Hirdetés
Kezdőlap Autóipar Bye, bye Otto-motor - Isten hozta új meghajtás?
No menu items!

Bye, bye Otto-motor – Isten hozta új meghajtás?

Kalifornia komolyan veszi a zöld fordulatot. A klímavédelemben az élen járó államban 2035-től tilos lesz benzines és dízel autókat eladni. Bajoroszág követheti a példát.

Kalifornia bekeményít

Kaliforniában, ahol az autóeladásokban világelső USA-ban a legtöbb újautó elkel, 15 év múlva már nem lesz szabad hagyományos meghajtású gépjárműveket értékesíteni – jelentett be az állam kormányzó, Gavin Newsom.

Gavin Newsom: „Kevésbé leszünk felelősek a gleccserek olvadásáért.”

„2035-től kevésbé leszünk felelősek a gleccserek olvadásáért, a gyerekek asztmás megbetegedéséért, a tengerszint emelkedéséért” – sorolta sajtótájékoztatóján azokat a károkat, amelyekért a hagyományos autókat teszi felelőssé.

Nem a nyugat-amerikai állam az első, amely megjelöli a benzines és dízel autók száműzésének céldátumát. Viszont a kaliforniai döntés eddig az autóipar szempontjából legfalsúlyosabb. Az Amerikában értékesített 5-7 millió autó 10 százaléka kell el az államban.

Európa óvatosabb

Kontinensünkön Norvégia jelentette be legelőször és a legkorábbi céldátumot: 2025. Franciaországban és Nagy-Britanniában 2040-től lenne tilos az értékesítés. Az ’Green Deal’ keretében az Európai Bizottság is ki akart tűzni egy közös dátumot. Erre a tagállamok egyetértése hiányéban még nem került sor. Ha azonban az EU komolyan veszi a ’Zöld fordulat’ fő célját, a 2050-re klímasemleges kontinenst, 2040-től nem lehetne hagyományos autót értékesíteni. Tíz év ugyanis az újautók vásárláskor várható átlagos élettartama.

Az Európában forgalomba kerülő autóknak már jóval 2050 előtt környezetbarátabbnak kell lenniük. A jelenlegi érvényes uniós norma szerint 2035-re a gyártóknak valamennyi modelljük átlagában 37,5 százalékkal kell csökkenteniük a CO2 kibocsátást. A ’Green Deal’ Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke által ismertetett részletes terve szerint a kötelező redukció 50 százalékra emelkedne.

Ez értékesítési tilalom nélkül is meggyorsítaná a benzinesek és dízelek értékesítésének jelentős csökkenését. Ugyanis szakértői számítások szerint az 50 százalékos követelmény teljesítéshez a gyártók palettájának felét alternatív meghajtású autóknak kellene lefoglalniuk.

Nagy a félelem a váltás miatt az európai autókonszerneknél. Az elektroautók gyártása gyorsabb és olcsóbb, mint a hagyományosoké. Egyszerűbb a működésük, kevesebb az alkatrész kell hozzájuk. Így a váltással autóiipari munkahelyek tízezrei kerülnének veszélybe. Még akkor is, ha autógyárak és beszállítóik termelésének nagy része Európába lenne.

Bajoroszágnak tetszik az ötlet

Markus Söder

A kaliforniai bejelentés után nem sokkal a bajor miniszterelnök is előállt egy céldátummal. 2035-től Markus Söder is megtiltaná a BMW és az Audi hazájában, Bajoroszágban a benzines és dízel kocsik értékesítését. Amikor a Keresztényszocialista Unió (CSU) hétvégi kongresszusán a tervről beszélt, nem is tagadta, hogy a kaliforniai döntés motiválta.

Nem eszik forrón a kását

Autóipari szakértők szerint azonban nem eszik forrón a bajor kását. Egyrészt Söder 2007-ben megnevezte 2020-at azóta feledésbe merült céldátumként. Másrészt árnyaltan fogalmazott: A „hagyományos motorú és fosszilis üzemanyaggal meghajtott” autók értékesítési tilalmáról beszélt. Ez nem zárná ki az Otto motorú, de növényi üzemanyaggal, elsősorban bioetanollal futó autók eladást.

Elemzők szerint Söder a konzervatív oldal lehetséges kancellár-jelöltjeként a Zöldeknek akart jelzést küldeni. A párt ugyanis egy 2021-es koalíciókötés feltételéül szabadta egy céldátum megjelölését. A javaslatuk 2030.

Hirdetés
Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Idén több mint 108 ezren szedik a szemetet a TeSzedd! programban

Idén 2373 helyszínen, több mint 108 ezren szedik a szemetet a TeSzedd! - Önkéntesen a Tiszta Magyarországért programban.

Kínán kívül dupla áron adja a villanyautót a BYD. Miért?

Miközben az amerikai és európai politikusok riadalmat keltettek, hogy a hazai autóiparukat tönkreteheti az olcsó kínai elektromos járművek hulláma, Kína vezető EV-gyártója, a BYD eddig mást lépett: az otthonihoz képest drasztikusan megemelte az exportárait ahelyett, hogy alulmúlta volna a külföldi riválisokat.

BÉT – Emelkedő forgalomban emelkedett a BUX a héten

Emelkedő forgalom mellett erősödött a héten a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe, a BUX 67 039,30 pont zárt pénteken, 1994,24 ponttal, 3,07 százalékkal magasabban az egy héttel korábbinál.

Heti makronaptár: GDP és lakásépítési, idegenforgalmi adatok érkeznek majd

A következő héten megjelenik az első negyedévi bruttó hazai termék (GDP) első becslése, emellett lakásépítési és idegenforgalmi adatokat közölnek.
Hirdetés

Hírek

Heti várható – Kamatdöntő ülést tart a jegybank, munkaerőpiaci adatok

Januárban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 605 100 forint, a kedvezmények figyelembevételével számolt nettó átlagkereset 416 600 forint volt.

Indexemelkedéssel zártak csütörtökön az európai tőzsdék

Az európai gyűjtőindexek az év eleje óta több mint négy százalékkal emelkedtek, az euróövezeti kilenc százalékkal.

Gyengült csütörtökön a forint

Gyengült csütörtökön a forint a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon

Pluszban kezdtek a vezető nyugat-európai tőzsdék

Erősödéssel indítottak a vezető nyugat-európai tőzsdék csütörtökön

Pozitív korrekcióval indulhat a kereskedés a tőzsdén

Kedden az OTP-részvények ára 670 forinttal, 3,79 százalékkal 17 030 forintra esett, forgalmuk 8,5 milliárd forintot tett ki.

A kedvezőtlen nemzetközi befektetői hangulat hatására esett a BUX

A kedvezőtlen nemzetközi befektetői hangulat hatására, magas forgalom mellett, elsősorban az OTP, valamint a Richter és a Mol gyengülése miatt esett a BUX-index.

BÉT – Enyhe emelkedés várható a nyitásban

A BUX pénteken 84 pontos, 0,12 százalékos emelkedéssel, 67 289,07 ponton, új történelmi csúcson zárt.

BÉT – Új történelmi csúcson zárt a BUX

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 84 pontos, 0,12 százalékos emelkedéssel, 67 289,07 ponton, új történelmi csúcson zárt pénteken.
Hirdetés

Gazdaság

Szeptembertől kötelező átutalási korlát lesz a bankszámlákra, az OTP már májusban bevezeti

Az internet- és mobilbankból indított utalásoknak május 8-tól kezdve 1 millió forint lesz a napi limitjük.

A Gránit Bank, az MBH és az OTP konzorciuma működtetheti az MFB Pont Plusz lakossági hálózatot

A közvetítői hálózatról szóló közbeszerzési eljárást a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) jelentette meg, a szerződést még ebben a hónapban megköthetik.

Felmérik a magyarországi kriptopiaci szereplőket

A MiCA és az FTR révén Európa-szerte felügyelt, szabályozott keretek között működő nemzeti kriptopiacok alakulhatnak ki.

Az emberek már kevésbé félnek a kriptovalutától, pedig van miért

Egyes elemzők a bitcoin közelmúltbeli 70 000 dollár feletti emelkedését annak jeleként értékelik, hogy a befektetők nem foglalkoznak a hivatalos figyelmeztetésekkel.