Kiemelt időszakukat élik a rendszerváltozás éveiben alapított hazai cégek. Sokan már keresik a megfelelő utódot, aki továbbviszi majd az évtizedek alatt felépített birodalmat. Azonban a generációváltás nemcsak egy egyszerű átadás-átvételt jelent, hanem egy hosszú, tudatos építkezési folyamatot, amelynek sikere egyebek mellett a sok türelmet igénylő mentoráláson is múlik.
A generációváltás azt is jelenti, hogy az új menedzsment kitart azok mellett az értékek mellett, amit az adott cég képvisel. Az UFleet Flottakezelő története egy jó példa arra, hogyan lehet sikeresen és értékalapon végigvinni a generációváltási folyamatot.
„Magyar vállalkozók tömegei szembesülnek azzal a kihívással, hogy hogyan bízzák rá valakire az általuk létrehozott értékeket, és adják át a tudásukat úgy, hogy a vállalkozás hosszú távon is stabil és prosperáló maradjon” – fejtette ki a cég alapítója.
Egy szerelemprojekt, amely a megbízhatóságra épült
Az Ufleet Flottakezelő a 2000-es évek elején autószervizként indult. A cél az volt, hogy rácáfolva az autójavítókat általában jellemző negatív megítélésre, megbízható, korrekt és átlátható módon szolgálja ki ügyfeleit. Kizárólag céges autókra fókuszáltak, és az alapító korábbi, válságmenedzseri, cégvezetői tapasztalatainak és a hosszú évek alatt kialakított stabil ügyfélkapcsolatainak köszönhetően sikerült hosszú távú megállapodásokat kötniük, amelyek megalapozták a cég folyamatos növekedését.
„Olyan vállalkozást akartam építeni, amely bizonyítja, hogy tisztességes munkával is lehet növekedni. Az ügyfeleink is látták és elismerték az erőfeszítéseinket, mindig az volt a fontos, hogy készenlétben legyünk, ha valami nem tervezhető történik az általunk kezelt autókkal” – idézte fel Sebők Levente.
A siker záloga a türelem
Sebők Levente, az UFleet Flottakezelő alapítója maga is végigjárta a generációváltás útját, azt vallja, hogy a sikeres folyamat legfontosabb tényezői a bizalom, a fokozatos átadás és a megfelelő kiválasztási szempontok szem előtt tartása.
„Hat évig dolgoztam azon, hogy elfogadjam, már nem én hozom meg az operatív döntéseket a cégben. A legnagyobb hiba, amit egy cégvezető elkövethet, ha azt hiszi, egy tehetséges fiatal fél év vagy egy év alatt teljesen át tudja venni a szerepét. A kulcs a türelem és a folyamatos támogatás. Hagyni kell, hogy az új vezetőjelölt, akinek bizalmat szavazunk, hibázzon és tanuljon. Ez egyfajta tehetséggondozás. Sokan buknak el azon, hogy felvesznek egy jónak gondolt utódot, de nem tanítják meg mindenre, nem türelmesek vele, nem lépésről lépésre vezetik be a cég életébe, hanem bedobják egy olyan pozícióba, amit csak szerencsével lehet jól megoldani. De a szerencse az üzleti életben csak a felkészültséggel együtt működik” – vélekedik Sebők Levente.
A cégalapító szerint a megfelelő utód kiválasztásánál három alapvető kérdést kell feltenni: Tudja? Akarja? Képes-e rá? Ha mindhárom kérdésre igen a válasz, akkor el lehet kezdeni a generációváltás folyamatát, de még ekkor is hosszú út áll a vállalkozás előtt.
„Az új generáció nem jobb vagy rosszabb, mint az előző, egyszerűen másként gondolkodik. Ha a jelenlegi vezető nem érti meg ezt a különbséget, akkor nem tudja hatékonyan átadni a tudását” – tette hozzá.
Jövőbe mutató fejlesztések
Az UFleet az ügyféligényekre reagált azzal, hogy néhány évvel az alapítás után szervizből flottakezelővé vált. Ma több mint 1300 autót kezel, 27 alkalmazottal működik egy modern, 16. kerületi saját telephelyen, és 2024-től a Magyar Lízingszövetség tagja. A cég ügyfelei között több mint 300 budapesti vállalkozás található. Az első alkalmazottjuk már 21 éve kitart a cég mellett, de többen vannak olyanok is, akik már 20 éve a csapat tagjai.
Az UFleet a következő években is folytatja a fejlődést és az innovációt. Nyáron adják át a teljesen újjáépített, 21. századi technológiákkal felszerelt szervizközpontjukat, amely saját napelemhálózattal és digitális megoldásokkal működik majd, kiemelkedő környezetvédelmi besorolással.