Hirdetés
Kezdőlap Menedzser-Kihívások ALD: a flottapiacon most kulcskérdés a gyorsaság
No menu items!

ALD: a flottapiacon most kulcskérdés a gyorsaság

A gépjármű flottapiacot is érzékenyen érintette, hogy az elmúlt időszakban összeomlott ellátási láncok miatt hosszabb ideje késik az új autók leszállítása. Az ügyfeleknek esetenként a tervezettnél tovább kellett használniuk a járművet, miközben a túlfutás miatt előre nem tervzett szervizköltség is növelhette a kiadásokat. Emellett az üzemanyag drágulása, a forint jelentős árfolyammozgása és a fenntarthatóság iránti igény is kihívásokat rejt – fejtette ki Kövesdán Balázs, a piacvezető ALD Automotive Magyarország Kft. kereskedelmi igazgatója.

Az ellátási láncokban keletkezett fennakadás a mi cégünket is korábban még nem tapasztalt helyzet elé állította. Mivel meggyőződésünk, hogy az ilyen kihívások idején a gyors és testreszabott megoldás jelenti a legnagyobb segítséget, multinacionális hátterünknek köszönhetően a lehető leggyorsabban reagáltunk azzal, hogy olyan rugalmas konstrukciókat kínáltunk, mint amilyen a középtávú bérlet – az ALD Flex. Ha például egy új munkatárs belépésénél az új autóra egy-két évet is várni kellene, vagy amikor a magas futásteljesítmény miatt az autó már nem üzemeltethető gazdaságosan -, a flexibilisen használható 500 autóból álló Flex flottánk jelenti a megoldást. Más esetekben, ahol a futásteljesítmény még lehetővé tette, ott a leggazdaságosabb megoldást, a futamidő hosszabbítás javasoltuk. Emellett a teljes országot lefedő szerviz partnereink támogatására is nagy hangsúlyt fektettünk. Nem mondom, hogy ez nem igényelt extra erőfeszítéseket, de mindig az a cél lebegett előttünk, hogy a gépjárműveinket használó bérlőink üzletfolytonosságának fenntartása mindennél fontosabb” – mondta el Kövesdán Balázs.

Kövesdán Balázs

Aki a szervizkapcsolatokra kitérve folytatta: miközben a megnövekedett futásteljesítmény a szervizigény megnövekedését eredményezte,  az ellátási láncok összeomlása alkatrészhiányt is generált. Ezért tartja kulcsfontosságúnak, hogy a korábbi, tudatos kiválasztás eredményeként olyan szervizpartnerekkel állnak kapcsolatban, akik áruellátottságuknak, célszerszámozottságuknak és gyártói támogatottságuknak is köszönhetően, szükség esetén prompt megoldásokat adnak a beérkező igényekre.  Mivel így is előfordulhat, hogy a gyári alkatrészre hónapokat várni kell, ilyenkor ismét csak a Flex flotta átmeneti használata jelenteti a biztos megoldást. A szakember hozzátette: mivel az ügyfelek nem szeretnének akár egy-két évet is várni az új autóra, többen is a korábban kevésbé favorizált márkák felé fordultak.

Volt olyan rendelés, amit az ügyfél azért mondott vissza 6 hónap után mert már nem volt szükség a gépjárműre. Sajnos a jelenlegi helyzetben az ilyen előfordul, ezért is nehéz előre tervezni. Pontosan ezért van szükség olyan új márkák bevonására, amelyek eddig nem voltak választhatók az adott vállalat cégautó szabályzatában. A mostani helyzet jellemzően azt eredményezte, hogy a vásárlók a kedvelt nyugati márkákról az ismert és a kevésbé neves keleti márkák felé vándoroltak át. Olyan gyártókat részesítve előnyben, amelyek központja Japánban, Dél-Koreában, sőt esetleg Kínában van. Ilyenkor eredendően a gyorsabb szállítási határidő volt a váltás oka. Mindemellett, az sem mellékes, hogy mára a minőséget és a biztonságot tekintve a felkapott brandek mellett, az újabb márkák is bőven felzárkóztak a nyugati konkurenseik mellé” – elemez a kereskedelmi igazgató.

A kihívások kapcsán az is megkerülhetetlen, hogy a forint árfolyamgyengülése, az új autók árának januárhoz viszonyított, átlagosan 25-30 százalék körüli drágulása sem kedvezett a piacnak, ahol ez a havi bérleti díjakban is megmutatkozott. Kövesdán Balázs úgy látja, hogy miközben az új autók árának növekménye és az elszálló jegybanki alapkamat sem segítette a szektort, a használtautók árának emelkedése teret nyithatott annak, hogy a gépjárművek maradványértékeit javítsák.

Teljesen mindegy, hogy operatív-, pénzügyi lízingről vagy készpénzes beszerzésről beszélünk, az idei évben – januártól szeptemberig mért adatok alapján – 12%-kal kevesebb új céges autót helyzetek forgalomba a tavalyi év azonos időszakához mérten. Az idei évben 72 438 darab, míg a tavalyi évben 81 887 darab új autót adtak át az előbb említett időszak alatt. Szakértők szerint ez a negatív trend az év végéig a 20-25%-ot is elérheti. Már csak azért is, mert az üzemanyag árának jelentős növekedése is rontotta a helyzetet. A fogyasztás optimalizálására ugyanakkor több megoldásunk is van. Elsőként az online elvégezhető vezetéstechnikai tréningünket említeném meg, amely a COVID alatt egy nagyon jó alternatív megoldás volt. Elsőre furán hangozhat, de tény, hogy az online vezetéstechnikai tréninggel globálisan, kimutathatóan 5%-os megtakarítást érhettek el az ügyfeleink. Ezen felül elérhetők a DrivingCamp közösen összeállított gyakorlati vezetéstechnikai programjai is.

Tapasztalatai szerint az új trendek közé tartozik a cégek és a vásárlók fenntarthatóság iránti elkötelezettségének erősödése is. Ami az elektromos hajtáslánc iránt megnövekedett keresletben is megmutatkozik.

Miközben a korábbinál érezhetően többen vásárolnak elektromos autót, azt is fontos megjegyezni, hogy Magyarország még nem tart ott, ahol a francia, a holland vagy akár a német piac. A legfontosabb, amivel az elektromos autózást ma Magyarországon támogatni lehetne, a vásárlásokhoz társuló financiális hozzájárulás lenne, aminek hatása a korábbi években a kimagasló új elektromos autó forgalomba helyezésben is megmutatkozott. Egyébként, jellemzően a multinacionális háttérrel rendelkező vállalkozásoknál erős az alternatív meghajtások iránti érdeklődés, köszönhetően annak, hogy anyavállalataik, csökkentve karbon lábnyomuk mértékét, ezt támogatják. Összességében pedig egy nagyon jól kirajzolódó trendet láthatunk az új autó forgalomba helyezések kapcsán, ami a dízel meghajtású személygépjárművek csökkenését és a hibrid, plug-in hibrid, valamint a teljesen elektromos személygépjárművek eladásának növekedését mutatja.

Ezekhez az új hajtásláncokhoz nyújtunk támogatást az ALD Electric szolgáltatásunkkal. Az ügyfeleink töltését azzal igyekszünk gondtalanná tenni, hogy miközben a partnereink országos töltő hálózatát elérhetővé tesszük, az otthoni töltő telepítését és az azon keresztüli töltések monitorozását, elszámolását is biztosítjuk. Igaz az utóbbi esetében az elszámolás még csak technikai kérdés, mert a jogi környezet még nem teszi lehetővé, hogy a céges autó otthoni töltését az alkalmazott a munkáltató felé elszámolja. De amint ez kedvezően megváltozik, úgy a mi rendszereink ezeket az elszámolásokat is képesek lesznek elkészíteni.

Az autóiparban zajló elektromos forradalom mellett ma már a járműmegosztás sem elhanyagolható mértékű. A szakember úgy látja, hogy miközben ez a megoldás a flottapiacon még sosem volt ennyire népszerű Magyarországon, a flottaüzletágban még mindig csak az elején járunk a trendnek. Meglátása szerint itthon két ok nem hagyja kibontakozni ezt a nyugati trendet: az egyik az „én” autómat ne vezesse más, a másik pedig az elérhető szolgáltatók hiányából és az elérhető modellek alacsony választékából fakad. Miközben egy cégen belüli járműmegosztás sem mindig tud megvalósulni, egy cégautó naponta mindössze 10%-ot van használatban.

A flottapiacon ma azt látjuk, hogy a nemzetközi vállalatok extra juttatásként kezelik a „car sharing” szolgáltatást. Ezzel már nem csak azok juthatnak ilyen megoldáshoz, akiknek amúgy is van céges autójuk, hanem azok is, akik nem rendelkeznek ilyen lehetőséggel. Ahol a céges autó mellé jár ez a szolgáltatás ott jellemzően a szerviz idejére biztosítják azt, így tartva fenn a munkavállaló folyamatos mobilitását. Anyavállalatunk több leányvállalatánál is elérhető már a járműmegosztás és akár további mikro mobilitási – elektromos bicikli vagy roller – megoldás is, amelyek adaptációjára hamarosan Magyarországon is sor kerül majd”- értékelte a helyzetet a szakember.

Kövesdán Balázs azt is fontosnak tartja, hogy miközben a gépjárműgyártóknál és üzemeltetőknél egyre erősebben érződik a fenntarthatóság iránti igény, az ALD Automotive önmagára nézve is kötelezőnek tartja a fenntartható működést. Az ehhez kapcsolódó többféle programjuk közül az ALD Electric keretében az ügyfeleikkel közösen kialakított, személyre szabott elektromos jármű-stratégia és átállási terv segítségével járulnak hozzá a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséhez. A Move2025 stratégiai terv nemcsak a fenntartható mobilitás jövőjének alakítását foglalja magában, hanem elkötelezett és felelős munkáltatóként a vezető testületekben a nők arányának 35%-ra növelését és a vállalat belső ökológiai lábnyomának további 30%-os csökkentését is megvalósítja 2025-re a 2019-es szinthez mérten.

Érsek M. Zoltán

Hirdetés
Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Így húzott el Győr mellett Debrecen, és együtt integetnek Miskolcnak

Az első negyedévi 640 ezer forintról az utolsó negyedévre 678 ezer forintra nőtt az átlagos négyzetméterár Debrecenben, ez 6 százalékos emelkedést jelent.

Hazánk továbbra is szoros együttműködésre törekszik a FAO-val

A magyar uniós elnökség kapcsán az európai élelmiszerpazarlás csökkentésére és a világ egyes régióiban tapasztalható nélkülözés felszámolására is fel kívánja hazánk hívni a figyelmet

A Microsoft gigabefektetése a mesterséges intelligenciába

A Kearney globális tanácsadó cég becslése szerint az AI 2030-ra közel 1 billió dollárral járulhat hozzá a délkelet-ázsiai bruttó hazai termékhez (GDP).

Csökken a kereslet, olcsóbb lehet a benzin

A benzin iránti kereslet globális növekedése idén lelassulhat az elektromos autók kínai és USA-beli térnyerése miatt.
Hirdetés

Hírek

BÉT – Emelkedett a héten a BUX

A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe, a BUX a múlt pénteki záráshoz képest 1,44 százalékkal, vagyis 962,94 ponttal emelkedve, 68 002,24 ponton zárta a hetet.

Felülteljesített a magyar tőzsde

A részvénypiac forgalma 14,6 milliárd forint volt, a vezető részvények a Mol kivételével erősödtek az előző napi záráshoz képest.

Mínuszban zártak a vezető nyugat-európai tőzsdék

 Mínuszban zárták a kereskedést a vezető nyugat-európai tőzsdék kedden.

Történelmi csúcson zárt a BUX – A Magyar Telekom és az OTP húzta az indexet

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 846,62 pontos, 1,26...

Vegyesen zártak a vezető nyugat-európai tőzsdék

Az euróövezeti EuroStoxx50 index 0,48 százalékkal esett.

Heti várható – Kamatdöntő ülést tart a jegybank, munkaerőpiaci adatok

Januárban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 605 100 forint, a kedvezmények figyelembevételével számolt nettó átlagkereset 416 600 forint volt.

Indexemelkedéssel zártak csütörtökön az európai tőzsdék

Az európai gyűjtőindexek az év eleje óta több mint négy százalékkal emelkedtek, az euróövezeti kilenc százalékkal.

Gyengült csütörtökön a forint

Gyengült csütörtökön a forint a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon
Hirdetés

Gazdaság

Ami sok, az sok: Nagy Márton behívatta a Mol és a Magyar Ásványolaj Szövetség képviselőit

A tárcavezető a rendkívüli egyeztetésen megállapította, hogy Magyarországon az üzemanyagok ára a régiós átlagnál magasabb.

Sok bankszámlás megúszta a drasztikus áremelést 

A digitális bankolásra ösztönöznek a díjemelések

A kormányzati szektor GDP-arányos hiánya 6,7 százalékos volt 2023-ban

A kormányzati szektor adóssága - a Magyar Nemzeti Bank adatai alapján - 2023 végén 55 134 milliárd forintot, a GDP 73,5 százalékát érte el.

MBH Bank: 345,3 milliárd forint korrigált adózás előtti eredmény 2023-ban

A társaság a tavalyi évben 350 millió euró értékben sikeres nemzetközi kötvénykibocsátást hajtott végre.