Kezdőlap Autó Már nálunk is trendi a környezettudatos autózás
No menu items!

Már nálunk is trendi a környezettudatos autózás

Izgalmas reprezentatív felmérést végzett a világ legzöldebb és leginnovatívabb autógyártójának tartott, környezetbarát hibrid elektromos autóiról ismert Toyota Magyarországon. A prémium márkájával, a Lexusszal együtt a hazai hibrid eladások mintegy 80%-át és a piac öt legnépszerűbb hibrid elektromos autóját jegyző Toyota kommunikációjának fontos pillérét jelenti a környezettudatos autózás. A városi forgalomban akár 50-70%-ban tisztán elektromos üzemű, károsanyagkibocsátás mentes közlekedést lehetővé tévő hibrid elektromos technológiát két évtizede világhódító útjára indító japán autógyártó arra volt kíváncsi, mennyire kötik hozzá a hibrid hajtást a magyarországi autóvásárlók, és jelent-e érdemi pozitív hatást a márka megítélésében.

 A prémium márkájával, a Lexusszal együtt világszerte immár több mint 12 millió, Magyarországon pedig több mint 10.000 környezetbarát hibrid elektromos autót értkesítő Toyota kínálja a piac legszélesebb hibrid modellportfólióját: Magyarországon a városi kisautó Toyota Yaristól a Lexus LC szupersportkupéig összesen 16 Toyota és Lexus hibrid érhető el, az új modellek érkezésével pedig ez a szám hamarosan eléri a 20-at. A Toyota európai (és magyarországi) eladásainak mára 40%-át teszik ki a hibridek, a Lexus esetében pedig 95%-os ez az arány. A Toyota és a Lexus együtt a világszintű hibrid elektromos értékesítések 52%-át, az összes zöld autó eladásnak pedig 38%-t jegyzi. A Toyota ezzel kétségkívül a világ legzöldebb autógyártója, de vajon ezzel mennyire vannak tisztában a hazai autóvásárlók, és befolyásolja-e ez a szempont vásárlási döntésüket egyáltalán? A japán autógyártó reprezentatív magyarországi felmérése ez utóbbi kérdésekre kereste a választ.

Toyota: I love hybrid

A fentiek ismeretében érhető, hogy a Toyota kommunikációjának fontos pillérét képezi a fenntartható mobilitás és a környezetbarát autózás. A hibrid elektronos technológiát két évtizede világhódító útjára indító és fejlesztésében azóta is élenjáró vállalat mindezt egy ideje vizuális üzeneteiben is megjeleníti: az ’I love hybrid’ üzenet, azaz egy nagy I betű, majd egy kék szív és a hybrid szó nem csupán a kék emblémájukról egyébként is messziről felismerhető hibrid Toyoták szélvédőjére kerül fel matricaként, hanem az elmúlt időszakban Magyarországon visszaköszönt óriásplakátokon, nyomtatott és online hirdetésekben, valamint TV-szpotokban egyaránt. Az üzenet vizualitásának erejét, és az egyfajta környezettudatos pozitív összetartozás konnotációját jól jelzi, hogy miután elkezdtek megjelenni a matricák az újonnan átadott, hazánkban vásárolt hibrid Toyotákon, a hibrid Toyotájukat korábban használtan, külföldről behozó autóvásárlók közül rengetegen keresték meg a gyártó hazai ügyfélszolgálatát, hogy ők matricát kérjenek és feltegyék az autójukra. A hibrid elektromos Toyotát használók tehát egyértelműen azonosították az üzenetet, de vajon a Toyota márkával korábban személyes tapasztalattal nem rendelkezőket is megszólította a kampány?

A környezettudatosság és a hibrid trendi

A tanulmány tanúsága szerint, ha a felmérésben résztvevőknek azt a kérdést teszik fel, hogy mely autómárkákat vennének számításba új autó vásárlása esetén, a Toyota 34%-al a második helyen áll – ez egyébként egybecseng a márka magyarországi piaci teljesítményével, ahol a magánvásárlók körében a Toyota a második legnépszerűbb márka. Érdekesség egyébiránt, hogy a Toyota valamelyest népszerűbb a férfiak, mint a nők körében, bár ez kétségkívül változóban van, ahogyan a kor szerinti megoszlás is, ahol az új modellek trendi dizájnjának köszönhetően jelentősen nőtt a fiatalabb korosztály súlya a Toyotát preferálók között. Végzettség tekintetében azt láthatjuk, hogy a Toyotát egyaránt kedvelik a diplomások és a felsőfokú végzettséggel nem rendelkezők, a földrajzi megoszlást illetően pedig a márka valamelyest kedveltebb a fővárosiak körében. Változtat-e a Toyota népszerűségén ugyanakkor az, ha a potenciális autóvásárló összeköti a márkát a környezetbarát hibrid elektromos technológiával? Az elemzés során kiderült, hogy egyértelműen igen: azok között, akik találkoztak az „I love hybrid” üzenettel, és összekötötték azt a Toyotával, 52%-ra ugrott, azaz másfélszeresére nőtt a márka preferenciája!

Toyota = hibrid elektromos = környezetbarát

A megkérdezettek először a nagy I betűt és a kék szívet látták, és megkérdezték tőlük, tudnák-e folytatni a mondatot. Ezt követően megmutatták a teljes „I love hybrid” feliratot, és megkérdezték tőlük, vajon tudják-e melyik márka üzenete ez. A letakart hirdetést látva a megkérdezettek 17%-a mondta azt, hogy már látta a hirdetést, ami már önmagában is nagyon magas eredménynek számít, a letakarást felfedve pedig már a válaszadók 32%-a ismerte fel az „I love hybrid” hirdetést.

Érdekes, hogy még azoknak a 13%-a is, akik saját bevallásuk szerint nem látták/ismerték fel a hirdetést, a hybrid szóval egészítette ki azt, 3%-uk pedig úgy gondolta, Toyota hirdetésről van szó (további 3% Telenort vagy Budapestet írta a szív után). Azok közül viszont, akik korábban már látták a hirdetést, 72% egészítette ki a hiányos szöveget a hybrid szóval, ami meglehetősen magas aránynak számít.

Amikor a megkérdezettek a teljes „I love hybrid” feliratot látták, márkanév nélkül, 76%-uk (a férfiak esetében 80%, a nők esetében 71%) a Toyotával kötötte azt össze, ami egyértelműen azt jelzi, hogy a megkérdezettek a Toyotával azonosítják a környezetbarát hibrid elektromos technológiát. Az is meggyőző, hogy a megkérdezettek 95%-a számára egyértelmű volt, hogy az „I love hybrid” üzenet egy autóipari terméket népszerűsít. A válaszadók 42%-a gondolta úgy, hogy az „I love hybrid” üzenet a környezettudatosságot közvetíti, 39% a hibrid elektromos technológia területén betöltött piacvezető szerepre asszociált. A megkérdezettek 36%-a úgy gondolja, hogy a hirdetés azt üzeni, hogy a hibrid autók tulajdonosai szeretik az autójukat, 16% a megbízhatósággal, 8% a kimagasló értékkel, 5% pedig a rendkívüli élettartammal köti össze a hibrideket.

A legtöbben az autókra kihelyezett matricákon és óriásplakátokon találkoztak az üzenettel

Azok közül, akik korábban már látták az „I love hybrid” üzenetet, 33% látta autókra ragasztott matricán, 30% óriásplakátokon, 27% online hirdetésekben, 10% az épületek tetekén kihelyezett hirdetőtáblán, 9% pedig nyomtatott magazinokban (ezek között természetesen akad átfedés). Az autóra kihelyezett matrica azért egészen érdekes, mert kevesen gondolnák, hogy ekkora súlya van egy üzenet vizualizálásában, ráadásul, mint az korábban megemlítésre került, sokan önként, tudatosan helyezik ki a matricát az autóra, egyfajta összetartozásként és önmeghatározásként, és büszkék arra, hogy környezetbarát autót használnak.

Na jó, de tudjuk hogyan működik a hibrid elektromos autó?

A felmérés kitért a hibrid elektromos autók működési mechanizmusára is, ami gyakorlatilag egy benzines és egy elektromos motor kombinációját jelenti, utóbbit a fékezési energia által megtermelt árammal feltöltött akkumulátorok hajtják, külső töltés tehát nem szükséges, az autó pedig a használattól és az akkumulátorok töltöttségi szintjétől függően maga vált az elektromos és benzines üzemmód között, városi forgalom során akár 50-70%-ban tisztán elektromos üzemű közlekedést téve lehetővé. A megkérdezettek 57%-a tisztában volt ezzel, 34% ugyanakkor még ma is úgy gondolja, hogy külső hálózati töltés szükséges a hibrid elektromos autókhoz (HEV). Létezik ugyan az úgynevezett plug-in hibrid technológia (PHEV), amit szintén a Toyota jegyez, ahol egy addicionális, az elektromos hálózatról tölthető akkumulátor révén további tisztán elektromos kilométerek érhetőek el, ezen autók eladásai ugyanakkor még meglehetősen marginálisak, részben azért, mert a tulajdonosok nemigen töltögetik őket, és előnyben részesítik az öntöltő hibrid elektromos autókat. Érdekesség, hogy a férfiakat a jelek szerint jobban érdekli a konkrét működési elv, közülük 63% volt tisztában azzal, hogy a hibrid autók nem igényelnek külső töltést. Ami szintén érdekesség, hogy a leginkább a 36-45 év közötti korosztály volt képben a hibrid autók működésével (61%), és a diplomával nem rendelkezők nagyobb része (59%), tudta, hogy az autó nem igényel külső töltést, mint a diplomásoké (53%).

Szembeötlő ugyanakkor, hogy azok közül, akik tudták, hogy az „I love hybrid” üzenet a Toyotához köthető, az áltagosnál magasabb, 66% volt azok aránya, akik képben voltak a hibridekkel.

Működik a Toyota üzenete?

A felmérésben résztvevők 86% gondolta úgy (egyébiránt helyesen), hogy a Toyota hibrid elektromos technológia vezető fejlesztője, azok közül pedig, akik tudták, hogy ez egy Toyota hirdetés, 98% volt az arány, a hirdetés tehát úgy tűnik elérte célját. A hirdetés által megfogalmazott üzenettel, a környezettudatossággal 56% érezte úgy, hogy azonosulni tud (Budapesten 59%, vidéken 52%). Érdekes, hogy a diplomával nem rendelkezők e tekintetben megint csak nagyobb értéket értek el (58%), mint a diplomások (52%). Azok közül, akik tudták, hogy Toyota hirdetésről van szó, az azonosulás aránya 72%, azaz a Toyotával kapcsolatban egyértelműen átment a környezettudatosság üzenete.

A megkérdezetteknek egyébiránt 1%-a már most is Toyota hibridet vezet, 44%-a már a hirdetéssel való találkozás előtt is szívesen vett volna Toyota hibridet, 24%-uk pedig kifejezetten a hirdetés hatására vette fontolóra Toyota hibrid vásárlását. Azok között, akik tudták, hogy Toyota hirdetésről van szó, 2% aki már most is Toyota hibrid tulajdonos, 50% az aki már a hirdetéssel való találkozás előtt is gondolkodott benne, 29% pedig a hirdetésnek köszönhetően gondolkodott el rajta.

Aki tudja, hogy a Toyota a piacvezető környezetbarát hibrid elektromos autógyártó, hajlamosabb Toyotát vásárolni?

Összességében tehát a Toyota a második legpreferáltabb autómárka az újautó vásárlók körében. A megkérdezettek több mint fele, és a hirdetést korábban látók 76%-a kötötte a Toyotához a hibrid technológiát. Azok, akik tudják, hogy ez egy Toyota üzenet, 98%-ban gondolják úgy, hogy a Toyota a világ legfejlettebb hibrid elektromos autóit gyártja. A Toyota vásárlást fontólóra vevők száma megduplázódott azok körében, akik összekötötték az „I love hybrid” üzenetet a Toyotával. A Toyota kampánya tehát kétségkívül nagyban hozzájárult ahhoz, hogy még többen gondolkodjanak a márkában új autó vásárlása esetén. A hibrid elektromos technológia pontos működését ugyanakkor még mindig csupán a válaszadók 57%-a ismeri, amin kétségkívül érdemes javítani. Amennyiben ez sikerül, a márka a korábbinál is nagyobb ütemben növelheti majd magyarországi értékesítéseit, noha már most sem panaszkodhat: január és július között 26,7%-al több Toyota talált gazdára Magyarországon, mint az előz év azonos időszakában.

A technológia szélesebb körben történő megismertetése már csak azért is fontos, mert a hazai piacon továbbra is nagy súllyal jelen lévő vállalati flottavásárlások egy része is a magánvásárlásokhoz hasonló keretek között működik: a alkalmazottak egy bizonyos költségkereten belül és szabályok figyelembe vétele mellett szabadon választhatnak a vállalatukkal leszerződött autómárkák közül. A technológia megismertetése révén pedig így a céges autókat használó közül is egyre többen dönthetnek majd a zöld hajtás mellett, ami rendkívül kedvező hatással lehet a teljes piac zöldülésére.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Több mint 26 millió utas, 12 ezer járat, brutális pontosságjavulás a Wizz Airnál a nyáron

Minden fontos pontossági mérőszámán javított idén nyáron,...

NIS2: A magyar cégek többsége lemaradt a felkészülésben

Lesújtó képet fest a hazai vállalkozások felkészültsége a NIS2 irányelv teljes körű alkalmazására nézve.

Az utasbiztonságot és az átláthatóságot növelő módosítások a taxirendeletben

Módosította a taxirendeletet szerdán a Fővárosi Közgyűlés, amely az átláthatóságot és az utasbiztonságot növelő szabályozást is elfogadott.

A melanóma okozta áttétek hatékonyabb kezelésének lehetőségét vizsgálták a HCEMM kutatói

A bőr pigmentet termelő sejtjeiből kiinduló rosszindulatú bőrdaganat, a melanóma okozta áttétek hatékonyabb kezelésének lehetőségét vizsgálták a Magyar Molekuláris Medicina Kiválósági Központ (HCEMM) kutatói.
Hirdetés

Hírek

NIS2: A magyar cégek többsége lemaradt a felkészülésben

Lesújtó képet fest a hazai vállalkozások felkészültsége a NIS2 irányelv teljes körű alkalmazására nézve.

Az utasbiztonságot és az átláthatóságot növelő módosítások a taxirendeletben

Módosította a taxirendeletet szerdán a Fővárosi Közgyűlés, amely az átláthatóságot és az utasbiztonságot növelő szabályozást is elfogadott.

A melanóma okozta áttétek hatékonyabb kezelésének lehetőségét vizsgálták a HCEMM kutatói

A bőr pigmentet termelő sejtjeiből kiinduló rosszindulatú bőrdaganat, a melanóma okozta áttétek hatékonyabb kezelésének lehetőségét vizsgálták a Magyar Molekuláris Medicina Kiválósági Központ (HCEMM) kutatói.

0,1 százalékkal kevesebb új autót adtak el az első nyolc hónapban

Az Európai Unióban éves összevetésben 0,1 százalékkal, 7 millió 169 ezerre csökkent az eladott új autók száma az első nyolc hónapban, a kizárólag akkumulátorról üzemelő elektromos autók (BEV) piaci részesedése 12,6 százalékról 15,8 százalékra nőtt.

Szeptember 30-ig kérhető vissza a 2024-es, külföldön megfizetett áfa

A jogosult hazai vállalkozások szeptember 30-ig igényelhetik vissza a külföldön megfizetett áfát; a határidő jogvesztő, a kérelmeknek eddig az időpontig be kell érkezniük a NAV-hoz. Aki elmulasztja, az már nem kaphatja vissza az áfát 2024-es számlái után, késedelmét pedig igazolási kérelemmel sem mentheti ki.

Devizapiac – Gyengült a forint csütörtök reggelre

Gyengült kissé a forint csütörtök reggelre az előző délutáni jegyzéséhez képest a főbb devizákkal szemben a nemzetközi devizakereskedelemben.

Kétmilliárd forintos támogatási program indul a vállalkozói környezet fejlesztése érdekében

Támogatási program indul a hazai vállalkozói környezet fejlesztése, a vállalkozói tudás bővítése érdekében,

A Jane Goodall Intézet Idén ősszel is gyűjti a használt mobiltelefonokat

Gyűjtőpontot bárki létrehozhat a munkahelyén, ahol dolgozik, az iskolában, ahol tanul. Ehhez csak fel kell venni a kapcsolatot a Jane Goodall Intézettel.
Hirdetés

Gazdaság

A kockázatkezelés nem játék, de tanulhat a sakkból – öt párhuzam a tábla és a tőkepiacok között

A 2008-as pénzügyi válság óta a kockázatkezelés a banki működés egyik legfontosabb területévé vált. Ma már nemcsak arról szól, hogy egy intézmény megfeleljen a szabályozói elvárásoknak, hanem arról is, hogy előre felkészüljön szélsőséges forgatókönyvekre és biztosítsa a pénzügyi szektor hosszú távú stabilitását.

Devizapiac – Erősödött a forint reggel

Erősödött a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben péntek reggel az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Nézzük a jó oldalát – Van, amiben Mészáros Lőrinc rávert Elon Muskra

Elon Musk vagyona ma már kontinensek leggazdagabbjainak elitjét utasítja maga mögé – mutat rá Karagich István, a Blochamps Capital ügyvezető igazgatója. Musk 342 milliárd dollárja több, mint Afrika és Óceánia 10 országának leggazdagabb vállalkozójának együttes vagyona. Ám egy dologban meg kell hajolnia Mészáros Lőrinc előtt: a magyar top-milliárdos vagyona 10 év alatt 150-szeresére ugrott, miközben Musk, csak 38-szorosára növelte pénzét. Igaz, Mészáros vagyona európai viszonylatban még így is a középmezőnyben marad.

Az Otthon Start indulása miatt is új MNB szabályok az ingatlan- és jelzáloghitelpiacon

A Magyar Nemzeti Bank a korábbi évek gyakorlatához hasonlóan átfogóan áttekintette a hazai ingatlan- és jelzáloghitelezést érintő makroprudenciális eszközeit (vagyis azokat a szabályokat, amelyek...