Kezdőlap Világgazdaság Egy amerikai sörgyártó már győzött a foci-vb-n
No menu items!

Egy amerikai sörgyártó már győzött a foci-vb-n

A Budweiser a világbajnokság hivatalos söre. Fotó: Budweiser

Katar már rohamosan készül a november 20-án rajtóló labdarúgó-világbajnokságra, amelyre több százezer szomjas fociszurkolót várnak a világ minden tájáról. A közel-keleti iszlám országban, ahol az alkoholfogyasztást szigorú törvények szabályozzák és az alkoholreklámok is illegálisak, komoly aggodalom övezi a sörfogyasztás kérdését, de a jelek szerint a Budweisernek sikerült nagyra nőnie.

A jelek már az év elején megjelentek: a Qatar Distribution Company-nál (QDC) – a konzervatív muszlim ország egyetlen alkohol-kiskereskedőjénél – egy hatalmas, Lionel Messit ábrázoló Budweiser-plakátot ragasztottak ki a bejáratra. Ezután egyre több dohai bár és étterem kínált csapolt Budweisert, ami újdonság volt a városban, ahol korábban főként Heinekent csapoltak.

A Budweisert gyártó Anheuser-Busch InBev évek óta a szigorú katari alkoholtörvények keretein belül működik, mindenféle felhajtás nélkül. Most a vezetők finoman próbálják maximalizálni a Budweiser világbajnokságra kötött szponzori szerződésének megtérülését egy olyan országban, ahol a helyi tisztviselők közel álltak ahhoz, hogy teljesen kitiltsák az alkoholt a tornáról.

A november 20-án kezdődő 2022-es FIFA-világbajnokságra való felkészülés monumentális vállalkozás volt a világbajnokság hivatalos sörgyártója számára. Peter Kraemer, az AB InBev ellátási vezetője szerint az italmárka arra számít, hogy a torna alatt több sör fogy majd, mint amennyit az országban egy egész év alatt elfogyasztanak.

Mivel a régióban nincsenek sörfőzdék, a vállalatnak tengeri szállítással kellett Katarba juttatnia a sört, majd hűtött raktárhelyiséget kellett találnia, hogy megvédje az ország ultraforró időjárásától, ahol október végéig 35 fok feletti hőmérséklet uralkodik. A teherautókat egy éjszakán át beltérben rakodják meg, majd másnap elindítják, hogy a sört kiszállítsák az éttermekbe és a szurkolói zónákba, ahol alkoholt lehet felszolgálni.

A sör romlandó termék, ezért mindig aznap a legjobb, amikor bepakolják. Nagyon szorosan kezeljük az ellátási láncunkat, a termékeknek a lehető leggyorsabban kell eljutniuk A pontból B pontba” – mondta Kraemer a Bloombergnek.

Katar nem száraz ország, de korlátozza, hogy ki és hol vásárolhat alkoholtartalmú italokat. Sört, bort és szeszes italt számos, a csúcskategóriás szállodákhoz kapcsolódó étteremben lehet vásárolni, ám meglehetősen borsos áron.

Egy korsó Budweiser 45-55 katari riálért (12-16 dollár) kapható a West Bay, Doha belvárosának népszerű bárjaiban.

Az alkohol egyszerre előny, amely a feltörekvő turisztikai célpontot “modernné” teszi az alkoholt tiltó Szaúd-Arábiához képest, ugyanakkor olyan bűnnek is tekinthető, amely egy lépcsőfok azon a csúszós lejtőn, amely a közeli Dubaj viszonylagos hedonizmusához vezet.

A munkáltatójuk írásos engedélyével a havi 3000 katari riálnál (816 dollár) többet kereső külföldi lakosok engedélyt kérhetnek bor, szeszes ital és sör vásárlására a Qatar Distribution Company nevű alkoholmonopóliumtól, amely a Qatar Airways leányvállalata. Itt egy láda Budweiser 188 riálért (51 dollár) kerül a kiskereskedelmi forgalomba.

Ugyanakkor Katarban a nyilvános részegség technikailag illegális, akár hat hónap börtönnel és 3000 riál pénzbírsággal is büntethető, de a valóságban a fehérgalléros külföldi lakosok rendszeresen ittasak a pénteki brunchokon, a drága szállodák éttermeiben. Hagyományos ruházatba öltözött katari férfiakat is gyakran lehet látni a Doha-szerte található bárokban és éttermekben, de a pultosok a helyi nőknek nem szolgálhatnak fel alkoholt.

A világbajnokság azzal fenyeget, hogy ezt az óvatos táncot felborítja. Diplomaták – különösen az európai és az amerikai kontinens országaiból – kérdéseket vetettek fel azzal kapcsolatban, hogy a hatóságok hogyan fognak reagálni az ittas szurkolókra, akik megszegik a közterületen az illemre és az illendőségre vonatkozó törvényeket.

A katari szervezők kezdetben azt mondták, hogy a torna alkoholmentes legyen, de visszatáncoltak.

Most egyes szurkolói zónákban "nemzetközi italokat" árusítanak majd, és a szurkolók a stadion területén belül, a kijelölt sörzónákban minden mérkőzés előtt három órával és a lefújás után még egy órán át Budweiser sört vásárolhatnak, de a lelátókra nem vihetik be.

Kraemer szerint az AB InBev az országba szállított sör mennyiségére vonatkozó döntéseit alapos adatgyűjtés alapján hozta meg, de csapatának van tartalék terve arra az esetre, ha a szurkolók a tervezettnél jóval többet isznak. Tartalékba helyeztek palackokat és dobozokat, amelyek készen állnak arra, hogy egy egyesült királyságbeli sörfőzdében feltöltsék, és rövid időn belül légi úton Katarba szállítsák őket.

Ugyanakkor a szurkolók nem vihetnek be semmilyen alkoholos italt az országba. A repülőtéri biztonságiak elkobozzák az alkoholt az érkező utazóktól, így a szomjas szurkolóknak az érkezés után kell majd italt venniük.

A QDC hónapokkal előre megkérte a vendéglátósokat, hogy rendeljék meg az összes alkoholt, amire a torna alatt szükségük lesz, és a vendéglátóhelyek vezetői azt mondják, hogy rengeteget rendeltek, mert attól tartottak, hogy kifogynak a készletek, és nem tudják feltölteni őket.

Rhodri Williams, a Megafoods Qatar fejlesztési vezetője elmondta, hogy a QDC már le is szállította mind a 16 tonna alkoholos terméket, amelyet ő és csapata rendelt, hogy fenntartsa azt a három éttermet, amelynek vezetésében részt vesz. Arra számít, hogy a torna alatt több mint 30 ezer szurkoló fog beáramlani az ajtókon.

A Budweiser ismertségének növelése – és az egy évtizedre szóló, több százmillió dolláros FIFA-szponzori szerződés teljesítése – nem volt egyszerű feladat anélkül, hogy ne háborítanák fel néhány katari konzervatív érzékenységét, és ne veszélyeztetnék az országban való működésüket.

Tekintettel a katari alkoholreklámozási tilalomra, a Budweiser korlátozta és módosította márkajelzését. A márka a Budweiser, sőt a Budweiser Zero konkrét említését is korlátozni fogja “a stadionok külső előcsarnokaiban és ott, ahol az engedély alapján árusítani lehet, az éttermekben szerte a városban” – mondta Todd Allen, a Budweiser globális marketingért felelős alelnöke.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Lassan kilábalhat a bérgyártás a pandémia utáni krízisből

Online platform segíti a magyar gyártóvállalkozások partnerkeresését.

Újabb beruházás támogatja az erdei turizmust

Erdeink rekreációs szerepe az utóbbi időben felértékelődött, mutatja ezt az évente emelkedő látogatószám.

Rekordot ért el a vállalati felvásárlások értéke Magyarországon tavaly

A vállalati összeolvadások és felvásárlások (M&A) összértéke rekordértékre nőtt tavaly Magyarországon: a 110 tranzakció becsült értéke összesen 9 milliárd dollár volt. Az ügyletek száma az előző évhez képest gyakorlatilag stagnált, azonban kalkulált összértékük majdnem 40 százalékpontos növekedéssel rekordot döntött az EY elemzésében vizsgált 2010 és 2024 közötti időszakot tekintve.

Fokozott ellenőrzésére készül a fogyasztóvédelmi hatóság

Fesztiválok, taxik, szórakozóhelyek fokozott ellenőrzésére készül a fogyasztóvédelmi hatóság a tavaszi-nyári turisztikai szezonban, cél az egyes idegenforgalmi szolgáltatásokra vonatkozó jogszabályi előírások betartásának vizsgálata, a vásárlói magatartást tisztességtelenül befolyásoló kereskedelmi gyakorlatok kiszűrése.
Hirdetés

Hírek

A száj- és körömfájás betegség hatására romlottak az agrárium kilátásai

Kismértékben romlott az agrárium helyzetértékelése az első negyedév végére, a kilátások elsősorban a tejtermelőknél, a sertés- és a húsmarhatartóknál romlottak a száj- és körömfájás megbetegedések miat

Benyújtotta a 2026. évi költségvetési törvényjavaslatot a nemzetgazdasági miniszter

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter benyújtotta a 2026. évi költségvetési törvényjavaslatot kedden Budapesten az Országgyűlésnek.

Rekordév küszöbén: Törökország így indította a 2025-ös évet

Törökország újra bizonyít: már az első negyedévben 8,8 millió látogatót és 9,5 milliárd dolláros turisztikai bevételt ért el

Jó hír a devizahitelesek számára

Az árfolyamkockázat hiányos tájékoztatása miatt a devizahiteles szerződések érvénytelenek.Ennek értelmében az adósok csak a kapott tőkével tartoznak, míg az árfolyamkülönbözet és a kamatok terhét a pénzintézeteknek kell viselniük. 

A hűvösebb észak felé fordulnak a nyaralók: Skandinávia az új nyári úti cél

Az elmúlt évek mediterrán hőhullámai és a klímaváltozás hatására egyre több európai utazó a hűvösebb északi desztinációk, ezen belül is főleg a skandináv térség felé fordul a nyári hónapokban. A "coolcation" (hűsítő nyaralás) 2025 egyik legmeghatározóbb utazási trendjévé vált, egyre többen keresik a kellemes hőmérsékletű pihenőhelyeket a tikkasztó meleg elől menekülve.

Vidéken aktívabbak az ingatlanvásárlók

Az ingatlanvásárlók a főváros és Pest vármegye mellett azokban a vármegyékben aktívabbak, ahol óriásberuházások történtek, és már minden negyedik nyaralót kereső budapesti a Duna-menti településeket részesíti előnyben.

A Microsoft hétfőtől megszünteti a Skype-ot

A Microsoft korábbi bejelentésének megfelelően hétfőtől megszűnik a Skype, az internetalapú telefon- és videoszolgáltatás. A cég honlapján közzétett hírlevél szerint a Microsoft a Teams-et fejleszti tovább.

Mi legyen az állampapír-pénzzel, ha nem akar kockáztatni?

Jellemzően kockázatos befektetésekbe kerültek a PMÁP-ból kivett megtakarítások. Az elmúlt hetek tőzsdei turbulenciái láttán viszont sokan kereshetnek biztonságosabb helyet a pénzüknek.
Hirdetés

Gazdaság

Július 1-től újabb szigor az online számlaadat-szolgáltatásban. Itt van mire figyeljünk.

Az Online Számla rendszerbe jelentett számlaadatok pontosságának javítása érdekében újabb szigorítás várható a Nemzeti Adó- és Vámhivatal részéről a figyelmeztető- (WARNING) és hibaüzenetek (ERROR) kapcsán,

Devizapiac – Erősödött kissé a forint kedd reggelre

Erősödött kissé a forint a főbb devizákkal szemben kedd reggelre az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Szokatlan mértékű túlterheléses támadás érte az OTP-t

Nemzetközi mércével mérve is szokatlan méretű túlterheléses támadás érte csütörtökön az OTP Bank digitális ügyfélkiszolgálási felületeit

Indul a Lakhatási Tőkeprogram, emelt keretösszeggel, 300 milliárd forinttal

A Lakhatási Tőkeprogram a nagy érdeklődés miatt 100 milliárd forinttal magasabb keretösszeggel, 300 milliárd forinttal indul el.