Kezdőlap Cégvilág Titkos részvényvásárlás. Szakad az Air France és a KLM légiszövetsége?
No menu items!

Titkos részvényvásárlás. Szakad az Air France és a KLM légiszövetsége?

Eszkalálódik a vita az Air France-KLM légiszövetségben. A hollandok a KLM diszkriminációjáról beszélnek. Veszélyben látják az amszterdami reptér jövőjét, nagyobb beleszólást kérnek a konszern döntéseibe. Ezért a kormány titokban részvényeket vett.

Meglepő lépés

A holland kormány egy kereskedelmi bankon keresztül 680 millió euróért Air France-KLM részvényeket vett a szabadpiacon. Ezzel 12,68%-os részesedést szerzett. Korábban a légiszövetségben nem, csak a KLM-ben volt 6%-os tulajdona. Hága célja elérni a francia állam 14%-os részesedését. A holland súly azonban így is kisebb maradna, mert a konszern alapszabálya szerint Párizst dupla szavazati jog illeti.

A holland magyarázat

A holland pénzügyminiszter a parlamenti képviselőknek küldött levelében a KLM cégcsoporton belüli hátrányos diszkriminációjával magyarázta a lépést.

Wopke Hoekstra

„A párizsi vezetés az elmúlt években többször hozott stratégiai döntéseket a KLM bevonása nélkül” – írja Wopke Hoekstra. Két példát is felhoz. A KLM menedzsmentje kész tényként értesültek a Deltával és a China Eastern Airlines-al kötött együttműködésről. Meglepetésként érte őket a világ legnagyobb, francia szállodaláncával, az Accor-al készülő kooperáció is.

A miniszter külön kitér az amszterdami légikikötőre. A kormány attól tart, hogy a konszern vezetése a Schipol rovására növelné a párizsi Charles de Gaulle reptér jelentőségét.

„A Schipol fontos átszállóhely. A számos nemzetközi összeköttetés alapvető jelentőségű a holland gazdaság és munkaerőpiac számára.” – vélekedik Hoekstra. Szerinte sok multi a jó megközelíthetőség miatt választja európai központjául Amszterdamot, illetve Hollandiát. A reptértől 120 ezer munkahely függ közvetlenül vagy közvetve. A miniszter hangsúlyozta, hogy a kormány továbbra is hisz az Air France-KLM szövetség jövőjében.

A francia reakció

Bruno Le Maire

„Váratlan és érthetetlen a holland lépés” – reagált Bruno Le Maire francia gazdasági miniszter. Mihamarabb találkozni szeretne holland kollégájával.

„Nem szabadna politikai vitát folytatni a légiszövetség rovására” – mondta a francia elnök.

Emmanuel Macron  arra utalt, hogy a felvásárlás hatásra 10%-ot esett a konszern részvényeinek ára. Macron beszélgetést kezdeményezett a holland kormányfővel.

Az előzmények

Benjamin Smith

Az Air France–KLM viszony a konszern új igazgatójának nyári kinevezése óta feszült. A kanadai elnök, Benjamin Smith először a franciáknak nem volt ínyére. A kormány nehezményezte, hogy a cégcsoport történetében először nem francia a vezető. Az Air France szakszervezet pedig az új vezér évi 900 ezer eurós javadalmazását sokallta.

Az előző, 700 ezret kereső elnök, Jean-Marc Janaillac éppen a fizetése körüli vita miatt távozott. Utódját hosszú ideig tartott megtalálni. Nem utolsósorban, mert más légitársaságokkal összehasonlítva még a megemelt fizetés is kevésnek számít.

Smith ténykedésével a hollandok ellenszenvét vívta ki. Erősíteni akarta a cégcsoport integrációját. Az Air France-KLM konszernben a két társaság hagyományosan nagy önállóságot élvez. Máshogy van ez például a Lufthansa cégcsoportnál, ahol a leányvállalatok integráns részei az anyavállalatnak.

Anne Rigail

Smith az új stratégia miatt vitába keveredett a KLM vezetőjével, Pieter Elbers-el, aki a holland céget független, erős, önálló stratégiát építő légitársaságként vezette, és a cégcsoport ügyeibe is nagyobb beleszólást akart.

Amikor kitudódott, hogy Smith meg akarja akadályozni Elbers lejáró szerződésének meghosszabbítását a KLM dolgozói közkedvelt vezetőjük melletti aláírásgyűjtésbe kezdtek és elmozdítása esetére sztrájkkal fenyegettek.

Ősszel végül megegyezés született: Elbers marad és feláll egy testület Smith, a KLM vezetője és az Air France igazgatója, Anne Rigail részvételével, amelyben közösen fognak döntéseket hozni stratégiai kérdésekben.

Egyenlőtlen partnerek

A 2004-ben létrejött, 90 ezer alkalmazottal, 550 repülős flottával és 100 milliós utasforgalommal rendelkező légiszövetségben a kezdettől voltak konfliktusok. A hollandok folyamatosan francia túlsúlytól tartanak. Az Air France minden paraméterét tekintve nagyobb szereplő: 52 ezer alkalmazott, 249 repülő, 51 millió utas. A KLM ennél kevesebbet, 31 ezer dolgozót, 142 gépet és 33 millió utast tud felmutatni. Viszont rend szerint jövedelmezőbb a tevékenysége, mint a francia partneré. A hollandok gondoskodnak a nyereség nagy részéről.

2018-ban 409 millió euró pluszt ért el a cégcsoport. A KLM 11 milliárdos bevétel mellett 1,1 milliárd nyereséget termelt. A sztrájkokkal küzdő Air Franc vesztesége csökkentette kevesebb, mint felére az összeredményt. A francia társaságnál sikeresebb volt a csoport harmadik tagja, a 44 gépével 14 millió utast szállító holland fapados, a Transavia is.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Szijjártó Péter: Magyarország korlátlan időre kapta a szankciók alóli mentességet

Magyarország korlátlan időre kapta a mentességet a szankciók alól, erről állapodott meg a magyar miniszterelnök és az amerikai elnök

Partium északi részét is elérte a határon túli gazdaságfejlesztési program

Partium északi részét is elérte a határon túli gazdaságfejlesztési program, amelynek célja, hogy minden külhoni gazdálkodó megkapja a lehetőséget a továbblépéshez, s ezáltal az otthon maradáshoz.

Minden szállítás szankciós mentességet kap a Barátság és a Török Áramlat vezetékeken keresztül

Az Egyesült Államok kormánya mentességet ad az orosz energetikai szektort célzó szankciók alól Magyarország vonatkozásában mindennemű szállításra a Barátság kőolajvezetéken és a Török Áramlat földgázvezetéken keresztül.

Fürdők fejlesztése és a fürdőzők igényei: egyeztetés után közös megoldás a Rudasban

Sikerült közös megoldást találni egyes budapesti fürdőzők igényei, és a Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt. (BGYH Zrt.) árbevétel-kiesése kompenzálásának szükségessége közötti ellentmondás feloldására.
Hirdetés

Hírek

Szijjártó Péter: Magyarország korlátlan időre kapta a szankciók alóli mentességet

Magyarország korlátlan időre kapta a mentességet a szankciók alól, erről állapodott meg a magyar miniszterelnök és az amerikai elnök

Partium északi részét is elérte a határon túli gazdaságfejlesztési program

Partium északi részét is elérte a határon túli gazdaságfejlesztési program, amelynek célja, hogy minden külhoni gazdálkodó megkapja a lehetőséget a továbblépéshez, s ezáltal az otthon maradáshoz.

Minden szállítás szankciós mentességet kap a Barátság és a Török Áramlat vezetékeken keresztül

Az Egyesült Államok kormánya mentességet ad az orosz energetikai szektort célzó szankciók alól Magyarország vonatkozásában mindennemű szállításra a Barátság kőolajvezetéken és a Török Áramlat földgázvezetéken keresztül.

Eső után köpönyeg: balesetek után keressük a biztosítást

A nagyobb nyilvánosságot kapó balesetek után megugorhat az igény a biztosítások iránt, ezt tükrözik az internetes kereséseink is.

Otthon Start Program két hónap után: így látják a bankok a kölcsön jövőjét

A Bank360 által megkérdezett bankok mindegyike továbbra is jelentős érdeklődésről számolt be az Otthon Start Programmal kapcsolatban, jóllehet néhány hitelintézet érzékel némi visszaesést a szeptember eleji rohamhoz képest. Az elutasított ügyletek aránya mindenhol minimális, már a hitelkérelem benyújtása előtti tájékoztatás során sikerül kiszűrni a problémás eseteket.

Számos módon támogatja az Agárminisztérium a generációváltást a mezőgazdaságban

Olyan szabályozási és támogatási rendszer szolgálja az agráriumban a generációváltást, ami biztosítja a megújulás mellett a versenyképesség fenntartását is. A jelenlegi agrártámogatási ciklusban összesen 79 milliárd forint keretösszeggel a fiatal gazdákat, 10 milliárd forinttal pedig a gazdaságátadási együttműködéseket segítjük.

Szeptemberben néhány százan juthattak el a szerződéskötésig

Az egyes bankok által megosztott adatok alapján a Bank360 úgy számol, nagyjából 35,25 millió forint körül mozoghat az Otthon Start Program keretén belül felvett lakáshitelek átlagos hitelösszege, amely jelentősen meghaladja az összes lakáshitelre számított, 20 millió forintot megközelítő átlagösszeget.

Nem módosította alapkamatát a Bank of England

A teljes kosárra számolt infláció idei növekedését az energiaárakban jelentkező bázishatások és egyedi tényezők okozták, és ez nem vezetett másodlagos inflációs nyomás kialakulásához
Hirdetés

Gazdaság

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.

Kamatot csökkentett a Fed

Ezenkívül a központi bank úgy döntött, hogy december 1-jén befejezi az összes értékpapír-állományának csökkentését.

Van akinél nagyon komoly szja visszatérítést hozhat ez a megoldás

Az év vége közeledtével érdemes ellenőrizni az idei nyugdíjpénztári befizetéseink összegét, annak érdekében, hogy minél jobban ki tudjuk használni az szja-visszatérítés lehetőségét – hívja...

Ezt hozhatja a Széchenyi Kártya MAX+ kamatcsökkenése

A Széchenyi Kártya Program új kamatfeltételei kézzelfogható segítséget nyújtanak a hazai kkv-knak, különösen a működés finanszírozásában: a vállalkozások által fizetendő nettó kamat október 6-tól...