Az Asztro Show című jósműsor tisztességtelenül, valótlan állításokkal sürgette betelefonálásra a nézőket a Gazdasági Versenyhivatal vizsgálata alapján. A műsor gyártója elismerte a jogsértést – közölte a GVH.
A versenyhatóság vizsgálata megállapította: az Asztro Show című, országos kereskedelmi csatornán futó jósműsor adásaiban a műsorvezető üzenetei, illetve a képi elemek – mint például egy visszaszámláló óra – azt sugallták, hogy a jósok szolgáltatásai csak azonnali telefonálással, korlátozottan érhetőek el.
A vizsgálat alapján azonban a szolgáltatás hozzáférhetősége valójában nem volt korlátozott, sőt a jósok a műsoron kívül is elérhetőek voltak.
A valótlan állításokon alapuló sürgetés így megfosztotta a nézőket a megfontolt, tájékozott döntéshez szükséges időtől és alkalomtól.
A műsort gyártó svájci NTH AG az eljárás során elismerte a törvénysértést, megfelelési programot vezetett be a jövőbeli hasonló jogsértések elkerülésére, és lemondott a jogorvoslat lehetőségéről.
A GVH minderre tekintettel – figyelembe véve, hogy a cég kis- és középvállalkozásnak minősül, első alkalommal követett el versenyjogi jogsértést, és tisztességtelen gyakorlata nem generált jelentős bevételt – 650 ezer forintos bírságot szabott ki a vállalkozásra.
A GVH-nak a jósműsorokkal kapcsolatban a kereskedelmi gyakorlat vizsgálatára van jogi lehetősége, míg a szolgáltatás tartalmának, azaz magának a jóslás tevékenységének, a jóslatok alapjának vagy tartalmának megítélése nem tartozik a versenyhatóság hatáskörébe.
A GVH korábban tájékoztatót tett közzé a fogyasztók számára arról, mit érdemes alaposan végiggondolni, mielőtt valaki betelefonál egy jósműsorba – közölték.