Németországban az energiaárak zuhanása és az általános forgalmi adó kulcsainak mérséklése miatt tovább csökkentek a fogyasztói árak novemberben.
A német szövetségi statisztikai hivatal (Destatis) előzetes adatai szerint az egy évvel korábbihoz képest 0,3 százalékkal csökkentek a fogyasztói árak novemberben. Elemzők 0,1 százalékos visszaesésre számítottak az októberi 0,2 százalékos csökkenés után.
Már a harmadik egymást követő hónapban csökkentek az árak éves összevetésben, és a novemberinél nagyobb mértékű csökkenést utoljára 2015 januárjában mértek, akkor 0,4 százalékosat.
Éves összevetésben az árucikkek 1,8 százalékkal lettek olcsóbbak, a szolgáltatások viszont 1,1 százalékkal drágultak novemberben. A háztartási energia és az üzemanyagok ára 7,7 százalékkal zuhant az egy évvel ezelőttihez képest.
Az előző hónaphoz képest 0,8 százalékkal estek a fogyasztói árak novemberben, ez 12 havi mélypont. Elemzők 0,7 százalékos csökkenésre számítottak, az októberi 0,1 százalékos emelkedés után.
A Destatis arra figyelmeztetett, hogy az inflációs ráták alakulására más egyéb tényezők mellett hatással volt az általános forgalmi adó (áfa) csökkentése.
A koronavírus-járvány súlyos gazdasági csapásait ellensúlyozandó július 1-jétől az év végéig 19 százalékról 16 százalékra mérsékelték az áfát Németországban, a kedvezményes áfakulcsot pedig 7 százalékról 5 százalékra.
Az uniós harmonizált fogyasztói árindex (HICP) 0,7 százalékkal csökkent az előző év novemberéhez képest, ami a számítások kezdete, 1995 óta a legalacsonyabb érték. Elemzők az októberivel megegyező értéket, 0,5 százalékos csökkenést vártak.
Havi összevetésben 1,0 százalékkal mérséklődött a mutató, miközben elemzők 0,8 százalékos csökkenésre számítottak az előző havi stagnálás után. Utoljára 2019 januárjában volt ilyen erős a csökkenés havi összevetésű üteme.
Az euróövezet legnagyobb gazdaságának az inflációs adatait nagy figyelem övezi, mert erős hatást gyakorol az Európai Központi Bank (EKB) monetáris politikájára.
Az EKB elsődleges célja az árstabilitás fenntartása, ennek jegyében arra törekszik, hogy az éves harmonizált fogyasztóiár-index középtávon 2 százalék alatt, ám ahhoz közeli értéken maradjon.