Hirdetés
Kezdőlap A német kapcsolat A Xanga felépítette a német kapcsolatát
No menu items!

A Xanga felépítette a német kapcsolatát

Herdon István a Xanga cégcsoport tulajdonosa a Debrecenben, a repülőtéren.  Az ipari park az ezredfordulótól készült arra, hogy a befektetők számára ideális beruházási célponttá váljon.

„Debrecen és a Debreceni Ipari Park már az ezredfordulótól kezdve tudatosan készült arra, hogy a nyugati, köztük a német befektetők számára ideális beruházási célponttá váljon. A sikerhez arra is szükség volt, hogy a működéshez szükséges infrastruktúra, a képzett munkaerő mellett a fejlett országokból érkező menedzserek által elvárt életminőséget is megteremtette a város” – elemez Herdon István a Xanga cégcsoport tulajdonosa. 

– Ahhoz, hogy a befektetőkért vívott csatában Debrecen felvegye a versenyt Budapesttel, elsőként a megfelelő közlekedési infrastruktúrát kellett megteremteni – magyarázza Herdon István. Visszaemlékezve arra, hogy amíg az M3-as autópálya nem ért el a városig, a budapesti repülőtérről útnak induló befektetőket rendkívüli kihívás volt meggyőzni arról, hogy Budapest helyett, miért érdemes Debrecenbe menniük. Később a Tiszántúl fővárosába is megérkezett a sztráda. A Xanga csoport pedig az időközben a tudományos technológiai park címet elnyert Debreceni Regionális és Innovációs Ipari Park mellett a Debreceni repülőtér létrehozásában és üzemeltetésében szerepet vállalva járult hozzá ahhoz, hogy Debrecen, a legújabb technológiákat képviselő nemzetközi cégeket vonzza Magyarországra.

A cégvezető szerint amíg az ipari parkba, annak indulásakor, két évtizede még nagyjából egyforma arányban telepedtek be az Európai Uniós, az unión kívüli európai és az amerikai cégek, addig 2015 óta már egyértelműen a német vállalkozások túlsúlya érződik. Ebben nem csak annak van szerepe, hogy a kétezres közepére már a városig ért a sztráda és közben a Magyarországon letelepedő autógyárakat hazánkba is követő beszállítók többsége német vállalat. Komoly vonzerőt jelentett az, hogy a 2004-ben nemzetközi minősítést megszerzett debreceni repülőtérről, 2016 tavaszától, hetente több közvetlen járatot indított Münchenbe a Lufthansa. A repülőtér akkori üzemeltetőjeként Herdon István és szakértői csapata is nagy szerepet játszott abban, hogy a német nemzeti légitársaság fantáziát látott a debreceni, regionális üzemelésben.

„Régi álmunkat valósítottuk meg azzal, hogy hosszú évek munkájának eredményeként a Lufthansát meggyőztük, érdemes közvetlen járatot indítania Debrecenbe. Ez egyrészt azért volt fontos a városnak és a régiónak, mert közvetlen légihíd jött létre a számunkra legfontosabb kereskedelmi partnernek számító Németországgal. Másrészt azért is, mert a Lufthansa olyan hagyományos, nemzetközi hálózatot üzemeltető, az üzleti utazásokra is fókuszáló légitársaság, amellyel a Malév csődje után – müncheni átszállással – közvetlenül is megnyílt a világ Debrecenből. A járatindításnak két oldala volt: miközben a légitársaság felmérése azt mutatta, hogy a debreceni régió iránt megvan a megfelelő kereslet, a járatok iránti német érdeklődés is tovább nőtt arra a hírre, hogy közvetlen kapcsolat létesül Münchennel”- érvel Herdon István. Aki szerint a covid járvány hatására ugyan debreceni járatát is leállította a Lufthansa, de a hírek szerint tavasszal újraéled a müncheni összeköttetés.

Herdon István: “a német vállalatok több tanácsadót vonnak be az előkészítő folyamatokba és sokkal óvatosabban, több időt és nagyobb anyagi tartalékot hagyva terveznek”

A Xanga csoport tulajdonosa szerint az ipari park és a város szempontjából egyaránt jó hír, hogy a betelepült cégek többféle iparágat képviselnek. Az autóipari beszállítók és a gépipari vállalkozások vannak többségben, de az IT és a logisztikai szektorból is egyre nagyobb az érdeklődés a debreceni lehetőségek iránt.

„Ha össze kellene hasonlítani a német cégeket másokkal, a legnagyobb különbségnek talán azt mondhatom, hogy a német vállalatok több tanácsadót vonnak be az előkészítő folyamatokba és sokkal óvatosabban, több időt és nagyobb anyagi tartalékot hagyva terveznek. Az is jellemző rájuk, hogy mérföldkövekben gondolkodnak és csak akkor lépnek tovább, ha azt elérték. Ha viszont a piac azt diktálja, váltani is hamar tudnak.

Jó példa erre a Bürkle csoport: a német gépipar meghatározó cége 2019-ben, első lépésben 2 millió eurós befektetéssel, a legmodernebb technológiát ide telepítve hozta létre első, Németországon kívüli európai gyárát a debreceni ipari parkban. Ezután még csak a második fejlesztési ütemről tárgyaltunk, miközben a harmadik a távoli jövőt jelentette, amikor a covid járvány alatt annyira megnőtt a cég megrendelés állománya, hogy most egyszerre valósítjuk meg a második és a harmadik fejlesztési ütemben megfogalmazottakat”- magyarázza az üzletember.

Aki szerint mindezek alapján nem véletlen, hogy a német autóipar egyik zászlóshajója, a BMW is a debreceni letelepedés mellett döntött, ami további, német hátterű beszállítók megtelepedését hozza majd magával a régióba. Herdon István szerint azonban ahhoz, hogy a nagy cégek ilyen döntéseiben, működésében meghatározó szerepet játszó, magasan képzett középvezetői és mérnök réteg is fantáziát lásson a debreceni régióban az is kellett, hogy a város a külföldiek szemében is vonzó legyen. Ezért volt kulcsfontosságú, hogy Debrecen az elmúlt évtizedekben sokat tett a nemzetközi szinten elvárt életminőség megteremtéséért, többek között a városi infrastruktúra fejlesztésével, a kulturális élet és a gasztronómiai kultúra fellendítésével. De legalább ennyire fontos volt, hogy létrejöttek azok a németnyelvű oktatási intézmények – óvoda, általános és középiskola – amelyek már nemcsak a magasan képzett külföldi szakembereket, hanem már a családjaikat is a debreceni letelepedésre ösztönzik.

Érsek M. Zoltán  

Hirdetés
Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Négy hidrogén- és 11 elektromos hajtású autóbuszra érkezett pályázat a HUMDA-hoz

A támogatási okiratok 2024 nyarára várhatóak, a projekteket legkésőbb 2027. június 30-ig kell lezárni, azaz addig kell beszerezni az autóbuszokat.

Egymilliárd dollárt gyűjtött az önvezető startup

A Wayve olyan szoftvert fejleszt, amely közérthetően elmagyarázza, hogy egy autó miért hozott egy bizonyos vezetési döntést.

Tízezrek menekítik a millióikat az adó elől, a TBSZ az új sztár

Az idei első negyedévben csaknem 33 ezer tartós befektetési...

A magyar munkavállalókat segíti a munkásszállás-kialakítás támogatása

Czomba Sándor szerint a belső mobilitást szeretnék segíteni, vagyis nem vendégmunkásoknak épülnek a szállások.
Hirdetés

Hírek

BÉT – Emelkedett a héten a BUX

A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe, a BUX a múlt pénteki záráshoz képest 1,44 százalékkal, vagyis 962,94 ponttal emelkedve, 68 002,24 ponton zárta a hetet.

Felülteljesített a magyar tőzsde

A részvénypiac forgalma 14,6 milliárd forint volt, a vezető részvények a Mol kivételével erősödtek az előző napi záráshoz képest.

Mínuszban zártak a vezető nyugat-európai tőzsdék

 Mínuszban zárták a kereskedést a vezető nyugat-európai tőzsdék kedden.

Történelmi csúcson zárt a BUX – A Magyar Telekom és az OTP húzta az indexet

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 846,62 pontos, 1,26...

Vegyesen zártak a vezető nyugat-európai tőzsdék

Az euróövezeti EuroStoxx50 index 0,48 százalékkal esett.

Heti várható – Kamatdöntő ülést tart a jegybank, munkaerőpiaci adatok

Januárban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 605 100 forint, a kedvezmények figyelembevételével számolt nettó átlagkereset 416 600 forint volt.

Indexemelkedéssel zártak csütörtökön az európai tőzsdék

Az európai gyűjtőindexek az év eleje óta több mint négy százalékkal emelkedtek, az euróövezeti kilenc százalékkal.

Gyengült csütörtökön a forint

Gyengült csütörtökön a forint a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon
Hirdetés

Gazdaság

Tízezrek menekítik a millióikat az adó elől, a TBSZ az új sztár

Az idei első negyedévben csaknem 33 ezer tartós befektetési számlát (TBSZ) nyitottak a magyarok, ami azt mutatja, hogy az állampapírpiacról kivett százmilliárdok hozamára továbbra...

Jelentősen nőtt az Erste Bank nyeresége az első negyedévben

Kivárás jellemzi a vállalati szektorban a hitelkeresletet, ezért elmaradt a növekedés.

Ami sok, az sok: Nagy Márton behívatta a Mol és a Magyar Ásványolaj Szövetség képviselőit

A tárcavezető a rendkívüli egyeztetésen megállapította, hogy Magyarországon az üzemanyagok ára a régiós átlagnál magasabb.

Sok bankszámlás megúszta a drasztikus áremelést 

A digitális bankolásra ösztönöznek a díjemelések