Augusztusra sem javult a számottevően légitársaságok helyzete. Noha számos járatot újraindítottak és Európán belül viszonylag szabadon lehet utazni, mégis 92 százalékos a forgalomcsökkenés tavaly augusztushoz képest. A Lufthansa havi 500 millió eurót veszít. Közel 2,5 milliót naponta. A légitársaságok ‘sehová’ úticél-jeggyel javítja a kihasználtságot.
Segélykiáltás
A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) minapi közleményében arra kérte a világ kormányait, mentesítsék a karantén alól a negatív korona-tesztet felmutató légiutasokat. Máskülönben a cégek többsége, az eddig bőkezű állami segítség ellenére is bele fog fulladni az adósságba.
A számok ijesztőek. A légijáratok száma éves összehasonlításban 46 százalékkal zuhant augusztusban. A helyzetet rontja, hogy egyrészt rossz a kihasználtság. Ezt a 92 százalékos (!) utasszámcsökkenés bizonyítja. Másrészt a Flightradar24.com kameráin szeptember eleje óta drasztikus forgalomcsökkenés figyelhető meg. Ezt a társaságok is megerősítik.
A helyzet világviszonylatban Európában a legrosszabb. 2020-ban eddig 6 millió járat esett ki, időarányos összehasonlításban a tavalyi forgalom 55 százaléka. Hiába a kontinens kormányainak összesen 120 milliárd eurós támogatása. A társaságok 84 milliárdos, minden nappal növekvő adóssághegyet görgetnek magukkal.
További elbocsátások
A helyzet rosszabb, mint ahogy az élet és a gazdaság nyár elejei lassú újra indulásakor a társaságok és a szakértők prognosztizálták. Európa legnagyobb légitársasága, a Lufthansa szeptember elején 100-ról 150-re emelte a tartósan a földön maradó gépei számát. Egyúttal tájékoztatta a szakszervezetet, hogy nem lesz elegendő 22 ezer munkahelyet leépíteni. Mások is további elbocsátásokkal fenyegetnek. A válság eleje óta leépített 400 ezer munkahely ellenére is sok légiközlekedési dolgozó van munka nélkül a ’kapukon belül’.
A IATA a kormányzati lobbi mellett a ’slot’ szabályok lazításával próbál segíteni tagjain. A társaságokoknak 2021 márciusáig nem veszítik el azokat a leszállási jogaikat, amelyeket éves átlagban legalább 80 százalékban nem használnak ki.
Máshol már látszik a fény az alagút végén?
Az USA-ban nagyobb számban térnek vissza a légiutasok. A nagy társaságok mégis újabb 25 milliárd USD segélyt kértek Trump elnöktől egy szeptember közepi válságmegbeszélésen. Csak így tartják lehetségesnek további 30 ezer munkahely leépítésének elkerülését.
Bizakodásra csak a kínai légiközlekedési vállalatoknak van okuk. A belföldi utasszám jelentős és tartós növekszik. A harmadik negyedévet a vállalatok többsége már nullára fogja kihozni.
A válság találékonnyá tesz
Több társaság innovatív szolgáltatásokkal próbálja visszacsábítani az utasokat. Az ausztrál Qantas, a Singapore Airlines és a tajvani Eva utakat kínál a ’semmibe’ (’flighat to nowehr’): Az utas nem tudja az extrém olcsó jegy megvasalásakor, hova fog repülni. A társaság a legrosszabbul kihasznált gépére ülteti fel. Tehát eggyel több fizető utas lesz. Kicsit csökken a veszteség. Más társaságoknál az utasok maguk választhatják ki melyik étteremből szeretnék a repülőn felszolgált fogásokat. A légitársaság megrendeli azokat. A fellendülésben belátható időn belüli nem bízó cégek házhozszállításra specializálódott éttermeknek árulják klasszikus fedélzeti tálcáikat. A kereslet állítólag egész nagy.
Sok légitársaság igyekszik a fölöslegessé vált gépei közül a régebbeiktől megszabadulni. Ezzel mélybe taszították a használt gépek piaci árát. Emelkedik viszont a parkolóhelyek bérlési költség. A repterek repülőgép parkolói és használaton kívüli kifutópályái már telitettek. Egyre kevesebb a hely a világvégi, tipikusan amerikai sivatagokban található parkolókban is. Korábban ezekben tartották a társaságok leselejtezett, eladásra, szétbontásra váró gépeiket.