A repülési iparág számos kihívással küzd, amelyek már a nyári szezon előtt káoszt okoztak az európai és az észak-amerikai repülőtereken. Az Emirates elnöke azonban ezzel együtt sem számít az utazási kereslet csökkenésére.
Tim Clark, a dubaji székhelyű légitársaság elnöke a CNBC-nek azt mondta: soha nem tapasztalt még olyan ellenszelet, mint amilyennel az iparág jelenleg szembesül. Úgy tűnik azonban, hogy a nyaralókat ez nem tántorítja el attól, hogy megragadják a pandémia után visszatért utazási lehetőségeket.
“Nem valószínű, hogy a kereslet rövid távon lanyhulni fog” – mondta Clark a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) 78. éves közgyűlésén a katari Dohában.
A légiközlekedési iparágat számos kihívás hátráltatja, a munkaerőhiánytól és az ellátási zavaroktól kezdve az emelkedő üzemanyagárakig, ami hetekig tartó súlyos késésekhez és járattörlésekhez vezetett Európa és Észak-Amerika néhány legforgalmasabb repülőterén.
Múlt csütörtök óta az Egyesült Államokban 35 ezer járatot töröltek vagy indítottak el késve. Hasonlóképpen több tízezer járat menetrendje borult fel az elmúlt napokban Európa-szerte, a londoni Heathrow repülőtéren csak hétfőn 5000 utast érintettek a járattörlések, a német Lufthansa légitársaság pedig már bejelentette, hogy 900 járatot töröl júliusban a munkaerőhiány miatt.
Clark szerint azonban úgy tűnik, hogy az utasok jelenleg hajlandóak megfizetni a járvány utáni utazás – pénzügyi és egyéb – árát.
“A légitársaságoknak emelniük kellett az áraikat, hogy fedezzék és enyhítsék az üzemanyagárak emelkedését, amely csillagászati mértékű. A kereslet azonban továbbra is rugalmas, és nem látjuk, hogy ez lanyhulna” – mondta.
Hogy ez meddig tarthat, azt csak találgatni lehet, mondta Clark. A növekvő inflációs nyomás és a megélhetési költségek egyre súlyosbodó válsága, valamint az ukrajnai háború következtében kialakult szélesebb körű társadalmi-politikai aggodalmak mind további ellenszelet jelentenek az iparág számára – tette hozzá.
Clark egyúttal sürgette a nagyobb iparági együttműködést és koordinációt, hogy átvészeljék a nyári utazási csúcsot, megjegyezve, hogy “csak át kell vészelnünk ezt az időszakot, és arra kell koncentrálnunk, hogy elvégezzük a munkát, ahelyett, hogy egymást ütjük“.
Mint mondta, mégis arra számít, hogy az Emirates – amelyet két évnyi milliárdos veszteség hátráltat, beleértve a 2021-es 1,1 milliárd dolláros veszteséget – 2022-ben várhatóan újra nyereséggel zár.
“Örömmel mondhatom, hogy újra pénzt keresünk. Hacsak nem történik valami rendkívüli, úgy gondolom, hogy az Emirates ebben a pénzügyi évben nyereséges lesz” – mondta Clark.