Kezdőlap Portré Tarsoly József: versenyhátrányra profizmus az orvosság

Tarsoly József: versenyhátrányra profizmus az orvosság

A siker titka, hogy mindig legyen egy megvalósítható cél és ehhez társuljon olyan hosszútávú stratégia, ami a partnerek számára is nyereséget ígér – vázolja ars poeticáját Tarsoly József, a Wienerberger Magyarország Zrt. vezérigazgatója. Hozzátéve: a magyar vállalkozások legnagyobb versenyhátrányát a hatékonyság hiánya jelenti, amit profizmussal lehet orvosolni.

Tarsoly József, a Wienerberger Magyarország Zrt. vezérigazgatója

Miután 1990-ben a Budapesti Műszaki Egyetemen gépészmérnöki diplomát – később 1997-ben MBA-diplomát -, szerzett, első munkahelyén, a Tungsram Rt.-nél úgy foglalkozott termékfejlesztéssel, hogy a céget megvásárló General Electric a friss diplomások számára univerzális menedzserképzést indított, amelynek résztvevői az Egyesült Államokban is gyakorlati tapasztalatot szerezhettek.

– Mit jelentett ez az Ön karrierjében – kérdeztük.

– A legfontosabb, amit a marketing őshazájában megtapasztaltam, hogy szép dolog egy termék előállítása, de ennél lényegesen fontosabb, hogy azt el is kell adni.

– Csatlakozott a Coca-Colához, amely a stratégiai fontosságú palackozó cégeken keresztül látja el partnereit. A görög Coca-Cola HBC magyarországi leányvállalatánál töltött be különböző pozíciókat.

–  Nem csak azért mondhatom szerencsésnek magam. A HBC a többi stratégiai palackozóhoz hasonlóan évente egyeztetett a Coca Colával a stratégiáról és így a világ legnagyobb üdítőital gyártójának üzletpolitikáját megismerhettem. Hanem azért is, mert sok meghatározó szervezeti egységben dolgozhattam a pénzügytől a HR-en át a kereskedelem-marketing területéig.

ami újdonságnak számított idehaza

Hasonlóan mérföldkő volt – a Nestea-tól a Cappy gyümölcsléig – az akkor még újnak számító szénsavas és szénsavmentes márkák bevezetése is. Ennek keretében került sor a NaturAqua piaci bevezetésére és ehhez kötődően egy négymilliárdos palackozó létrehozása is. Ezt követően pedig, közel egy évig egy stratégiai projektben kaptam szerepet.

A kollégáimmal ezalatt több olyan folyamatot is mi vetetünk be, ami akkor még újdonságnak számított idehaza. Ilyen volt például az egységes értékesítési szervezet kialakítása, aminél arra törekedtünk, hogy minden partnerünk tisztán lássa, hogy a termékeink milyen előnyöket képviselnek és miként tudnak értéket teremteni a számukra. Legalább ennyire fontos volt a személyes kapcsolatok kialakítása, amit a kereskedelemben – cégmérettől függetlenül – meghatározó jelentőségűnek tartok.

– Mi volt ez?

– A Route to market, aminek lényege, hogy a logisztika eszközeit is felhasználva, miként juttassuk el a termékeinket a piacra és ott azt milyen vevőnek, miként adjuk el. Ennek tökélyre fejlesztése  különösen az ügynevezett gyorsan forgó élelmiszerek, az FMCG (Fast Moving Consumer Goods) piacán élet-halál kérdése. Ezért az egyik legnevesebb tanácsadócéggel alakítottunk ki egy céges stratégiát, amit oktatással egybekötve, a hozzánk tartozó 30 országban, közük Ausztriában, Görögországban, Romániában, Szerbiában, Csehországban vezettünk be. De miután 2006-ban megkaptam a Coca Cola HBC Magyarország ügyvezetését, a kollégáim vitték tovább a projektet.

– Mi volt a legmeghatározóbb kihívás a cégvezetői pozícióban?

papíron a legjobb elképzelés sem több, mint egy betűgyűjtemény

– Az, hogy első számú vezetőként egyszerre több témával, területtel kellett foglalkoznom, és a napi helyett sokkal inkább a stratégiai feladatokra kellett koncentrálnom. Csapatommal ennek szellemében készítettük el a jövőképünket és a céljaink elérését szolgáló öt évre szóló üzleti tervet. Mivel papíron a legjobb elképzelés sem több, mint egy betűgyűjtemény, ezért álmaink mellé a megvalósításhoz vezető gyakorlati lépések tervét is odatettük.

– A Coca Colánál 2006-tól, 2013-ig volt ügyvezető. Előtte – ahogy a menedzser nagykönyvben meg van írva -, szintén 7 évig kereskedelmi és marketing vezető volt. Majd az osztrák és a szlovén egység vezetője lett. Mit jelentett ez a gyakorlatban?

– Az osztrák cégnél nem jól mentek a dolgok akkoriban. Csúszott a betervezett nagy gyárépítési projekt, és a szervezetet is újjá kellett építeni. A helyzet annyiban volt szerencsésebb, mint Kelet-Európában, hogy Ausztriában nem érződött annyira a globális gazdasági válság hatása. Ezért ott nem a költségcsökkentés volt az elsődleges, hanem az, hogy miként növeljük árbevételt, miközben a stratégia fókuszában az új üzem beindítása és a kereskedelem fejlesztése állt. Jó munka volt, mert az osztrák dolgos nép, jó volt velük dolgozni.

– Három év után mégis úgy döntött néhány kollégájával, hogy a középvállalatok stratégiai tanácsadóiként, a magyar piacon méretik meg a tapasztalataikat.

– A multinál eltöltött évtizedek után a szabadságra vágytunk és ki akartunk lépni a komfortzónánkból. Ezért sem alapítottunk közös céget: egyéni vállalkozóként, kalákában dolgoztunk magyar vállalkozásoknak és később a MOL akvizícióinál is szerepet vállaltunk. Érdekes volt megtapasztalni, miként működik egy magyar magáncég a nagy multi után. Az érdekelt minket, hogy mi történik, ha a nemzetközi cégeknél bevált eljárásokat itt is bevezetjük.

a hatékonyságnövelés  a magyar cégeknél is megkerülhetetlen

Hamar megtapasztaltuk, hogy a még a közepesnél nagyobb magyar vállalkozások legnagyobb rákfenéje is az, hogy nem elég hatékonyak. Pedig meggyőződésem, hogy ha csak megközelítenék az osztrák hatékonyságot, már lenne elegendő munkaerő a magyar piacon. Mert ha árbevétel/főre nézzük, akkor az osztrák hatékonyság bizony 2-3-szor nagyobb, mint a magyar. Ezért vallom, hogy a hatékonyságnövelés  a magyar cégeknél is megkerülhetetlen, miközben azt is megtapasztaltam, hogy ami működik a nagyvállalatoknál, működik azoknál a kisebb cégeknél is, ahol az alapító-tulajdonos komolyan gondolja, hogy professzionális alapokra helyezi a céget.

– Tavaly ősszel vállalta el a cserép és téglagyártásban meghatározó osztrák Wieneberger vezérigazgatói pozícióját. Egy profi vezető szabadon szlalomozhat az ágazatok között?

– Igen, de ehhez természetesen mélyebben meg kell ismerni az adott iparágat. De ez a szemlélet mindig közel állt hozzám, mert tudom, hogy egy vezető akkor tud magabiztos szakmai döntéseket hozni, ha a cégénél zajló teljes folyamatrendszert megismeri. Ráadásul ez a két iparág nemcsak azért más, mert amíg kolát minden nap iszik az ember, téglát csak egyszer vesz az életben. Vagy legfeljebb, ahogy a mondás tartja háromszor: az első házat az ellenségének építi az ember, a másodikat a barátjának, a harmadikat meg magának. De a viccet félretéve: amellett, hogy a kóla és a tégla nagyban különbözik egymástól, a kereskedelem logikája egyre inkább hasonló, mert nagyjából 15 éves késéssel, az építőanyag kereskedelembe is átgyűrűznek az FMCG-ben bevált módszerek.

kellő elkötelezettségük legyen ahhoz, hogy a teljesítményük maximumát nyújtsák

A Wienerbergernél például most kezdtünk el fölépíteni több mindent, amit 2000-ben megcsináltunk a Colánál. Például ott is a nulláról alakítottuk ki annak a rendszerét, hogy miként kell foglalkozni a kiemelt vevőkkel. Egy francia kolléga segítségével, aki azóta az Amazonnál dolgozik, a HR területén is akkor hoztuk létre a karrierpálya rendszerét, megteremtve mindazt, ami ahhoz kell, hogy az emberek jól érezzék magukat a munkahelyükön és kellő elkötelezettségük legyen ahhoz, hogy a teljesítményük maximumát nyújtsák. Ebben az is segített, hogy annak idején lehetőségem volt találkozni olyan a csúcsvezetőkkel, mint amilyen Jack Welch a GE legendás vezetője volt, vagy Stephen Drotter, akik új trendeket hoztak a piacra.

Stephen Drotter előadása mutatta be például Leadership pipeline-t, aminek az a lényege, hogy a különböző vezetői szinteken, milyen kompetencia szükséges a hatékony munkavégzéshez és, hogy a kompetenciák alapján miként lehet mérni a munkavállalók teljesítményét és miként lehet erről visszajelzést adni nekik. Mert a cél nem csak az, hogy a munkavállaló megtalálja a számításait és időben megkapja a fizetését – mert ez az alap -, hanem az is hogy azért is, jöjjön a céghez, mert látja azt a jövőképet és eszköztárat, ami az általa elképzelt szakmai fejlődését biztosítja. Végezetül pedig a felső vezető – a munkatársaival együtt – alakítsa ki azt a stratégiát, ami megfogalmazza a cég álmát, prózaibban a jövőkép stratégiáját. Amit vezető munkatársaimmal, kilenc hónap alatt, most a Wienerbergernél is megalkottunk és miután a munkatársak véleményét is kikérjük, megfelelően kommunikálni is fogunk. Így lehet elérni az, hogy a munkatársak is tudják, értsék mit csinálunk, miért és ebben partnerek is legyenek.

– És mi lesz a cég jövőképe?

a vevő nemcsak akkor fontos, amikor krízishelyzet van

– Az építőiparban a vevők, nem olyan helyet foglalnak el, mint mondjuk az FMCG-ben. Az elkövetkezendő öt év egyik legfontosabb feladataként ezért a vevőközpontúságot tűztük a zászlónkra. Ez azért is nagy kihívás, mert az építőipar ciklikus. Amikor megy a szekér, a cégek nem tudnak annyit gyártani, mint amennyit el ne tudnának adni. A válság idején viszont alig találni vevőt. Most éppen megint jó időket élünk, amikor ki kell nyitni a gyárakat és mindenki azzal van elfoglalva, hogy a kapacitást le tudja fedni és így alig marad idő a vevőkre. Pedig a vevő nemcsak akkor fontos, amikor krízishelyzet van, hanem akkor is, amikor könnyű az értékesítés.

Mert ha megismerjük a nagykereskedő partnereink és az egyéni fogyasztók minőségi és szállítási igényeit, a másik oldalon pedig a nagykereskedő és a és a vevő is megismeri a mi termékeink erősségét és minőségét, biztos, hogy az egyszeri kapcsolatnál hosszabb távú együttműködés alakul ki köztünk. Már csak azért is, mert a Wienerberger például haladva a kor kihívásaival, a legszigorúbb hőszigetelési követelményeket is kielégítő téglákkal is a piacra lépett pl: Porotherm Energy+ Thermo tégla ahol az ásványgyapot hőszigetelés a tégla belsejében védett helyen található , ami már egy új jövőképet vetít az iparág elé.

Friss

MNB: háromezer milliárd új forrás a pénzügyi rendszer védelmére

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) Monetáris Tanácsa összesen 3000 milliárd forint új forrást biztosít a pénzügyi rendszer védelmére, ez az idei várható GDP 6 százaléka - jelentette be Matolcsy György jegybankelnök.

Az idei volt az egyik legmelegebb március

Az idei volt a valaha mért egyik legmelegebb március a világon az európai Copernicus éghajlatváltozási szolgálat (C3S) szerint.

Koronavírus. Jóval szegényebb lett a száz leggazdagabb

A világ száz leggazdagabb emberének a vagyona 408 milliárd dollárral apadt február-márciusban a koronavírus hatásaként. A legvagyonosabb Jeff Bezos is több milliárd dollárt bukott.

Kínai tőzsde: növekvő negyedéves nyereség

Az A-kategóriás kínai tőzsdei cégeknek több mint a fele nyereségének a növekedésére számít az első negyedévben az értékpapír felügyelet hivatalos lapjában kedden publikált jelentés szerint.

Hírek

Az idei volt az egyik legmelegebb március

Az idei volt a valaha mért egyik legmelegebb március a világon az európai Copernicus éghajlatváltozási szolgálat (C3S) szerint.

Koronavírus. Jóval szegényebb lett a száz leggazdagabb

A világ száz leggazdagabb emberének a vagyona 408 milliárd dollárral apadt február-márciusban a koronavírus hatásaként. A legvagyonosabb Jeff Bezos is több milliárd dollárt bukott.

Milliárdokat csaltak el – luxusban éltek a bűnbanda vezetői

Közvetített munkavállalók után fizetendő közterheket csalt el, közel kétmilliárd forint kárt okozott a költségvetésnek egy Fejér megyéből irányított bűnbanda, amelynek két tagja letartóztatásban van. Ellenük bűnszervezetben elkövetett költségvetési csalás miatt folyik nyomozás.

Boris Johnsont kórházban kezelik

Boris Johnson brit miniszterelnök közölte, hogy jó hangulatban van és folyamatosan dolgozik az új koronavírus okozta betegsége miatt szükségessé vált kórházi kezelése közepette is.

Többféle koronavírus terjed Magyarországon

Újabb koronavírusokat izoláltak a Nemzeti Népegészségügyi Központ laboratóriumában. Ez alapján úgy tűnik, hogy több helyről érkezhetett a kórokozó Magyarországra - mondta Kis Zoltán, a központ laborvezetője.

Koronavírus – Emberről állatra is terjedhet

New York egyik állatkertjének több nagymacskája is megfertőződött a koronavírussal - jelentette be az amerikai szövetségi agrárminisztérium (USDA), amely szerint bár bizonyíték egyelőre nincs, a fertőzés emberről állatra is terjedhet.

Tűz volt a paksi atomerőműben

Kisebb tűz ütött ki csütörtökön délelőtt a paksi atomerőmű 4-es blokkjának turbinagépházában - közölte az Országos Atomenergia Hivatal (OAH).

Mától országszerte ingyenes a parkolás

Megjelent a díjmentes magyarországi közterületi parkolásról szóló kormányrendelet a Magyar Közlönyben.

Kínában százezreket óvtak meg a fertőzéstől

Több mint 700 ezer Covid-19-esetet akadályozhattak meg Kínában a korlátozásokkal egy új nemzetközi tanulmány szerint, amely a Science tudományos folyóiratban jelent meg. A tudósok szerint Kína fenyegetettsége azonban nem szűnt meg teljesen ezzel.

Fizetés nélküli szabadság: a tb-járulékot fizetni kell

Ha a munkavállaló fizetés nélküli szabadságon van, szünetel a biztosítási jogviszonya, ezért a fizetés nélküli szabadság első napjától egészségügyi szolgáltatási járulékot kell fizetnie - közölte a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV).

Több forrásból ered a marsi víz

Két különböző, a vörös bolygó belsejében található forrásból ered a marsi víz - állapították meg kutatók a Marsról származó meteoritok elemzése révén.

Türkmenisztán betiltotta a koronavírust – a maszk is tilos

Türkmenisztánban betiltották a koronavírus szót a sajtóban és az utcán, ahol a maszkviselés is szigorúan tilos - adta hírül a Riporterek Határok Nélkül médiajogi csoport türkmén forrásokra hivatkozva.

Gazdaság

MNB: a hitelkártyákra is vonatkozik a fizetési moratórium

Minden 2020. március 18-ig folyósított hitel-, kölcsön- és lízingszerződésre vonatkozik a fizetési moratórium, így a hitelkártyákra, és a munkáltatói kölcsönökre is - közölte a Magyar Nemzeti Bank (MNB) fogyasztóvédelmi felügyelete.

Vita az EU-ban a korona-kötvényről: Mindenki mentene, de mindenki másként

Itália, Németország, a ’Kilencek’, az ’Északiak’, az Európai Központi Bank és annak volt elnöke, Mario Draghi – ahányan, annyi féle képp mentenék meg az összeomlás szélé álló európai gazdaságot. Lesz-e közös nevező? – teszi fel a kérdést a legmeghatározóbb olasz napilap, a Corriere della sera. Megfontolások és kifogások? Petrus Szabolcs összefoglalója.

MNB: hosszabb lejáratú hitel a befektetési alapoknak is

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) a monetáris tanács március 24-i döntésével összhangban úgy döntött, hogy lehetővé teszi a hazai nyílt végű, nyilvános befektetési alapok részvételét a jegybank új, hosszabb futamidejű fedezett hiteltenderein.

MNB: tavaly három százalékkal csökkent az államadósság

Az államháztartás névértéken számított bruttó konszolidált adóssága a GDP 64,7 százalékát - 30 287 milliárd forintot - tette ki 2019 végén, vagyis 3 százalékponttal csökkent az egy évvel korábbi 67,7 százalékról - közölte a Magyar Nemzeti Bank.

A Bankszövetség szerint a magyar bankrendszer stabil

A magyar bankrendszernek magas a tőkeellátottsága, stabilan működik, a lakosság részéről jelentkező nagyobb készpénzigényt is tudta kezelni - mondta Kovács Levente, a Magyar Bankszövetség főtitkára.

Az MNB az infláció lassulására számít

Idén 3 százalék alá eshet, hosszabb távon pedig 3 százalék körül stabilizálódhat az infláció - mondta a Magyar Nemzeti Bank (MNB) online sajtótájékoztatóján a Közgazdasági előrejelzés és elemzés igazgatóság vezetője.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom