Kezdőlap Hírek Olaszország. Csodaalagút Szicíliába - COVID-segélyalapból
No menu items!

Olaszország. Csodaalagút Szicíliába – COVID-segélyalapból

150 éve téma a gyorsabb összeköttetés megteremtése a legnagyobb olasz sziget és a szárazföld között. Eddig hídban gondolkoztak. Az új terv szerint alagút készülne 290 méterrel a tengerszint alatt. A kormány támogatja az ötletet.

Híd helyett alagút

„Zseniális ötlet!” „Mérnöki bravúr!” – áradozott az olasz miniszterelnök, Giuseppe Conte a tervek megismerése után. Az EU COVID-segélyalapjából érkező forrásokat akarja használni a megvalósításhoz. A politikus abban is egyetért az ötletgazdával, hogy a ’víz alatti híd’ megoldaná a szél problémáját, amely egy igazi híd stabilitását komolyan veszélyeztetné.

A tervező Giovanni Saccá, egy 68 éves villamosmérnök. Pályája nagy részét az Olasz Államvasutaknál töltötte. Jelző és elektronikus irányítási rendszerek tervezésével foglalkozott. Nagy tapasztalata van ezek alagutakban történő kiépítésében, de tunelt, hidat vagy felüljárót még sosem tervezett. Szívügye a szicíliai átkelő. Pályája megkoronázásnak tekinti. Az is motiválja, hogy Messinában született. A szicíliai városban érnék el a korábban tervezett hidak és az alagút is a Földközi-tenger legnagyobb szigetét.

150 éve téma

Először 1876-ban a későbbi miniszterelnök, Giuseppe Zanadelli vetette fel egy összeköttetés megteremtését. Az ő nyomdokaiba lépett Conte, amikor tavaly nyáron konferenciát hívott össze, ahol szakemberek és politikusok tárgyaltak a ’Submerged Floating Tube Bridge’ névre keresztelt projektről: Négy csőből álló alagútkonstrukció, amely pontonokra rögzített lebegne a tengerben. Hasonló, mint ami az Osloi-fjordban már a kivitelezés stádiumában van. A 27 kilométeres norvég alagút a világ legmélyebben, 390 méterrel a tengerszint alatt futó autópályája lesz.

2019 őszén a Bari Egyetem mérnöke álltak elő egy új, svájci mintára tervezett alagút ötletével. Ez a tengerfenékbe fúrt oszlopokon állna. Saccának most egy harmadik ötlete van. Az ő tunnelje részben lebegne, részben fix lenne.

Az Infrastrukturális Minisztérium államtitkára, Giancarlo Cancelleri Saccá ötletét karolta fel. A mérnök biztos benne, hogy működne a terv. Akár egy a Richter-skála szerinti 7,5-ös földrengést is kibírna – a szél mellett a másik nagy kihívás a Messinai-szorosban. A politikus rajong az ötletért: „Kiteljesedne a Berlin-Palermo európai közlekedési korridor, metró kötné össze Reggio di Calabriát Messinával.”

Nem került le a napirendről a híd se. Egy dán mérnöki irodának, a Cowinak van aktuális terve. Nagy tapasztalatuk van. A világ legkülönbözőbb pontjain, Kínától Svájcig 34 általuk tervezett híd épült már meg.

Nincs új a nap alatt

Az alagút ötletével a száz évvel ezelőtti felvetés után állt elő egy másik szakember, Girola Costruzioni az 1970-ben kiírt nemzetközi ötletpályázaton.

A pályázat óta, amelyre 5 híd és egy alagút terve érkezett be, folyamatosan élő kormányhatározat van a megvalósításról. Mégsem épült semmi 50 év alatt. A ’90-es évek közepén Roman Prodi miniszterelnök kormányhatározatban ’nemzeti és európai prioritássá’ tette az összeköttetés megteremtését. A projekt a gyakorlatban azonban nem ment előre. Silvio Berlusconi kormányfősége idején nézett ki először úgy, hogy valóság lesz a híd.

Érdemben haladt előre a tervezés. Elkészültek a földrengés és a szél veszélyeiről szóló szakértői tanulmányok, megindult az engedélyezési eljárás, egy svájci szakértők pedig radarokkal vizsgálták a madarak mozgását a költöző madarak által előszeretettel használt szorosban, majd az előkészítő munkálatok is elindultak. Magánbefektetőket is sikerült bevonni a projektbe.

Andrea Camilleri: “A híd talán megszüntetné a rosszkedvűségünket…”

Évtizedek után először a szicíliaiak is optimisták voltak. A jobboldali politikus nagy kritikusa, a sziget nemzetközi hírű krimiszerzője, Andrea Camilleri is ünnepelt. „A híd talán megszüntetné a rosszkedvűségünket, ezt a legrosszabb értelemben vett szicíliaiságot, az elzártság és az egyedüllét érzését” – írta a tavaly, 94 éves korában elhunyt író.

Megoszlanak a vélemények

A ’Montalbano-krimik’ szerzője ezzel együtt úgy tartotta, hogy „két, tenger által elválasztott földterület ember általi összekötése egyfajta szentségtörés, a természet erőinek, a víznek a megszentségtelenítése”. Ennek ellenére nem tartozott a hidat ellenzőinek a Berlusconi kormányzása idején szerveződött társaságához. Ők a földrengés, az erős szél, a Messinai-szoros látképének tönkretétele, a maffia gazdagításának veszélye, valamint a delfinek, a rétihéják és a költöző madarak életének megzavarása miatt ellenezték a hidat.

Messinai-szoros

Mario Monti: “A gazdasági válság közepette felelőtlenség…”

Az olaszokat a kezdettől fogva két táborra osztotta a híd gondolata. Egy részük mérnöki csúcsteljesítményt, fejlődést, valamint Szicília gazdasági felzárkóztatását és kulturális integrációját lát benne. Sokan viszont a politikusok nagyzási mániájának tartják a projektet és előre borítékolják, hogy korrupció fogja áthatni a tervezést és a kivitelezést is.

Füstbe ment terv

Mario Monti szakértői kormánya a gazdasági válság közepette felelőtlenségnek tartotta 8,5 milliárd eurót kiadnia a célra és ’12-ben leállította a Berlusconi féle hídprojektet. Ekkora 350 millió folyt el az előkészítésre. Ráadásul az olasz állam a híd több ellenzőjével bírósági jogvitába bonyolódott.

A múltat végkép eltörölni

A magát az alagút mellett elkötelező Conte-kabinet nem tudja és nem is akarja felhasználni a ’08-’12 között készült terveket, engedélyeket, tanulmányokat. Mindet előröl kezdene.

A tervező, Saccà, az Infrastrukturális Minisztérium államtitkára, Cancelleri és a tárcavezető, De Micheli is elismeri, hogy nagy fába vágják a fejszéjüket. Alkalmassá kell tenni a tengerfeneket a hat alagút számára (2 autós, 2 vasúti és 2 az üzemeltetéshez). A csövek nem futhatnának párhuzamosan. A nagy sebességű vonatok – a személy- és teherautókkal ellentétben – nem tudnának egy 15 százalékos lejtésen, ill. emelkedésen közlekedni. Így a 2 vasúti alagút 34 kilométeres lenne, míg a 2 közúti csak 16.

A tunnelek előnye, hogy nem kell figyelemmel lenni a szélre, a költöző madarakra és a 290 méteres mélység miatt a delfinekre se. Marad viszont a legnagyobb természeti kihívás, a földrengés. A legutóbbi nagy 1908-ban Messina nagy részét megsemmisítette. A XX. század legtöbb áldozatot követelő természeti katasztrófája volt Európában.

Alberto Prestininzi, a római Sapienzia Egyetem professzora a téma egyik legnevesebb szakértője szkeptikus: „Szeizmológiai szempontból a tunel alapvetően nem jó megoldás. Egy híd jobban bírja a földmozgást. Nem véletlen, hogy a ’08-ban összehívott szakértői bizottság a 12 terv közül a tenger alatti megoldásokat kizárta. De, ha már alagútban gondolkozunk, a tengerfenéken történő rögzítés lenne a kisebbik rossz.” Saccà, a kormány által favorizált megoldása azonban egy vegyes, részben lebegő, részben rögzített alagútrendszer.

A kormány nem csak biztonságosabbnak, olcsóbbnak is tartja az alagutat a hídnál. Saccà számítása szerint a közúti alagutak 1,5 milliárd euróba, a vasútiak 3-ba kerülnének. A két kiszolgáló tunnel, a parti előkészítés, a tervezés és engedélyeztetés további 3 milliárdot emésztene fel. „A 7,5 milliárd érdemben kevesebb, mint a hídra ’08-as áron kiadni tervezett 8,5.”

Saccà viszont figyelmen kívül hagyja, hogy a víz alatti megoldással minden ’2008-’2012 közötti munka értelmét veszti. Az új ötlet tehát idő és pénzveszteséget okoz. Ráadásul a földrengésekre tekintettel biztonsági szempontból is vitatott. Ezért a baloldali napilap, a Repubblica véleménye szerint a kormánynak előbb el kellene magyaráznia az olaszoknak és a remények szerinti fő finanszírozó EU-nak, miért veti el a hidat.

HR 2026: kötelező Bértranszparencia és a fiatal generációk motiválása
Nemzetközi szakmai konferencia 2025. november 17. (hétfő) a téma legkiválóbb hazai és nyugati előadóival. Vége a bértitoknak, 2026-tól egyenlő bér jár az egyenlő értékű munkáért. 2026. június 7-ig kell átültetniük a tagállamoknak a nemzeti jogba az Európai Unió Bértranszparencia-irányelvét. A magyar cégeknek ez nem csupán megfelelési kötelezettség, hanem stratégiai lehetőség is: a transzparens bérezés erősítheti a bizalmat, csökkentheti a fluktuációt, javíthatja a munkáltatói márkát és a munkavállalók motivációját.
Kérdés, hogy miként motiválhatjuk hatékonyan az Y és a Z generációt? Milyen kötelezettségeket ró a cégekre az EU-s Bértranszparencia irányelv? Melyek a hatékony bevezetés hatékony lépései? Milyen generációs igénykülönbségeket mutatnak a Bértranszparencia felmérések és miként érdemes reagálni rájuk? Mit mutatnak az osztrák és a német tapasztalatok?
Jelentkezés és részletek: azuzletkonferenciakozpont.hu/hr-konferencia-2025
0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Varázsvilággal nyit a Lumina Park Budapest

A Varázsvilág csodás tájakon és mesebeli világokon át izgalmas utazással várja a Palatinus fürdőbe látogatókat október 22-től egészen a tavasz kezdetéig

Trófeamustra a Hegyközben

Az ÉSZAKERDŐ Zrt. 16. alkalommal rendezte meg a szarvasbőgési szezonban terítékre került gímbikák trófeáinak mustráját. A Hegyközi Erdészeti Igazgatóság által megszerezett program helyszíne a füzérradványi Károlyi-kastély parkja volt.

Vegyesen indítottak a vezető nyugat-európi tőzsdék

Vegyesen kezdték a kereskedést a főbb európai tőzsdék kedden. A londoni FTSE100 index 0,29 százalékkal erősödött, a frankfurti DAX index 0,04 százalékkal gyengült, a párizsi CAC-40 index pedig 0,07 százalékkal emelkedett. Az euróövezeti EuroStoxx50 index 0,04 százalék mínuszt jelzett nyitáskor.

Országos ellenőrzési akciósorozat indul halloween és a mindenszentek idején

Nem éri meg szabályt szegni halloween és a mindenszentek idején sem: a NAV revizorai ebben időszakban fokozottan vizsgálják a koszorú- és virágárusokat, jelmezkölcsönzőket, valamint mindenkit, aki szezonális termékekkel kereskedik; ellenőrzések országszerte várhatók.
Hirdetés

Hírek

Varázsvilággal nyit a Lumina Park Budapest

A Varázsvilág csodás tájakon és mesebeli világokon át izgalmas utazással várja a Palatinus fürdőbe látogatókat október 22-től egészen a tavasz kezdetéig

Trófeamustra a Hegyközben

Az ÉSZAKERDŐ Zrt. 16. alkalommal rendezte meg a szarvasbőgési szezonban terítékre került gímbikák trófeáinak mustráját. A Hegyközi Erdészeti Igazgatóság által megszerezett program helyszíne a füzérradványi Károlyi-kastély parkja volt.

Vegyesen indítottak a vezető nyugat-európi tőzsdék

Vegyesen kezdték a kereskedést a főbb európai tőzsdék kedden. A londoni FTSE100 index 0,29 százalékkal erősödött, a frankfurti DAX index 0,04 százalékkal gyengült, a párizsi CAC-40 index pedig 0,07 százalékkal emelkedett. Az euróövezeti EuroStoxx50 index 0,04 százalék mínuszt jelzett nyitáskor.

Országos ellenőrzési akciósorozat indul halloween és a mindenszentek idején

Nem éri meg szabályt szegni halloween és a mindenszentek idején sem: a NAV revizorai ebben időszakban fokozottan vizsgálják a koszorú- és virágárusokat, jelmezkölcsönzőket, valamint mindenkit, aki szezonális termékekkel kereskedik; ellenőrzések országszerte várhatók.

Megjelent az Otthon Start Program feltételeinek megfelelő lakások építését támogató rendelettervezet

Hétfő este jelent meg a kormány honlapján az a rendelettervezet, amelynek célja, hogy elősegítse az Otthon Start Program feltételeit teljesítő lakások építését. A rendelet mindezt úgy tenné meg, hogy kiemelt beruházássá minősít bizonyos építési beruházásokat, valamint a kiemelt beruházással összefüggő közigazgatási hatósági ügyeket kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánítja.

Gyengült a forint reggel

Gyengült a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben kedd reggelre az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Már több tízezren használják az MVM mesterséges intelligencia alapú rezsiasszisztensét

Alig több mint egy hónapja indult el és már több tízezren használják az MVM Csoport új, mesterséges intelligencia alapú ügyféltámogató megoldását, az úgynevezett REZSIŐR az ügyfeleknek segít a rezsicsökkentéssel, valamint az áram- és földgázszámlákkal összefüggő kérdésekben.

Varga Mihály: a 2024-es év a magyar gazdaságban az infláció leszorításának éve volt

Az MNB az elmúlt fél évben folytatott, kiszámítható monetáris politikája elősegítette az infláció fokozatos közeledését a 2-4 százalékos jegybanki toleranciasávhoz.
Hirdetés

Gazdaság

Tisztázzuk a vagyonadó terveket: ma egymilliárdosnak lenni már nem akkora szó, mint tíz éve

Ma már nagyjából 7000-10.000 magyar rendelkezik legalább 1 milliárd forintos klasszikus pénzügyi vagyonnal, 30.000 fő rendelkezik egymilliárdot meghaladó teljes vagyonnal, számuk pedig 2030-ra ötödével nőhet.

Oda az MBH kapcsolat, de marad a régi gondoskodás

Megújul a Gondoskodás Egészség- és Nyugdíjpénztár – megszűnik az MBH-val való együttműködés A mai nap első híre az volt, hogy az MBH Bank felülvizsgálta és...

Csodánkra jár a világ: a vagyonosodás tempójában világcsúcs ütemet diktálunk, a Blochamps prognózisa már 2019-ben előre látta

A Blochamps Capital szakembere arra figyelmeztet, hogy a hazai vagyonosodás üteme nemzetközi összevetésben is kiemelkedő

Fiatalok tízezrei adósodtak el 2025 első felében – több százan máris bajba kerültek

A munkáshitelek rövid időn belül megugró aránya a késedelmes állományon belül azt sejteti, hogy a konstrukció sérülékeny ügyfélkört vonz, így a gyors felfutás mellett gyorsan a törlesztési nehézségek válhatnak a legfőbb problémává.