A jövő elkezdődött: május 21-től aktiválható a digitális állampolgárság alkalmazás a mobiltelefonokra, lehet regisztrálni a rendszerbe, ősztől pedig ezzel lesz aktiválható a már két éve beindított digitális állampolgárság programba lépés (DÁP).
A digitális állampolgárság egyfelől az állampolgárok kényelmét és adataik, okmányaik biztonságát szolgálja, másfelől, az állami intézmények oldaláról a kor követelménye is: olyan hatékony és könnyen hozzáférhető szolgáltatást kell tudniuk nyújtani, ami egyben vonzó digitális élmény is a felhasználóknak.
Már él a dap.gov.hu weboldal, ahonnan tájékozódni lehet a programról és a készülő mobilalkalmazásról, amit majd a felhasználói tapasztalatok és a visszajelzések alapján fejlesztenek tovább. A weboldal közérthető formában ismerteti a DÁP mobilapplikáció induló funkcióit, a jövőbeni fejlesztéseket, és tájékoztatást nyújt arról is, hogyan és milyen feltételekkel működik majd a regisztráció. Az app induláskor csak a legfontosabb szolgáltatásokat tartalmazza, és folyamatosan bővül majd új funkciókkal 2026-ig, amikor teljessé válik a program.
A DÁP mobilalkalmazás már május 18-tól letölthető az App Store-ból és a Google Play áruházból, május 21-től pedig elkezdődik a digitális állampolgárság regisztráció online, a mobiltelefonnal. Igaz, az első időszakban csak a kormányablakokban lehet regisztrálni. Ebben az esetben az alkalmazást letöltő állampolgárok a regisztrációjukat csak kormányablakban intézhetik személyesen. Ide magukkal kell vinniük az irataikat és az aktív mobilinternet-szolgáltatással rendelkező mobiltelefonjukat is.
A következő sorrendben és időrendben lesznek elérhetők az egyes szolgáltatások:
Idén szeptembertől aktiválható a digitális állampolgárság, az egyes funkciók élesben ekkor próbálhatók ki először. Például a személyazonosság igazolása személyi, útlevél vagy jogosítvány helyett QR-kóddal, rendőri ellenőrzéskor. A személyes adatok, okmányok, és gépjárműadatok egy helyen lesznek és onnan tovább is küldhetők. QR-kódos bejelentkezés a DÁP alkalmazással az azonosítást kérő állami weboldalakra és alkalmazásokba. Digitális aláírás, szerződések és hivatalos dokumentumok hitelesítésére. Digitális hatósági erkölcsi bizonyítvány igénylése, és időpontfoglalás kormányablakba.
A jövő év harmadik negyedévére tervezik a QR-kódos bejelentkezést a piaci szolgáltatóknál. Vagyis a bankok, a közmű szolgáltatók felületeire is bejelentkezhetünk majd az appal, és ekkortól válik elérhetővé a digitális aláírás is.
A jövő év negyedik negyedévében már ebben a rendszerben lesz lebonyolítható a gépjármű adás-vétel, a fizikai okmányok kiváltása, a jogosultság igazolása a piaci szolgáltatóknál. Végül, a 2026-os évben lesz elérhető az ePosta, az eFizetés, a közigazgatást érintő legfontosabb ügyek digitalizálása.
Az eddig használt állami weboldalak, mint például a magyarorszag.hu, az eeszt.gov.hu alkalmazások továbbra is megmaradnak, és természetesen tovább élnek a személyes vagy online ügyintézési lehetőségek is. Érdekesség, hogy a digitális erkölcsi bizonyítvány lesz Magyarország első olyan digitális okmánya, amit az új rendszerben igényelhetnek az állampolgárok.
A kormány 2022 decemberében fogadta el a Digitális Állampolgárság Programot. Akkor tűzték ki célul, hogy egy egységes és kiváló felhasználói élményt nyújtó digitális környezettel egyszerűsítsék az állampolgárok és a kormányzat különböző szervei közötti kommunikációt. A jövő digitális állampolgárának nem kell igazodnia az ügyintézéshez, mert az ígéretek szerint a szolgáltatások igazodnak hozzá. Többek között azzal, hogy összekötik és egységesen elérhetővé teszik azokat az állami szervezeteket, ahol az állampolgár az ügyeit intézi. Egy csatornába terelik, és ezzel egyszerűen elérhetővé válnak az élet fontos eseményeihez kapcsolódó elintéznivalók, például a gyermekvállalással, a vállalkozás indításával, a költözéssel, az autóvásárlással kapcsolatos hivatalos teendők. A digitális állampolgár élete azért is lesz egyszerű, mert bárhonnan és bármikor, személyes megjelenés nélkül is elintézheti majd ügyeit az állami hivatalokban.
De az sem mellékes, hogy a telefonnal igazolhatja a személyazonosságát a rendőrnek, a boltban történő italvásárláskor pedig azt, hogy elmúlt 18 éves. Nem kell fejben tartani vagy naplóban rögzíteni a hivatalos ügyintézéseket, mert az állam előre küldi majd a figyelmeztetést, ha egy dokumentum beadásának közeledik a határideje. Nem kell az iratokat szkennelni és küldözgetni, mert minden hivatalos dokumentum elérhető lesz a mobilalkalmazásban és onnan meg is lehet osztani azokat. A digitális állampolgár egy kattintással rendezheti a fizetéseit az állam számára, megadhatja az adatait a banki hitelkérelemhez vagy a munkaszerződéshez, az elektronikus aláírással együtt.
Ez még a jövő, de fontos lépés, hogy elindult a Digitális Állampolgár Program. Ahhoz, hogy valaki azzá váljon, három feltételnek kell teljesülnie: 14 év feletti életkor, személyazonosító okmány és megfelelő okostelefon.
Szikora Katalin