bérlet vásárlásához lehívható, 5000 eurós mobilitási utalvány.
  • Támogatás a közösségi közlekedési társaságok buszparkjainak megújításához, elsősorban e-buszok beszerzéséhez.
  • Éves bérlet valamennyi városi és regionális tömegközlekedési eszközre 365, tehát napi 1 euróért.
  • Gazdaságélénkítés és munkahelyteremtés a városi gyalogos és biciklis infrastruktúra fejlesztésével.
  • Vidéken az iránytaxi, ill. kisbusz hálózat kiépítése, a városokban a carsharing kínálat bővítése családbarát modellekkel.

„Segítenünk kell az autóiparon, de ez nem vezethet a már elfogadott klímacélok fellazításához” – mondta Peter Altmaier gazdasági miniszer a Passauer Neuen Presse kérdésre. Az országosan is jegyzett, passaui napilap kommentálja szerint a német kormány „több legyet akar ütni egy csapással”: Támogatással növelné az e-autók iránti, eddig minimális érdeklődést, egyidejűleg bevételhez juttatni és fejlesztésre ösztönözni a német gyártókat. A ZDK alelnöke, Thomas Peckruhn optimista: „Lesz állami támogatás. Kell lennie állami támogatásnak.”

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Árubemutatók után álorvosok trükköznek – figyelmeztet az ITM

Eltűnőben vannak Magyarországról az árubemutatós termékértékesítők. Újabban azonban álorvosok, ingyenes szűrővizsgálat ígéretével igyekeznek behálózni idős embereket.

Kurázsi Konzorcium – A fiatalok vállalkozóvá válását segítik

Öt elismert civil szervezet megalapította a fiatalok vállalkozóvá válását segítő, a generációváltást ezzel is támogató Kurázsi Konzorciumot.

Pandémia mérleg: sok rossz döntés és 10 ezer milliárd dollár veszteség – eddig

Elkészült az első átfogó elemzés a korona-válság világgazdasági és...

A világ gazdasági versenyhatóságai jövőre Budapesten randevuznak

Magyarországra látogatnak jövőre a világ versenyhatóságainak képviselői, mivel a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) rendezi a 20. International Competition Network (ICN) konferenciát 2021 októberében - közölte a GVH.

Hírek

A világ gazdasági versenyhatóságai jövőre Budapesten randevuznak

Magyarországra látogatnak jövőre a világ versenyhatóságainak képviselői, mivel a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) rendezi a 20. International Competition Network (ICN) konferenciát 2021 októberében - közölte a GVH.

A mobiltelefonok tizedelik a rovarokat?

A mobiltelefonok elektromágneses sugárzása is okozhatja a rovarok pusztulását Európában egy vizsgálat szerint.

Korrupció. Letöltendő börtönt kaphat 18 autópálya-rendőr

Bűnszövetségben és üzletszerűen elkövetett hivatali vesztegetés elfogadásának bűntette, valamint más bűncselekmények miatt végrehajtandó börtönbüntetést kér tizennyolc autópálya-rendőr ellen a Győri Regionális Nyomozó Ügyészség.

Vakcinázás. Ebzárlat és legeltetési tilalom – térkép

A vadon élő rókákat idén ősszel is immunizálják veszettség ellen, ezért az érintett térségekben a vakcinázás kezdetétől ebzárlatot és legeltetési tilalmat rendelnek el - közölte a Nébih.

Élelmezési Világszervezet: adakozzanak a milliárdosok!

Adakozásra kéri a milliárdosokat David Beasley, az Élelmezési Világszervezet (WFP) főigazgatója, mert 30 millió embert fenyeget az éhhalál, ha nem kap segítséget.

Klímavédelem. Az EB emeli a tétet – 55%-os kibocsátás-csökkentést akar

Az Európai Bizottság az éghajlat védelméért többet kíván el a közösségtől, és 55%-os kibocsátás-csökkentést javasol 2030-ig.

Rajtaütés. Kábítószercsempész-hálózat Európában

Négy tonna kokaint foglaltak le az egy időben, tíz országban bűnözőkön rajtaütő rendőrök. A csempészbandának saját logója is volt. Európába szállították és a kontinensen terítették a kábítószert a bűnözők.  

Kutatás. A dínók megjelenését kihalási hullám előzte meg

Egy 233 millió évvel ezelőtt bekövetkezett, eddig ismeretlen kihalási eseményt azonosítottak a kutatók, akik szerint az úgynevezett karni pluviális (esős) esemény készítette elő a terepet a dinoszauruszok uralmához.

Felelősségbiztosítás – Alkotmányt sértő rendelet alapján

Változhat a bonus-malus rendelet. Az Autóklub kezdeményezésére indult ombudsmani vizsgálat megállapította: Alkotmánysértő a gépjármű-felelősségbiztosítás bonus-malus szabályozási rendelet.

Északi-sark – olvadás: túl a lélektani határon

A műholdas megfigyelések 1979-es kezdete óta másodszor zsugorodott négymillió négyzetkilométernél kisebbre az északi-sarki tengeri jég kiterjedése.

Védjegyper. Messi újra nyert a Massi ellen

Az Európai Unió Bírósága helybenhagyta a Messi védjegy bejegyezhetőségét azzal, hogy ítéletében elutasította az uniós védjegyhivatal (EUIPO) és egy spanyol vállalat fellebbezéseit. Az uniós törvényszék korábban megengedte Lionel Messinek a Messi védjegy lajstromozását különböző sportcikkekre.

Vadászrepülőktől lesz hangos Veszprém megye

Megnövekedett hanghatásra és a megszokottnál nagyobb légi forgalomra kell számítani több Veszprém megyei település térségében szeptember 17-25. között egy nemzetközi gyakorlat miatt - közölte a Honvédelmi Minisztérium.

Gazdaság

Infláció – Fordulat kell a bátrabb jegybanki válságkezeléshez

Szeptemberben még nem várható inflációs fordulat, októbertől viszont látványosan lassulhat a fogyasztói árak emelkedése, ami lehetőséget adhat a Magyar Nemzeti Banknak az élénkítésre - mondta az Amundi Alapkezelő Zrt. befektetési igazgatója.

MNB: a hitelpiacot is felforgatta a járvány

A hazai hitelpiacon is domináns volt a koronavírus-járvány hatása a második negyedévben: a kereslet csökkent, a banki kínálati feltételek szigorodtak, az állami hitelprogramok egy része pedig még nem fejtette ki teljesen a hatását - mondta a Magyar Nemzeti Bank elemzője.

Nőtt a befektetési alapok vagyona

Augusztusban a tőkeáramlás, a hozamok és az árfolyammozgások eredőjeként 132 milliárd forinttal, 2,1 azázalékkal nőtt a befektetési alapokban kezelt vagyon. A hónap végén a Befektetési Alapkezelők és Vagyonkezelők Magyarországi Szövetségének tagjai 6331 milliárd forintot kezeltek befektetési alapokban.

Sokat költ készpénzre az állam – törvénycsomag készül

Ősszel pénzügyi digitalizációs törvénycsomag kerül a parlament elé, amely az elektronikus fizetés további térnyerését segíti elő - jelentette be Gion Gábor, a Pénzügyminisztérium pénzügyekért felelős államtitkára.

Kötelező biztosítás – ombudsman: jogszabályt kellene módosítani

Jogszabály-módosítást javasol a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) díjképzésére az ombudsman - közölte az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala (AJBH).

Moratórium után. Az MNB a sérülékeny adósokra fókuszálna

A fizetési moratórium lejárta után célzott, a sérülékeny jövedelmi helyzetű adósokra fókuszáló, átmeneti és átlátható megoldást kell találni - mondta Fábián Gergely, a Magyar Nemzeti Bank ügyvezető igazgatója.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom