Hirdetés
Kezdőlap Menedzser-Kihívások Az elektromos autózás több, mint lehetséges: szükséges
No menu items!

Az elektromos autózás több, mint lehetséges: szükséges

Az elektromos autók céges flottába illesztése számtalan előnnyel jár, ha ennek kapcsán optimálisan alakítjuk ki a flotta összetételét és a töltési infrastruktúrát, kihasználjuk a telematika nyújtotta lehetőségeket és figyelembe vesszük az ESG szempontokat – fejtette ki Pataki Gábor a Skygard üzletfejlesztési szakértője AzÜzlet március 21-i Cégautó és flottakonferenciáján.

„Az elektromos mobilitás előmozdítása nem csupán a szakmai hivatásom, ma már a szenvedélyem is. A Jövő Mobilitása Szövetség exfőtitkáraként, számos olyan személyes tapasztalatot szereztem az elektromos autózás terén, amelyek közgazdász végzettségemre alapozva – amivel mindig a gazdasági hatékonyságot és a környezeti fenntarthatóságot tartom szem előtt – , megerősítettek abban, hogy az elektromos autózás nem csak lehetséges, hanem szükségszerű lépés is a fenntartható jövő felé” – fejtette ki Pataki Gábor a Skyguard üzletfejlesztési szakértője. Hozzátéve: a piac jelenlegi állapotában ugyan még gyakran előfordul a „zöldmosás”, a greenwashing jelensége, de az elektromos autózás olyan, valódi fenntarthatóságot képvisel, amire tényleg szükségünk van, ha komolyan vesszük a környezetvédelmet.

Meggyőződése szerint az elektromos autózás nem csupán egy alternatíva a sok közül, hanem a jövő mobilitásának alapköve. Ahogy az energiahatékonyság és a CO2-kibocsátás csökkentése egyre fontosabb szemponttá válik a vállalati és társadalmi döntéshozatalban, úgy válik egyre nyilvánvalóbbá az elektromos járművek használatának gazdasági és környezeti előnye. A Skyguard a flottakezelés terén ezért is fektet külön hangsúlyt a fenntarthatóságra, az elektromos töltés intelligens tervezésére és a CO2-kibocsátás pontos monitorozására. Mondván, ezek a lépések nem csupán a vállalati hatékonyságot szolgálják, hanem a társadalom egészének jólétét is előmozdítják.

Pataki Gábor kifejtette: az elektromos autózás és az ESG elveinek integrálása nem egyszerű feladat, de a Skyguard innovatív fejlesztéseinek eredményeként már most elérhető a telematikai és járművek diagnosztikai adatai feldolgozásának lehetősége. Skyguard célja, hogy szakmai irányt mutasson az ESG területén megmutatva, hogy a fenntarthatóság és a gazdasági siker nem egymást kizáró tényezők, hanem egymást erősítve képesek hozzájárulni egy élhetőbb világ kialakításához. A Skyguard ezért is készítette el saját ESG jelentését, amelyet weboldalán publikált.

„A statisztikai adatok alapján ugyanakkor azt vallom, hogy miközben az emberek 70 százalékának biztos, hogy megfelelő alternatíva az elektromos autózás, de ott, ahol 500 kilométer feletti utakat is meg kell tenni a munkatársaknak, a strapabíró dízel autók közül is érdemes megtartani egyet-kettőt a flottában. És amikor az elektromos járművek integrálásának témakörét érintjük, elengedhetetlen, hogy kiemeljük a zöld energia forradalmi szerepét is. Nem pusztán a napelemek jelentőségére utalok itt, hanem arra a szélesebb perspektívára, hogy a vállalati járműflották üzemeltetése során milyen mértékben tudjuk a zöld energia előnyeit kiaknázni. Az intelligens töltési stratégiák kialakítása, melyek révén a flotta energiafelhasználása optimalizálható, szintén kiemelt figyelmet érdemel. Ezek a megoldások nemcsak azt teszik lehetővé számunkra, hogy a gépjárműflotta üzemeltetési költségei csökkenjenek, hanem azt is, hogy környezettudatosabban végezzük a járművek töltését.”

Az elektromos mobilitás (elektrifikáció), a következő években a vállalati flották kezelésében kerülhet igazán előtérbe – tette hozzá -, mivel a járműpark zöldítésével jelentősen csökkenthető a céges tevékenységek ökológiai lábnyoma. Ez különösen fontos az ESG (környezeti, társadalmi és vállalatirányítási) követelmények szigorodása miatt, ami jelenleg különösen a nagy cégeket érintik, de hamarosan a KKV szektorba is átgyűrűznek. Ennek fényében a személygépjárművek elektromos modellekre való lecserélése – még akkor is, ha a tehergépjárműveiket nem tudják azonnal kiváltani – jelentősen versenyképesebbé teszi a vállalatokat például akkor, ha valamilyen tenderen szeretnének elindulni, mivel a cég ökológiai lábnyoma a személygépjárművek elektrifikációjának köszönhetően csökkenthető.

Az ESG követelményeknek történő megfelelés érdekében kulcsfontosságú, hogy a vállalati járműflották üzemeltetése során átlátható legyen a járművek fogyasztása és a CO2-kibocsátása. A szakember elmondta: ezt a célkitűzést az üzemanyagkártyák használatával és telematikai eszközök segítségével érik el, ami lehetővé teszi a járművek energiafelhasználásának pontos nyomon követését. Fosszilis üzemanyag esetén a CO2-kibocsátás kiszámítása egyszerűbb feladat. Elektromos áram esetében a helyzet összetettebb, hiszen a kibocsátás mértéke attól is függ, hogy milyen eredetű – például szén, vagy naperőműből származó –, árammal töltjük az autókat. Ehhez kötődően az éjszakai töltéskor magasabb lehet a károsanyag kibocsátás, míg napközben, különösen a megújuló energiaforrásokból történő töltéskor, ez jelentősen csökkenthető.

Pataki Gábor a CO2-kibocsátás kapcsán megjegyezte: a napenergia az egyik legtisztább energiaforrás (31 g/kWh) –  Magyarországon egy kilowattóra áram termelése átlagosan  270 g CO2-kibocsátással jár –, miközben a szén és a gáz alapú energiatermelés jelentős kibocsátók (szén 1224 g/kWh, gáz 580 g/kWh). Az atomenergia rendkívül alacsony, mindössze 5 gramm CO2-kibocsátást eredményez kilowattóránként, ami a hazai termelés több mint 40%-át adja. Mivel az energiamix változása napközben (120 g/kWh) és éjszaka (320 g/kWh) jelentősen befolyásolja az áram CO2-intenzitását, ez alátámasztja a töltés időzítésének fontosságát.

„Az elektromos járművek bevezetésekor az egyik elsődleges kérdés, hogy milyen típusú autókat válasszunk, amelyek megfelelnek a munkatársaink igényeinek és az üzleti céloknak. Az is fontos, hogy a kollégáknak megadjuk a lehetőséget arra, hogy megismerjék és megszeressék az elektromos autókban rejlő lehetőségeket, ezzel is hozzájárulva a zökkenőmentes átálláshoz. Ennek érdekében célszerű, hogy a kulcsos autók közé elektromos járműveket is bevonjunk, és azokat széles körben hozzáférhetővé tegyük a dolgozók számára, így elősegítve, hogy 2-3 hónapon belül értékes tapasztalati tudásra tehessenek szert az elektromos járművek használatával kapcsolatban.

A járműhasználat szokásainak elemzése során Barabási Albert László hálózatkutató munkássága alapján megállapítható, hogy a mozgásunk jelentős része szabályos és előre jelezhető. Ez lehetővé teszi számunkra, hogy a munkatársak autóhasználati mintáit elemezve megállapítsuk, kinek melyik járműtípus felel meg a leginkább. Ezen felül a töltőinfrastruktúra kiépítésekor figyelembe kell vennünk az egyedi igényeket és a meglévő infrastrukturális adottságokat is, hogy a flottához – és akár az adott járművekhez illeszkedően –, az elektromos autók töltése hatékonyan és gazdaságosan valósulhasson meg.”

Elmondása szerint a tisztánlátáshoz az is alapvető fontosságú, hogy pontos információkkal rendelkezzünk az általunk üzemeltetett elektromos autók akkumulátorainak töltöttségi szintjéről, valamint a töltéshez szükséges kapacitásáról, hogy intelligensen oszthassuk be a rendelkezésre álló töltőkapacitást.

„Az otthoni töltés számonkérése is kulcsfontosságú téma. A járművek hatótávjának optimális kihasználása érdekében arra is lehetőséget biztosítunk a kollégáknak, hogy az otthoni töltéseiket is elszámolhassák, ami jelentősen hozzájárul a töltési infrastruktúra rugalmasságához. A töltési adatok nyilvántartása lehetővé teszi számunkra, hogy pontos képet kapjunk arról, mennyi energiát használnak fel a járművek, legyen szó telephelyen belüli vagy kívüli töltésről. Mivel az ESG célok és a flottakezelés összekapcsolása során fontos, hogy tisztában legyünk a járművek üzemanyag-felhasználásával és a CO2-kibocsátásukkal, így arra is lehetőségünk nyílik, hogy szükség esetén felhívjuk a kollégák figyelmét a fogyasztási szokásaik környezeti hatásaira. Tudatosítva, hogy a magasabb üzemanyag-fogyasztás nemcsak több költséget, hanem nagyobb környezetterhelést is jelent. Ezáltal pedig mindenki számára nyilvánvalóvá válik, hogy a CO2-kibocsátás csökkentése és az elektromos autók bevezetése nem csupán vállalati, hanem egyéni felelősség is. Mert az elektromos autók használata nem csupán egy technológiai váltást, hanem egy szemléletváltozást is megkövetel.”

Az e-autó töltések időzítésének optimalizálása további lehetőséget kínál a CO2-kibocsátás csökkentésére, ami az elektromos autók intelligens töltési stratégiáinak köszönhetően érhető el. Így pedig az elektromos járműflotta bevezetésével a környezeti lábnyom akár 60%-kal is csökkenthető, miközben az energiahatékonyság jelentős mértékben, 40%-ról 90%-ra nőhet. Ez pedig már hozzájárul a vállalat versenyképességének és társadalmi megítélésének javításához, ami különösen fontos a tőzsdei vállalatok számára, amikor az ESG jelentéseikben a közvetlen és közvetett energiafelhasználást is figyelembe kell venniük.

„A telematika (a telekommunikáció és az informatika együttes alkalmazása) terén két fő célkitűzésünk van: a sofőrök oktatása, amely révén a fékút és a kopóalkatrészek kopása, valamint az üzemanyag-fogyasztás jelentősen csökkenthető. Az elektromos járművek bevezetésével a CO2-kibocsátás és a költségek csökkentése a fő cél. Az üzemanyag-megtakarítás mellett a fenntarthatóság és az üzemeltetési költségek szempontjából is fontos a járművek típusának és a töltőinfrastruktúra kiépítésének megfelelő tervezése. A gazdasági megfontolások között szerepel a járművek ár-érték arányának figyelembevétele, a pályázati lehetőségek kihasználása, és a flottakezelés átláthatóságának biztosítása a telematikai adatok és a költségfigyelő rendszerek segítségével. Ezek a lépések lehetővé teszik számunkra, hogy minden szempontból optimalizált, költséghatékony és környezetbarát járműflottát üzemeltessünk” – mondta végezetül Pataki Gábor.

Érsek M: Zoltán

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

15 ezer alumínium dobozt gyűjtöttek össze a Hungaroringen

A visszaváltási rendszer fő célja, hogy Magyarországon is minél többen váltsák vissza az italcsomagolásukat

A munkanélküliségi ráta 4,2 százalék júniusban

A munkakeresés átlagos időtartama 10,0 hónap volt, az összes munkanélküli 35 százaléka 3 hónapnál rövidebb ideje, míg 36 százaléka legalább egy éve keresett állást.

NTAK – A Magyar Nagydíj és az Ed Sheeran-koncert mindent vitt

Mogyoródon szállt meg a legtöbb turista, csaknem 2000 vendégéjszakát töltve a három nap során.

 Veszteséges zárás az európai tőzsdéken

Gyenge kezdés után indexveszteséggel fejezték be a csütörtöki kereskedést a főbb európai értékpapírpiacok, London kivételével.
Hirdetés

Hírek

Gyengült szerdán a forint

Az eurót délután hat órakor 393,44 forinton jegyezték a reggel hét órai 390,28 forintos állás után.

Kína drámai kamatlábcsökkentéssel pörgetné fel a gazdaságot

AKínai Kommunista Párt Központi Bizottságának közelmúltbeli ülése után komoly szándék mutatkozik, hogy a világ második legnagyobb gazdasága ismét növekedési pályára álljon.

Mi várható a héten? Adatok az államháztartásról és a fogyasztói árakról

Hétfőn teszi közzé a Pénzügyminisztérium (PM) az államháztartás központi alrendszerének június végi helyzetéről a gyorstájékoztatóját.

Tőzsde – Veszteséges zárás az európai tőzsdéken

Az európai kereskedési idő végén a WTI nyersolaj 1,50 százalékkal drágult a nemzetközi kereskedelemben, hordónként 79,99 dollárra, a Brent ára pedig 1,28 százalékkal nőtt, 80,64 dollárra.

Csökkenő forgalom mellett csúcsra emelkedett a BUX a héten

Szijjártó Péter külügyminiszter szerdán Bakuban jelentette be a Shah Deniz gázmező 5 százalékos részesedésének megvásárlását, a tranzakciót a harmadik negyedévben fogják lezárni.

Vegyesen alakult csütörtök reggelre a forint árfolyama

Vegyesen alakult a forint árfolyama csütörtök reggelre az előző esti jegyzéshez képest.

Iránykereséssel, illetve kis pozitív korrekcióval indulhat a kereskedés a tőzsdén

Kedden a BÉT részvényindexe, a BUX 1073,29 pontos, 1,55 százalékos csökkenéssel 68 385,55 ponton zárt.

Devizapiac – Vegyesen alakult hétfő reggelre a forint árfolyama

A péntek esti jegyzése alapján májust pozitív mérleggel zárta a forint, 0,3 százalékkal erősödött az euróval és a svájci frankkal szemben, és 2,0 százalékkal erősödött a dollár ellenében.

Gazdaság

Majdnem 70 millió forint bírság a Raiffesen banknak és lízingcégének

A pénzügyi felügyelet kifogásolta, hogy a compliance (szabályozási megfelelési) terület beszámolói nem minden szempontból feleltek meg a jogszabályban elvártaknak.

MNB: 25 bázisponttal csökkentette az alapkamatot a monetáris tanács

A monetáris szigor pozitív reálkamat biztosításával járul hozzá a pénzügyi piaci stabilitás fenntartásához, valamint az inflációs cél fenntartható eléréséhez

A1 besorolással látta el a Moody’s az MBH Jelzálogbank jelzáloglevél-programját

A jelzáloglevelek kibocsátásával szerzett forrásokból az MBH Jelzálogbank refinanszírozási hitelt nyújt partnerbankjainak, ezáltal támogatva a főként a lakosság körében végzett jelzáloghitelezési tevékenységüket.

Hazánk az iBanFirst legdinamikusabban fejlődő európai piaca lett

A magyarországi eredmények, amelyeket kevesebb mint két évvel a helyi iroda megalapítása után értek el, minden várakozásukat felülmúlták.