Élénkítené a biztosítási piac működését a Gazdaságfejlesztési Minisztérium (GFM), a legfontosabb cél, hogy az ügyfelek biztonságban érezhessék magukat, a szektor ügyfélbarát és versenyképes legyen – mondta a tárca közigazgatási államtitkára a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) szerdai budapesti konferenciáján.
Túri Anikó a közelgő lakásbiztosítási kampány kapcsán kiemelte: a minisztérium intenzív kampányra számít, ezt kéri a biztosítási szektor képviselőitől.
Az államtitkár felidézte: a biztosítóknak jövő év február 15-ig kell értesíteni ügyfeleiket arról, hogy lehetőségük lesz szerződésük rendkívüli felmondására. Az írásbeli felmondási lehetőség március 1-31. között áll fenn, 30 napos felmondási idővel.
A tárca várakozásai szerint akiknek van lakásbiztosításuk, azok átgondolják, hogy megfelelő-e, illetve érdemes-e váltaniuk, akiknek pedig nincs, azok a kampány hatására nagyobb számban döntenek biztosítás kötése mellett. Az államtitkár jelezte, a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai alapján körülbelül 1 millió lakás van Magyarországon biztosítás nélkül.
Túri Anikó a biztosítási piacot érintő jogszabályváltozásokat ismertetve egyebek mellett elmondta: idén lépett életbe a kormányrendelet, amelynek értelmében 2024-től a lakásbiztosítások a biztosítási évforduló mellett márciusban is felmondhatóvá válnak, ami hozzájárul a piaci verseny élénkítéséhez.
Ugyanez a kormányrendelet kötelezővé teszi a minősített fogyasztóbarát otthonbiztosítás (mfo) kalkulátor bemutatását jelzáloghitelek felvételéhez kapcsolt lakásbiztosítások megkötése során – tette hozzá.
Az Országgyűlés előtt van az idén tavasszal hatályba lépett e-ügyintézési törvény továbbfejlesztett változata, az ebben szereplő digitális szolgáltatások alkalmazására 2025-től várhatóan a biztosítók is kötelesek lesznek – hívta fel a figyelmet.
Szeniczey Gergő, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) ügyvezető igazgatója előadásában elmondta: idén is nő a biztosítási piac bruttó díjbevétele, év végére meghaladhatja az 1500 milliárd forintot.
A nem-életbiztosítások díjbevétele 14,5 százalékkal nőtt az első három negyedévben az előző év azonos időszakához képest – ismertette.
Az ügyvezető igazgató a lakásbiztosítások esetében kiemelte a piaci koncentrációt, a tavalyi adatok szerint a díjbevételek 83 százaléka négy nagy biztosítónál összpontosul, a maradék 17 százalékon 9 társaság osztozik. A verseny a lakásbiztosítási kampány hatására élénkülhet – jelezte.
Az életbiztosítási piacon az MNB az etikus keretek további szigorítását tartja szükségesnek, az értékesítési gyakorlatok visszásságainak megszüntetését, a még mindig magas költségek visszaszorítását. A jegybank el szeretné tüntetni azokat a hibás termékeket a piacról, amelyeknél még kedvező esetben is negatív a hozam – fogalmazott.