Kezdőlap Pénzvilág Zs. Nagy István: a lízing többet tud a hitelnél - nőhet...
No menu items!

Zs. Nagy István: a lízing többet tud a hitelnél – nőhet a szerepe a jövőben

Zs. Nagy István. Kép forrása: lizing.blog.hu

A lízingcégeknek a mainál komolyabb szerepet kellene szánni a járvány utáni újrakezdés időszakában, hiszen gyors ügyintézéssel, alacsony kezdőrészlettel és kedvező kamatokkal tudják biztosítani az eszközbeszerzést – állítja Zs. Nagy István a Magyar Lízingszövetség új elnöke. A szakember szerint az ágazatban rejlő lehetőségeket többek között az is jelzi, hogy Nyugat-Európában lényegesen nagyobb a lízing szerepe az eszközök finanszírozásában.

A közelmúltban Zs. Nagy Istvánt, a Merkantil-csoport kockázatkezelési igazgatóját választotta a Magyar Lízingszövetség elnökének a szervezet közgyűlése. A közgazdász végzettségű szakember több, mint két évtizedes szakmai tapasztalattal a háta mögött kezd programjának megvalósításához. Amelynek fókuszában a lízingben rejlő lehetőségek szélesebb körű megismertetése és a lízing, mint finanszírozási forma szerepének növelése áll.

A növekedési potenciál abból ered, hogy honfitársainknak még viszonylag nagy arányban a hitel jut eszébe akkor, amikor valamilyen számukra fontos használati, vagy termelő eszköz beszerzésén gondolkodnak. Annak ellenére, hogy a lízing – ami idehaza a gépjárműfinanszírozásban komoly múltra tekint vissza és „sláger termék” -, több esetben és több tekintetben is kedvezőbb megoldást kínálna. Amit az is mutat, hogy a nálunk fejlettebb gazdaságokban elsősorban a cégek növekedését biztosító termelőeszközök széles skálájának beszerzésekor alkalmazzák ezt a könnyen hozzáférhető finanszírozási formát.

Zs. Nagy István: a lízing esetében a hitelnél gyorsabb ügyintézéssel, kisebb biztosítékkal, akár alacsonyabb kamattal, önrésszel is kerülhet az ügyfélhez a számára fontos eszköz

Igaz a lízingnek több fajtája is ismert (operatív és pénzügyi, illetve ez utóbbin belül a nyílt és zártvégű), de a lényeg ugyanaz: a konstrukció segítségével úgy kerülhet az ügyfél a kiszemelt eszköz birtokába, hogy annak teljes árát nem kell azonnal kifizetnie. Ami persze a hitel esetében is igaz, alapvető különbség azonban, hogy mivel a lízingelt eszköz – vagyis maga a fedezet -, tulajdonjoga a finanszírozást biztosító lízingbe adónál marad, a lízing esetében a hitelnél gyorsabb ügyintézéssel, kisebb biztosítékkal, akár alacsonyabb kamattal, önrésszel is kerülhet az ügyfélhez a számára fontos eszköz. A lízingcégek sok esetben már a szállítókkal közösen dolgozva az eszközkiválasztásánál ott vannak, így jól tud alkalmazkodni a beruházás sajátosságaihoz a teljes futamidőre, a hasznos élettartam figyelembevételével.

Ennek kapcsán mondja azt Zs. Nagy István, hogy „mivel a szövetség legfontosabb célja most az, hogy a lízingpiacra ismét visszatérjen a koronavírus-járvány előtti lendületes bővülés, különösen a mikro-, kis- és középvállalkozások esetében fontos, hogy a tervezett fejlesztéseikhez szükséges eszközberuházásaik kapcsán megértsék, miért érdemes a lízinget választani finanszírozási formaként.”

a lízing a legegyszerűbb, legköltséghatékonyabb megoldás, az igényekre és lehetőségekre szabhatóan – akár a maradványérték optimalizálása mellett 

Ha a Nyugaton megszokott gyakorlatot vesszük alapul, a hazai piacban még van fejlődési lehetőség, több szegmensben is. Például amellett, hogy az operatív lízinget nálunk leginkább csak a vállalati flották esetén veszik igénybe, addig Nyugat-Európában már a lakosság is él ezzel a termékkel. Ez a szegmens az elmúlt 10-12 esztendőben jelentős fejlődést mutatott fel, amiben annak is nagy szerepe van, hogy már az állami cégek egy része is a flottakezelőktől bérli az autókat. Fontos megemlíteni továbbá, hogy a fejlődést az adózási környezet is támogatta, aminek kialakításában a Szövetségünk is meghatározó szerepet vállalt az elmúlt években. Elindult egy folyamat a gép, berendezés egyéb termelőeszköz beruházás esetén a hazai KKV-k körében is, amikor is egyértelműen egyre nagyobb eséllyel kerül előtérbe alternatívaként az operatív, vagy a pénzügyi lízing. Mivel ebben még nálunk vannak tartalékok, a szövetség elnökeként ezért is szeretnék lépésváltást az edukáció terén, felhívva a figyelmet arra, hogy a lízing a legegyszerűbb, legköltséghatékonyabb megoldás, amihez az adott eszköz kiválasztása után, többségében a szállítónál, az igényeikre és lehetőségeikre szabottan – akár a maradványérték optimalizálása mellett is -, hozzájuthatnak.”

Hozzátéve: mivel a lízing esetében nagy előny, hogy maga az eszköz az elsődleges fedezet, a lízingcégek a futamidőtől kezdve úgy tudják kialakítani a teljes finanszírozási konstrukciót, hogy az eszköz, normál használat mellett, fedezetet nyújtson a fennálló tartozásra. Nem beszélve arról, hogy a szolgáltatásként értékelhető operatív lízing esetében még önrészt sem minden esetben kell fizetni a lízing megkezdésekor. A lényegesen nagyobb arányt képviselő pénzügyi lízing esetében a lakossági gépjármű szegmenset említve -, a 2008-as válság konklúziójaként a jövedelemarányos törlesztőrészlet bevezetése mellett, törvény szabályozza a lízing lehetőségeit. A fogyasztóknak így a zárt végű lízing esetében, a bruttó vételárra vetítve minimum 20 százalékot kell letenniük kezdő részletként. A termelőeszközöket használó cégeknél, ahol egyedi bevizsgálás alapján születik döntés, nincs kötelező minimum, az átlagos önrész mértéke itt egyébként a vételár 10-20 százalék között mozog.

 gyakorlatilag adminisztrációs kötelezettségek nélkül nyílik lehetőség a lízingdíj ÁFA 50%- os visszaigénylésére… A játszma még nem lefutott.

A hosszútávú jövőkép megvalósítása mellett a Lízingszövetség egyik legnagyobb feladata most a céges autók esetében az elmúlt évek egyik legnagyobb eredményének számító kedvezmény megőrzése jelenti. 2021 végén ugyanis lejár a 2018/1493/EU tanácsi végrehajtási határozat hatálya, amelynek jelentőségét az adja, hogy ez alapján jelenleg, a korábbi, tételes útnyilvántartás helyett, gyakorlatilag adminisztrációs kötelezettségek nélkül nyílik lehetőség a lízingdíjakra eső ÁFA 50%- os visszaigénylésre az operatív illetve a nyílt végű pénzügyi lízing konstrukciót igénybe vevők számára. A játszma még nem lefutott. A kormánynak 2021. március 31-ig kellett a könnyítés hatásainak értékelését tartalmazó jelentést benyújtania az EU Bizottságának. Az érvelés alátámasztására a Magyar Lízingszövetség is végzett felméréseket a tagjai körében, melynek eredményét megosztotta a Pénzügy Minisztériummal, amely az EU-val lefolytatja az egyeztetést. Zs. Nagy István szerint a konstrukció megőrzése azért kulcsfontosságú, mert jól átlátható transzparens minden fél számára, ezért népszerűvé is vált az elmúlt időszakban, ugyanakkor ez a változtatás a gazdaság a „kifehérítéshez” is hozzájárult.

„Legalább ennyire fontos, hogy a tagjaink nagy sikerrel vettek részt az olyan kedvezményes állami gazdaságélénkítő programokban, mint amilyen az MNB által meghirdetett NHP, NHP Fix, majd az NHP Hajrá. Ezek egyértelműen hozzájárultak ahhoz, hogy a pénzügyi lízing üzletág a kishaszonjárművek és a mezőgazdasági termelőeszközök tekintetében – ahol a finanszírozásban az NHP aránya az elmúlt években meghaladta a 85 százalékot – még növekedni is tudott. Ezért is természetes volt, hogy az EXIM Bank által meghirdetett, szintén kedvezményes forrásokat jelentő EXIM Export Élénkítő, Kárenyhítő és az EXIM Fordulat konstrukciókat is beépítette a szakma a lízingkonstrukciókba. Éppen úgy, ahogy a mezőgazdasági géplízinghez, a nagycsaládosok autóvásárlásához, és az elektromos autókhoz nyújtott állami támogatást is már a kezdetektől integrálta a szektor.”

régóta folytatott edukációs tevékenységüket, ifjúsági „start up” programok bevonásával a középiskolákra is kiterjesztik

A Lízingszövetség új elnöke mindemellett kulcskérdésnek tartja a szakmai nyitottságot, amelynek keretében más szakmai szervezetekkel is együttműködésre törekednek. Emellett pedig a felsőfokú intézményekben régóta folytatott edukációs tevékenységüket, ifjúsági „start up” programok bevonásával a középiskolákra is kiterjesztik. Mindenütt arra törekedve, hogy az általános pénzügyi tudatosságra nevelés mellett a lízinggel kapcsolatos ismereteket is gyakorlati példákkal erősítsék.

Mivel a lízingpiac szereplőinek nemcsak a gazdasági szabályozó környezethez kell alkalmazkodnia, hanem a fenntarthatósági és a digitalizációs trendekkel is lépést kell tartania, azt is rendkívül fontosnak tartom, hogy az Európai testvér szervezettekkel szorosabb kapcsolatot ápolva, más lízingpiacok sikeres gyakorlatait is meghonosítsuk Magyarországon” – zárta gondolatait Zs. Nagy István

Érsek M. Zoltán

Lízing kisokos

A lízingnek két alapvető fajtáját különböztetjük meg: az operatív (működési) lízinget és a pénzügyi (finanszírozási) lízinget.

A pénzügyi lízingen belül megkülönböztetjük a nyílt végű és a zárt végű pénzügyi lízinget. A két konstrukció között az a különbség, hogy a zárt végű pénzügyi lízingnél a tulajdonjog-átruházás a futamidő végén automatikus. Nyílt végű lízingnél a lízingbe vevő vételi joggal (vevőkijelölési joggal) rendelkezik, azaz a lízingbe vevő vagy egy általa megnevezett harmadik személy a lízingelt vagyontárgyat a futamidő végén a maradványérték megfizetése után megvásárolhatja. (forrás: MNB)

A pénzügyi lízing, amelynek keretében a lízingbe adó alapvetően finanszírozási szerepet tölt be, így a szerződés lejártakor a lízingbe vevő vagy automatikusan tulajdonba kerül (lásd Zárt végű pénzügyi lízing), vagy a lízingbe vevő dönthet, hogy él-e a vételi jogával vagy visszaadja a lízingelt eszközt (lásd Nyílt végű pénzügyi lízing). A pénzügyi lízing tevékenység a Magyar Nemzeti Bank által felügyelt tevékenység

Az operatív lízing esetében a szerződés célja a szolgáltatás, vagyis a használat biztosítása, amelynek keretében a lízingbe adó valamilyen eszközt meghatározott időtartamra díjfizetés ellenében a lízingbe vevő használatába ad, a lízingbe vevő pedig a futamidő lejártával a lízingtárgyat vissza szolgáltatja a lízingbe adónak. Több esetben a lízingbe adó vállalja az eszköz, gépjármű teljes körű üzemeltetését is. Az eszköz tulajdonjoga a lízingbe adónál marad.

 

 

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Az EU pénzügyi stabilitási mechanizmusának osztályzati kilátását a Moody’s negatívra rontotta

A Moody's a múlt héten rontotta negatívra az addigi stabilról Franciaország "Aa3" államadósság-kötelezettségeinek besorolását.

Helyreáll az ellátási lánc és a kerozinszállítás a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren várhatóan november 7-én estétől

A mostani, üzemanyagfelvétellel kapcsolatos intézkedésből az utazóközönség semmit nem érzékelt, a repülőtér fennakadás nélkül üzemelt és üzemel.

15 éves Pécs zenei szíve – családi nappal ünnepli születésnapját a Kodály Központ

A programok díjmentesen, ingyenes regisztrációs jeggyel látogathatók, melyek november 3-tól vehetők át a Zsolnay Örökségkezelő Nonprofit Kft. jegypénztáraiban.A jegyek a termek befogadóképességének mértékéig igényelhetők.

Bank360: Scoring – így dől el, lesz-e hiteled

A hitellel rendelkező ügyfelek adatai felkerülnek a Központi Hitelinformációs Rendszer (KHR) adóslistájára, amely segítségével a hitelintézetek ellenőrizni tudják, hogy van-e már hitele a náluk hitelt igénylő ügyfélnek.
Hirdetés

Hírek

Az EU pénzügyi stabilitási mechanizmusának osztályzati kilátását a Moody’s negatívra rontotta

A Moody's a múlt héten rontotta negatívra az addigi stabilról Franciaország "Aa3" államadósság-kötelezettségeinek besorolását.

Helyreáll az ellátási lánc és a kerozinszállítás a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren várhatóan november 7-én estétől

A mostani, üzemanyagfelvétellel kapcsolatos intézkedésből az utazóközönség semmit nem érzékelt, a repülőtér fennakadás nélkül üzemelt és üzemel.

15 éves Pécs zenei szíve – családi nappal ünnepli születésnapját a Kodály Központ

A programok díjmentesen, ingyenes regisztrációs jeggyel látogathatók, melyek november 3-tól vehetők át a Zsolnay Örökségkezelő Nonprofit Kft. jegypénztáraiban.A jegyek a termek befogadóképességének mértékéig igényelhetők.

Bank360: Scoring – így dől el, lesz-e hiteled

A hitellel rendelkező ügyfelek adatai felkerülnek a Központi Hitelinformációs Rendszer (KHR) adóslistájára, amely segítségével a hitelintézetek ellenőrizni tudják, hogy van-e már hitele a náluk hitelt igénylő ügyfélnek.

Az Indamedia csoporthoz került a Ringier Hungary

A vezető hazai állásportál, a Profession továbbra is kizárólagosan a Ringier tulajdonában marad, a Sportal.hu sportoldal tulajdonosa továbbra is a Ringier Sports Media Group (RSMG).

Az Asiana Airlines közvetlen járatot indít Szöul és Budapest között

Új kapu nyílik Ázsia felé – Dél-Korea közvetlenül elérhetővé válik Magyarországról.  

Az ipari termelői árak 2025 szeptemberében átlagosan 0,4 százalékkal elmaradtak az előző hónaphoz képest és 2,4 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit

Az előző hónaphoz viszonyítva a belföldi értékesítési árak 0,5, az exportértékesítési árak 0,3 százalékkal csökkentek, így az ipari termelői árak összességében 0,4 százalékkal mérséklődtek.

Javította az OTP adósosztályzati kilátását és egyes besorolásait a Moody’s

Az EBRD kimutatása szerint Lengyelországban 14,1 százalékkal, Magyarországon 12 százalékkal volt alacsonyabb 2024 végén a rosszhitel-állomány, mint egy évvel korábban.
Hirdetés

Gazdaság

Kamatot csökkentett a Fed

Ezenkívül a központi bank úgy döntött, hogy december 1-jén befejezi az összes értékpapír-állományának csökkentését.

Van akinél nagyon komoly szja visszatérítést hozhat ez a megoldás

Az év vége közeledtével érdemes ellenőrizni az idei nyugdíjpénztári befizetéseink összegét, annak érdekében, hogy minél jobban ki tudjuk használni az szja-visszatérítés lehetőségét – hívja...

Ezt hozhatja a Széchenyi Kártya MAX+ kamatcsökkenése

A Széchenyi Kártya Program új kamatfeltételei kézzelfogható segítséget nyújtanak a hazai kkv-knak, különösen a működés finanszírozásában: a vállalkozások által fizetendő nettó kamat október 6-tól...

Tisztázzuk a vagyonadó terveket: ma egymilliárdosnak lenni már nem akkora szó, mint tíz éve

Ma már nagyjából 7000-10.000 magyar rendelkezik legalább 1 milliárd forintos klasszikus pénzügyi vagyonnal, 30.000 fő rendelkezik egymilliárdot meghaladó teljes vagyonnal, számuk pedig 2030-ra ötödével nőhet.