Hirdetés
Kezdőlap Hírek Itt a vége a legendás Jumbo Jet korszakának
No menu items!

Itt a vége a legendás Jumbo Jet korszakának

A Boeing 747-es. Fotó: Bigstock

Lezárult egy korszak a Boeingnél: több mint 50 év után az utolsó – sorrendben az 1574. – Boeing 747-es is elhagyta az amerikai repülőgépgyártó gyárát.

Néhány héten belül az Atlas Air Worldwide egy új Boeing 747-est kap. Ez lesz az utolsó újonnan épített példány a Jumbo Jetből – számolt be a Spiegel.

Az utolsó 747-es repülőgép kedd este hagyta el a Seattle melletti Everettben található nagy Boeing-gyárat. Ezzel véget ért a klasszikus repülőgép története, amelyet egykor az “égbolt királynőjeként” ünnepeltek.

A repülőgép először tesztrepüléseket fog teljesíteni és átfestésre kerül, mielőtt jövő év elején átadják az Atlas Air Worldwide-nak. A Boeing még 2020-ban jelentette be, hogy végleg leállítja a 747-es gyártását. Ez nem volt meglepetés: a vállalat már régóta fontolgatta, hogy a kereslet hiánya miatt kivezeti a Jumbót.

A világ legnagyobb utasszállító repülőgépe 1969-ben hajtotta végre első repülését, és körülbelül egy évvel később az amerikai Pan Am légitársaságnál állt először menetrendszerű szolgálatba. A 747-8 legújabb változatát – amely hosszabb felső fedélzettel, új szárnyakkal és üzemanyag-takarékosabb hajtóművekkel rendelkezik, és több mint 600 utasnak kínál helyet – a Boeing csak néhány légitársaságnak tudta eladni.

A legtöbb hosszú távú járatokat teljesítő légitársaság ugyanis olyan modellekre támaszkodik, amelyek nem olyan nagyok. Ilyen például a Boeing 787-es “Dreamliner” és a 777-es, valamint az Airbus A350-es.

Kim Smith, a Boeing menedzsere “nagyon szürreálisnak” nevezte a legendás Jumbo utolsó átadását. “Több mint 50 év óta először nem lesz 747-es repülőgépünk ebben a gyárban” – mondta a CNBC-nek. A Boeing összesen 1574 példányt gyártott az óriásgépből.

A gyártás megszűnésével természetesen nem fog eltűnni a típus a levegőből, de a 747-es ott is egyre ritkábbá válik. A United és a Delta nagy amerikai légitársaságok már évekkel ezelőtt kivonták az ilyen típusú repülőgépeket a flottájukból.

Miután a Covid-járvány 2020-ban megbénította a nemzetközi légi forgalmat, a Qantas és a British Airways is kivonta a típust a forgalomból.

A 747-es egyik legfontosabb megrendelője a Lufthansa volt. Az összesen mindössze 47 példányból 19-et vett át a legújabb utasszállító változatból, a 747-8-asból, amelyet a Boeing az ezredforduló után a még nagyobb Airbus A380 riválisának szánt.

Az utolsó repülőgépet az amerikai gyártó 2015 decemberében adta át a Lufthansának. A német légitársaság flottájában több régebbi Boeing 747-400-as is található.

Ám a Jumbo már nem bír nagy jelentőséggel a Boeing számára. Az utóbbi időben gyakorlatilag csak teherszállító repülőgépnek építették – eltekintve egy különleges változatától, amely az amerikai kormány Air Force One nevű repülőgépeként szolgált.

Hirdetés
Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Megalkották az első magyar AI alapú éttermi asszisztenst

A koronavírus-járvány okozta elszigetelődés adta az inspirációt egy kis baráti társaság számára, hogy olyan közösségi applikációt fejlesszen, ami megkönnyíti az információszerzést, a tájékozódást, miközben a vendéglátóhelyek kiszolgáltatott helyzetét is orvosolni tudja.  A kis közösségi alkalmazás bár népszerűvé vált, de a várt áttörést nem érte el, ezért a csapat egy inkubációs programban kapott segítséget felhasználva fejlesztette ki a jelenlegi formában elérhető rendszert.

A júliusra elvárt szint felett a gáztárolói töltöttség

A jelenleg 4,5 milliárd köbméternyi készlet másfélszeresét teszi ki a tavalyi egész éves lakossági fogyasztásnak.

Idén 2,5, jövőre 4,1 százalékos gazdasági növekedéssel számol a kormány

Ősztől a Konvergencia Programot az uniós gazdasági kormányzás reformja keretében felváltja a középtávú nemzeti fiskális strukturális terv,.

Most licitáljon több millió forintos arany ékszerekre a NAV oldalán

Több millió forintos arany ékszerekre is lehet licitálni a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) oldalán.
Hirdetés

Hírek

Felülteljesített a magyar tőzsde

A részvénypiac forgalma 14,6 milliárd forint volt, a vezető részvények a Mol kivételével erősödtek az előző napi záráshoz képest.

Mínuszban zártak a vezető nyugat-európai tőzsdék

 Mínuszban zárták a kereskedést a vezető nyugat-európai tőzsdék kedden.

Történelmi csúcson zárt a BUX – A Magyar Telekom és az OTP húzta az indexet

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 846,62 pontos, 1,26...

Vegyesen zártak a vezető nyugat-európai tőzsdék

Az euróövezeti EuroStoxx50 index 0,48 százalékkal esett.

Heti várható – Kamatdöntő ülést tart a jegybank, munkaerőpiaci adatok

Januárban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 605 100 forint, a kedvezmények figyelembevételével számolt nettó átlagkereset 416 600 forint volt.

Indexemelkedéssel zártak csütörtökön az európai tőzsdék

Az európai gyűjtőindexek az év eleje óta több mint négy százalékkal emelkedtek, az euróövezeti kilenc százalékkal.

Gyengült csütörtökön a forint

Gyengült csütörtökön a forint a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon

Pluszban kezdtek a vezető nyugat-európai tőzsdék

Erősödéssel indítottak a vezető nyugat-európai tőzsdék csütörtökön
Hirdetés

Gazdaság

Börtönben a Binance kriptovaluta volt főnöke

Az amerikai igazságügyi minisztérium az ügyet a kriptopénzeken belüli bűncselekmények elleni fellépés részeként indította, amelyek közül a legismertebb a Bitcoin.

Rohamra indultak a bankok az állam ellen a lakossági megtakarításokért

A leköthető összegnek felső határa nincs, vagyis tárt karokkal várják a legvagyonosabb ügyfélkört is.

Szeptembertől kötelező átutalási korlát lesz a bankszámlákra, az OTP már májusban bevezeti

Az internet- és mobilbankból indított utalásoknak május 8-tól kezdve 1 millió forint lesz a napi limitjük.

A Gránit Bank, az MBH és az OTP konzorciuma működtetheti az MFB Pont Plusz lakossági hálózatot

A közvetítői hálózatról szóló közbeszerzési eljárást a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) jelentette meg, a szerződést még ebben a hónapban megköthetik.