Kezdőlap Zöld üzlet Mégsem tarolnak a villanyautók? Itt az e-autók alternatívája, a szintetikus e-benzin
No menu items!

Mégsem tarolnak a villanyautók? Itt az e-autók alternatívája, a szintetikus e-benzin

Dr. Zöldy Máté, a (BME) Innovatív Járműtechnológiák Kutatócsoportjának vezetője

Az európai autózás korábban elrendeltnek tekintett jövőképét nagyban átalakíthatja, hogy 2035-től az Európai Unióban mégsem csak elektromos hajtású személyautókat lehet majd forgalomba hozni. A hagyományos, belső égésű autók is piacra kerülhetnek, ha abban klímasemleges üzemanyagot használnak. Dr. Zöldy Máté, a (BME) Innovatív Járműtechnológiák Kutatócsoportjának vezetője ezzel kapcsolatban kifejtette: a technológia alapja már rendelkezésre áll, de a végleges e-benzin 5-8 év múlva várható.

– Ön szerint mikorra várható, hogy a szintetikus üzemanyag, mint klímasemleges, környezetbarát e-benzin, e-fuel, a minőséget és gyártható mennyiséget tekintve is reális alternatívát nyújt az autósoknak?

– Optimális esetben 5-8 év alatt is bekövetkezhet a szintetikus, vagy intelligens üzemanyag térnyerése, ha arra úgy tekintünk, mint egy keverőkomponensre. Ez éppen úgy következhet be, ahogy egykoron a hagyományos üzemanyagok mellé bekeverhető bioüzemanyagok alkalmazása is elkezdődött: akkor a növényi eredetű bioetanol először adalékanyagként került a benzinbe, majd ezt követően – ahogy például Brazíliában – volt, ahol a benzint helyettesítő termékké is vált.

Az 5-8 évet arra értem, hogy néhány esztendő mindenképpen kell a technológia tökéletesítéséhez, utána pedig még kell néhány év ahhoz, hogy a szintetikus e-benzint, e-fuelt előállító üzemek megépüljenek. Az már egy izgalmas kérdés, hogy azt követően, globálisan milyen szerepe lesz az ennek a környezetbarát alternatív üzemanyagnak, mert miközben Európában hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy az egész világ olyan, mint az öreg kontinensen, a világ nagyobb része valójában egészen másként működik. Angolának például rengeteg kőolaja van, de nincs kőolajfinomítója, így az olajat a szomszéd országba viszik finomítani és onnan kerül vissza a kész termék. Pozitívabb példa Brazília, ahol ügyesen játszanak a cukor és a benzin piaci világpiaci árának alakulásával: annak megfelelően cukorként adják el a cukornádat, vagy benzin helyettesítő alkoholt, bioetanolt készítenek belőle. De annak ellenére, hogy a bioetanol okozta üvegház hatású szén-dioxid kibocsátás jóval kevsebb mint a benzin esetében, például Európában olyan értékes termőföldeket kellene feláldozni a bioetanol előállításához szükséges magas cukortartalmú „energianövények” – mint például a cukornád, a cukorrépa –  termesztéséhez, ami már csak moráletikai oldalról is kivitelezhetetlen.

– Visszatérve a szintetikus üzemanyagra: ez az intelligens e-fuel akkor első körben üzemanyag adalék lenne és később válna önálló üzemanyaggá?

– Én a bevezetésnek azt a logikáját tudom elképzelni, hogy első körben ezt a hagyományos üzemanyagok keverőkomponenseként használják majd. Nem mellékesen már van olyan olajtársaság, ahol szintetikus üzemanyagot, nagyon kis mennyiségben, de most is kevernek a hagyományos üzemanyaghoz. Az egyik magyarországi üzemanyag-forgalmazó például Malajziából hoz szintetikus üzemanyagkomponenst és azt keveri a prémium gázolajához. De annak ellenére, hogy ez is szintetikus üzemanyag, nem nevezhető klímasemlegesnek, mert földgázból állítják elő. Ahhoz, hogy egy üzemanyag fenntartható e-benzin, e-fuel legyen azt megújuló alapanyagból kel előállítani.

A lényeg azonban az, hogy a szintetikus üzemanyag előállítási módja már egy régóta létező technológia. Ez az úgynevezett Fischer-Tropsch eljárás, amit még 1920-ban fejlesztettek ki Németországban és már a második világháborúban is alkalmazták, hogy akkor működjenek a harcjárművek, amikor a hagyományos kőolajszármazékok esetleg nem állnak rendelkezésre. Ez az úgynevezett XtL technológia, amivel szinte bármiből folyékony üzemanyagot lehet előállítani. A klímasemleges e-benzin és e-gázolaj esetében a fő kérdés az, hogy az alapanyag oldalt hogyan lehet úgy megoldani, hogy az megújuló energiaforrásból származzon és emellett az előállítás folyamata végül rentábilis legyen.

– Önök a BME-n is foglalkoznak ezzel a technológiával. Mi tekinthető most a legígéretesebb e-benzin előállítási alapanyagnak?

– A mi kompetenciánk az alkalmazástechnikára fókuszál. Ennek kapcsán dolgozunk együtt a partner autógyárakkal és üzemanyag fejlesztőkkel, amiben az is közrejátszik hogy korábban én üzemanyagfejlesztőként dolgoztam az olajiparban. Így gyakorlati visszajelzéseket tudunk adni a gyártóknak, például arra, hogy miként érdemes az üzemanyagok összetételét megváltoztatni ahhoz, hogy amikor azok a belső égésű motorokban elégnek, a lehető legkisebb környezetterhelés és a legkisebb fogyasztás mellett a legnagyobb teljesítményt biztosítsák az üzemeltetőnek.

– Mi lehet az az alapanyag, ami a legolcsóbban és a legnagyobb mennyiségben rendelkezésre áll at e-benzin előállításához?

– Ha én szabadon választhatnék az alapanyagok közül, egyértelműen a hulladék alapanyagokat részesíteném előnyben, amivel egyszerre két problémát lehetne megoldani: egyrészt elkezdhetnénk felszámolni azt az óriási mennyiségű hulladékot, amit az emberiség termel, másrészt olyan üzemanyagot tudnánk előállítani, ami a legkevésbé környezetkárosító. Ez már csak azért is jó megoldás lenne, mert jelenleg még a villanyautózás kapcsán is vannak kérdőjelek. Például az, hogy a ma használt elektromos áram nagyrésze nem fenntartható forrásból ered, ami pedig megújuló energiából származik, annak a hosszabb távú tárolási formája még mindig nem megoldott. Arról nem beszélve, hogy az elektromos autózás a jelenlegi technikai színvonalon csak a közlekedés energiaigényének kis részét képes biztosítani.

– Ha a tökéletes e-üzemanyag megszületik, akkor az a mai autókban is használható lesz?

– A fejlesztés egyik kulcsa természetesen az, hogy ha az új e-üzemanyagot kifejlesztik, ahhoz nem kell új motort fejleszteni, hanem az olyan lesz, amit adalékként, vagy önállóan, a globálisan ma üzemelő több mint egymilliárd gépjárműben is fel lehet majd használni. Amihez természetesen a jelenleg már meglévő üzemanyagtöltő hálózatot is lehet majd használni.

– Mennyire látszik ezzel kapcsolatban az autógyártók érdeklődése és hogy halad a kutató-fejlesztő munka?

– Nekünk a németországi autógyártókkal és fejlesztőintézetekkel van intenzív munkakapcsolatunk és azt látjuk, hogy ott, a mostanában kiírt technológiai fejlesztési pályázatoknál kifejezetten vörös posztónak számít a hagyományos motorokra vonatkozó bármilyen technológiai fejlesztés. Mivel ezek a pályázatok egy-két év múlva fejeződnek be, utána várható, hogy az e-benzin fejlesztése is felkerül a támogatást élvező pályázatok listájára. Ugyanakkor természetesen most is zajlanak fejlesztések és más kutatóintézetek mellett mi is dolgozunk ezen a témán. Ezért mondtam az elején azt, hogy 2-3 évvel számolok, mire az első ígéretes eredmények megszületnek és utána kell ipari szintre emelni az e-benzin ügyét és megépíteni az előállításához szükséges üzemeket.

Érsek M. Zoltán

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Az MFB 2,7 milliárd forint nyereséget könyvelt el az első hat hónapban

A bank saját tőkéjének értéke a fél év végén 634,778 milliárd forintot tett ki, alig változott az év végi 635,555 milliárd forinthoz képest.

4 millió 712 ezer volt a foglalkoztatottak száma, a munkanélküliségi ráta 4,3 százalék

A munkanélküliek száma 211 ezer fő, a munkanélküliségi ráta 4,3 százalék volt - jelentette csütörtökön a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

Első emléktábla a Palatinus strandon

Budapesten a nyár és kikapcsolódás egyik fő helyszíne a Margit-sziget és különösen a fővárosiak közkedvelt Palatinus fürdője. A strand, amely gyerekek, felnőttek és persze családok számára sok-sok emlék kedves helye. A Győri család is hosszú éveken át nyaralt itt, és ezt emléktáblával örökítették meg – így emlékezve édesapjukra, a Palán töltött időkre és a mára legendássá vált pingpongcsatákra. A Palatinus első emléktábláját 2025. augusztus 23-án avatták fel a Margaréta-medence hangulatos padjánál a Győri család körében.

Bringával filmfesztiválra-Bécs kerékpáros kihívása a klímavédelem jegyében

A bécsi Városháza előtti filmfesztiválon idén is nagy sikerrel zajlott a kerékpáros kihívás, amely játékos formában ösztönözte a lakosságot a fenntartható közlekedésre.
Hirdetés

Hírek

Az MFB 2,7 milliárd forint nyereséget könyvelt el az első hat hónapban

A bank saját tőkéjének értéke a fél év végén 634,778 milliárd forintot tett ki, alig változott az év végi 635,555 milliárd forinthoz képest.

4 millió 712 ezer volt a foglalkoztatottak száma, a munkanélküliségi ráta 4,3 százalék

A munkanélküliek száma 211 ezer fő, a munkanélküliségi ráta 4,3 százalék volt - jelentette csütörtökön a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

Első emléktábla a Palatinus strandon

Budapesten a nyár és kikapcsolódás egyik fő helyszíne a Margit-sziget és különösen a fővárosiak közkedvelt Palatinus fürdője. A strand, amely gyerekek, felnőttek és persze családok számára sok-sok emlék kedves helye. A Győri család is hosszú éveken át nyaralt itt, és ezt emléktáblával örökítették meg – így emlékezve édesapjukra, a Palán töltött időkre és a mára legendássá vált pingpongcsatákra. A Palatinus első emléktábláját 2025. augusztus 23-án avatták fel a Margaréta-medence hangulatos padjánál a Győri család körében.

Határokon átívelő televíziós együttműködés támogatja a természetvédelmi ismeretterjesztést

A természetvédelem nem örökölhető, tenni kell érte, hogy az emberek felismerjék, ezért is példaértékű Kecskeméti TV és a Pannon TV természetvédelmi célú magazinsorozata, amely az elmúlt másfél évben több mint 80 millió forint európai uniós támogatással valósulhatott meg az Interreg-IPA Magyarország-Szerbia Határon Átnyúló Együttműködési Program részeként.

A fővárosban lassan csak egyetlen szobára elég a mediánbér

Egy év alatt közel 10 százalékkal nőtt a magyarországi bruttó átlagkereset – derült ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) jelentéséből. A bruttó átlagbér 2025 júniusában 704 400 forint volt a KSH szerint, míg a nettó átlagkereset 484 200 forint volt ugyanebben az időszakban. A nettó keresetek mediánértéke 395 ezer forint volt júniusban. A Bank360 szakértői megvizsgálták, mekkora hitel felvételére elegendők a mostani bérek, illetve ezek alapján azt is megnézték, mekkora ingatlanok megvásárlására adnak ezek lehetőséget.

Nyereséges volt a Rába, de csökkent az árbevétele

A Rába Járműipari Holding Nyrt. árbevétele 8,2 százalékkal 28,822 milliárd forintra csökkent az idei év első hat hónapjában az előző év azonos időszakához képest

Mennyi az önkéntes nyugdíjpénztárak vagyona? 2314,3 milliárd forint

A vagyon legnagyobb hányada változatlanul magyar állampapírban található.

Továbbra is együttműködik az Ökumenikus Segélyszervezet és a Porsche Hungária

Újabb két évre hosszabbította meg stratégiai együttműködését az Ökumenikus Segélyszervezet és a Porsche Hungária Kft., a cég három újabb személyautót biztosít a karitatív munkához.
Hirdetés

Gazdaság

Az egészségpénztár is segítheti az iskolakezdést

A szolgáltatás mostantól az éven belül bármikor igényelhető, megszűnt az a szabály, hogy a vásárlási számlát csak a tanév kezdete előtt, illetve a vége után legfeljebb 15 nappal állíttathatták ki.

Bővül a Magyar Államkincstár online állampapír-értékesítése

Új, azonnali és biztonságos fizetési lehetőséggel bővül a Magyar Államkincstár online értékesítési rendszere: a WebKincstárban és a MobilKincstárban mostantól QVIK fizetéssel is vásárolhatnak állampapírt az ügyfelek.

Kamatdöntés – Egyhangúlag szavazott az alapkamatról az MNB Monetáris Tanácsa júliusban

A július 22.-i döntés alapján a jegybanki alapkamat 6,50 százalék maradt.

A nyári uborkaszezon a legjobb időszak a dubaji ingatlanvásárlásra a magyar szakértő szerint

Töretlenül növekszik a magyarok érdeklődése a dubaji ingatlanok iránt, egyes cégek évről évre hússzoros növekedést is tapasztalnak a keresletben.