A júniusban mért 29,3 százalékról 23,1 százalékra mérséklődött az élelmiszerinfláció júliusban az egy évvel ezelőtti adatokhoz képest. A több mint 6 százalékpontos csökkenéshez a kormányzati intézkedések mellett a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) által működtetett online árfigyelő rendszer is hozzájárult – közölte a GVH..
Az adatbázisban napi szinten nyomon követett 62 termékkategória termékeinek átlagárai átlagosan mintegy 8 százalékkal mérséklődtek annak eredményeként, hogy egy hónap leforgása alatt 53 termékkategóriában csökkentek az árak.
A közlemény szerint a kedden közölt statisztikai adatok arra is rávilágítanak, hogy az élelmiszereket érintő, éves összevetésben mért infláció csökkenése gyorsul, köszönhetően a jól ütemezett, brutálisan hatékony intézkedéseknek. 2023 áprilisában 37,9, májusában 33,5 százalék, júniusban 29,3 százalék, júliusban pedig már 23,1 százalék volt. A júliusban mért 6,2 százalékpontos csökkenéshez a Gazdasági Versenyhivatal által működtett, július elseje óta elérhető online árfigyelő rendszer legalább 2 százalékponttal járult hozzá egyetlen hónap alatt a KSH inflációs fogyasztói kosarának súlyait figyelembe véve – közölte a versenyhivatal.
Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke a közlemény szerint az M1 hírcsatorna kedd reggeli műsorában rámutatott: “az árfigyelő öldöklő napi árversenyt generálva a kiskereskedelmi szektorból tolja lefelé az árakat.” Hozzátette: “nekünk az az érdekünk, hogy a napi árversenyben a versenyt fokozzuk, csökkenjenek az árak, megvédjük a magyar családokat és a nyugdíjasokat”.
A GVH által működtetett online árfigyelő rendszer nemcsak hatékony versenyélénkítő, hanem népszerű is. A július elsejei indulás óta az egyedi látogatók száma hétfőn átlépte az 1 milliót, a látogatók átlagosan 3 perc 40 másodpercet töltenek el az oldalon, amely egyértelmű bizonyítéka annak, hogy a fogyasztók használják a rendszert.
A Pulzus Kutató múlt pénteken publikált felmérése szerint alig egy hónap alatt több mint 6 millióan értesülhettek a www.arfigyelo.gvh.hu címen elérhető árfigyelőről, és a felmérésben megkérdezett 18 évnél idősebb válaszadók 15 százaléka használja a rendszert.
Az árfigyelőt kifejlesztő munkacsoport folyamatosan dolgozik a rendszer továbbfejlesztésén. A következő hetekben várható több olyan fejlesztés élesítése, amelyek még hatékonyabbá tehetik a működését. Hamarosan szabadon összeállítható és megosztható bevásárlólista segíti majd a fogyasztókat, és lehetőség lesz például csak a környékbeli boltok termékeire szűrni. Folyamatban van az árfigyelő hivatalos mobilapplikációjának kifejlesztése. Ezzel párhuzamosan, a fogyasztói igényeknek megfelelően hamarosan tovább bővülhet a rendszerben szereplő termékek köre is – írták.
Rigó Csaba Balázs elmondta: a fogyasztói visszajelzések alapján kiderült, hogy szükség lenne még egyéb termékkörök, higiéniai, háztartási eszközök szerepeltetésére. A termékkörök bővítése során egy kifejezetten családokat, kisgyermekes családokat segítő termékkör meghatározása célként fogalmazódott meg – tette hozzá.(Gazdasági Versenyhivatal /MTI)