Kezdőlap Cégvilág Titkos részvényvásárlás. Szakad az Air France és a KLM légiszövetsége?
No menu items!

Titkos részvényvásárlás. Szakad az Air France és a KLM légiszövetsége?

Eszkalálódik a vita az Air France-KLM légiszövetségben. A hollandok a KLM diszkriminációjáról beszélnek. Veszélyben látják az amszterdami reptér jövőjét, nagyobb beleszólást kérnek a konszern döntéseibe. Ezért a kormány titokban részvényeket vett.

Meglepő lépés

A holland kormány egy kereskedelmi bankon keresztül 680 millió euróért Air France-KLM részvényeket vett a szabadpiacon. Ezzel 12,68%-os részesedést szerzett. Korábban a légiszövetségben nem, csak a KLM-ben volt 6%-os tulajdona. Hága célja elérni a francia állam 14%-os részesedését. A holland súly azonban így is kisebb maradna, mert a konszern alapszabálya szerint Párizst dupla szavazati jog illeti.

A holland magyarázat

A holland pénzügyminiszter a parlamenti képviselőknek küldött levelében a KLM cégcsoporton belüli hátrányos diszkriminációjával magyarázta a lépést.

Wopke Hoekstra

„A párizsi vezetés az elmúlt években többször hozott stratégiai döntéseket a KLM bevonása nélkül” – írja Wopke Hoekstra. Két példát is felhoz. A KLM menedzsmentje kész tényként értesültek a Deltával és a China Eastern Airlines-al kötött együttműködésről. Meglepetésként érte őket a világ legnagyobb, francia szállodaláncával, az Accor-al készülő kooperáció is.

A miniszter külön kitér az amszterdami légikikötőre. A kormány attól tart, hogy a konszern vezetése a Schipol rovására növelné a párizsi Charles de Gaulle reptér jelentőségét.

„A Schipol fontos átszállóhely. A számos nemzetközi összeköttetés alapvető jelentőségű a holland gazdaság és munkaerőpiac számára.” – vélekedik Hoekstra. Szerinte sok multi a jó megközelíthetőség miatt választja európai központjául Amszterdamot, illetve Hollandiát. A reptértől 120 ezer munkahely függ közvetlenül vagy közvetve. A miniszter hangsúlyozta, hogy a kormány továbbra is hisz az Air France-KLM szövetség jövőjében.

A francia reakció

Bruno Le Maire

„Váratlan és érthetetlen a holland lépés” – reagált Bruno Le Maire francia gazdasági miniszter. Mihamarabb találkozni szeretne holland kollégájával.

„Nem szabadna politikai vitát folytatni a légiszövetség rovására” – mondta a francia elnök.

Emmanuel Macron  arra utalt, hogy a felvásárlás hatásra 10%-ot esett a konszern részvényeinek ára. Macron beszélgetést kezdeményezett a holland kormányfővel.

Az előzmények

Benjamin Smith

Az Air France–KLM viszony a konszern új igazgatójának nyári kinevezése óta feszült. A kanadai elnök, Benjamin Smith először a franciáknak nem volt ínyére. A kormány nehezményezte, hogy a cégcsoport történetében először nem francia a vezető. Az Air France szakszervezet pedig az új vezér évi 900 ezer eurós javadalmazását sokallta.

Az előző, 700 ezret kereső elnök, Jean-Marc Janaillac éppen a fizetése körüli vita miatt távozott. Utódját hosszú ideig tartott megtalálni. Nem utolsósorban, mert más légitársaságokkal összehasonlítva még a megemelt fizetés is kevésnek számít.

Smith ténykedésével a hollandok ellenszenvét vívta ki. Erősíteni akarta a cégcsoport integrációját. Az Air France-KLM konszernben a két társaság hagyományosan nagy önállóságot élvez. Máshogy van ez például a Lufthansa cégcsoportnál, ahol a leányvállalatok integráns részei az anyavállalatnak.

Anne Rigail

Smith az új stratégia miatt vitába keveredett a KLM vezetőjével, Pieter Elbers-el, aki a holland céget független, erős, önálló stratégiát építő légitársaságként vezette, és a cégcsoport ügyeibe is nagyobb beleszólást akart.

Amikor kitudódott, hogy Smith meg akarja akadályozni Elbers lejáró szerződésének meghosszabbítását a KLM dolgozói közkedvelt vezetőjük melletti aláírásgyűjtésbe kezdtek és elmozdítása esetére sztrájkkal fenyegettek.

Ősszel végül megegyezés született: Elbers marad és feláll egy testület Smith, a KLM vezetője és az Air France igazgatója, Anne Rigail részvételével, amelyben közösen fognak döntéseket hozni stratégiai kérdésekben.

Egyenlőtlen partnerek

A 2004-ben létrejött, 90 ezer alkalmazottal, 550 repülős flottával és 100 milliós utasforgalommal rendelkező légiszövetségben a kezdettől voltak konfliktusok. A hollandok folyamatosan francia túlsúlytól tartanak. Az Air France minden paraméterét tekintve nagyobb szereplő: 52 ezer alkalmazott, 249 repülő, 51 millió utas. A KLM ennél kevesebbet, 31 ezer dolgozót, 142 gépet és 33 millió utast tud felmutatni. Viszont rend szerint jövedelmezőbb a tevékenysége, mint a francia partneré. A hollandok gondoskodnak a nyereség nagy részéről.

2018-ban 409 millió euró pluszt ért el a cégcsoport. A KLM 11 milliárdos bevétel mellett 1,1 milliárd nyereséget termelt. A sztrájkokkal küzdő Air Franc vesztesége csökkentette kevesebb, mint felére az összeredményt. A francia társaságnál sikeresebb volt a csoport harmadik tagja, a 44 gépével 14 millió utast szállító holland fapados, a Transavia is.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Nagy az érdeklődés a lakáscélú megtakarítások iránt

egyre többen választják megtakarításra a lakástakarékot

BÉT – Csökkenő forgalomban ismét új csúcson zárt a BUX a héten

Ismét a Magyar Telekom volt a legjobban teljesítő részvény a BÉT-en, jegyzése 5,5 százalékkal került feljebb az előző heti 4,6 százalékos emelkedést követően

Erzsébet Alapítvány: kiemelten fontos a táborozó gyermekek biztonsága

Nyáron hetente 4500 gyermek vesz részt egyszerre az összes...

MÁV: nem működik az online jegyvásárlás

Szombat délelőttől rendszerhiba miatt nem működik a jegyértékesítés az online csatornákon, a MÁV appban és a jegy.mav.hu felületen sem,
Hirdetés

Hírek

BÉT – Csökkenő forgalomban ismét új csúcson zárt a BUX a héten

Ismét a Magyar Telekom volt a legjobban teljesítő részvény a BÉT-en, jegyzése 5,5 százalékkal került feljebb az előző heti 4,6 százalékos emelkedést követően

Erzsébet Alapítvány: kiemelten fontos a táborozó gyermekek biztonsága

Nyáron hetente 4500 gyermek vesz részt egyszerre az összes...

MÁV: nem működik az online jegyvásárlás

Szombat délelőttől rendszerhiba miatt nem működik a jegyértékesítés az online csatornákon, a MÁV appban és a jegy.mav.hu felületen sem,

Negyedszer az első az Apple – a világ legértékesebb márkája

Idén már negyedszer egymás után áll az Apple a világ legértékesebb márkáinak az élén

Az Otthon Start Program részleteiről egyeztetett Panyi Miklós a Bankszövetség képviselőivel

A Bankszövetség képviselőivel folytatott pénteki egyeztetésen sikerült tisztázni a még nyitott kérdéseket az Otthon Start Program részleteiről.

NGM: tovább szárnyal a Demján Sándor 1+1 Program

A 130 milliárd forintra emelt keretösszegű Demján Sándor 1+1 Program keretében a tárca eddig 1325 magyarországi vállalkozás támogatásáról hozott döntést,

Az építőanyag-piacon visszafogott volt a kereslet az első fél évben

Visszafogott volt a kereslet az építőanyag-piacon az első fél évben, de a jövőt tekintve optimisták az építőanyag-kereskedők

Még tart a nyár – számtalan program vár a fürdőkben

Tombol a nyár, hőségriadó is vár ránk a következő...
Hirdetés

Gazdaság

Bővül a Magyar Államkincstár online állampapír-értékesítése

Új, azonnali és biztonságos fizetési lehetőséggel bővül a Magyar Államkincstár online értékesítési rendszere: a WebKincstárban és a MobilKincstárban mostantól QVIK fizetéssel is vásárolhatnak állampapírt az ügyfelek.

Kamatdöntés – Egyhangúlag szavazott az alapkamatról az MNB Monetáris Tanácsa júliusban

A július 22.-i döntés alapján a jegybanki alapkamat 6,50 százalék maradt.

A nyári uborkaszezon a legjobb időszak a dubaji ingatlanvásárlásra a magyar szakértő szerint

Töretlenül növekszik a magyarok érdeklődése a dubaji ingatlanok iránt, egyes cégek évről évre hússzoros növekedést is tapasztalnak a keresletben.

Vegyesen változott csütörtök estére a forint árfolyama

Vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben csütörtök estére a reggeli szintekhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.