Kezdőlap Autó Megszületett a kemény döntés: 2035-től csak zéró kibocsátású autókat lehet gyártani az...
No menu items!

Megszületett a kemény döntés: 2035-től csak zéró kibocsátású autókat lehet gyártani az unióban

A megállapodás gyakorlatilag azt jelenti, hogy 2035-től kezdődően az EU-ban nem lehet majd belsőégésű motorral hajtott új személygépkocsikat értékesíteni. Illusztráció: Bigstock

Az Európai Unió környezetvédelmi miniszterei több mint 16 órán át tartó tárgyalás után megegyeztek az éghajlatváltozás elleni küzdelemre vonatkozó jogszabályjavaslatokról. 2035-től kezdve csak olyan új személygépkocsik és kistehetautók gyártása lesz megengedett, amelyek szén-dioxid-kibocsátása nulla.

Az Európai Unió 27 tagállamának környezetvédelmi miniszterei szerdán kora reggel megállapodtak az éghajlatváltozás elleni küzdelmet célzó intézkedésekről – számolt be a Deutsche Welle.

A megállapodás több mint 16 órán át tartó luxembourgi tárgyalást követően született meg a javasolt éghajlati törvényekről – és tartalmaz egy kompromisszumot a fosszilis tüzelőanyaggal működő új autók értékesítésének 2035-től történő fokozatos megszüntetéséről.

“A Tanács megállapodott abban is, hogy 2035-ig 100 százalékososszén-dioxid-kibocsátás-csökkentési célt vezet be az új személygépkocsik és kisteherautók esetében”

– áll a miniszterek közleményében.

A megállapodás gyakorlatilag azt jelenti, hogy 2035-től kezdődően az EU-ban nem lehet majd belsőégésű motorral hajtott új személygépkocsikat értékesíteni.

Mi jön ezután?

A végső kompromisszumról most az Európai Parlamenttel kell tárgyalni – amely szintén támogatja a belsőégésű motorral hajtott járművek értékesítésének teljes betiltását 2035-től.

Mivel az EU 2050-re klímasemlegessé kíván válni, a kibocsátások csökkentése érdekében a belsőégésű motorok használatának tilalmának és a többi törvénytervezetnek hatályba kell lépnie.

A miniszterek közös álláspontot fogadtak el öt olyan jogszabályról, amelyet az Európai Bizottság tavaly javasolt.

“Az éghajlati válság és annak következményei egyértelműek, ezért a szabályozás elkerülhetetlen”

– mondta Frans Timmermans, az EU éghajlat-politikai vezetője.

Németország feltételhez kötötte a támogatást

Az uniós miniszterek nyilatkozata azután hangzott el, hogy Németország koalíciós kormánya támogatta a fokozatos kivezetést, de azzal a feltétellel, hogy a “szén-dioxid-semleges” üzemanyaggal működő új autók értékesítése 2035 után is folytatódhat.

A belsőégésű motorok esetleges betiltásáról szóló vita különösen Németországban, a blokk legnagyobb autópiacán ütközött ellenállásba.

Az EU tagállamai elsöprő többséggel megszavazták, hogy 2035-től csak olyan személygépkocsik és kishaszongépjárművek közlekedhessenek, amelyek nem bocsátanak ki szén-dioxidot” – mondta Steffi Lemke német környezetvédelmi miniszter.

“Ez egyértelmű jelzés, hogy el kell érnünk az éghajlati célokat. Emellett megadja az autóiparnak azt a tervezési biztonságot, amelyre szüksége van”

– tette hozzá.

Szociális Éghajlatvédelmi Alap a láthatáron

A megállapodás szerint létrejön egy 59 milliárd eurós (62 milliárd dolláros) Szociális Éghajlatvédelmi Alap is, amely az alacsony jövedelmű polgárokat védi a szén-dioxid-politika okozta energiaköltségek emelkedésétől.

Minden uniós tagállamnak lehetősége lesz arra, hogy javaslatokat nyújtson be az Európai Bizottságnak arra vonatkozóan, hogy ezt a pénzt hogyan lehet az emberek megsegítésére fordítani, például az otthonok téli energiahatékonyságának növelésére vagy új, nulla kibocsátású közlekedési eszközök támogatására.

“A megújuló energiára való áttérés csökkenteni fogja a számlákat, de sok embernek szüksége lesz némi támogatásra az átálláshoz”

– tette hozzá Timmermans.

Litvánia, Lettország és Lengyelország még nagyobb alap létrehozását szorgalmazta, míg Finnország, Dánia és Hollandia – gazdagabb országok, amelyek többet fizetnének be az alapba, mint amennyit kapnának belőle – kisebb alap létrehozását szorgalmazta.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Máért – Orbán Viktor: a magyar gazdaság bajai, meglévő gyenge pontjai nem strukturális természetűek

Ezeknek az országoknak nem minden kérdésben esik egybe az érdekük, de a legfontosabb stratégiai kérdésekben összehangolhatóak az érdekeik - mondta.

Zöld utat kaptak a fontos közlekedési projektek

Az építési és közlekedési miniszter által benyújtott előterjesztések alapján a kormány több jelentős közlekedési és infrastrukturális fejlesztés megvalósítását támogatja - jelentette be hivatalos Facebook-oldalán az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) .

Az MNB feljelentést tett a Szabadság téri székház felújítása ügyében

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) feljelentést tett a Szabadság téri székház felújításával összefüggésben felmerült hűtlen kezelés, hanyag kezelés, csalás és hivatali visszaélés gyanúja miatt.

Napi 250 millió köbméterrel nőtt a Mol részvételével kitermelt kurdisztáni gázmező teljesítménye

A Pearl Petroleum 1,1 milliárd dolláros gázbővítési projektje (KM250) keretében az iraki Kurdisztán régióban (KRI) található Khor Mor létesítményben megkezdődött a gáz kereskedelmi értékesítése.
Hirdetés

Hírek

Zöld utat kaptak a fontos közlekedési projektek

Az építési és közlekedési miniszter által benyújtott előterjesztések alapján a kormány több jelentős közlekedési és infrastrukturális fejlesztés megvalósítását támogatja - jelentette be hivatalos Facebook-oldalán az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) .

Az MNB feljelentést tett a Szabadság téri székház felújítása ügyében

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) feljelentést tett a Szabadság téri székház felújításával összefüggésben felmerült hűtlen kezelés, hanyag kezelés, csalás és hivatali visszaélés gyanúja miatt.

Napi 250 millió köbméterrel nőtt a Mol részvételével kitermelt kurdisztáni gázmező teljesítménye

A Pearl Petroleum 1,1 milliárd dolláros gázbővítési projektje (KM250) keretében az iraki Kurdisztán régióban (KRI) található Khor Mor létesítményben megkezdődött a gáz kereskedelmi értékesítése.

Rekordszinten az arany és az ezüst ára

Történelmi csúcsra erősödött az arany és az ezüst jegyzése unciánként a New York-i tőzsde fémrészlegében (Comex) csütörtökön kora reggel.

Nincs B terv – gyakorlati segítség a hulladék csökkentéséhez

A hulladékprobléma napjaink egyik legégetőbb környezeti kihívása. Évente több milliárd tonna szemét keletkezik világszerte, amelynek jelentős része kezelés nélkül mérgezi a környezetet .

Szállodai klíma, a rejtett veszélyforrás: szakértői tanácsok utazóknak

Rossz szag és zaj jelezheti a problémás klímaberendezést a hotelekben

Egyre több gazda lát lehetőséget a sütőtöktermesztésben

Tovább bővült a sütőtök termőterülete, egyre több gazda lát lehetőséget az aszálytűrő, alacsony költség mellett termelhető sütőtökben. Az idei szezon már elkezdődött, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) és a Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet (FruitVeB) körképe szerint a legfinomabb sütőtököt továbbra is közvetlenül a termelőknél érdemes keresni, a személyes vásárlás mellett pedig akár már a világhálón is rendelhető az őszi csemege.

A szakszervezetek 12 százalékos 2026. évi minimálbér-emelést javasolnak

A szakszervezetek 12 százalékos minimálbér-emelésben gondolkodnak 2026-ra vonatkozóan, a munkaadói oldalon azonban még nincs egységes álláspont, ráadásul a számok az október végén érkező, első kilenc hónapra vonatkozó előzetes GDP-adatok tükrében még változhatnak.
Hirdetés

Gazdaság

Tisztázzuk a vagyonadó terveket: ma egymilliárdosnak lenni már nem akkora szó, mint tíz éve

Ma már nagyjából 7000-10.000 magyar rendelkezik legalább 1 milliárd forintos klasszikus pénzügyi vagyonnal, 30.000 fő rendelkezik egymilliárdot meghaladó teljes vagyonnal, számuk pedig 2030-ra ötödével nőhet.

Oda az MBH kapcsolat, de marad a régi gondoskodás

Megújul a Gondoskodás Egészség- és Nyugdíjpénztár – megszűnik az MBH-val való együttműködés A mai nap első híre az volt, hogy az MBH Bank felülvizsgálta és...

Csodánkra jár a világ: a vagyonosodás tempójában világcsúcs ütemet diktálunk, a Blochamps prognózisa már 2019-ben előre látta

A Blochamps Capital szakembere arra figyelmeztet, hogy a hazai vagyonosodás üteme nemzetközi összevetésben is kiemelkedő

Fiatalok tízezrei adósodtak el 2025 első felében – több százan máris bajba kerültek

A munkáshitelek rövid időn belül megugró aránya a késedelmes állományon belül azt sejteti, hogy a konstrukció sérülékeny ügyfélkört vonz, így a gyors felfutás mellett gyorsan a törlesztési nehézségek válhatnak a legfőbb problémává.