Kezdőlap Világgazdaság Légiközlekedés - ijesztő számok, sehová is válthatnak jegyet az utasok
No menu items!

Légiközlekedés – ijesztő számok, sehová is válthatnak jegyet az utasok

Augusztusra sem javult a számottevően légitársaságok helyzete. Noha számos járatot újraindítottak és Európán belül viszonylag szabadon lehet utazni, mégis 92 százalékos a forgalomcsökkenés tavaly augusztushoz képest. A Lufthansa havi 500 millió eurót veszít. Közel 2,5 milliót naponta. A légitársaságok ‘sehová’ úticél-jeggyel javítja a kihasználtságot. 

Segélykiáltás

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) minapi közleményében arra kérte a világ kormányait, mentesítsék a karantén alól a negatív korona-tesztet felmutató légiutasokat. Máskülönben a cégek többsége, az eddig bőkezű állami segítség ellenére is bele fog fulladni az adósságba.

A számok ijesztőek. A légijáratok száma éves összehasonlításban 46 százalékkal zuhant augusztusban. A helyzetet rontja, hogy egyrészt rossz a kihasználtság. Ezt a 92 százalékos (!) utasszámcsökkenés bizonyítja. Másrészt a Flightradar24.com kameráin szeptember eleje óta drasztikus forgalomcsökkenés figyelhető meg. Ezt a társaságok is megerősítik.

A helyzet világviszonylatban Európában a legrosszabb. 2020-ban eddig 6 millió járat esett ki, időarányos összehasonlításban a tavalyi forgalom 55 százaléka. Hiába a kontinens kormányainak összesen 120 milliárd eurós támogatása. A társaságok 84 milliárdos, minden nappal növekvő adóssághegyet görgetnek magukkal.

A repülőjáratok radarképe 2020 09.28-án valamivel 11 óra előtt a Flightradar24.com felületén

További elbocsátások

A helyzet rosszabb, mint ahogy az élet és a gazdaság nyár elejei lassú újra indulásakor a társaságok és a szakértők prognosztizálták. Európa legnagyobb légitársasága, a Lufthansa szeptember elején 100-ról 150-re emelte a tartósan a földön maradó gépei számát. Egyúttal tájékoztatta a szakszervezetet, hogy nem lesz elegendő 22 ezer munkahelyet leépíteni. Mások is további elbocsátásokkal fenyegetnek. A válság eleje óta leépített 400 ezer munkahely ellenére is sok légiközlekedési dolgozó van munka nélkül a ’kapukon belül’.

A IATA a kormányzati lobbi mellett a ’slot’ szabályok lazításával próbál segíteni tagjain. A társaságokoknak 2021 márciusáig nem veszítik el azokat a leszállási jogaikat, amelyeket éves átlagban legalább 80 százalékban nem használnak ki.

Máshol már látszik a fény az alagút végén?

Az USA-ban nagyobb számban térnek vissza a légiutasok. A nagy társaságok mégis újabb 25 milliárd USD segélyt kértek Trump elnöktől egy szeptember közepi válságmegbeszélésen. Csak így tartják lehetségesnek további 30 ezer munkahely leépítésének elkerülését.

Bizakodásra csak a kínai légiközlekedési vállalatoknak van okuk. A belföldi utasszám jelentős és tartós növekszik. A harmadik negyedévet a vállalatok többsége már nullára fogja kihozni.

A válság találékonnyá tesz

Több társaság innovatív szolgáltatásokkal próbálja visszacsábítani az utasokat. Az ausztrál Qantas, a Singapore Airlines és a tajvani Eva utakat kínál a ’semmibe’ (’flighat to nowehr’): Az utas nem tudja az extrém olcsó jegy megvasalásakor, hova fog repülni. A társaság a legrosszabbul kihasznált gépére ülteti fel. Tehát eggyel több fizető utas lesz. Kicsit csökken a veszteség. Más társaságoknál az utasok maguk választhatják ki melyik étteremből szeretnék a repülőn felszolgált fogásokat. A légitársaság megrendeli azokat. A fellendülésben belátható időn belüli nem bízó cégek házhozszállításra specializálódott éttermeknek árulják klasszikus fedélzeti tálcáikat. A kereslet állítólag egész nagy.

Qantas ötlet – út sehová

Sok légitársaság igyekszik a fölöslegessé vált gépei közül a régebbeiktől megszabadulni. Ezzel mélybe taszították a használt gépek piaci árát. Emelkedik viszont a parkolóhelyek bérlési költség. A repterek repülőgép parkolói és használaton kívüli kifutópályái már telitettek. Egyre kevesebb a hely a világvégi, tipikusan amerikai sivatagokban található parkolókban is. Korábban ezekben tartották a társaságok leselejtezett, eladásra, szétbontásra váró gépeiket.

 

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

AUTRESZ: kevesen ismerik, pedig nagy segítség a céges adótartozás rendezésére. Mutatjuk hogyan.

Dr. Pokó DiánaAzt már sokan tudják, hogy a gazdasági...

Nem lett követeléskezelési törvény, Magyarországnak is lesz EU-s kötelezettségszegési bírság

Az Európai Bizottság az Európai Unió Bírósága előtt keresetet...

Minden, amit az utasoknak tudniuk kell: A Ryanair 2025-ös szabályváltozása

A papírmentes beszállástól a poggyászkorlátozásig - Készüljön fel az...

A Honda és a Nissan összeolvadási tárgyalásokat folytat

A Honda és a Nissan állítólag feltáró jellegű tárgyalásokat...

Hírek

Az alkoholmentes sör egyre népszerűbb az EU-ban: De vajon megelőzi-e a hagyományos sört?

Az alkoholmentes sör egyre népszerűbb az EU-ban: De vajon...

A diktatúra habzó bája: nyugati mintájú söröző nyílt Észak-Koreában

Észak-Korea egy vadonatúj, nyugati stílusú sörözőt reklámoz fővárosában, de...

Rárepültek a gyanútlan Wizz Air utasokra

Adathalász e-mailben árulnak 10 eurós Wizz Air kupont a...

Erősödött csütörtök reggelre a forint

A februári kezdéshez képest a forint 1,6 százalékkal erősödött az euróval, valamint 2,3 százalékkal a dollárral és a svájci frankkal szemben.

Erősödött a forint szerdán

Erősödött kissé a forint szerdán a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon.

Vegyesen mozgott a forint kedd reggel

Az eurót 1,0305 dolláron jegyezték kedden reggel, alacsonyabban a hétfő esti 1,0313 dollárnál.

Gyengült a forint hétfő reggel

Az euró 1,0315 dollárt ért hétfő reggel a péntek esti 1,0326 dollár után.

Devizapiac – Erősödött kissé péntek reggelre a forint

Erősödött kissé a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben péntek reggelre az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Gazdaság

Az adóelőlegből is igénybe vehető az szja-kedvezmény

Nyomtatásra, irattárolásra sincs szükség, mert a nyilatkozatot az adóhivatal automatikusan továbbítja az abban megjelölt munkáltatónak, kifizetőnek.

Az alapvető élelmiszerek árának csökkentéséért lép a GVH

A nemzeti versenyhatóság álláspontja szerint az érdekképviseleti szervezetek által rendszeresen kiadott áremelési közlemények sérthetik a tisztességes piaci versenyt és fokozzák az inflációs nyomást.

Itt az első kamatforduló, utalják a csúcshozamot az inflációkövető állampapírokra

A PMÁP-ot az államkincstár 99 százalékos árfolyamon váltja vissza, de ez az egy százaléknyi veszteség is bőven megéri, hiszen a többi lakossági állampapír közül a legalacsonyabb kamatú is 5,5 százalékot fizet

Megvan az új PMÁP kamat, kezdődhet a nagy állampapírcsata

Az idei PMÁP-lejáratokról és kamatfizetésekről már tavaly megkezdték az egyeztetést az ügyfelekkel, hogy fel tudjanak készülni, mi legyen a pénzükkel, amikor érkeznek a kifizetések.