Kezdőlap Hírek Münchenben élni, autó nélkül - A bicikli csak hétköznap elég?
No menu items!

Münchenben élni, autó nélkül – A bicikli csak hétköznap elég?

Sok hely lett hirtelen – biciklik parkoltak autók helyett

Egy müncheni kísérlet keretében nyolc háztartás – 15 résztvevő személy – egy hónapra lemondott az autóról. Cserébe 300 eurós mobilitási utalványt kaptak. 

Biciklivel az autók városában

Münchenben 1.000 lakosra 524 gépjármű jut. Magyarországon 338 , Berlinben csak 328. Az 530.000 regisztrált autó harmadát csak ritkán használják. Ezért a szociáldemokrata-zöld városvezetés meggyőződése, hogy sok müncheninek valójában nem lenne szüksége saját kocsira. A bajor fővárost irányító koalíció meg akarta erősíteni hipotézisét, mely szerint sok müncheni lemondana a saját kocsiról a jobb levegő, egy élhető város kedvéért. A városházán kiszámolták, hogy ha harmadával csökkenne az autók száma, 250 focipályányi terület szabadulna fel a városban, amelyen most autók parkolnak.

A kísérlet augusztus és szeptember közepe között zajlott Németország harmadik legnagyobb városában. A lebonyolító team a városháza munkatársaiból, gazdasági szakértőkből, tudósokból és start-up vállalkozókból állt. A 8 résztvevő család egy 300 eurós mobilitási utalványért cserébe egy hónapra lemondott a saját kocsiról. Ez körülbelül megfelel annak az összegnek, amennyibe egy autó fenntartása kerül havonta a münchenieknek. A pénzből a 15 érintett személy tömegközlekedési jegyet és bérletet vehetett a helyi és a távolsági tömegközlekedésre, valamint biciklit, e-rollert bérelhetett és carshering szolgáltatást vehetett igénybe. A kísérlet idejére egy városszéli lerakatba szállították a kocsijukat, így felszabadultak a parkolóhelyeik a két belvárosi utcában, ahol a nyolc család él.

A bicikli praktikus, a vonatok zsúfoltak, a carshering drága

A lebonyolítok elsőként a 8 autó által elfoglalt parkolásra kijelölt közterületen közösségi kiskerteket, bicikliparkolót és e-roller töltőállomást alakítottak ki. Ezt a felmérések szerint a környéken lakók nagy elégedettséggel nyugtázták és hamar használatba is vették az új eszközöket.

Hely kerékpároknak, e-robogóknak és gyalogosoknak: A projektben az úttest játéktérré vált. A “kiterjesztett valóság” azt szimulálta, mire lehetne még felhasználni a közterületet – ha csak az autókat távolítanák el. Szimuláció: UnternehmerTUM / Digital Hub Mobility

A családok átlagosan csak 200 eurónyi utalványt használtak fel a rendelkezésre álló 300 eurónyiból, mert a saját bicikli lett a legfontosabb közlekedési eszközük. A többség két keréken járt munkába és bevásárolni is.

A kutatók számára fontos kérdés volt, nehézséget okoz-e a hét végi nagybevásárlás, a kisebb kirándulás és a nyaralás megszervezése saját autó nélkül. Ezeket a városi tömegközlekedés, a vasút és carshering igénybevételével oldották meg a résztvevők. Elégedetlenség csak ekkor merült fel a saját autó hiánya miatt. Hétvégén zsúfoltak a vonatok, a bérautók pedig túl drágák – panaszolták a résztvevők.

„Minden ajánlás meg fogunk valósítani!”

Az autómentes élet több előnnyel, mint hátránnyal járt! – szűrték le többen tanulságként. A beszámoló szerint ezt mutatja, hogy a nyolcból három végleg lemondott a saját autóról. Ez még a lebonyolítókat is meglepte.

Sikeres kísérlet: a kommunikáció és a találkozások az utcán zajlottak. Kép/Fotó: UnternehmerTUM / Digital Hub Mobility)

A projektet szervezői több következtetést is levont a kísérletből. „A team minden ajánlását meg fogjuk valósítani. Hiszem, hogy ennek köszönhetően müncheniek ezrei fog lemondani a saját kocsiról” – mondta a kísérletet értékelő sajtótájékoztatóján Dieter Reiter, München szociáldemokrata

Dieter Reiter polgármester

polgármestere. A lebonyolítók javaslatai a következők:

 

  • Hétvégén növelni kell a vonatok sűrűségét!
  • Menetrend szerinti buszjáratokat kell indítani szombat-vasárnap a kedvelt München környéki kirándulóhelyekre!(Ezek jelenleg szinte teljesen hiányoznak. Németországban a helyközi tömegközlekedésben alig van a vasútnak alternatívája.)
  • Több közösségi kiskertet, bicikliparkolót és e-roller töltőállomást kell kialakítani!
  • Növelni kell a carshering kínálatot! Különösen a nagyobb autókból van kevés. Aki nem indul időben, a hétvégén könnyen megfelelő méretű autó nélkül marad. Ezen azonban csak a magánszolgáltatók változtathatnak.

    A shoppingolás ma Kép/forrás: cdnmunchen.de

 

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Vidéken is mindenhová elvisszük a nagy sebességű internetet

A 85 milliárd forintos Gigabit Magyarország Programmal minden lakott területen hozzáférhetővé teszik a gigabitképes internetet és az 5G mobilkapcsolatot - közölte az Energiaügyi Minisztérium (EM) infokommunikációért felelős államtitkára Facebook-bejegyzésében.

SZÉP-kártya nyáron is kiemelten támogatta a családok pihenését

A SZÉP-kártya nyáron is kiemelten támogatta a családok pihenését: augusztusban 5,5 százalékkal költöttek többet a kártyabirtokosok, mint egy évvel korábban - közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM).

Mostantól már működő BMW gyárunk is van

Megnyitották a BMW Group legújabb, leginnovatívabb gyártóüzemét Debrecenben. A...

Máltai szeretetszolgálat: másfél év alatt száz szociális bérlakásba költöztek be rászoruló családok

Másfél év alatt száz szociális bérlakásba költöztetett rászoruló családokat a Magyar Máltai Szeretetszolgálat, amely a felzárkózó településeken élő, hátrányos helyzetű családok számára nyílt pályázaton teszi elérhetővé, hogy modern, egészséges és tágas otthonok bérlői legyenek - közölte a karitatív szervezet.
Hirdetés

Hírek

SZÉP-kártya nyáron is kiemelten támogatta a családok pihenését

A SZÉP-kártya nyáron is kiemelten támogatta a családok pihenését: augusztusban 5,5 százalékkal költöttek többet a kártyabirtokosok, mint egy évvel korábban - közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM).

Máltai szeretetszolgálat: másfél év alatt száz szociális bérlakásba költöztek be rászoruló családok

Másfél év alatt száz szociális bérlakásba költöztetett rászoruló családokat a Magyar Máltai Szeretetszolgálat, amely a felzárkózó településeken élő, hátrányos helyzetű családok számára nyílt pályázaton teszi elérhetővé, hogy modern, egészséges és tágas otthonok bérlői legyenek - közölte a karitatív szervezet.

KSH: augusztusban a vendégek száma 5,2, a vendégéjszakáké 3,1 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit

2025 augusztusában a turisztikai (kereskedelmi, magán- és egyéb) szálláshelyeken közel 2,8 millió vendég 7,3 millió vendégéjszakát töltött el. A vendégek száma 5,2, a vendégéjszakáké 3,1 százalékkal több volt az egy évvel korábbinál.

NKFH: taxikat, szórakozóhelyeket és vendéglátóhelyeket ellenőrzött a fogyasztóvédelmi hatóság

Taxikat, szórakozóhelyeket és vendéglátóhelyeket ellenőrzött a fogyasztóvédelmi hatóság, a folyamatos ellenőrzések hatására a kifogásolt kereskedői gyakorlatok aránya évről-évre csökken.

Kiemelten kedvező befektetési lehetőséget kínál a kincstár az önkormányzatoknak

Október 1-jétől az önkormányzatok új, versenyképes, a jegybanki alapkamattal megegyező havi kamatozású állampapírba, az új Önkormányzati Magyar Államkötvénybe (ÖMÁK) tudják fektetni szabad forrásaikat. A kizárólag a Kincstárban vásárolható ÖMÁK előnye, hogy a befektetett pénzt nem szükséges hosszú távra lekötni, az összeg bármikor könnyen hozzáférhető a felhalmozott kamattal együtt.

Fiatalok tízezrei adósodtak el 2025 első felében – több százan máris bajba kerültek

A munkáshitelek rövid időn belül megugró aránya a késedelmes állományon belül azt sejteti, hogy a konstrukció sérülékeny ügyfélkört vonz, így a gyors felfutás mellett gyorsan a törlesztési nehézségek válhatnak a legfőbb problémává.

A Fradi az EL-ben, a magyarok vagyona a maximum a BL selejtezőben játszik

A Blochamps Capital friss adatai szerint a hazai privátbanki ügyfélkörnek bő 11.000 milliárd forintnyi vagyonát kezeli a pénzügyi szektor.

NIS2: A magyar cégek többsége lemaradt a felkészülésben

Lesújtó képet fest a hazai vállalkozások felkészültsége a NIS2 irányelv teljes körű alkalmazására nézve.
Hirdetés

Gazdaság

Fiatalok tízezrei adósodtak el 2025 első felében – több százan máris bajba kerültek

A munkáshitelek rövid időn belül megugró aránya a késedelmes állományon belül azt sejteti, hogy a konstrukció sérülékeny ügyfélkört vonz, így a gyors felfutás mellett gyorsan a törlesztési nehézségek válhatnak a legfőbb problémává.

A kockázatkezelés nem játék, de tanulhat a sakkból – öt párhuzam a tábla és a tőkepiacok között

A 2008-as pénzügyi válság óta a kockázatkezelés a banki működés egyik legfontosabb területévé vált. Ma már nemcsak arról szól, hogy egy intézmény megfeleljen a szabályozói elvárásoknak, hanem arról is, hogy előre felkészüljön szélsőséges forgatókönyvekre és biztosítsa a pénzügyi szektor hosszú távú stabilitását.

Devizapiac – Erősödött a forint reggel

Erősödött a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben péntek reggel az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Nézzük a jó oldalát – Van, amiben Mészáros Lőrinc rávert Elon Muskra

Elon Musk vagyona ma már kontinensek leggazdagabbjainak elitjét utasítja maga mögé – mutat rá Karagich István, a Blochamps Capital ügyvezető igazgatója. Musk 342 milliárd dollárja több, mint Afrika és Óceánia 10 országának leggazdagabb vállalkozójának együttes vagyona. Ám egy dologban meg kell hajolnia Mészáros Lőrinc előtt: a magyar top-milliárdos vagyona 10 év alatt 150-szeresére ugrott, miközben Musk, csak 38-szorosára növelte pénzét. Igaz, Mészáros vagyona európai viszonylatban még így is a középmezőnyben marad.