Kezdőlap Cégvilág Titkos részvényvásárlás. Szakad az Air France és a KLM légiszövetsége?
No menu items!

Titkos részvényvásárlás. Szakad az Air France és a KLM légiszövetsége?

Eszkalálódik a vita az Air France-KLM légiszövetségben. A hollandok a KLM diszkriminációjáról beszélnek. Veszélyben látják az amszterdami reptér jövőjét, nagyobb beleszólást kérnek a konszern döntéseibe. Ezért a kormány titokban részvényeket vett.

Meglepő lépés

A holland kormány egy kereskedelmi bankon keresztül 680 millió euróért Air France-KLM részvényeket vett a szabadpiacon. Ezzel 12,68%-os részesedést szerzett. Korábban a légiszövetségben nem, csak a KLM-ben volt 6%-os tulajdona. Hága célja elérni a francia állam 14%-os részesedését. A holland súly azonban így is kisebb maradna, mert a konszern alapszabálya szerint Párizst dupla szavazati jog illeti.

A holland magyarázat

A holland pénzügyminiszter a parlamenti képviselőknek küldött levelében a KLM cégcsoporton belüli hátrányos diszkriminációjával magyarázta a lépést.

Wopke Hoekstra

„A párizsi vezetés az elmúlt években többször hozott stratégiai döntéseket a KLM bevonása nélkül” – írja Wopke Hoekstra. Két példát is felhoz. A KLM menedzsmentje kész tényként értesültek a Deltával és a China Eastern Airlines-al kötött együttműködésről. Meglepetésként érte őket a világ legnagyobb, francia szállodaláncával, az Accor-al készülő kooperáció is.

A miniszter külön kitér az amszterdami légikikötőre. A kormány attól tart, hogy a konszern vezetése a Schipol rovására növelné a párizsi Charles de Gaulle reptér jelentőségét.

„A Schipol fontos átszállóhely. A számos nemzetközi összeköttetés alapvető jelentőségű a holland gazdaság és munkaerőpiac számára.” – vélekedik Hoekstra. Szerinte sok multi a jó megközelíthetőség miatt választja európai központjául Amszterdamot, illetve Hollandiát. A reptértől 120 ezer munkahely függ közvetlenül vagy közvetve. A miniszter hangsúlyozta, hogy a kormány továbbra is hisz az Air France-KLM szövetség jövőjében.

A francia reakció

Bruno Le Maire

„Váratlan és érthetetlen a holland lépés” – reagált Bruno Le Maire francia gazdasági miniszter. Mihamarabb találkozni szeretne holland kollégájával.

„Nem szabadna politikai vitát folytatni a légiszövetség rovására” – mondta a francia elnök.

Emmanuel Macron  arra utalt, hogy a felvásárlás hatásra 10%-ot esett a konszern részvényeinek ára. Macron beszélgetést kezdeményezett a holland kormányfővel.

Az előzmények

Benjamin Smith

Az Air France–KLM viszony a konszern új igazgatójának nyári kinevezése óta feszült. A kanadai elnök, Benjamin Smith először a franciáknak nem volt ínyére. A kormány nehezményezte, hogy a cégcsoport történetében először nem francia a vezető. Az Air France szakszervezet pedig az új vezér évi 900 ezer eurós javadalmazását sokallta.

Az előző, 700 ezret kereső elnök, Jean-Marc Janaillac éppen a fizetése körüli vita miatt távozott. Utódját hosszú ideig tartott megtalálni. Nem utolsósorban, mert más légitársaságokkal összehasonlítva még a megemelt fizetés is kevésnek számít.

Smith ténykedésével a hollandok ellenszenvét vívta ki. Erősíteni akarta a cégcsoport integrációját. Az Air France-KLM konszernben a két társaság hagyományosan nagy önállóságot élvez. Máshogy van ez például a Lufthansa cégcsoportnál, ahol a leányvállalatok integráns részei az anyavállalatnak.

Anne Rigail

Smith az új stratégia miatt vitába keveredett a KLM vezetőjével, Pieter Elbers-el, aki a holland céget független, erős, önálló stratégiát építő légitársaságként vezette, és a cégcsoport ügyeibe is nagyobb beleszólást akart.

Amikor kitudódott, hogy Smith meg akarja akadályozni Elbers lejáró szerződésének meghosszabbítását a KLM dolgozói közkedvelt vezetőjük melletti aláírásgyűjtésbe kezdtek és elmozdítása esetére sztrájkkal fenyegettek.

Ősszel végül megegyezés született: Elbers marad és feláll egy testület Smith, a KLM vezetője és az Air France igazgatója, Anne Rigail részvételével, amelyben közösen fognak döntéseket hozni stratégiai kérdésekben.

Egyenlőtlen partnerek

A 2004-ben létrejött, 90 ezer alkalmazottal, 550 repülős flottával és 100 milliós utasforgalommal rendelkező légiszövetségben a kezdettől voltak konfliktusok. A hollandok folyamatosan francia túlsúlytól tartanak. Az Air France minden paraméterét tekintve nagyobb szereplő: 52 ezer alkalmazott, 249 repülő, 51 millió utas. A KLM ennél kevesebbet, 31 ezer dolgozót, 142 gépet és 33 millió utast tud felmutatni. Viszont rend szerint jövedelmezőbb a tevékenysége, mint a francia partneré. A hollandok gondoskodnak a nyereség nagy részéről.

2018-ban 409 millió euró pluszt ért el a cégcsoport. A KLM 11 milliárdos bevétel mellett 1,1 milliárd nyereséget termelt. A sztrájkokkal küzdő Air Franc vesztesége csökkentette kevesebb, mint felére az összeredményt. A francia társaságnál sikeresebb volt a csoport harmadik tagja, a 44 gépével 14 millió utast szállító holland fapados, a Transavia is.

Igazi HR kihívás: hogyan tartsuk meg és motiváljuk a fiatal generációt. AzÜzlet november 17.-i HR konferenciája azt is megmutatja, hogyan építhetünk jól működő, többgenerációs munkahelyet. Jelentkezés: azuzletkonferenciakozpont.hu/hr-konferencia-2025
0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Megállapodás született a kilencedik amerikai beruházásról Donald Trump hivatalba lépése óta

Megállapodás született arról, hogy a Citibank folytatja magyarországi tevékenységének bővítését, így ez immár a kilencedik amerikai beruházás Donald Trump elnök januári hivatalba lépése óta.

A bruttó átlagkereset 683 300 forint volt, 8,7 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit

2025 augusztusában a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 683 300, a nettó átlagkereset 472 600 forint volt. A bruttó átlagkereset 8,7 százalékkal, a nettó átlagkereset 9,2, a reálkereset pedig 4,7 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit.

Újraindult a kereskedés a Pensum Group részvényeivel

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) jóváhagyása után csütörtökön újraindult a kereskedés a Pensum Group Nyrt. részvényeivel.

Rekordszámú elektromos járművet adtak el a világon szeptemberben

Rekordszámú, 2,1 millió elektromos járművet adtak el a világon szeptemberben részben az erős kínai kereslet, valamint az adókedvezmények lejárta előtt megugrott amerikai vásárlások hatására.
Hirdetés

Hírek

Megállapodás született a kilencedik amerikai beruházásról Donald Trump hivatalba lépése óta

Megállapodás született arról, hogy a Citibank folytatja magyarországi tevékenységének bővítését, így ez immár a kilencedik amerikai beruházás Donald Trump elnök januári hivatalba lépése óta.

A bruttó átlagkereset 683 300 forint volt, 8,7 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit

2025 augusztusában a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 683 300, a nettó átlagkereset 472 600 forint volt. A bruttó átlagkereset 8,7 százalékkal, a nettó átlagkereset 9,2, a reálkereset pedig 4,7 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit.

Újraindult a kereskedés a Pensum Group részvényeivel

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) jóváhagyása után csütörtökön újraindult a kereskedés a Pensum Group Nyrt. részvényeivel.

Rekordszámú elektromos járművet adtak el a világon szeptemberben

Rekordszámú, 2,1 millió elektromos járművet adtak el a világon szeptemberben részben az erős kínai kereslet, valamint az adókedvezmények lejárta előtt megugrott amerikai vásárlások hatására.

Elindult az ingyenes Fenntartható Turizmus Index kalkulátor

Elindult a Fenntartható Turizmus Index kalkulátor –Ingyenes, GSTC kritériumok alapján működő önértékelő rendszer a CROSSDEST projekt keretében

Soha ennyi forrás nem jutott a magyar vidékre

Közel négyszázezer pályázatot támogatott, több mint 2942 milliárd forint uniós és hazai forrásból az előző uniós költségvetési ciklusban meghirdetett Vidékfejlesztési Program, aminek utolsó támogatásait az idén év végéig fizetjük ki.

Zöld utat kaptak a fontos közlekedési projektek

Az építési és közlekedési miniszter által benyújtott előterjesztések alapján a kormány több jelentős közlekedési és infrastrukturális fejlesztés megvalósítását támogatja - jelentette be hivatalos Facebook-oldalán az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) .

Az MNB feljelentést tett a Szabadság téri székház felújítása ügyében

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) feljelentést tett a Szabadság téri székház felújításával összefüggésben felmerült hűtlen kezelés, hanyag kezelés, csalás és hivatali visszaélés gyanúja miatt.
Hirdetés

Gazdaság

Tisztázzuk a vagyonadó terveket: ma egymilliárdosnak lenni már nem akkora szó, mint tíz éve

Ma már nagyjából 7000-10.000 magyar rendelkezik legalább 1 milliárd forintos klasszikus pénzügyi vagyonnal, 30.000 fő rendelkezik egymilliárdot meghaladó teljes vagyonnal, számuk pedig 2030-ra ötödével nőhet.

Oda az MBH kapcsolat, de marad a régi gondoskodás

Megújul a Gondoskodás Egészség- és Nyugdíjpénztár – megszűnik az MBH-val való együttműködés A mai nap első híre az volt, hogy az MBH Bank felülvizsgálta és...

Csodánkra jár a világ: a vagyonosodás tempójában világcsúcs ütemet diktálunk, a Blochamps prognózisa már 2019-ben előre látta

A Blochamps Capital szakembere arra figyelmeztet, hogy a hazai vagyonosodás üteme nemzetközi összevetésben is kiemelkedő

Fiatalok tízezrei adósodtak el 2025 első felében – több százan máris bajba kerültek

A munkáshitelek rövid időn belül megugró aránya a késedelmes állományon belül azt sejteti, hogy a konstrukció sérülékeny ügyfélkört vonz, így a gyors felfutás mellett gyorsan a törlesztési nehézségek válhatnak a legfőbb problémává.