A Facebook 2020-ra tervezi saját digitális pénzének, a Librának világhódító útjára indítását. Legalábbis egyes lapokban megjelent írások azt sugallják, hogy új globális kripto világpénzről van szó, amely tulajdonosa pedig mint értékőr átveheti a világbanjának szerepét.
Az új kriptovaluta a Calibra nevű digitális pénztárca-rendszerben lesz elérhető és tárolható, önálló alkalmazásként, a facebooktól elkülönítve működve, a kriptopénz természetesen elérhető lesz a Facebook Messenger és a WhatsApp igénybevételével is. Az vagyis az ígéret szerint a Facebook külön leányvállalatot hozott létre, amely a szolgáltatásokat kezeli. és amelyik nem cseréli ki a szociális médiával a hozzá befutó adatokat.
A működési mechanizmus
A terv szerint a Librát a felhasználók megvásárolhatják és hozzáadhatják az összeget digitális pénztárcájukhoz. Hasonlóan a kínai alkalmazáshoz, a WeChat-hez, amely integrált fizetéssel rendelkezik, a Libra integrálódik a Facebook Messengerbe és a WhatsApp-ba, ami lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy üzeneteket és immár “pénzt” is küldjenek és fogadjanak.
Az emberek képesek lesznek pénzt küldeni a mai, költséges módszerek ée hálózatok helyett „szinte költség nélkül” pénzt utalni. A Facebook szóhasználata arra utal, hogy minimális jutalékot azért a Libra továbbításért is felszámolnak, tehát lesz a tranzakciónak Libra ára.
A cég azt tervezi, hogy a Libra használható lesz offline fizetésekre is, mint például számlák kiegyenlítésére vagy különféle áruk megvásárlására.
Neves cégek állnak a Libra mögé
A valutát a Visa és a Mastercard is támogatja, valamint az olyan cégek, mint például az Uber, a Spotify és az eBay, ami azt jelenti, hogy a jövőben valószínűleg ezek a szolgáltatók elfogadják majd a Librát fizető eszközként.
A Libra saját blokk-láncára épül, amely voltaképpen egy decentralizált adatbázis, amely az ügyletek történetét rögzíti.
A futó szoftver nyílt forráskódú lesz, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy mások új alkalmazásokat építhetnek, amelyek a valutát használják, és bármilyen eszközön futtatják őket.
Mégis kinek jó ez?
A Libra egy új üzleti modellt jelent a Facebook számára – számol be írásában – newscientist.com a nagy tervekről.
A Libra használatának egyszerűsége Facebookon belüli alkalmazásokban történő fizetésekhez nagyobb elkötelezettséget eredményezhet, idézi a lap Catherine Mulligant, a londoni Imperial College tanárát.
A Facebook azt állítja, hogy a pénznem célja, hogy pénzügyi szolgáltatásokat nyújtson a bankszámlákkal nem rendelkező embereknek – a becslések szerint 1,7 milliárd felnőttről van szó. Telefonjuk van, de bankkártyájuk nincs.
„A kriptovaluta használata lehetővé teszi, hogy kiszolgálhassa azokat akik nem is akarnak bankkártyát” – mondja Mulligan.
Bizalmi kérdés
„Nagyon aggódnék, hogy a Facebook válik a sebezhető helyzetekben élő emberek bankjává” – mondja Mulligan, a magánéletre vonatkozó aggodalmakra tekintettel a cég adatainak kezelésével kapcsolatos gyenge eredményei miatt.
A Facebook azt mondta, hogy a fiók adatait nem osztják meg harmadik féllel hirdetési célokra „hogy az emberek biztonságban maradjanak, megfeleljenek a törvényeknek, és alapvető funkciókat biztosítsanak a Calibra-t használóknak.”
Hogyan különbözik a többi kriptovalutától a Libra?
A kriptovaluta digitális pénz, decentralizált formában, a hagyományos valutával ellentétben az egyes szervezetek, például egy központi bank nem irányítják őket. Ugyanakkor még nem világos, hogy a Libra alapító szervezeteinek milyen fokú szerep, irányítás és felelősség jut a Libra és a Calibra esetében.
A legismertebb ilyen valuta, a Bitcoin. A Bitcoinnal ellentétben a Librát reáleszközök tartaléka fedezi majd, így a valuta értéke valamilyen értékhez kapcsolódik, nem pedig a kereslet vagy a hiány mozgatja.
A Libra bankbetéteket és az államkötvényeket pedig több nemzetközi valutában őrzik majd. A tartalékot Genfben, Svájcban székhellyel rendelkező nonprofit szervezet kezeli.
Libra nem a Facebook első vállalata a virtuális pénznemekben. 2009-ben elindította a rövid élettartamú Facebook-krediteket, amelyek lehetővé tették a felhasználóknak, hogy vásároljanak a Facebook-on tárolt játékokban és alkalmazásokban.